Blooper bij het longeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Blooper bij het longeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:40

Hoop dat het goed is afgelopen en dat je er iets van geleerd hebt. We hebben zelf ook wel gereden met een veulen ernaast in de bak maar dit dier was duidelijk in paniek. Ook niet normaal dat hij uithaalt naar zijn moeder (die dat weer niet kan afstaffen). Beter is het dan om het veulen op een dichte stal te zetten, mits er geen traliewerk is.

Erg gebeuren al genoeg ongelukken, zoek ze dus niet op.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:17

Het feit dat het filmpje in het bloopertopic verwijderd is is omdat het hier RIJ-ITP is, en dit niets met rijden te maken heeft.
Daarom ook:
RIJ-ITP---> KS-ITP

Clouwdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 02:23

Begrijp ook niet waarom iemand dit een blooper vind... mijn maag keerde zowat om!! Snap ook niet waarom het veulen niet gewoon op stal staat als de moeder gelongeerd wordt.. en als dat niet mogelijk is.. gooi de moeder dan gewoon los zodat het veulen mee kan rennen.. heeft het zelfde effect als rondslingeren..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:53

mensen mensen, het is goed afgelopen en ts heeft hier van geleerd, ik vond het wel grappig lijken, weet je hoe flexibel een veulen is?

Alsjeblieft reageer niet zo overdreven. er zijn wel ergere dingen hoor maar daar doen jullie niks aan.
Eerst ff eigen pad schoon vegen.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:26

niet zo overdreven? je ziet toch al een minuut aankomen dat dat veulen eruit wilt??

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 14:31

Mizsz_Kitty schreef:
niet zo overdreven? je ziet toch al een minuut aankomen dat dat veulen eruit wilt??

Mee eens. Ik vind dit gevaarlijk en hoop dat er de volgende keer beter nagedacht wordt.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:12

nou wat een geweldige blooper :n
je mag van geluk spreken dat het veulen niks heeft .

Daiss87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:48

Blooper..???
Je hebt geluk dat het veulentje er niks aan over heeft gehouden!
en ik vind niet dat er overdreven word gereageerd, dit is gewoon gevaarlijk. zoiezo vond ik het al erg lomp om dat paard te longeren terwijl het veulentje daar rond loopt..

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:10

Mijn veulen heeft het ook gehad , wilde door de paddock heen die net wat hoger was dat ze dacht dus veerde ze weer terug haha, geen springbloed dat was ook duidelijk te zien.. schrok me wel rot pppfff

_rocco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 10:07

Nou dat verwacht je echt niet! Ik vind het wel een grappig filmpje. Gelukkig mankeerde hij niks. Wat word er weer overdreven gereageerd zeg.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:58

Het filmpje geeft wel een goed voorbeeld van hoe een veulen onder stress onverwacht kan reageren, mss best leerzaam voor nieuwe kraamstal mensen, veulens zoveel mogelijk tegen zichzelf beschermen, want als ze het echt niet meer weten gooien ze zich gewoon rechtdoor, de kortste weg naar de vrijheid (en dat kan bijv ook over een onderdeur of tussen de tralies van een stal door zijn).
Ik zou het veulen bij het longeren of op stal zetten of vasthouden/afleiden, maar iig altijd iemand er bij die ervoor zorgt dat het niet in paniek raakt en zich bezeert.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:08

Moderatoropmerking:
Het filmpje is geplaatst, iedereen is vrij om zijn mening te geven, mits dat fatsoenlijk gebeurd. Hier met elkaar welles/nietes posts uitwisselen of het de 'schuld' is van de TS en of het filmpje geplaatst had moeten worden is niet nodig.

Zwelgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:10

beetje flauw om mijn berichten te verwijderen,

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:20

Zwelgie zie de opmerking hierboven. Een post met jouw visie op wat er gebeurt in het filmpje is welkom, als je deze op een nette manier formuleert.
Posts met alleen een mening over wel of niet plaatsen van het filmpje worden verwijderd.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:27

ik heb veulens ook wel eens los als ik met de moeder ga werken (rijden/longeren) maar als ze uitgerent zijn en wat tot rust komen gaat moeder aan het werk (dus ruiter erop of lijn eraan) en veulen wordt vastgehouden/vastgezet of bij een vriendje in het padockje naast de bak gezet.

Ze vinden het gewoon altijd erg spannend als je wat met hun mams gaat doen dus probeer ze wel eerst aan het idee te laten wennen en even los met opgezadelde moeder of los rennen als moeder aan de hand wordt warmgestapt. Kunnen ze gelijk aan het idee wennen dat ze dan dus even niet kunnen drinken ed. Moet zeggen dat heet met mijn huidige veulen erg goed staat, even de dolle 5 minuten (gaat ook mee vaststaan op de poetsplaats ed, dus best spannend) en dan de bak uit en gaat ze meestal in het stalletje liggen of met haar vriendinnetje eten en kan mamma aan het werk.

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:32

Weet je wat ik niet begrijp. Je ziet het dus al de hele tijd aankomen, het veulen was zo verschrikkelijk duidelijk!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:43

Geloof me, dat wordt je tegenwoordig lang niet overal geleerd, en daar moet je dan dus zelf door schade en schande achterkomen.

phoenixxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:52

ik vind het ook geen blooper.
er kon wel wat ergs gebeuren met het arme beestje.
snap jou ook niet ts dat je dit hier durft neer tezetten.
ik zou me schamen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:00

Maar ik denk dat veel mensen, waaronder waarschijnlijk ook een heel deel die het beter schijnen te weten, hier wel wat van geleerd hebben.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:57

Ik ben dan zeker ook een van degenen die het beter schijnt te weten maar dit was geen slimme aktie, eerlijk is eerlijk. Je ziet dat het veulen zich aan het opwinden is en kunt wachten op narigheid. Gelukkig is het goed afgelopen maar voor hetzelfde geld had ze een half hek uit het veulen kunnen peuteren. :n.
Een veulen met een wakkere beschermengel zullen we maar denken. ;)

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 10:42

Blijkbaar ben ik dan toch echt een sadist..moest wel even grinnikken. Dit heb ik volwassen dieren ook wel eens zien doen....'mijn' driejarige ruin die graag naar zijn mammie en zus wou, die even verderop stonden (was ook eenmalige actie, waar hij zonder kleerscheuren af kwam).
Maar, dat ben ik met de rest eens, het is makkelijker om de merrie aan het werk te zetten zonder veulen. Voor de veiligheid van het veulen maakt het denk ik weinig verschil. In de stal kunnen ze nét zo gek doen en misschien nog wel erger. Daar gaan ze ook geheid eens op hun smoel door hun paniekactie...echter niet met een hek er tussen, maar er omheen (als het goed is).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:34

lailapri schreef:
Geloof me, dat wordt je tegenwoordig lang niet overal geleerd, en daar moet je dan dus zelf door schade en schande achterkomen.

Het is mij ook niet 'geleerd'.
En toch zag ik al vrij snel aankomen dat er iets vreselijks ging gebeuren met het veulen, puur en alleen al door naar het veulen te kijken.
Ik kon/wilde het filmpje dan ook niet af zien.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:03

Als ik op school rondloop, of een andere stal, zie ik veel dingen gebeuren waar ik echt mijn vraagtekens bij heb. Dus denk niet dat iedereen dat zou zien aankomen, dan zal er al iemand moeten zijn die zegt gaat dit wel goed, zodat de andere gaan nadenken. Kan me voorstellen dat als je het gedrag van kind naar moeder ziet je meer daar op let dan op het feit dat die wel eens door de omheiding zou kunnen gaan.

Fjalar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:39

Ik schrok wel zeg! , Niks met het veulentje aan de hand daarna? :oo

pcb

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:56

Bij die van mij zag ik het dus niet aan komen, bij deze duidelijk wel.
Mijn veulen kwam in volle galop op het hek af van achter en probeerde te springen, gelukkig nog maals veerde het hek mee...