shetlander merrie drachtig (hengst is fjord)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:06

maralyn schreef:
Ik kan me best voorstellen dat ts denk: Nou ik ga niet luisteren naar JOEHOEE!! Wordt een wakker!!
Zou ik eerlijk gezegd ook niet doen.
Niet omdat ik een eigenwijze ben, maar puur hoe het er staat.

Dus om de reacties op Bokt zou je je hengst gewoon lekker bij de merries laten lopen? :+

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:06

Hmm niet zo slim om ze samen te zetten inderdaad, maar gebeurd is gebeurd.

Ik ken een ShetxFjord, dus het is wel mogelijk.
Ik ben benieuwd wat eruit komt :j

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:08

Maar als ik het goed begrijp staat je 3 jarige hengst nu nog steeds bij de andere fjordenmerrie??
Mijn laatste veulen kwam ook van een veel grotere hengst merrie(1,25) hengst (1,52) en daar heb ik goed over nagedacht. Gezorgd dat ik er absoluut bij was met de bevalling en ja ook die lag wat in een schouderslot.
Voor de rest was het een heel klein smal poppetje dus prima te doen, maar een fjord op een shet is nogal een tank op zo'n klein diertje.
Heel veel succes er mee en hopenlijk gaat alles goed, maar laat je hengst aub zo snel mogelijk ruinen als je niet de juiste omgeving hebt. Nu kan dat nog prima over een paar weken heb je veel meer ongedierte rondvliegen.
Ik heb ook hengsten en merries op 1 terrein maar wel alles dubbel afgezet hekwerk van 1,60 hoog etc etc.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:08

poeltje, dat heb ik er niet staan.

Maar wat als ze niet anders mag van haar ouders??

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:13

Misschien is het dan wijs dat de ouders dit topic lezen?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:13

maar krijgt dit beestje medische begeleiding?

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:14

unihorses schreef:
maar krijgt dit beestje medische begeleiding?

Dat is volgens mij het belangrijkste,aan al de rest kan nu toch niks meer worden gedaan.

paarden1pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:15

ik begrijp hoe jullie reageren, ik had liever ook niet gewild dat ze drachtig werd, maar het zijn niet mijn paarden ( ze wonen wel bij mijn maar mijn ouders houden ze). nu even een beetje info voor jullie zodat jullie eerst bedenken of het nuttig is voor mij en me ouders.

onze shet is 1.07 meter en fjord rond 1.40

eerst heeft onze hoefsmid gekeken of ze echt drachtig was ( hij heeft ook een fokbedrijfje) en ja was het antwoord, daarna hebben we de dierenarts gevraagt wat het beste was, hij heeft gezegt, als het niet gaat moeten we haar zo goed helpen, er zijn nadelen (dood bijvoorbeeld) en die proberen we te vermijden. ook hebben we de dierenarts gevraagt hem te castreren zo snel mogelijk. dit gaat zeker gebeuren. we hebben een geboortemelder en ook een camera staat er, en ik blijf ook bij haar al slapen. zodat ik zo snel mogelijk erbij kan zijn.

de shet krijgt medische begeleiding, een dierenartsassistente is bij de geboorte de heletijd aanwezig (en die heeft een manege en die fokt) de dierenarts kan zo binnen 5 min hier zijn.

(we hebben ook 30 jaar een hengst gehad en nooit problemen gehad.)

hopelijk tonen jullie begrip, ik snap dat jullie het niks vinden en dom. maar het is zoals het is. en de veulen is welkom :)

paarden1pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:16

kyrkelover schreef:
Maar als ik het goed begrijp staat je 3 jarige hengst nu nog steeds bij de andere fjordenmerrie??
Mijn laatste veulen kwam ook van een veel grotere hengst merrie(1,25) hengst (1,52) en daar heb ik goed over nagedacht. Gezorgd dat ik er absoluut bij was met de bevalling en ja ook die lag wat in een schouderslot.
Voor de rest was het een heel klein smal poppetje dus prima te doen, maar een fjord op een shet is nogal een tank op zo'n klein diertje.
Heel veel succes er mee en hopenlijk gaat alles goed, maar laat je hengst aub zo snel mogelijk ruinen als je niet de juiste omgeving hebt. Nu kan dat nog prima over een paar weken heb je veel meer ongedierte rondvliegen.
Ik heb ook hengsten en merries op 1 terrein maar wel alles dubbel afgezet hekwerk van 1,60 hoog etc etc.

nee de fjordenmerrie staat niet meer bij de hengst

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:17

Goed dat je de nodige maatregelen neemt. Toch zou ik je Fjorden merrie nog wel even laten checken.

Hoever dacht je DA dat ze was? Hoe vol zijn de uiers op dit moment?

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:18

Als ik jouw was zou ik de hengst direct laten catreren.
Want besef wel dat als het veulen er eenmaal is ze snel weer hengstig is.
En ik denk niet dat je hier nog een keer op zit te wachten.

Dom is het zeker...ik vraag me af waarom je dan dat ene weiland niet in 2 stukjes verdeeld :?

BianCatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:19

Begrijp sommige reacties wel maar het was een ongelukje.. Tsja en die gebeuren nou eenmaal..
Voor degene die er echt zoveel moeite mee hebben.. Ook ik heb mijn hengst bij de merries lopen (zowel groot als klein) toevallig is afgelopen weekend mijn hengst verkocht, maar mocht hij er nog zijn zou hij er gewoon nog bij lopen..

TS goed dat jullie de hoefsmid en dierenarts op de hoogte hebben gesteld! En heel fijn dat ze zo goed helpen. Ik hoop voor jullie dat zowel merrie als veulen het overleefd en goed gezond zijn!! Ik blijf je topic volgen ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:19

TS, super dat je/je ouders hulp hebben ingeschakeld. En dat er zo iemand bij kan komen, als het nodig is.
Zeker camera en birth alarm is zeker niet verkeerd voor een klein diertje!

Zo zien we maar weer, dat ouders altijd de overhand houden. En die beslissingen maken.

Hoop echt dat je ouders dit ook even gaan lezen en niet alleen voor het goede advies!
Want zij zijn natuurlijke eind verantwoordelijke/volwassene en niet jij....

paarden1pony

Re: shetlander merrie drachtig (hengst is fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:24

de uiers zijn dik en vol, er is nog geen kopje (kegelen is nog niet) maar eerst zat er wat wittigs maar dat is vorige week eraf gegaan.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:25

Het is in elk geval al een hele geruststelling dat het een grotere shet betreft en dat er geboortebegeleiding is! Want dat maakt namelijk vaak het verschil tussen leven en dood. Succes ermee,en naar wat ik begrijp worden zulke fouten voorkomen in de toekomst. :)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:31

Weet je zeker dat je andere merrie niet ook drachtig is? Zou ik wel laten nakijken hoor!

Ik duim voor een gezond veulentje en een voorspoedige bevalling!

Ufurio4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:38

Dit ga ik ook volgen!!

TurboDi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:40

ik volg ook. Hopen dat alles goed gaat !

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:51

Heb het hele topic doorgelezen maar ik heb nog nergens antwoord gelezen op de vraag of de fjordenmerrie ook drachtig is/kan zijn?

Ik volg, ben namelijk wel benieuwd wat er uit komt :)

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:51

Nou nou ik vind dat mensen ook tamelijk overdreven reageren. Een liliputter kan ook ''normale'' kinderen krijgen met een niet liliputter. JA er zijn risico's maar die zijn er ook als het een gewone shet hengst geweest was. Er gebeuren wel vaker dergelijke ''ongelukjes''. Toevallig wordt de hengst die ook bij onze merries in de weide loopt vandaag gecastreert.

dendola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:53

De paarden zijn dus niet van jou, maar van jouw ouders. Volwassen mensen die neem ik aan wel snappen dat als je een merrie en hengst bij elkaar zet je uiteindelijk een veulen krijgt. Volwassen mensen die dus zouden moeten laten zien hoe je verantwoord dieren houd. Overigens wist ik toen ik 16 was verdomde goed hoe het werkte. Ik neem aan dat je ouders wel weten hoe de voortplanting in zijn werk gaat, anders was je er waarschijnlijk ook niet geweest :=

Daarbij ben ik gewoon tegen dit soort wild fokkerij praktijken. De markt is al verzadigd met paarden, des te meer reden om alleen serieus paarden te fokken die op zijn minst een toekomst voor zich hebben

Hagar_Helga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:55

Ik zou me al zorgen maken of de merrie van binnen niet kapot is.
Vroeger op de fokkerij waren de hengsten wel eens wat lomp en moesten we ze begeleiden zodat ze de merrie niet kapot maakte.

Laat staan over het veulen wat eruit moet komen. In principe moet het goed gaan, maar... bij een trekpaard gaat het niet vanzelf, bij een dikbil koe niet, bij een texelaar (schaap) niet. Gelukkig heb je wel veel kennis om je heen zitten. Succes!

paarden1pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:56

dendola schreef:
De paarden zijn dus niet van jou, maar van jouw ouders. Volwassen mensen die neem ik aan wel snappen dat als je een merrie en hengst bij elkaar zet je uiteindelijk een veulen krijgt. Volwassen mensen die dus zouden moeten laten zien hoe je verantwoord dieren houd. Overigens wist ik toen ik 16 was verdomde goed hoe het werkte. Ik neem aan dat je ouders wel weten hoe de voortplanting in zijn werk gaat, anders was je er waarschijnlijk ook niet geweest :=

Daarbij ben ik gewoon tegen dit soort wild fokkerij praktijken. De markt is al verzadigd met paarden, des te meer reden om alleen serieus paarden te fokken die op zijn minst een toekomst voor zich hebben

ja ik weet hoe het in zijn werk gaat.....

paarden1pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 13:57

de merrie is afgelopen week hengstig nog geweest, dus die is niet drachtig want de hengst stond toen niet bij

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 14:05

Blon_D schreef:
Nou nou ik vind dat mensen ook tamelijk overdreven reageren. Een liliputter kan ook ''normale'' kinderen krijgen met een niet liliputter. JA er zijn risico's maar die zijn er ook als het een gewone shet hengst geweest was. Er gebeuren wel vaker dergelijke ''ongelukjes''. Toevallig wordt de hengst die ook bij onze merries in de weide loopt vandaag gecastreert.

Dat is een scheef vergelijk, omdat een lilliputter vaak een normale torso heeft met kortere ledematen.
Daarnaast wordt eigenlijk altijd gekozen voor een keizersnede omdat het bekken vaak te vergroeid is voor een normale bevalling.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 07-05-13 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt