Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Volgens de artsen zou hij de ochtend niet halen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 15:52

haha, ja maar wel zo snel mogelijk de kop indrukken :P

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 15:54

Hij is vooralsnog eigenlijk heel braaf! We hebben natuurlijk ook zo aan hem gerommeld dat ie volgens mij ook meteen ontdekt heeft dat protest tegen mensen geen zin heeft :=
Maar goed, nog maar zien wat daar van overblijft als ie helemaal op krachten is natuurlijk :=

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:01

haha precies

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 16:42

Stukje van het internet
Een veulenspuit bevat antibiotica die het veulen zouden moeten behoeden voor allerhande infecties die na de geboorte kunnen optreden. Tegenwoordig leven we in een tijd waarin een verantwoord antibiotica­beleid op zijn plaats is. Alleen al om deze reden is het niet verstandig aan elk pasgeboren veulen antibiotica toe te dienen. Wat nog veel belangrijker is, is de eventuele schade die antibiotica kunnen toebrengen aan het veulen. Vooral als het om een gezond levenslustig veulen gaat, dat geen antibiotica nodig heeft!

Het belangrijkste “medicijn” dat een veulen kan krijgen na de geboorte is biest van de eigen moeder. In deze eerste melk van de merrie zit alles wat een pasgeboren veulen nodig heeft. De eerste twaalf uur na de geboorte is de dunne darm van het veulen doorlaatbaar voor antilichamen die zich met grote hoeveel­heden in de biest bevinden. Het is dus van levensbelang dat het veulen zo snel mogelijk na de geboorte gaat drinken. Als dit het geval is, is er geen reden om antibiotica toe te dienen.

Er moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldaan zijn :
•De merrie moet altijd netjes geënt zijn. Zij moet 3 tot 1 maand voor de verwachte veulendatum voor de laatste maal geënt worden. Op deze manier bevindt zich in de biest de optimale hoeveelheid antilichamen om het veulen gezond te laten opgroeien. Tegelijkertijd kunt u de merrie ontwormen, hierdoor vermindert de kans op diarree bij het veulen tijdens de veulenhengstigheid.
•Vervolgens is het belangrijk dat u niet helpt bij het doorscheuren van de navelstreng. In de meeste gevallen gaat dit het beste als er geen “hulp” wordt geboden. Wel is het van belang dat u het naveltje na het doorscheuren van de navelstreng desinfecteert met bijvoorbeeld voldoende Betadine jodium oplossing.
•Indien de merrie voor de geboorte al veel biest verloren heeft, of als het veulen niet goed wil of kan drinken, is het raadzaam direct contact met de dierenarts op te nemen

Het antwoord op de vraag wel of geen veulenspuit toedienen moet iedereen voor zich beantwoorden. Het advies van De Kleine Smaalhorst is om de merrie netjes te enten, te ontwormen en te zorgen voor voldoende biest opname van het veulen.

Kijkt u voorts goed naar het veulen en controleer de eerste 10 dagen elke dag of het naveltje niet gaat ontsteken.

Als aan deze voorwaarden is voldaan, is het geven van een veulenspuit naar onze overtuiging niet wenselijk.

Ik ken mensen die het niet doen, en zijn al meerdere veulens verloren, ook kampen die veulens al met gewricht problemen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-16 17:46

Ik begrijp je niet helemaal :)
Uit het stukje blijkt dat een veulenspuit afgeraden wordt maar je lijkt aan te geven dat het naar jouw idee wel wenselijk is. Of begrijp ik je verkeerd? :)

De meesten die ik ken doen het niet en nogmaals; veulenbrigade raadde het ook absoluut af. Het is vaak een cocktail die per dierenarts ook nog eens verschilt in samenstelling en zoals in het aangehaalde stuk idd ook staat: aan biest hebben ze meer dan genoeg :)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 17:47

daphneM schreef:
Ik ken mensen die het niet doen, en zijn al meerdere veulens verloren, ook kampen die veulens al met gewricht problemen.

En dat is voor jou de reden om het wel altijd te doen?

Ik heb nu mijn 8ste veulen lopen
En geen van hen heeft ooit een veulenspuit gehad
Ook zijn het allemaal gezonde veulens geweest (die ene dan nu nog) en gezonde pony's of paarden geworden die niets aan de gewrichten mankeren.

Antibiotica is een aanslag op elk lichaam
Of het nu van een dier of een mens is
Soms heb je geen keuze en moet je antibiotica nemen of geven
Maar preventief geven is niet mijn keuze

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:03

Sinds wij een veulen bij de veulenbrigade hebben gehad, laten we altijd de biest onderzoeken.
We melken een drupje uit het uier en brengen dat naar de dierenarts.

Misschien overdreven (want kwaliteit altijd goed) , maar omdat de slechte biest van de merrie waarschijnlijk oorzaak was van het probleem nemen we het zekere voor het onzekere.

Je sluit daarmee niet alles uit; sommige mensen laten ook na 12-18 uur bloed prikken bij hun veulen en laten dat testen. Ik vind dat weer overdreven omdat na 12-18 uur je veulen gewoon gezond rond moet rennen. Als ie dat niet doet, bel ik sowieso de dierenarts...

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 12:59

ponyparadijs schreef:
daphneM schreef:

En dat is voor jou de reden om het wel altijd te doen?

Ik heb nu mijn 8ste veulen lopen
En geen van hen heeft ooit een veulenspuit gehad
Ook zijn het allemaal gezonde veulens geweest (die ene dan nu nog) en gezonde pony's of paarden geworden die niets aan de gewrichten mankeren.

Antibiotica is een aanslag op elk lichaam
Of het nu van een dier of een mens is
Soms heb je geen keuze en moet je antibiotica nemen of geven
Maar preventief geven is niet mijn keuze

Ja dat is zeker voor mij wel een reden om een veulen spuit te geven, wij fokken al 14 jaar, met 5 merrie's per jaar en hebben ook nog nooit wat gehad, dus dat zijn 70 veulens.. Dus voor ons een reden om het wel toe doen, ik zeg ook niet dat het verplicht is, maar onze ervaring is goed vandaar de vraag :).

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 13:01

en dat terwijl je een stuk quote, waaruit blijkt dat het helemaal niet goed is.
Dat strookt met elkaar lijkt mij

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:26

Ja dit gaat alleen als de merrie met een aantal voorwaardes heeft, Wij enten niet in de dracht. Hebben dit meerdere malen gedaan en toen kwam 2 dagen later de geboorte op gang, ook enten is een soort troep wat je in de merrie spuit.
Dus voor ons is het wel handig. :D

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:03

Ik ent ook niet op het tijdstip wat wordt aangeraden
Merrie is altijd netjes jaarlijks geënt en die wordt altijd in september geënt
Daarna dus niet meer.

Ik ent jaarlijks omdat het moet voor de KNHS maar eigenlijk is dat net zo omstreden als bij honden

Orlando2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 16:32

Ik ben trots op zulke vechtende mensen en dieren!! <3 *\o/*

PrimaDonna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:49

Wauw! Heb je verhaal net even zitten lezen van zijn slechte start. En wat is hij goed opgeknapt zeg! Respect! :)
Wat een knappe man! Ben fan! <3

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-16 22:18

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-16 16:10

Oh wat gaaf zeg, bedankt! :D

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 15:07

Knap mannentje!

Hij was toch verkocht? Zag hem op een site staan..wel zonde want diegene zou er veel plezier van gehad hebben!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 17:40

De koper heeft zich inderdaad teruggetrokken wegens prive redenen.

Maar voor zo'n ontzettend leuk en knap kereltje moet toch wel een baasje te vinden zijn :D
M'n moeder zit al 2 weken te rekenen (maar moet toegeven dat ze het ook qua tijd nooit zou redden) := en das helemaal geen paarden-mens, maar hij pakt je gewoon in waar je bij staat O:)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 17:50

WoW wat een verhaal! Maar met Gijs en Annemieke erbij heb je wel een topteam gehad!

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 18:17

Hulde aan de helden idd _/-\o_
Annemieke die níet opgaf en toppers gijs en lonneke. Vind ze nog maar eens, vrienden die 72 uur van hun tijd opofferen, in tuinstoelen met slaapzakken hazenslaapjes doen, er ieder uur met jou uit gaan.....om jouw veulen erdoor te slepen. Wát een helden. Weet ook nog niet hoe ik dat ooit met ze goed ga maken.. had het zonder ze echt niet gered!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:34

Ik denk zomaar dat jou dankbaarheid en het feit dat die kleine man nu zo vrolijk rond rent genoeg dankbaarheid is.
Zulke mensen doen dat uit liefde voor jou en je paarden niet uit eigen belang

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 18:53

Zie dit topic nu pas. Wat een mooi verhaal. En een succesverhaal!

Heb toevallig net het boek van Daphne Sheldrick over het grootbrengen van wezen uit de wildernis. Daarin krijgt ook een jong plasma van een volwassen dier om de antistoffen aan te vullen. Aanrader trouwens, dat boek.