Espe, ons spaanse prinsesje voor het eerst op Bokt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:32

Lida, nog bedankt voor je lieve berichtje :)

Luca, waar heb jij je pony nu op staan??

Greetje, het is niet zo dat drie kwart van de stal leeg is, maar ze knabbelt gewoon wat van de vloer.Ik weet ook niet helemaal zeker of het door het stro gekomen is, want het weer was ook enorm wispelturig, het stormde enorm, echt niet normaal meer.
Morgen komt Ramon en de DA, om het te bepraten wat we gaan doen. We hebben haar nu weer gewoon op stro staan, en ik zie niet echt dat de stal 's morgens leeg is hoor.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:32

Het probleem is, als ze gewoon blijft doorvreten aan stro, ze dat ook van andere bodem gaat doen vrees ik...Dus als je er zaagsel, hennep, vlas of koolzaadstro inkiepert, gaat ze hier ook lekker een nachtje aan smullen en dan ben je nog verder van huis :( Want die dingen zijn nog gevaarlijker dan stro... Ik heb hier vlas in de stallen, al 15 jaar lang en nog nooit miserie mee gehad, maar ik ken wel mensen die er na 2 weken mee moeten stoppen zijn omdat paardlief ook alles opvrat, met nare gevolgen...
Is het geen optie om een hele berg of een nog grotere berg :D hooi te geven 's avonds ? Zodat ze bijna onbeperkt hooi kan eten , dan laat ze het stro wel voor wat het is denk ik...
Nog een kleine bedenking :o als ze heel de tijd bleef mesten, lijkt het mij niet dat er een verstopping zat hoor, eerder misschien een krampkoliekje ofzo?

Renss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:33

Zeker geen vlas gebruiken! Mocht je het wel kunnen vinden.

Mijn paard at ook altijd haar stal leeg toen ze op stro stond.
Nu over op zaagsel. Vlas door dierenarts afgeraden, omdat ze dat soms ook gaan eten.
Als dat ophoopt in de darmen heb je nog groter probleem, soort van betonblok.

Verder....
Leuk veulen, wordt vast een prachtige dame!
Fijn dat ze zo liefdevol wordt opgevangen.

Luca03

Re: Espe, ons spaanse prinsesje voor het eerst op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:36

Mijn paarden staat 24/7 buiten met inloopstal, in de inloopstal krijgen ze hun hooi en dat spreiden ze zelf ook wel een beetje uit maar verder echt geen bodembedekking

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:40

Nog even je post doorgelezen, Rocy...ik zou eerder denken dat beessie gewoon in de stress geschoten is ( misschien van het ahum...onstuimige weer in het altijd zonnige Spanje 8-) ) Als er hier vroegah ( in hun jonge jaren :o ) eentje panikeerde, moest je er ook nergens aankomen of je kreeg een mep of een knauw...En jonge hengsten hebben ook de neiging naar hun buik of liesstreek te bijten bij stress... kan een merrietje ook overkomen denk ik zo...Als ze gewoon mestte en plaste, lijkt mij koliek toch beetje onwaarschijnlijk...
Het rondwandelen heeft haar waarschijnlijk wat rust in het koppie bezorgd...
Benieuwd wat de DA er morgen van zegt...want ik kan helemaal verkeerd zijn natuurlijk :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:55

Wat een leuke aanwinst is het toch, Astrid! En wat een geluk voor het beestje dat ze bij jullie terechtgekomen is :)

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 20:56

Pandora, dat van het hooi en een slowfeeder heb ik ook al als tip gekregen van een goede boktvriendin van me. Ik vind dat zeer de moeite waard om daar over na te denken en te gaan proberen :)
Ook dat van die krampkoliek heb ik aan gedacht, net als babies toch, bedoel je? het zou natuurlijk makkelijk kunnen en dan het rare weer dat we constant hebben. Nu hebben we opeens weer een verschrikkelijke onweersbui met hagel en regen, en dat terwijl het vandaag gewoon zonnig was.

Rens, oef, ik schrik wel van dat vlas zeg, nee dan is dat zeker geen optie.
Dankje trouwens voor je berichtje :)

Luca, inloopstal is ideaal natuurlijk :) In de zomer komt Espe gewoon buiten te staan bij de andere paarden. :)

Dankjewel Evelien :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 20:59

Ideaal zou ik het niet noemen. Een en al modder voor de stal en in de weide maar tja dat nemen we er dan maar bij zeker

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:11

Wel opletten met slowfeedernetten hoor...die kleine pootjes kunnen snel overal doorheen en in verstrikt raken :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:12

Tja, daar stond ik even niet bij stil, dat het bij jullie natuurlijk vaak regent en alles in een modderpoel veranderd :) Maar je pony kan iig lekker naar buiten als hij dat wil :)

Pandora, we gaan op het moment een hooinet ophangen bomvol hooi :)

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:15

Inderdaad :) ze spelen nu ook veel meer dan in de zomer. Ze vinden regen leuker dan zon heb ik al gemerkt

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:17

Ja, grappig is dat he, als het hier regent heb ik ook het idee dat de paarden dat eigenlijk wel leuk vinden :D

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:19

Bij jou vind ik dat vrij normaal :P Hier ben ik de regen zo beu!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-14 21:20

Het is hier deze winter ook heel raar hoor, nu , op dit moment, hagelt/regent het met onweer {:}

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 21:25

:(:) Arme jij, vandaag was het droog, geen idee of dat nu nog zo is :o Ik kan slecht tegen de koude, ben een echte koukleum en nu het nog geen stenen uit de grond vriest heb ik het toch al kou -O-
Niet ideaal op school dus als je weet dat wij in het oude gebouw zitten ;(

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-14 23:03

rocymax schreef:
Pandora, we gaan op het moment een hooinet ophangen bomvol hooi :)

Kom ik weer even zeuren :o maar opletten met netten hoor....ik word er een beetje huiverig van...heb er ooit ééntje gehad ( een volwassen paard dan ) die erin geslaagd was er met z'n voorbeen in te blijven hangen, en het net hing echt niet te laag, maar hij kwam wel erg hoog met z'n beentjes en veulies kunnen dat ook :(
Zo...* stopt nu met zeuren * :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-14 00:06

Ok, ik zal erop letten :D Ik noem het niet zeuren, maar vind het meer een goede tip :D

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 19:59

Hoe gaat het met de kleine ondertussen ?

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-14 20:51

Het gaat heel goed met haar. :D Ze is levendig, vindt het heerlijk buiten te rennen, ravotten en springen,kortom wat alle veulens van haar leeftijd doen. Ze eet heel goed, en ik vind dat ze er veel beter uitziet. Ook lijkt de roos wat te verdwijnen. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-14 23:23

Fijn ! *\o/*
Is de DA nog langsgeweest ivm wel/geen koliek van de week ?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 18:37

Hai Astrid. Nu pas tijd gehad om je topic door te lezen. Wat een schattig veulentje is esperanze (Espe) en de naam vind ik super mooi. Leuke foto's heb je. Als ik het allemaal zo lees, is paardje even over de mik gegaan van het weer dat zo wisselt. Verder verwacht ik dat er niets aan de hand is. Deel opvatting van Pandora over het een en ander.
Geniet maar lekker van astrid ik vind het hoofdje heel erg mooi. Lief en guitig. Veel plezier jullie met al je paardjes. Is Huugje al gewend aan haar. Lieve groeten vanuit la douce france!

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 20:45

Pandora, de DA denkt dat het een gaskoliekje geweest is :) Ze heeft deze week ook helemaal nergens meer last van gehad gelukkig.

Pien,dankje voor je lieve berichtje :) Huugje moeten we nog steeds wat in de gaten houden, maar het gaat veel en veel beter. :j

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-14 21:27

Espe vandaag :D

Afbeelding

Afbeelding

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:26

Die typisch spaanse blik ! :D Hier staat er ook zo ééntje die zo over z'n schouder kan loeren met de kop omhoog :+
Ze ziet er goed uit, lijkt wel of ze gewassen is :D haar vachtje is minder '' ontploft '' vind ik ! Weet niet hoe ik het beter kan omschrijven, maar je snapt 'm wel hé :j

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-14 22:27

Wat lief!! Wat is ze mooi. :)