Spoedvraag! merrie doet heel raar!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:09

Lundj schreef:
mcsjelle schreef:
2 weken te vroeg is vrij veel voor een paard, dus zou nog steeds hopen dat het veulen nog even binnen blijft.

Waar mijn pony staat, was er een veulen 4 weken te vroeg.
Maar hij is uitgegroeid tot een super mooi paard

4 weken te vroeg is het amper levensvatbaar, dat zie je ook aan het veulen; heel dun in de vacht, slap, langzamer in groei enz. Als dat niet het geval was klopte de uitgerekende datum ws niet.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:19

anneliesdj schreef:
4 weken te vroeg is het amper levensvatbaar, dat zie je ook aan het veulen; heel dun in de vacht, slap, langzamer in groei enz. Als dat niet het geval was klopte de uitgerekende datum ws niet.

Dit is complete onzin een veulen is wel dergelijk levensvatbaar met 4 weken te vroeg.
Een veulen komt wanneer het klaar is en er zijn genoeg paarden die onder de 320 dagen bevallen en zeker als het om een shet oid gaat zou ik me zeker niet druk maken.
Hier een veulen met de 316 gehad dat was een tinker en de DA heeft verschillende keren gevraagd of ik me niet vergist had wbt dekken, nou ze was maar 1 periode gedekt dus datum kon niet anders.
Mega veulen echt een veulen waarvan je zou zeggen dat het enorm over dragen was of al een paar weken oud.

NatasjavE

Re: Spoedvraag! merrie doet heel raar!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:22

Mijn veulen was 2 weken te vroeg. Niets aan gemerkt dat ie te vroeg was.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:30

Shets bevallen volgens mij meestal al met 300 dagen en geen 320 dagen. Dus zou niet zoveel kwaad kunnen.

Wat ik wel weer raar vind is dat je ouders zich niet hebben ingelezen over de naderende bevalling. Als je een drachtige merrie hebt, dan moet je toch op zijn minst weten wat je klaar moet hebben staan of hoe lang het duurt, wat de tekenen zijn en dat soort dingen... Is niet boos bedoeld hoor, want eens moet de eerste keer zijn dat je een bevalling meemaakt, maar als je al helemaal niks weet, waar ben je dan aan begonnen. Veulentje is leuk, maar als je weet wat er allemaal mis kan gaan en je weet niet eens hoe je moet ingrijpen, is niet echt verstandig denk ik...

Maar dat is uiteraard mijn mening en ik blijf meekijken, want wat ik al zei, veulentjes zijn leuk :D Succes er probeer er ook van te genieten, want een bevalling meemaken is echt heel mooi!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:33

mnkortleve schreef:
Dit is complete onzin een veulen is wel dergelijk levensvatbaar met 4 weken te vroeg.
Een veulen komt wanneer het klaar is en er zijn genoeg paarden die onder de 320 dagen bevallen en zeker als het om een shet oid gaat zou ik me zeker niet druk maken.
Hier een veulen met de 316 gehad dat was een tinker en de DA heeft verschillende keren gevraagd of ik me niet vergist had wbt dekken, nou ze was maar 1 periode gedekt dus datum kon niet anders.
Mega veulen echt een veulen waarvan je zou zeggen dat het enorm over dragen was of al een paar weken oud.

316 dagen is ook nog geen 4 weken te vroeg ;)
4 weken is nog levensvatbaar, 5 weken te vroeg is doorgaans niet levensvatbaar en moet je voor vechten.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:45

anneliesdj schreef:
mnkortleve schreef:

316 dagen is ook nog geen 4 weken te vroeg ;)
4 weken is nog levensvatbaar, 5 weken te vroeg is doorgaans niet levensvatbaar en moet je voor vechten.

Ik kan rekenen hoor en ik weet dat 316 geen vier weken is, maar eerder gaf je aan dat 4 weken amper levensvatbaar is en dit scheelt niet veel en zoals Biancaa al zegt shets bevallen doorgaans ook vroeger dan de 320 dagen en soms al met de 300 dagen en dat levert geen problemen o
Laatst bijgewerkt door mnkortleve op 01-06-13 01:02, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 00:57

200 hoop ik niet, dat is maar 7 maanden. :P
Ik heb het over 300 dagen idd.
Shets bevallen altijd zo vroeg? Of ligt dat eraan dat de dekdata niet goed bijgehouden worden? ;)

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 01:02

hihi dat was wel een drastische typfout ik bedoelde idd 300 dagen ff veranderd in mijn bericht.

Naar horen zeggen schijnen sommige shets gewoon minder tijd nodig te hebben omdat ze zo veel malen kleiner zijn.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 01:08

Geen idee, ik heb geen ervaring met shets.
Maar dat is wat dierenartsen me vertellen en met een snelle search op google vind je het ook dus het is zeker geen onzin.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 01:16

anneliesdj schreef:
Geen idee, ik heb geen ervaring met shets.
Maar dat is wat dierenartsen me vertellen en met een snelle search op google vind je het ook dus het is zeker geen onzin.

Daarom kan ik de reactie van mijn DA ook wel begrijpen het is zeker niet normaal, maar er zijn uitzonderingen en die moet je ook in gedachten houden.
Ik weet wel dat ik 7 kleuren stront scheet toen mijn merrie begon op 316 ik dacht echt dat het klaar was, maar gelukkig merrie gezond en veulen ook en absoluut niet te zien dat het eerder was in tegendeel zelfs.
Andere data van bevalling week er niet veel vanaf dus haar veulens waren er gewoon klaar voor.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 08:22

Ik heb wel ervaring met shets; dit jaar 10 veulens hier. Ze bevallen over het algemeen niets eerder dan grotere rassen. Wij gaan ook gewoon uit van 11 maanden en dat klopt meestal aardig. Bij de amha-paardjes zijn ze geloof ik wel vaak wat eerder.
Anneliesdj: die ervaring heb ik niet hoor, dat dekdata bij shetlanders niet goed bijgehouden worden. Misschien zit daar verschil bij een fokker die met stamboekpony's werkt en de mensen die gewoon voor de fun een (vaak) stamboekloos veulentje willen fokken, maar iedereen om ons heen houdt die data keurig bij. Wij kregen die vraag ook dit jaar omdat we een veulen hadden die totaal onverwacht in de wei stond, bijna vijf weken te vroeg. Uitgerekende datum klopt 100%. Achteraf blijkt haar moeder het ook vaak een week of vier te vroeg te doen. Veulen was overigens super compleet en erg sterk; niets aan het handje ;-)
Sorry, was even offtopic, maar moest als shetlandliefhebster toch even reageren :D
TS hoe is het met je pony? Is ze weer rustig geworden? Blijft spannend, als je merkt dat er toch iets aan het rommelen is. Succes ermee!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:05

mnkortleve schreef:
Daarom kan ik de reactie van mijn DA ook wel begrijpen het is zeker niet normaal, maar er zijn uitzonderingen en die moet je ook in gedachten houden.
Ik weet wel dat ik 7 kleuren stront scheet toen mijn merrie begon op 316 ik dacht echt dat het klaar was, maar gelukkig merrie gezond en veulen ook en absoluut niet te zien dat het eerder was in tegendeel zelfs.
Andere data van bevalling week er niet veel vanaf dus haar veulens waren er gewoon klaar voor.

Dus je eerste reactie dat het complete onzin is was een beetje overdreven ;)
Ik heb ooit een tweeling gehad op 5 weken, die waren dood maar was ook goed te zien dat ze vroeg waren.
Verder gelukkig altijd alles om normale tijd.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:21

anneliesdj schreef:
mnkortleve schreef:

Dus je eerste reactie dat het complete onzin is was een beetje overdreven ;)
Ik heb ooit een tweeling gehad op 5 weken, die waren dood maar was ook goed te zien dat ze vroeg waren.
Verder gelukkig altijd alles om normale tijd.

Jij zeg dat ze met 4 weken eerder niet levensvatbaar zijn en dat vind ik nog steeds onzin, het komt vaker voor en met grotere rassen minder dan met kleine volgens mijn DA.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:27

Ik volg:D

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:50

Gaat goed we hebben haar op stal gezet, dikke laag stro erin...gisteren de beentjes afgesponst wat het irriteerde haar wel heel erg :) ga zo weer even kijken en mag ze vandaag in de paddock...spannend, de buren hebben veel shetlanders en ik ben wel goed ingelezen dus mocht er wat gebeuren dan weet ik de buren & de DA echt wel te vinden ;) ben al wel vaker bij shetlander bevallingen geweest, maar die hadden al vaker veulens gehad en dit is haar eerste dus vond ik de tekens ietwat apart ;)

soofje1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 09:52

spannend, onze merrie had ook geen uiers en heeft ze nu nog niet (veulen 3 weken over tijd en nu 2 weken oud), de dierenarts heeft haar een aantal keren moeten spuiten en pillen moeten geven om de melkproductie op gang te krijgen aangezien het veulen geen pavo veulenmelk wilde drinken..

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-13 09:53

soofje1996 schreef:
spannend, onze merrie had ook geen uiers en heeft ze nu nog niet (veulen 3 weken over tijd en nu 2 weken oud), de dierenarts heeft haar een aantal keren moeten spuiten en pillen moeten geven om de melkproductie op gang te krijgen aangezien het veulen geen pavo veulenmelk wilde drinken..

o dat is lastig, gaat het wel goed met het veulen?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-13 22:41

mnkortleve schreef:
Jij zeg dat ze met 4 weken eerder niet levensvatbaar zijn en dat vind ik nog steeds onzin, het komt vaker voor en met grotere rassen minder dan met kleine volgens mijn DA.

Dat heb ik niet eens gezegd, ik zei dat ze maar net levensvatbaar zijn. De grens zit op 5 weken/300 dagen, dan zijn ze NIET levensvatbaar, gemiddeld genomen tenminste.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 09:07

anneliesdj schreef:
mnkortleve schreef:

Dat heb ik niet eens gezegd, ik zei dat ze maar net levensvatbaar zijn. De grens zit op 5 weken/300 dagen, dan zijn ze NIET levensvatbaar, gemiddeld genomen tenminste.

Sorry ik had je beter moeten citeren je heb gelijk je zei amper levensvatbaar.
Va de 300 dagen is er een geringe kans op overleven.

Ts hoe is het nu met je merrie?

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:13

Goed! gisteren was ze heel druk, gisteravond heel kalm...heb me handen er vol aan!
ga zometeen weer bij haar kijken morgen misschien foto update

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:56

mnkortleve schreef:
Va de 300 dagen is er een geringe kans op overleven.

Dat is dus precies wat ik ook al zei ;)

@ TS; maak je er niet te druk om, het is heel normaal dat ze in de laatste weken veranderen in gedrag, sommige merrie's worden heel rustig of geirriteerd. In de laatste weken gebeurt er van alles; er zijn voorween, het veulen gaat zich omdraaien, het veulen duwt tegen ingewanden enz. Dat is voor de merrie vervelend en ze kunnen daar koliekerige verschijnselen van krijgen, zweten, veel stampen ed. Is niets om je zorgen te maken, gewoon een beetje in de gaten houden.
Als ze echt begonnen is merk je dat wel, dan zal ze niet ineens rustig gaan staan eten, vaak gaan ze dan rondjes ijsberen.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:18

Dan heb ik dus een wonder op stal staan :? Die is toch echt 6 weken te vroeg geboren. Met alles er op en er aan. Merrie had geen melk en kwam na ingrijpen van DA ook niet. Deze is met de fles groot gebracht. (wou hij gelukkig wel drinken) Dekdatum is door 2 personen goed genoteerd en uitgerekend, veulen was veel te vroeg. Nu 7 jaar.

TS spannend :)) Niet te veel "lastig vallen" Spieken is geen probleem.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:24

6 weken te vroeg, dus rond 290/295 dagen? Dat mag je gerust een wonder noemen :j
Tenzij het een shet is want die doen dat blijkbaar vaker.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:27

Nope, kruising arabier welsh

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:40

Vereentjex schreef:
Goed! gisteren was ze heel druk, gisteravond heel kalm...heb me handen er vol aan!
ga zometeen weer bij haar kijken morgen misschien foto update

Spannend hoor ik ben benieuwd hoe lang het nog duurt.

aikon Dat is wel heel vroeg, gelukkig wel allemaal goed afgelopen.

Als je een beetje google en op bokt kijk zijn er wel meer veulens die 4 tot 6 weken te vroeg zijn geboren en het overleefd hebben, toch apart dat het soms zo kan verschillen.