Arabisch volbloed Amilah, drachtig van Najjar

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Manon_vdv

Re: Arabisch volbloed Amilah, drachtig van Najjar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:37

Gefeliciteerd! Ik zal hem wel zien al ik weer naar stal ga dit weekend!

rayoow

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:39

Gefeliciteerd!!!
Ben erg benieuwd naar foto's :D

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:42

Gefeliciteerd! Ben ook erg benieuwd naar de foto's!

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 07:44

ik ben ook benieuwd naar foto's

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:42

Gefeliciteerd! Misschien zie ik de baby vandaag wel :D

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:01

Wauw gefeliciteerd! Ik ben echt ontzettend benieuwd!

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 11:49

Gefeliciteerd !!! Ben ook heel erg benieuwd, gaat alles weer goed met moeder en beeb ?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 13:33

Balder schreef:
Amilah is vanmorgen vroeg om 4:56 bevallen van een prachtig hengstveulen. Ik ben net thuis na een slapeloze nacht en stressvolle dag. Er waren wat opstart probleempjes maar het ziet er nu goed uit. Ik ben doodmoe en moet vannacht nog terug voor controle dus rol mijn bedje in. Foto' s volgen later

Gefeliciteerd! *\o/* *\o/*
Ze heeft dus écht naar je geluisterd! :D
Ben ook heel benieuwd hoe het precies is gegaan en natuurlijk hoe de knappe zoon eruit ziet! :))

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 18:45

Heb 'm gezien :D
Wat een knap klein ding en wat een leuke kleur halster!

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 21:26

Pff, eindelijk tijd om even wat aan verslaggeving te doen. DS Anouar is gisterochtend even voor 5 uur geboren. Een voskleurig hengstje wat waarschijnlijk schimmel wordt. De bevalling was heftig. Het ging best snel maar al snel zat er geen voortgang meer in en Amilah had het zwaar en veel pijn. Toen hebben we besloten in te grijpen en te helpen tijdens de persweeën. Amilah was uitgeput en werkte niet meer volledig mee, we hebben met z'n tweeën mee moeten trekken. Nadat de schoudertjes eruit waren heb ik het vlies kapot gemaakt, mondje schoongemaakt en hebben we even afgewacht. Na bijna een kwartier lag Amilah nog steeds volledig uitgeput en half in shock, ze keek niet eens op en had een lege blik in haar ogen. Het veulen kreeg het koud en begon te rillen. Dus meegebrachte handdoek gepakt en toch maar iets drooggewreven. Ondertussen de DA gebeld wat we moesten doen. Hij adviseerde om het veulen bij haar hoofd te leggen. Na de vliezen helemaal verwijderd te hebben, hebben we toen met z’n drieën (degene die kwam voeren was net aanwezig) het veulen opgetild, wat is dat glibberig met dat natte lijfje. De navelstreng zat nog vast maar brak bij het optillen op de juiste plaats. Toen we het veulen bij haar hoofd hadden gelegd kwam Amilah weer bij positieven en reageerde als elke merrie. Ze begroette haar kind, besnuffelde het overal en begon het droog te likken. Al snel stond ze op en vanaf dat moment was ze een moedertje.
De nageboorte was er na een half uur al af, na een uur stond het veulen met wat hulp, en de kleine man wilde duidelijk drinken. Maar daar wilde Amilah niets van weten, zodra hij naar achter liep draaide ze van hem weg. Toen Anouar 2 uur oud was waren we inmiddels aardig ongerust. Amilah vasthouden had geen nut. Ze had zoveel pijn en oedeem onder haar buik dat ze het gewoonweg niet toestond als Anouar bij haar buik in de buurt kwam. We hebben toen de DA laten komen. Die was er tegen half 8. Hij heeft het veulen nagekeken en Amilah pijnstilling en sedatie gegeven. Door de sedatie zou ze makkelijker toestaan dat het veulen zou drinken. Binnen een uur zou dat gelukt moeten zijn anders moesten we gaan melken en het veulen via een fles de biest geven. De sedatie zou 2 uur moeten werken maar binnen een half uur ging ze er dwars doorheen. Dus al voor het uur voorbij was zijn we begonnen haar te melken. Gelukkig liet ze dat wel toe. Op dat moment hadden we ook geen fles en de speen die gebruikt wordt voor de kalfjes op stal bleek veel te groot voor Anouar zijn bekkie.
Ik ben toen naar de AH geraced om een babyfles te halen, gelukkig waren die inmiddels open.
Sanne is in de tussentijd door gegaan met Amilah te melken. Toen ik terug kwam hebben we meteen de biest via de babyfles aan Anouar gegeven. Dat ging gretig naar binnen. Hij was inmiddels ruim 4 uur oud, dus eigenlijk veel te laat voor de eerste biest.
Een kwartier later hadden we een volgende dosis voor hem klaar. Inmiddels was er ook iemand op stal aangekomen die heel veel veulens heeft gefokt en zij kwam ons helpen. Gezamenlijk probeerden we elk uur om Anouar te laten drinken. Amilah werd dan in een hoek gezet en met een praam in bedwang gehouden. Dat vonden we vreselijk maar we hadden geen keus.
3 uur na de eerste biest was dat nog steeds niet gelukt en heeft hij nog een keer melk via de fles gekregen. We hadden Amilah steeds gemelkt om de druk van de uier te krijgen. Doordat hij de melk via de fles gekregen had zocht Anouar het steeds bij ons en snapte niet meer dat hij bij Amilah moest wezen. Uiteindelijk om half 4 's middags lukte het ons om hem zelf bij Amilah te laten drinken. Wat waren we opgelucht!!
De tranen stonden in mijn ogen. Na een slapeloze nacht en alle stress van de dag zat ik, en Sanne ook, er behoorlijk doorheen.
Vanaf dat moment mocht Anouar drinken bij haar.
Nog bijkomend van alle stress kreeg Anouar daarna problemen met zijn ontlasting. Hij had overdag al meerdere keren gepoept maar had begin van de avond zichtbaar problemen. Door het persen wat hij deed was zijn navelstreng ook weer gaan bloeden. We hebben hem toen een klysma gegeven wat hem zichtbaar goed deed en de navelstreng opnieuw ontsmet met jodium. Het bloeden leek toen gestopt.
Toen ik om half 11 ‘s avonds op het punt stond naar huis te gaan bleek dat de navelstreng weer erg bloedde. Opnieuw stress, dus weer de dierenarts gebeld. Op advies van haar heb ik toen opnieuw de navelstreng met jodium behandeld. Een alternatief was afbinden van de navelstreng maar dat doen ze liever niet omdat het bloed dan kan gaan ophopen en je niet weet waar het dan heen gaat.
Het bloedden werd daarna gelukkig minder.
Sanne en ik zouden om half 3 ’s nachts terug komen om te controleren of hij nog steeds mocht drinken dus konden we ook het bloedden in de gaten houden.
Toen we ’s nachts op stal kwamen bleek dat het stro in stal onder het bloed zat van het lekken maar hij lekte op dat moment niet meer. Daarnaast mocht hij nog steeds gewoon drinken dus dat was een goed teken. Amilah had namelijk al een tijdje geen sedatie meer gehad, alleen pijnstilling.
We hebben toen een schone laag stro erover heen gelegd en na de navelstreng opnieuw goed met jodium behandeld te hebben zijn we weer naar huis gegaan.
Vanmorgen was eindelijk alles in orde. Er was geen nieuwe bloeding meer geweest en Amilah is inmiddels op en top moeder. Ze heeft alleen nog veel last van vocht/bloed verlies maar dat moet ook de komende dagen minder worden. Vandaag zijn ze beiden 2 keer in de grote losgooibak geweest en morgen gaan ze voor het eerst lekker het land op.
We kunnen eindelijk gaan genieten van ons prachtige ventje!
Ik wist al voor de dekking dat ik Amilah’s veulen zou ik moeten verkopen maar hij is al meteen verkocht aan Sanne, die al die tijd al de eerste optie had. Zij is al vele jaren mijn bijrijdster en ik zou me geen betere nieuwe eigenaresse kunnen wensen.
Anouar gaat straks naar de opfok en Sanne en ik blijven beide paarden samen doen.

En na dit lange verhaal, wat ik toch even kwijt moest, tijd voor foto’s!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:32

Wat een verhaal ! Gelukkig is alles weer goed gekomen, petje af voor jullie doorzettingsvermogen !!!
Wat heeft ie lange stelten zeg <3

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:48

Wat een stress zeg! Gelukkig niet voor niks! Wat een prachtig veulen <3
En een mooi moeder! :)
Van harte gefeliciteerd!!

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:49

Wat een verhaal man! Gelukkig is alles nu goed en heeft hij zelfs al een baasje! Hij is erg prachtig, en wat een brave moeder uiteindelijk :)
die foto dat hij bij haar hoofd ligt en ze zich wat opricht <3

xSabineW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 21:57

Gefeliciteerd! Wat fijn dat alles nog is goed gekomen! Het is echt een scheetje zeg! <3

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:03

Wat een verhaal zeg! Gelukkig is alles goed gekomen en kunnen jullie nu lekker gaan genieten van moeder en kind :) Hij ziet er knap uit!

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:05

Wat een verhaal zeg! Hij is echt leuk!

Sanne_amilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:28

Je hebt het verhaal mooi geschreven! Het was een super heftige dag, maar zo mooi om hier bij te zijn geweest. Ik ben super blij met mijn mooie en sterk kereltje! En natuurlijk heel trots op Amilah die het super heeft gedaan ondanks alle pijn! We kunnen nu echt genieten van moeder en zoon!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 22:36

Jeetje wat een verhaal. Wat fijn dat het nu wel goed gaat.
En wat een prachtig veulen en een prachtige ouders.
Nu zorgen dat mijn vp niet jaloers gaat worden. Heel veel plezier met dit prachtige mannetje!

Balder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 23:41

Sanne_amilah schreef:
Je hebt het verhaal mooi geschreven! Het was een super heftige dag, maar zo mooi om hier bij te zijn geweest. Ik ben super blij met mijn mooie en sterk kereltje! En natuurlijk heel trots op Amilah die het super heeft gedaan ondanks alle pijn! We kunnen nu echt genieten van moeder en zoon!

Dankjewel Sanne. Ik ben ook heel blij dat we het samen hebben kunnen beleven. Ik heb veel steun aan je gehad! Vanaf nu alleen maar genieten van onze kanjers!

JustHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 06:59

Ik heb het hele verhaal gelezen en hopen dat het nu goed blijft gaan
Gefeliciteerd

Manadeluca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 09:14

Wat een knappe paarden, en moedige eigenaars! Het is echt plezant om met twee vriendinnen de paarden te doen, sinds oktober staat mijn paard met een vriendin haar paard samen, we dragen beide zorg voor onze schatten, het is super.

En wat kan er mooier zijn, dan je eigen paard zien geboren worden, dat kunnen niet alle eigenaars zeggen.

Heel veel fun jullie vier!

anitaolja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 11:51

Pff had het verhaal al min of meer gehoord van Sanne zelf maar als ik het zo lees schieten de tranen in mijn ogen...wat een "nachtmerrie" die uiteindelijk gelukkig goed afgelopen is:)
Wat een prachtige foto's en een heeeeeel mooi kereltje:)

En Sanne gefeliciteerd met je mooie knul, zal hem maandag kunnen zien op het landje:)

Sanne_amilah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 18:27

Ik ben ook echt super blij met mijn mooie mannetje! Vandaag hebben ze voor het eerst samen buiten gestaan. Was voor mama en zoon ook erg wennen! Wel heel schattig om te zien!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 20:25

Gefeliciteerd! Mooi mannetje hoor!

Manon_vdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:13

Jeetje wat een verhaal!
Ik zag hem vanmorgen! Wat een schatje!! <3