hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miracle_

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:21

Ik snap niet dat mensen hun portemonnee altijd voor het paard laten gaan.. Maar goed, wie ben ik...
Hoe kan hij nou aan de hand van een verhaal weten of ze drachtig is? Da's toch knap.
Opvoelen kost misschien 20 euro, en niemand zegt dat dat op een zondag moet toch? Dadelijk gaat er wel wat mis, hoe gezond je paard ook is, de kans bestaat altijd. En dan had je graag je portemonnee open gehad.

Verder succes, ik ben benieuwd naar het (eventuele) veulen, Valentino is een leuk beest!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 10:33

We hebben maar weinig kaas gegeten van bevallingen bij paarden.
Daarin tegen koeien een heel ander verhaal. Er zijn denk door de jaren heen zo beetje honderd kalfjes geboren.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:34

Miracle_
Dat zei ik dus ook al.Nu kost het een klein bedrag,maar als er iets mis is ben je 5x Zoveel kwijt.
Maar alleen al om zeker te weten of ze echt drachtig is zou ik er een D.A. even bij halen.
Mja het is de keuze van de TS.
Ben heel benieuwd wat er uit komt áls ze idd. drachtig is.

TS heb je geen foto van je paard hoe ze nu is?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 10:36

Foto van paps en mams staan in mijn profiel. Amber en Valentino

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 10:37

Foto van dit moment heb ik nie bij de hand

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:47

Oke jammer .

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:00

myk_en_shant schreef:
We hebben maar weinig kaas gegeten van bevallingen bij paarden.
Daarin tegen koeien een heel ander verhaal. Er zijn denk door de jaren heen zo beetje honderd kalfjes geboren.

Paard is wel anders dan een koe hoor ;)
Maar de boeren die ik ken zijn ook altijd graag bij de bevalling aanwezig, het zal je maar gebeuren bij je beste melkkoe.
Weet je wel hoe je kunt herkennen dat ze eraan toe is?

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:03

Miracle_ schreef:
Ik snap niet dat mensen hun portemonnee altijd voor het paard laten gaan.. Maar goed, wie ben ik...
Hoe kan hij nou aan de hand van een verhaal weten of ze drachtig is? Da's toch knap.
Opvoelen kost misschien 20 euro, en niemand zegt dat dat op een zondag moet toch? Dadelijk gaat er wel wat mis, hoe gezond je paard ook is, de kans bestaat altijd. En dan had je graag je portemonnee open gehad.

Verder succes, ik ben benieuwd naar het (eventuele) veulen, Valentino is een leuk beest!

Dan wil ik wel graag weten wie jou dierenarts is, want mijn dierenarts rekende voor nog geen 10 minuten werk met opvoelen bijna €70.-, als ik dat van tevoren had geweten had ik mooi gewacht.

TS; wat een verrassing! Ik hoop dat er binnenkort een gezond veulentje naast staat.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:05

Wat leuk als er inderdaad een veulen zou komen. Toch lijkt het me, in het kader van jouw kosten/opbrengsten, best een goed idee om de dierenarts te laten komen of om even naar hem/haar toe te gaan en even op te laten voelen. Je gaat er nu van uit dat ze hoogdrachtig is, maar ze heeft nog helemaal geen uier en/of slappe banden.... Natuurlijk kan dit pas gebeuren vlak voor het veulen komt, maar bij de meeste merries verandert het uier toch wel wat richting het einde....... Als je echt heel zeker zou weten dat je merrie drachtig is, dan hoef je niet te laten opvoelen, laat de natuur zn gang gaan.....er is er nog nooit 1 blijven zitten. Maar als je het van de andere kant bekijkt.......... je weet het niet helemaal zeker; als je nu laat opvoelen en ze blijkt toch niet drachtig, dan hoef je geen duurdere merriebrok te kopen, niet onbeperkt ruwvoer te geven (zodat ze nog dikker wordt) en kan ze ook nog eens gewoon helemaal voor de lessen worden ingezet! Het is een andere benadering, maar misschien toch goed om te overwegen!
Bij ons wat het net anders, wij wisten bijna zeker dat onze merrie niet drachtig was, hoewel bewust gedekt, maar toen ze opgevoeld moest worden ivm koliekerig zijn, bleek er toch een veulen te zitten........ voor ons heel fijn dus! Veel plezier met het veulen of bij het lesgeven. Succes!
Laatst bijgewerkt door ioontje op 04-03-13 11:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:05

koenlover schreef:
Miracle_ schreef:

Dan wil ik wel graag weten wie jou dierenarts is, want mijn dierenarts rekende voor nog geen 10 minuten werk met opvoelen bijna €70.-, als ik dat van tevoren had geweten had ik mooi gewacht.

TS; wat een verrassing! Ik hoop dat er binnenkort een gezond veulentje naast staat.

Dat verschilt dan blijkbaar een hoop, want ik was echt maar 24,50 kwijt :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:10

Miracle_ schreef:
koenlover schreef:

Dat verschilt dan blijkbaar een hoop, want ik was echt maar 24,50 kwijt :)

Het is geen kwestie van portemonnee voor het paard stellen, want als het echt nodig is gebeurd het echt wel. Het gaat er meer om niet onnodig geld uit te geven, voor sommigen is die 40-50 euro best veel geld.

Overigens vraagt mijn DA 12,50 als ik met de merrie bij hem aan huis kom om te scannen (vraag me niet hoe het kan). Maar dat is ook een heel nuchtere man, die houd niet van dat getuttel, zal nooit onnodig medicatie voorschrijven (bv antibiotica, krijg ik nooit standaard bij hem) en ik weet zeker hij me vierkant uitlacht als ik met de merrie bij hem kom en vraag of hij de ligging even wil controleren.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 11:16

De ene da rekent veel meer dan de andere. Helaas zitten wij hier met een beste dure da.
We weten eigenlijks nu voor 99% zeker dat er een veulen in moet zitten.
De buik begint nu steeds meer uit te dijen.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:18

Spannend ts. Ben benieuwd wat er uit komt

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:18

Jeetje.. Wel minder dat zoonlief erop heeft gezeten maar hoop natuurlijk op een gezond veulen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:21

Hou nou eens op over dat Da gedoe, mijn Da kost ook alleen al €35 aan voorrij kosten hoor.
Het is zeker dat de merrie drachtig is en al heel fijn dat ze ongeveer een datum heeft dus zal gerust wel goed in de gaten gehouden worden, ts heeft zo te horen genoeg hulp om haar heen...

Ik hoop dat er snel een gezond veulentje geboren word :D

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:22

Laat je niet voor de gek houden met die buik, maar houdt vooral het uier en de banden in de gaten. Uit eigen ervaring weet ik dat die buik je soms raar voor het lapje kan houden.............. Bovendien verandert daar in de laatste weken niet zo heel veel meer aan in dikte, wel in vorm...
Als je je merrie niet meer of minder mee laat lopen in de lessen, terwijl je haar eigenlijk niet kunt missen, en extra voert, terwijl dit misschien niet nodig zou zijn lijkt het mij toch snel uitkunnen om even te laten opvoelen of ze echt drachtig is.... meer dan een paar tientjes kost het zeker niet. In de NOP hebben ze een goede kliniek en als je daar even mee overlegt en er heen rijdt blijven de kosten zeker beperkt.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:25

Wellicht kan je eens hier kijken,

www.equinovum.nl

Daar staan een paar mooie filmpjes over het bevallen en hun systeem wordt ook heel positief ervaren.
vanuit Equinovum kan je bij het systeem ook begeleiding krijgen als je dat wil (je kan altijd bellen als je vragen hebt) en je kan met het camera systeem en een aantal mensen samen waken.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:26

Overigens is 'shoppen' op dierenarts iets wat zeker loont. Dus gewoon even rondbellen wat een bepaalde ingreep ergens anders gaat kosten. Nu zal dat bij het standaard inenten niet zoveel verschil maken, maar toen ik vorige maand een ontstoken talgklier bij mijn hond weg moest laten halen zou dat bij de ene dierenarts 'tussen 200 en 300 euro gaan kosten' en bij mijn eigen dierenarts zou het zeker onder 100 euro blijven.
Dat is nogal een verschil zeg.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:31

koenlover schreef:
Miracle_ schreef:

Welke dierenarts heb jij koenlover?
Ik woon dichtbij je in de buurt en had eerst ook een andere dierenarts die harstikke duur was.
Via een manege ben ik aan een andere gekomen die daar ook altijd komt.
Ik moet zeggen dat het de helft scheeld.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:34

ioontje schreef:
Laat je niet voor de gek houden met die buik, maar houdt vooral het uier en de banden in de gaten. Uit eigen ervaring weet ik dat die buik je soms raar voor het lapje kan houden.............. Bovendien verandert daar in de laatste weken niet zo heel veel meer aan in dikte, wel in vorm...
Als je je merrie niet meer of minder mee laat lopen in de lessen, terwijl je haar eigenlijk niet kunt missen, en extra voert, terwijl dit misschien niet nodig zou zijn lijkt het mij toch snel uitkunnen om even te laten opvoelen of ze echt drachtig is.... meer dan een paar tientjes kost het zeker niet. In de NOP hebben ze een goede kliniek en als je daar even mee overlegt en er heen rijdt blijven de kosten zeker beperkt.

Helemaal mee eens.
8 jaar terug was mijn paard ook gedekt en 1 maand voor uitgerekende datum kwam de DA voor te enten.
Zo die is echt drachtig: zei hij, Kijk hoe zijn buik beweegt en hoe die een zwangerschapsbuikje heeft.

Het is nu 8 jaar verder en..............nog niet geveuld. :D

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:37

Ik moest erg lachen om het advies om de ligging van het veulen te laten controleren. Dat doe je bij een drachtigheid die bekend is ook niet dus waarom nu wel.
Opvoelen kan nuttig zijn als je een hele goede dierenarts hebt zal die je aardig kunnen vertellen hoe ver de merrie is.

Ik zou zelf té nieuwsgierig zijn om niet even de dierenarts te laten opvoelen maar het heeft niet noodzakelijk toegevoegde waarde.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 11:55

Ik zou ook geen DA bellen. Komt vanzelf wat uit(of niet).

En denk je dat het niet goed gaat, dan kan je altijd nog bellen.

Moeder natuur regelt het meestal wel hoor.

Wel jammer dat paps ook de broer is. Maar niks meer aan te doen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:55

Spannend! DA lijkt me ook niet aan de orde, paarden kunnen prima natuurlijk bevallen en ik zie niet in wat voor informatie een DA kan geven dat toegevoegde waarde heeft. Ik ben alleen best nieuwsgierig naar de risico's van inteelt.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:58

Mwoah verwacht niet al teveel problemen.

Inteelt is is veel aan de orde in de paardenwereld

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:22

unicorn_kiss schreef:
Spannend! DA lijkt me ook niet aan de orde, paarden kunnen prima natuurlijk bevallen en ik zie niet in wat voor informatie een DA kan geven dat toegevoegde waarde heeft.

Een DA kan dmv opvoelen zekerheid geven of de merrie drachtig is of niet. Zo niet en de merrie is alleen maar dik dan doen merriebrok en onbeperkt ruwvoer meer kwaad dan goed.

@Janski Inderdaad een heel mooi systeem, ik heb er ook naar gekeken. Maar aangezien de ts scannen al te duur vindt zal ze hier ook niet voor gaan.