Bizar! (Bachelor NH x Romantico II x Inferno)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Re: Bizar! (Bachelor NH x Romantico II x Inferno)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-09 08:45

pharagirlke Dus bij dit veulen zou je zeggen dat de vader EN de moeder drager moeten zijn van het vos gen. Wat bij mijn merrie dus betekend dat ik ALTIJD kan op een vos veulen heb? Of zijn er dan kleuren waarmee ik die kans niet heb?

EstherMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 09:23

Ik denk dat je dan een ouder moet kiezen waar geen vosgen inzit.. Als je dat zeker weet kun je geen vos krijgen, aangezien er dan maar 1 vosgen doorgegeven kan worden (door de moeder) en de vader geeft dan een (bv) bruin gen door. Dan is het veulen bruin. Zodra er dus vos ook in de hengst zit heb je 25% kans ja..

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 11:19

Jaaa idd Bizar! Waar komt die bles toch vandaan ?? :roll:

Gefeliciteerd en geniet ervan ! *D

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 13:31

ponyparadijs schreef:
pharagirlke Dus bij dit veulen zou je zeggen dat de vader EN de moeder drager moeten zijn van het vos gen. Wat bij mijn merrie dus betekend dat ik ALTIJD kan op een vos veulen heb? Of zijn er dan kleuren waarmee ik die kans niet heb?

Ja, beide ouders moeten drager zijn van een vosgen om een vos
te krijgen. Dus jouw merrie heeft een vosfactor. Als je zeker wilt
zijn dat je geen vos krijgt uit de merrie zou je voor een hengst
moeten kiezen die geen vosfactor heeft (staat vaak wel aange-
geven).

@ Pharagirlke; bedankt voor je uitleg :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:17

Ponyparadijs: alle hengsten die geen vosgen meedragen voorkomen een vos veulen. Het vosgen moet nl van beide ouders komen omdat het anders enkel gedragen word en niet getoond. Pas als het veulen van beide ouders een vosgen krijgt kan het tonen.

Tenzij de hengst een gen draagt dat ook recessief is. Als beide genen even dominant/recessief zijn. Heb je 50% kans op vos. :) Maar zo ver kan ik je niet helpen, ik weet nl niet welke kleuren recessief zijn en welke dominant. ;) Ik ken alleen de basis erfelijkheidsleer :D

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 18:59

ponyparadijs schreef:
En dat heeft dan niks te maken met de aftekeningen die in de opa's en oma's zitten? Dat zou generaties later nog terug kunnen komen?

Jawel, er moet natuurlijk wel veel wit zijn om wit te laten zien :D Als een hele witte vos merrie een zwart veulen krijgt is de kans groot dat het zwarte veulen weinig wit heeft. Als je dan generaties achter elkaar zwarte paarden fokt kan die ene vos die na tig generaties ter wereld komt ineens heel veel wit hebben.