kay27 schreef:Ik heb het niet over een uur scheiden de eerste dag (2e dag feitelijk), ik heb het over het erf op en neer. Dat duurt goed en wel een minuut. Mijn ervaring is dat het veulen het vaak prima vindt, de merrie is er moeilijker mee. Als je het nooit doet heeft ze geen stress, dat is waar. Maar het wordt er niet vanzelf makkelijker op.
zo doe ik het ook hoor alleen doe ik het niet de eerste dag maar meestal de 2e of 3e dag, even de stal uit met moeder en een stukje lopen en weer terug en dat elke dag even wat langer en verder weg doen. Uiteindelijk doorlopen naar de buiten bak en moeders even longeren/uit laten razen. Als je 2 a 3 weken wacht is het veulen al veel sterker en dan is de kans groter dat ze in het hok zich zelf verwonden groter. Wat ik wel geleerd heb is als je de moeder weg haalt omdat te doen met een hoofdstel aan zodat je wat meer te vertellen hebt. Met alleen een halster heb je echt niets te vertellen.
Ik zorg altijd wel dat er ook iemand bij het veulen blijft, je weet maar nooit. Op een gegeven moment is er niets meer aan de hand en wanneer je moeders mee neemt heb je mooi de kans om je veulen wat veulenbiks bij te voeren. 
edit: Natuurlijk nog gefeliciteerd met je mooie veulen.