Uier is nog niet zoals het horot maar al een stuk dikker als gister, staart kan een stuk verder omhoog. Ze slaat ook de hele tijd met der staart en doet hem vaker omhoog dan normaal. Buik gaat naar beneden en ze heeft bij der kont open geschuurt. Ook kijkt en hapt ze veel naar der buik. De foto's : en als je der staart ietsje optil om zalf op der opengeschuurde bil te doen doet ze dit: Ik denk nogtwee weekjes.
hoorde net van een man van stal het volgende : peeps had het weer zwaar vanavond, lag te steunen en te kreunen maar ging tussendoor toch nog effe wat eten.
Bij het begin van de dracht kan men het veulen uiteraard nog niet herkennen als veulen. Wat we zien op een scan is een klein bolletje dat beweegt: het embryo. Vanaf de 25ste dag kunnen we het hartje zien kloppen op een scan. De ontwikkeling gaat verder. Gemiddeld duurt een zwangerschap bij een paard 320 tot 360 dagen, of ongeveer 11 maanden. Sommige merries gaan enkele dagen tot weken over tijd, andere bevallen te vroeg. De duur van de dracht kan sterk variëren van paard tot paard. Wanneer een merrie over tijd gaat, is er meer kans op een hengstenveulen, want een hengstje heeft meer tijd nodig om te ontwikkelen. Vanaf dag 50 kan men het veulentje al herkennen en vanaf dag 270 heeft het veulentje zelfs al zijn vacht! Wanneer het veulen geboren wordt met een draagtijd die minder dan 300 dagen bedraagt, zijn de overlevingskansen miniem.
Enkele cijfergegevens: ( deze gegevens zijn gemiddelden, om jullie en beeld te geven van de ontwikkeling van het veulen. De gegevens kunnen natuurlijk variëren naargelang het soort ras, paard,.)
hier nog geen veulen, ben niet gebeld door de boer. Marlis gaat zo naar peepsie, ik vanmiddag na het werk. peeps gister in der stal, zo trof ik eraan, stalgenoot dacht dat ze ween had.
En buiten dat ze zo lag, trapte ze ook met der achterbenen, kreunde ze en sloeg de hele tijd emt der staart.