Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 01:26

Manda schreef:
En tussen die tijd begon ze haar staart te schuren? :=

Als het maar geen vroeggeboorte word... straks is het veulen toch voor april uitgerekend en komt het veel te vroeg..

Echt zenuwslopend die onzekerheid....

Ben een (nunietmeerzostille)meelezer :D
Veel respect voor jou en waar je doorheen bent gegaan. Ik kan me (gelukkig) niet voorstllen hoe het is om een kind te verliezen.
Zo speciaal dit veulen, en daarom zo welkom!
Ik ga hier gigantisch voor je lopen duimen, maar zo te zien heb je je spulletjes goed voor elkaar zodat we straks kunnen genieten van een trotse mama met een nog trotser baasje!
Kan niet wachten! +:)+

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 09:41

Dat schuren zou ik ook niet zo mee inzitten, Lucky doet het ook ietswat, komt inderdaad door het verharen, denk ik. Want ze zit ook al mooi in de rui. :D

irmalouise

Re: Ieniemini zeer speciaal veulentje op komst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:01

Wat spannend zeg.
Hoop voor je dat alles goed zal aflopen, ik ga er gewoon van uit. Positief blijven he.
Nog gecondoleerd met het verlies van jullie zoontje Liam.
En snap ook dat je je wel ongerust maakt over de geboorte van dit speciale veulentje.
Ga iig voor je duimen.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:13

Manda schreef:
En tussen die tijd begon ze haar staart te schuren? :=

Als het maar geen vroeggeboorte word... straks is het veulen toch voor april uitgerekend en komt het veel te vroeg..

Echt zenuwslopend die onzekerheid....

Ja, maar veulen is natuurlijk wel in juni geboren dus verharen was al achter de rug.
Zij zelf is in maart geboren en haar moeder schuurde haar staart ook maar dat is negen jaar geleden dus weet niet meer van hoe lang op voorhand. Zal, net als alle andere dingen (uier, buik,...) wel van merrie tot merrie afhangen. Onze minishetlander heeft haar staart dan weer niet geschuurd.

xxnienke94

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 10:29

heel veel sterkte met het verlies van je zoontje,
ik hoop voor je dat je pony keurig optijd een gezond veulen op de wereld zet.
(en misschien nog wel op je man's verjaardag :+ zou wel leuk zijn)
hou je ons op de hoogte !?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 11:23

Ja dat komt in orde...

Ik heb even wat gegevens op een rijtje gezet.

De laatste eerste dekdatum was 21 april, en die hengstige periode en dekperiode duurde bijna twee weken. Als we de laatste dekdatum invullen komen we uit op een uitgerekende datum van 26 maart 2010 en dan zou ze nu 306 dagen drachtig zijn.

De laatste tweede dekdatum was 21 mei, en die hengstige periode en dekperiode duurde maar enkele dagen. Eigenlijk gaan we ervanuit dat dit de periode was dat ze drachtig werd omdat ze zich echt liet dekken... Dan is de uitgerekende datum 26 april 2010 en is ze nu 276 dagen drachtig.

In Utrecht konden ze op de echo van 2 oktober niet met zekerheid zeggen of het nou een dracht van 5 of 6 maanden was. Maar gezien de ligging van het veulen zeiden ze eerder 5 maanden. Ik denk dat we daar gewoon vanuit moeten gaan dan...

Jacky91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 12:49

goh wat latig dat je niet precies weet waneer dit wondertje moet komen, dat maakt het allemaal extra spannend

Laureas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:59

Anna, hoeveel dagen dracht reken jij? Hoe staat het met Lola's uier, niets veranderd?

Drrrassic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 20:03

Sterkte met het verlies van jullie zoontje.
En heel veel succes en plezier met het veulentje!

Dorien1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:00

Manda: Ik duim mee voor een mooi en gezond megaschattig veulentje!

Ik heb lola ook gezien bij Silverado (mijn paardjes stonden daar toen ook) en ik denk dat je een héél mooi veulentje zult hebben van haar.

Ben benieuwd, hou ons op de hoogte! Want dit veulentje word een halfzusje/broertje van die van ons. Altijd leuk om te zien dus.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-10 21:21

Vanneke ik reken 340 dagen dracht.

Er is volgens mij niks veranderd! Ik heb vandaag wel onder haar gelegen en het eens goed bekeken, was best te doen haha. Dat wat ik dacht dat oedeem was dat is volgens mij gewoon vet, het voelt ook niet als oedeem maar veel steviger, ze is dus ook veel te vet :o

De uier is niks veranderd.

Ik ben begonnen met temperaturen en ben van plan dat sochtends en savonds zo laat mogelijk te doen. Dan pak ik misschien net de daling op als ze snachts gaat bevallen. Ik zal het templijstje hier neer zetten als ik meer waardes heb over verschillende dagen.

Nou, dit kan dus nog twee maanden zo doorgaan he :D

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 21:26

Leuke hengstje en leuke merrietje = leuke veulentje.

Ik ben benieuwd wat daaruit komt.

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 09:18

Hier een foto van Lola met mijn dochtertje, hier was ze net 1,5 maand drachtig! Mijn dochtertje was hier ook 1,5 jaar en ongeveer 84 cm, moet je nagaan hoe klein Lola is en wat voor ienieminiveulentje eruit zal komen :+:.

Afbeelding

Ik ben nu twee dagen aan het temperaturen en die is tot nu toe erg constant, steeds 37,8 graden. Het is zo gebeurd en ze vind het niet vervelend dus ik ga hier gewoon mee door totdat de bevalling is geweest, ben benieuwd of ik de daling optijd oppik.

Ik bekijk ook iedere dag de uier maar zie niet echt enorm verschil nog, het voelt ook niet gevult maar gewoon als dik vel zeg maar.
Ik zal binnenkort weer een foto ervan maken.

Ik had afgelopen nacht gedroomt dat het een effen gekleurd hengstje werd :D

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:29

Wat een lieve foto van je dochter met de moeder in spe!!!

Ook ik hoop op een voorspoedige bevalling van een mooi veulen

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 09:49

Wat spannend! Heel bijzonder dit veulentje, ik ben ontzettend benieuwd hoe het eruit zal zien!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:02

Ik ga je topic volgen Manda, had bij je OP alweer tranen in mijn ogen :o

Ik duim voor een mooi en gezond veulentje voor Lola, en voor jou weer een klein stukje verwerking :*

LOCA_SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 18:16

Wauw wat een bijzonder veulen moet dit voor jou zijn! ben ook erg benieuwd "wat er uit komt" aangezien paps en mams zelf zo mooi zijn.

Aniikaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 19:53

Ik hoop dat de bevalling goed gaat en er een heel mooi veulentje uit komt!

gambler09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:37

spannend joh! succes, ene wel foto's plaatsen als het veulen er is he..

nobillity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 20:40

wat spannend zeg
ik ga dit zeker volgen :D

wat een mooie merrie en wat een mooie hengst is erop gegaan :9

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:12

Vandaag heb ik haar uiers eens mooi gewassen, er zat allemaal zwarte prut tussen die spleet en dat is nu weg. Verder ga ik er niet meer aanzitten, ik ben bang de melkproductie anders te stimuleren.

Ik had geen camera mee, maar kreeg wel het idee dat de spenen al ietsje anders staan als op de foto en ietsje groter zijn .... maar het kan zijn dat ik dat me dat verbeeld :+. Dus ik zal morgen een foto maken.

Wat wel zo was, was dat ik die witte stipjes die je op de foto op de spenen ziet staan eraf kon halen.... per wit stipje... zou dat opgedroogte melk zijn geweest dan... :=

Haar buik lijkt ook meer te hangen ineens. Maar wederom denk ik dat jullie dat maar moeten beoordelen op een foto, ik ben bang dat ik dingen zie die er niet zijn }:0.

Wat zal ik nou doen met het geboortealarm? Al vanaf half maart huren of toch eerder of later?

Ze moet nog gevaccineerd worden dit jaar. Ik las dat dat het beste 4 tot 6 weken voor het veulen kon gebeuren. Dan zal het dus echt deze week moeten gebeuren. En als het veulen nou te vroeg komt, is het dan schadelijk dat ze recent gevaccineerd is?

Ik zal dit uiteraard ook overleggen met de dierenarts maar misschien dat jullie eerder een antwoord hebben.

Oja, het meest schokkende vandaag was dat ze hengstig ging doen tegen onze eigen hengstjes. Die liepen even los in de schuur en keken even bij haar over het schot en ze draaide zich om en de staart ging gelijk omhoog!! Ze draaide zich om en piepte. Net zoals ze de laatste keren deed tegen Silverado.
Er ging even door me heen, stel nou... dat ze niet meer drachtig is... maar dat kan toch echt niet??, ze ziet er toch behoorlijk drachtig uit en is met 5 a 6 maanden dracht nog in Utrecht geweest voor een echo en daar was een veulen van die leeftijd op te zien. Maarja, het ging toch even door me heen...
Ze doet dus gewoon hengstig terweil ze hoogdrachtig is... dit duidt er weer op dat ze zich misschien toch heeft laten dekken terweil ze al drachtig was en dat er weer meer kans is dat het veulen toch in maart komt...

We hebben al eens eerder een veulentjes gefokt, we hebben een haflingerveulentje, fjordenveulentje en friesveulentje gehad die hier zijn geboren, maar ik vind het bij deze toch echt een heel stuk spannender...

Just_Me_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:39

Dat hengstig doen kan ook met het weer te maken hebben , de mijne doet dat ook en die is toch echt echt heel erg drachtig !!
De enting 4 tot 6 weken voor de uitgetelde datum is meer dat de moeder dan de afweerstoffen heeft aangemaakt , en het veulentje deze dan krijgt via de biest , komt je veulen eerder heeft de moeder wat minder afweerstoffen uit de enting aangemaakt , en dat kan niet echt kwaad . Neem aan dat moeders verder altijd optijd haar entingen krijgt ..?

Manda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-10 22:42

Ja die heeft haar entingen altijd optijd gehad :-).

En ik had gelezen dat je het veulentje kon laten testen op antistoffen, of die wel genoeg zijn of dat er toch wat extra´s nodig is. Ik zal daar eens naar informeren en dan denk ik dat ik dat ook laat doen. Ik wil er echt voor zorgen dat alles goed gaat, voor zover ik dat kan.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:45

Wat geweldig zeg :D
Ik ga dit zeker volgen, en wat een mooie foto met je dochtertje.
En je waak plek is echt super :D

mezeja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-10 22:46

Oh wat zijn het toch maffe beesten af en toe! Toen ons veulen geboren moest worden vorig jaar was de pony tonnetje rond en nog twijfelde ik weleens. Was stiekum toch bang dat er iets was misgegaan. Was zeker weten drachtig maar geloofde het pas echt toen het veulentje gezond en wel naast moeder stond...welliswaar 2 weken na de uitgerekende datum. Het blijft een spannende gebeurtenis.