Bonte Qui Que Bou's eerste uitstap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SofieHavan

Re: Bonte Qui Que Bou's eerste uitstap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 20:17

Ja, wij deden het handtasje in het begin ook. Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij heel snel flink meeliep aan de halster dus dat het inderdaad lang geleden was dat we het handtasje gedaan hebben. We hebben het wel geprobeerd maar ons lukte het niet. Wellicht ook omdat we er niet bedreven in zijn. Wat gewoon de oorzaak was van dit hele gedoe: we missen de ervaring en omgang met jonge paarden... Maar dat niet alleen, na dit voorval zie ik ook in dat "feeling" een grote rol speelt. t is duidelijk dat wij niet zo'n fijngevoelige mensen zijn :P en te traag of verkeerd inspelen op de signalen van Bou.

En inderdaad volgende week nog eens proberen, eventueel meteen met hulp en op de weide zodat bou ook niet kan vallen etc...

Je ziet we leren wel bij hè!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:22

Ach, iedereen kan die fout maken en al bij al is het goed afgelopen dus geen stress! Ik moet die van mij ook alleen laden met een longeerlijn, als je zien hoe dat gaat denk je ook dat er bij mij een paar vijzen ontbreken :')

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:24

Ach ik heb ook eens een paard plat moeten laten spuiten en met de trekker een trailer in moeten duwen (met strobaal erop), dat was wel het moment dat ik zo'n trailerlaad deskundige heb ingehuurd om het op te lossen. Ik was er klaar mee, zo hebben we allemaal wel eens een probleem :D Maar je hebt het netjes opgelost hoor.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:26

Het is wel weer een leer moment voor iedereen geweest.
Dat gaat van zelf beter hoor.
En hij groeit vanzelf uit tot een volwassen paard en daar hebben jullie zeeën van ervaring mee

Getty_MaanJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 21:39

Jammer dat het zo gelopen is, maar beter nu erachter komen, dan wanneer ze volwassen zijn. (Stalgenootje heeft et vandaag 2 uren over gedaan om paard in de trailer te krijgen en die was gewoon stronteigenwijs :+ )

Ik vind hem trouwens wel erg knap!
Is er nog mogelijkheid voor een andere keuring?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 22:16

Nee, Gett, maar dat hoeft ook niet. De keuring was enkel met 't idee dat elke extra ervaring op die leeftijd wel oké is :) gewoon eens buitenkomen, nieuwe dingen leren. We zijn niet tot aan de keuring geraakt, maar nieuwe dingen hebben we in elk geval wel geleerd :+

En ik heb hiervoor een veulen van 6 maanden oud gehad, die heeft toen ook alles moeten leren, vast binden, voetjes geven, mee wandelen, trailer laden. In dat opzicht kent Bou nu al veel meer dan die 6 maander toen. Alleen dat trailerladen, daar ben ik pas mee begonnen op 1 jaar en heb ik "geperfectioneerd" rond 2,5 jaar. Ik zette de trailer hier en gaf enkel eten op trailer. Dus elke dag laadde ik het beest en toen kreeg ze eten. Dus op de trailer gaan was altijd fijn. Ook nu krijgen de volwassen paarden élke keer een beloning als ze op de trailer gaan. Ik vind dat zo iets niet als "vanzelfsprekend" mag gezien worden. Dat blijven wel beesten van 600kg die in een piepklein donker hokje gaan staan... dat moet verschrikkelijk eng zijn.

Maar Bou eet dus eigenlijk nog niet echt korreltjes ofzo. Ik geef de paarden momenteel niets bij (eigenlijk krijgen ze bij mij amper krachtvoer, wij voederen hooi en gras genoeg, ze staan allemaal naar de (te) ronde kant, blinken & zijn gezond, dus ik zie geen reden om krachtvoer te voederen. De merrie is sowieso echt al wat te zwaar momenteel en Bou staat ook goed, die jonge beesten mogen niets ontbreken, maar zeker ook niet te zwaar zijn. Vandaar dat hij het "eten/korreltjes" gedoe als beloning nog niet zo goed snapt en dan is't moeilijk om te belonen en te lokken. Natuurlijk zal hij een aaike en lief woordje wel appreciëren, maar mijn gevoel is toch dat een lekker brokje net dat meer effect heeft :P )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 22:47

Ipv eten gebruik ik een stukje wortel of appel. Dat kan je tussendoor ook al eens makkelijk geven, halve wortel voor de merrie en halfje voor hem. Zet een stuk minder aan dan korrel en zoiets vinden ze eigenlijk altijd wel lekker.
Ik beloon lang niet altijd als ze iets goed doen, maar ik geef wel spontaan tussendoor af en toe iets. Heb er 3 die anders nogal flink aan het schooien gaan en u gewoon niet meer door laten tot ze iets gehad hebben.

Bij het laden in de trailer zorg ik wel dat er altijd een fikse lading hooi klaar hangt, ik vertrek nooit zonder. Ik pak ook een grote reserve mee, niet alleen voor op de bestemming maar ook de weg terug.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 23:12

Dat doe ik ook altijd, zelfs voor de 10 min rit van vandaag had ik hooi mee

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-16 09:29

Die van mij hebben in de zomer te veel gras op de weide dat voor een korte rit hooi toch niet wordt aangeraakt, voor wedstrijden etc neem ik wel altijd mee natuurlijk. De rit zo aangenaam mogelijk maken is de boodschap, rustig rijden etc,... Tot hier toe nooit problemen gehad dus hopelijk met bou ook niet eenmaal hij door heeft wat de bedoeling is :)

Dank jullie voor alle lieve reacties trouwens :j

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:31

Tuurlijk joh, komt echt wel goed.
Inderdaad gewoon stukjes appel en wortels bv doen

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-16 09:47

Bou zit ook in de leeftijd dat het misschien wel wat puber gedrag is.
Dat geeft niet gezien hij er uiteindelijk wel op is gegaan en dat is het belangrijkste.