alles verwacht behalve dit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mias

Re: alles verwacht behalve dit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:45

Mooie foto's!
Lekker buiten aan het rennen. Je ziet inderdaad nu de bruine gloed heel goed.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 01:53

Haha, ik snap dat je dit niet verwacht maar toch lijkt het me niet zo raar.
De moeder lijkt ook zwart onder haar schimmelkleurtje en bruin x zwart geeft een heel normale kans op zwart.

Maar laat je niet teveel bedotten door de eerste indruk, als je een paar dagen wacht kan hij maarzo een stuk bruiner worden.

Ik las dat je ook op bont had gerekend, is de papa bont dan? Hij lijkt gewoon bruin te zijn?

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:56

anneliesdj schreef:
Haha, ik snap dat je dit niet verwacht maar toch lijkt het me niet zo raar.
De moeder lijkt ook zwart onder haar schimmelkleurtje en bruin x zwart geeft een heel normale kans op zwart.

Maar laat je niet teveel bedotten door de eerste indruk, als je een paar dagen wacht kan hij maarzo een stuk bruiner worden.

Ik las dat je ook op bont had gerekend, is de papa bont dan? Hij lijkt gewoon bruin te zijn?

De moeder van dit veulen in bruin geboren, niet zwart.
De 1e zoon van deze merrie is ook bruin.
De vader is bont gefokt. Komt uit ouders en grootouders die bont zijn. Kan best zijn dat als je een goede kruising hebt er een bont veulen uit komt. als de moeder bijvoorbeeld bruin vererft en de vader de bonte gen door geeft is er een kans op een bont veulen.

Maar volgens mij maakt het de eingenaarresse helemaal niet uit wat voor kleur eruit komt! Ze is al lang blij dat het een mooi gezond merrie veulen is! Alles is goed. Het liefst natuurlijk schimmel ;) .

Irene18

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 16:59

Wat een prachtveulentje! :D
ziet er leuk uit! :D :D

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 17:06

Mias schreef:
De vader is bont gefokt. Komt uit ouders en grootouders die bont zijn. Kan best zijn dat als je een goede kruising hebt er een bont veulen uit komt. als de moeder bijvoorbeeld bruin vererft en de vader de bonte gen door geeft is er een kans op een bont veulen.

Bont is dominant, dus komt zowel tot uiting als een dier homozygoot en heterozygoot is. Als een dier niet bont is, draagt het ook geen bontgen.

Leuk veulen TS! Schattig kopje en lekker fanatiek en speels buiten, bijzonder hoe ze die lange benen toch al snel onder controle krijgen he ;)

Ravien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-10 18:45

Aaah wat een schatje en wat heeft ze een lief koppie :+: :+: :+:

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 00:31

bedankt is idd een dotje ben der ook super blij mee vind het zelf ook bijzonder dat die lange stelten zo snel fanatiek zijn vandaag ook weer heerlijk crossen door de bak ongelovelijk dat dat allemaal maar zo snel kan...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 00:36

Wauw wat een prachtveulen, gefeliciteerd.

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:30

leuk veulen hoor! Erg grappig zo donker.

En wat Chubby ook zegt, uit deze combinatie komt nooit een bont veulen aangezien beide ouders niet bont zijn. De grootouders mogen misschien bont zijn, maar deze waren dus heterozygoot voor bont en hebben dus alleen de kleine letter doorgegeven. Bont is bijvoorbeeld Bb, grote letter staat voor bont en toont ook het bont, kleine letter staat voor niet bont en toont dus altijd als het bb is. Als er een grote B in zit dan is het veulen altijd bont. Snap je het nog?

Als er geen bont te zien is bij 1 van de ouders, zal er ook nooit bont uitkomen.

Succes met je schat, en over het halster ik geef je groot gelijk. Dat gezeik, pfff je bent er toch bij en je doet het (lijkt mij) alleen maar om waar je bij bent.

Pr_BillyBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 09:34

Wooow dit had ik ook helemaal niet verwacht!
maar wat een leuk beesie zeg!!!!
ook erg leuk dat ie geen witte voetjes heeft :D :D

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 11:58

ja als jullie het zo uitleggen zit er idd logica in maar als je dit soort dingen niet weet dan kun je gaan denken dat er bont uit kan komen al dan nog had ik geen zwart verwacht aangezien alles bruin is zowel de merrie is bruin geboren en niet zwart dus als nog had ik dit niet verwacht maar als nog ben ik er super blij mee eindelijk een merrie veulen...en gezond..

en dat gezeur over het halster tja sommige mensen kunnen niet blij zijn voor een ander en zoeken altijd wel iets waar ze commentaar op kunnen geven maar mijn mening is zo vroeg mogelijk beginnen met halster worden ze alleen maar mak van..en idd ik ben er bij dus er kan niks gebeuren maar mocht ze straks lekker overdag het land in kunnen gaat ie af ze blijft daar echt niet mee lopen..

Van

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 12:46

bruin is zwart + agouti, beide ouders zijn dus feitelijk zwart met daarbij het gen voor agouti
het veulen heeft gewoon het agouti gen niet mee gekregen
het is dus helemaal niet gek dat hij zwart is

hij is wel erg leuk :+:

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 18:53

De vader is ook errrrg mooi; lekker stevig beest :j . Het veulen lijkt lichter gebouwd dan een tinkerveulen. Ben zeer benieuwd hoe ze uitgroeit, ik ben dol op kruisingen, het mengen van verschillende genetische kenmerken is altijd interessant.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-10 19:50

jah idd ik ben ook gek op kruizingen maar dat ze niet zo stevig is als een tinker veulen is maar goed ook merrie is een paard gefokte E pony van 156 als dit veulen net zo grof als een tinker veulen was geweest had ze denk ik best wel moeite maar dit veulen is wel groffer als haar 1 ste veulen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-10 22:51

Mias schreef:

Als de vader zelf niet bont is kan hij ook geen bont doorgeven ;)
Hoe zie jij dat de merrie bruin geboren is?

Vajente schreef:
bruin is zwart + agouti, beide ouders zijn dus feitelijk zwart met daarbij het gen voor agouti

Dat is wat ik bedoelde.

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 00:03

[/quote]
Als de vader zelf niet bont is kan hij ook geen bont doorgeven ;)
Hoe zie jij dat de merrie bruin geboren is?

Vajente schreef:

Dat is wat ik bedoelde.[/quote]

dit omdat ik de merrie bruin heb gekocht en alles van veulen af aan weet van de merrie das de reden dat ik weet dat ze bruin is geboren..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 00:17

Maar jij bent ook de eigenaar, Mias reageert op mij dat ze bruin geboren is en zij is niet de eigenaar. (neem ik aan tenminste)

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 00:24

anneliesdj schreef:
Maar jij bent ook de eigenaar, Mias reageert op mij dat ze bruin geboren is en zij is niet de eigenaar. (neem ik aan tenminste)

nee idd mias is niet de eigenaar maar weet wel veel over pepsy ik heb alles wel verteld ivbm verwachtingen veulen natuurlijk tis een beetje verwarrend zo de topic maar als je alles had gelezen stond het ook al eerder in het topic dat de merrie bruin geboren is...heb de vragen eerder gehad en ben helemaal niet thuis in de kleuren zoals voorgaan de reacties maar als ik het allemaal zo lees is alles heel logies..

Radegonde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:28

Mias schreef:
Maar volgens mij maakt het de eingenaarresse helemaal niet uit wat voor kleur eruit komt! Ze is al lang blij dat het een mooi gezond merrie veulen is! Alles is goed. Het liefst natuurlijk schimmel ;) .

Dat is de juiste instelling +:)+

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-10 16:36

Radegonde schreef:
Mias schreef:

Dat is de juiste instelling +:)+

Inderdaad, wat een leuk ding! ben wel benieuwd hoe ze eruitziet als ze uitgegroeid is! Gaaf hoor!

ship

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-10 20:56

jah idd ik ben ook benieuwd hoe ze uitgroeit en of ze schimmel word zal wel mooi zijn....

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 14:10

Ik zou zeggen kom maar op met die foto's, als hij schimmel wordt is dat meestal wel te zien.
Hoe oud was de merrie toen ze schimmel begon te tonen?

Chidais

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 17:49

Proficiat ziet er echt een leuke uit. Veel plezier er mee.

(en idd zoals al gezegd is het niet zo vreemd dat ze zwart is, aangezien bruin = zwart + agouti)

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:44

En komen er al stiekum steeds meer witte haren door of blijft ze zwart????

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-10 18:46

wat een práchtig veulen! echt iets om trots op te zijn!
dat halstertje ook <3