Rum Mini x Kwpn word steeds groter en groter..

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jolindaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:10

Wat een gezeur om het touwtje. Niet oordelen als je geen ervaring hebt met veulens.
Ons veulen was in het begin ook erg schuw en bang, ondanks dat moeder erg mak is en ik elke dag meerdere keren in de wei kwam. Pas later ging er een knop bij haar om en nu is ze erg mak.

Op deze manier, een touwtje aan haar halster (en nek om uit het halster schieten(?) te voorkomen) en hem daardoor makkelijk te kunnen pakken, is in mijn beleving beter dan in een hoek drijven of wat dan ook. Scheelt veel stress en ze leren het snel genoeg en kan het touwtje er weer af.

@maxx66: Op een gegeven moment lopen ze niet meer zo braaf met mams mee en gaan ze op onderzoek uit ;) . En daarbij, om te chippen, moet je het veulen wel vast (kunnen) houden.

Maargoed.... terug naar je veulen :D ; wat een mooi ding, bijzondere combi. Stomme vraag misschien, maar is het een ongelukje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:19

max66 schreef:
toch nog even over dat touwtje: ik snap dat zo'n veulen niet mak/halstermak is, dat is het veulen bij ons op stal ook niet, maar het veulen loopt toch gewoon met z'n moeder mee, ook de trailer op?! Ik zie dan echt het nut niet van zo'n (gevaarlijk) touwtje.
Wij nemen het veulen gewoon los mee, ook de trailer op, ze loopt gewoon met moeder mee.

Ze heeft het touw er aan gedaan zodat ze hem makkelijker kan pakken, hij moest namelijk gechipt worden.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:20

het (niet makke) veulen bij ons op stal is vorige week toevallig gechipt, gewoon naast mams, los in de stal...zonder halster dus

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:21

Ja, maar deze loopt in een weiland. Is dan toch iets lastiger. En niet alle veulens zijn zo braaf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:25

Jolindaa_ schreef:
Wat een gezeur om het touwtje. Niet oordelen als je geen ervaring hebt met veulens.
Ons veulen was in het begin ook erg schuw en bang, ondanks dat moeder erg mak is en ik elke dag meerdere keren in de wei kwam. Pas later ging er een knop bij haar om en nu is ze erg mak.

Op deze manier, een touwtje aan haar halster (en nek om uit het halster schieten(?) te voorkomen) en hem daardoor makkelijk te kunnen pakken, is in mijn beleving beter dan in een hoek drijven of wat dan ook. Scheelt veel stress en ze leren het snel genoeg en kan het touwtje er weer af.

@maxx66: Op een gegeven moment lopen ze niet meer zo braaf met mams mee en gaan ze op onderzoek uit ;) . En daarbij, om te chippen, moet je het veulen wel vast (kunnen) houden.

Maargoed.... terug naar je veulen :D ; wat een mooi ding, bijzondere combi. Stomme vraag misschien, maar is het een ongelukje?

Totdat er wel wat gebeurd, hij last krijgt van zijn nek en jij vervolgens druk op dat touwtje zet.. Dan gaat het juist de andere kant op en word het een negatieve ervaring.. (Naast de risico's voor de nek zelf)
Ik zou het touwtje ook een stuk korter maken, dit is gewoon een risico nemen en staat niet in vergelijking met een misstap van de klep, als er nu iets gebeurd had het voorkomen kunnen worden.

Verder leuk veulen maar ook mij valt het negatieve in je topics op, niemand mag iets zeggen want dan moeten ze het zelf maar proberen, het is jou veulen.. Jou verantwoordelijkheid, de reacties zijn omdat mensen bezorgd zijn, je kan er ook wat mee doen ipv meteen zo geïrriteerd te reageren.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 11:52

Caitlin_K schreef:
Ymor schreef:
Sommige mensen hier doen zo makkelijk over het mak maken. Die hebben gewoon niet door dat het bij sommige paarden heel moeilijk os.

Die van mij was ook heel lastig, en werd pas 'mak' nadat ze ruim acht á negen maanden oud was.
Terwijl ik wel de mogelijkheid had om iedere dag naar haar toe te gaan, en te pakken. Iets wat ik ook deed.

Enkel, denk ik dat TS we vaak genoeg heeft gehoord dat dat touwtje eng is. Het is haar eigen risico, en ik neem aan dat TS de consequenties er wel vanaf weet. Ze geeft al meerdere malen aan dat het eraf wordt gehaald zodra ze gechipt zijn.

Ik sluit me hier bij aan, kocht mijn dier met 4,5 mnd, pas met 8 mnd kon ik hem pas benaderen en een halster om doen ( nadat hij in een hoek gedreven was en gesedeerd door de DA ) hij vond het dood eng als je een halster om wilde doen.... Maar had wel vanaf dag 1 een halster om bij de fokker ......dus zeg het maar...niet ieder jong dier is makkelijk.
Touwtje is idd keuze van topic schrijfster en vind dat ze dat goed doet, hij gaat er ook snel weer vanaf.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:00

Orchidee14 schreef:
Ja, maar deze loopt in een weiland. Is dan toch iets lastiger. En niet alle veulens zijn zo braaf.

gewoon los naast mams op de trailer, stalletje in en chippen. Zo lastig lijkt me dat niet. Ons veulen is van begin mei...(en is niks gewend, niet handtam en niet halstermak). Ik zeg niet dat het makkelijk is hoor, zo'n veulen dat niks gewend is, maar toch ging dit wel goed bij ons.
Ik houd er sowieso niet van om een paard uberhaupt met halster op de wei te zetten...Mijn paard staat altijd "bloot"

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:01

Orchidee14 schreef:

Hij zal niet het enige veulen zijn dat in het weiland loopt. Er is gewoon te weinig tijd in gestoken. Anders was dit niet nodig geweest.

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:05

Ayasha schreef:
Orchidee14 schreef:

Hij zal niet het enige veulen zijn dat in het weiland loopt. Er is gewoon te weinig tijd in gestoken. Anders was dit niet nodig geweest.

Ieder paard is anders. Wij hebben ook wel eens een veulen gehad wat iedere dag in de hand kwam en toch niet aan het halster kon wennen. Halster met touw eraan en probleem opgelost. niet zo zwart wit denken.

Ayasha
Blogger

Re: Rum Mini x Kwpn word steeds groter en groter..

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:06

hoe zou dat touw zo'n inmens verschil maken behalve dat ze zich er mee kunnen verongelukken? Halster blijft toch een halster. :?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:07

Ja en wat vinden jullie van het veulen toppertje toch +:)+

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:25

Ayasha schreef:
hoe zou dat touw zo'n inmens verschil maken behalve dat ze zich er mee kunnen verongelukken? Halster blijft toch een halster. :?

Misschien moet jij je wat beter aan je eigen onderschrift houden? O:)

Dit is namelijk best een off-topic discussie in mijn ogen, niet? :o

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:27

Misschien moet jij mijn onderschrift beter lezen. Dan wist je dat je reactie geen zin zou hebben.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:29

Hij is knap geworden ts! Geweldig beest

En mijn god wat kunnen andere hier zeuren
Dit word al 100jaar zo gedaan en ja het kan fout gaan maar dat kan ook als ze "bloot" op wei staan

Als jullie beterweters nu eens allemaal langs de fokkers van veulens gaan en gedrags therapeut gaan uithangen
Misschien gebeurt het dan niet meer

Ts reageerd helemaal niet kortaf ik had hetzelfde gedaan
Jullie doen zeker altijd alles goed en perfect
Ga toch ergens anders liggen mierenneuken

Had het er toevallig nog over met n vriend
In de paarden wereld kan niemand ooit iets goeds doen in andermans ogen
Bahbah wat schaam ik me voor vele mede ruiters

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:30

Jammer ts ik had een serieuze vraag maar ik snap het als je niet meer reageert veel geluk met je moppie

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:35

Ze heeft de combinatie bewust gefokt met eigen merrie en eigen hengst
Als je door d'r Posts bladerd weet je t antwoord :)

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:45

Welke kleur is het veulen eigenlijk

Racheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:47

Hij wordt echt steeds knapper! <3 ben echt benieuwd hoe Rum er over 3 jaar uit ziet en hoe groot ie wordt :j

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:48

4 pagina's herhalen over een touwtje was echt niet nodig hoor. Ts is vast niet blind en zou het na 1 reactie ook wel snappen ;)
Als ik ts was zou ik ook geïrriteerd gaan reageren na 4 pagina's.

Maar ik vind het veulen geweldig! Echt een stuk <3

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:49

callum schreef:
Welke kleur is het veulen eigenlijk

Volgens mij is het silverbay

Shellebel93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 12:57

Wat een geweldig mooi beestje ! Die mag je zo wel bij mij in het land afleveren! _/-\o_ Geen probleem :') haha !
Ook een hele mooie kleur ! Klein beetje jammer dat het een hengstje is, maar misschien kun je hiermee naar een keuring en kun je er een dekhengstje van maken :)

En tjaa het touwtje.. ieder zijn mening toch..
Wat nou als je een paard in het land zet of iets en hij schrikt en trekt het halstertouw uit je handen en gaat er vandoor? En hij stapt dan op het touwtje.. dan heb je hetzelfde effect.. kan die ook wel zijn nek breken..
Het went voor een paard ook uiteindelijk met een touwtje erom en ze gaan er zelf ook uiteindelijk makkelijker mee om!
Dus mensen nu is het wel klaar denk ik om te zeuren over een touwtje!

Ts, ik vind je fokproduct Geweldig!!! <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:05

max66 schreef:
Orchidee14 schreef:

gewoon los naast mams op de trailer, stalletje in en chippen. Zo lastig lijkt me dat niet. Ons veulen is van begin mei...(en is niks gewend, niet handtam en niet halstermak). Ik zeg niet dat het makkelijk is hoor, zo'n veulen dat niks gewend is, maar toch ging dit wel goed bij ons.
Ik houd er sowieso niet van om een paard uberhaupt met halster op de wei te zetten...Mijn paard staat altijd "bloot"

Misschien is er wel geen stal in de buurt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:06

Ayasha schreef:
Orchidee14 schreef:

En daar heeft TS dus een reden voor. Het kon in dit geval dus blijkbaar niet anders. Lekker makkelijk oordelen vanachter een computer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:08

lady62 schreef:
Ja en wat vinden jullie van het veulen toppertje toch +:)+

Absoluut. Heel mooi veulen.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-14 13:10

rowan wat word hij toch gaaf.
denk je dat hij wel richting de hoogte van ze moeder zal gaan groeien?