Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 23:02

Mer1980 schreef:
knip

Ik vind dat alleen maar slim, regelmatig met ze bezig zijn. Ook wandelen, fietsen, grondwerk. Er zijn natuurlijk verschillende manieren om een jong paard voor te bereiden, maar dit is vergelijkbaar met mijn voorkeur.

wortel115

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 05:16

Haha Juniper ik denk het ook. Wie wil er nu niet volgend jaars hooi eten als het nog vers is.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-24 06:23

wortel115 schreef:
Haha Juniper ik denk het ook. Wie wil er nu niet volgend jaars hooi eten als het nog vers is.

Dat gras ziet er ook zo sappig uit, zelfs ik krijg er honger van! Ik doe dat trouwens ook hoor, als er iets ‘engs’ is en ze wil liever eten dan gek doen, dan mag ze van mij eten.

Wij hebben vanavond gewandeld en werden getrakteerd op dit uitzicht:

Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 17:41

Vandaag met Spotify een schrik en obstakel training gehad bij mij op stal. Hij deed het zo ontzettend goed. We hadden veel verschillende dingen staan/liggen namelijk een bruggetje, wapperend lint, oranje zeil, L vorm van balkjes, paraplu en zwembad noodles met een vlag eraan.
Alles heeft hij gedaan en hij was ook zo trots op zichzelf <3 Hierbij een klein filmpje. Lang niet alles staat op film omdat ik meer gefocust was op hem, maar sommige dingen deed hij zo braaf dat ik de tijd had om zelf eventjes te filmen :) Het zeil deden we als laatste en op het einde zag je aan zijn ogen dat hij mentaal enorm moe was en hij stond midden op het zeil gewoon te gapen en toen hebben we het meteen afgesloten en mocht hij weer lekker terug naar zijn vriendjes in het weiland :)
We waren met 3 mensen totaal in de bak dus voor hem ook voor het eerst met andere paarden aan het werk

https://www.instagram.com/reel/C9Fe_J9I ... BiNWFlZA==

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 18:58

Wat een enorme braverik die Spotify <3
Superleuk dat hij dit zo goed doet.

Ik heb weinig te melden aangezien mijn, sinds deze week, ruin in de opfok staat :o

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:05

Wat braaf!!

Hoe lang blijft hij in de opfok, Caresse?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-24 20:07

Ik twijfel of ik hem eind van het weideseizoen ophaal of juist net na de winter.
Ben er nog niet helemaal uit :o

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 11:12

Ja hij is zo enorm lief en vind alles zo leuk om te doen. Volgende week woensdag weer grondwerk les met hem, ben benieuwd wat ze voor nieuws gaat verzinnen :)

Ook iemand gevraagd om te helpen met aan de hand werken zodat we hem op die manier nog meer bewust kunnen maken van zijn eigen lichaam en ik kan hem nu alleen de basis maar aanleren.

Weet iemand hier toevallig waar je een goed, niet al te duur, kaptoom kan halen? Ik heb alleen een longeer kaptoom en die is voor aan de hand werken net niet fijn omdat het lusje niet midden op zijn neus zit maar aan de zijkant :+

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-24 12:07

Zoveel wegen naar Rome. Ik denk dat er weinig mis is zolang je maar na blijft denken. Dus niet een paard te zwaar belasten. Van een bitje in de mond gaan ze natuurlijk niet kapot. Of je het nu al nodig vind is een tweede, maar het paard raakt daar heus niet beschadigd van

Veertje helaas geen ervaringen met kaptooms, sorry :) Grondwerk lessen zijn leuk! Het werken aan de hand interesseert mij ook wel. Wat super goed zeg van de obstakeltraining! Heel knap. Zo dapper is Minthe niet :+

Caresse ging de castratie goed?

Juniper wat een mooie foto! Grondwerk ziet er leuk uit. Ze heeft al veel body

Mer1980 mee eens. Maar zoals ik zei, zolang je maar na blijft denken. Ik ben ook voorstander met veel in handen nemen. Pfff vermoeiend zulke mensen! Wel praten, maar doen.. ho maar

Isabel_k valt mee hoor qua veel werk. Heb je later alleen maar profijt van :)

Minthe doet niks, heb ik naar de weide gebracht. Wel haal ik haar 1 augustus op. Ze zal dan een beetje gelongeerd worden (met singel bijzet en hoofdstel) voor de centrale keuring. Na deze 2 weken krijgt ze weer gewoon vrij. Ik heb bitje singel en bijzet vóór ze wegging al beetje geoefend (is op 2 handen te tellen). Dit deed ze prima en ben ik dan ook al mee gestopt
Minthe wordt volgend jaar gedekt en voor de wagen beleerd. Onder het zadel wacht ik denk ik nog even mee

Dit voorjaar
Afbeelding
En afgelopen week in de weide
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:19

Valegro ga ik eind van dit jaar wat meer mee doen denk ik… eerst de tandjes laten checken en dan rustig aan een bitje wennen deze winter. Ik vind het belangrijk dat hij alvast wat spieren op kan bouwen voordat ik er in het voorjaar op ga zitten, dus ga hem wel wat bijgezet longeren en aan de hand werken etc. deze winter
Afbeelding

Minthe ziet er goed uit! Lekker zo op de weide :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 17:39

Wat heerlijk om te zien, al die jonge dieren naar volwassen dames en heren.

Hier tijd te kort maar moet mijn vent maar een keer meetrekken om de oudste van de 2 te leren om te lange lijnen

Ik heb altijd en opleiding 1 longeerlijn is feesten en dubbele lijnen is werken. Heb hier alleen geen fijne longeercirkel dus dan maar ouderwets met zijn 2e 1 bij het hoofd en de ander aan de lijn. En hopelijk snapt ze het dan snel.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-24 20:49

Mijn 2 jarige loopt nu ook met bitje in ze is ruim over de 1,70m dus een beetje meer controle is wel fijn want ze heeft zat maar dan ook zat temperament en ze loopt echt braaf al 2 x per week max 5 min aan de longe. Dat scheelt al zoveel, maar bijvoorbeeld een dekje op haar rug doen is mega drama dat oefenen we heel veel maar meer dan met haar neus aanraken is al heel wat. Dus we blijven het er maar bij pakken. Haar grote (maar toch kleinere) halfzus hebben we gisteren de eerste stappen mee onder het zadel gedaan. Dat was heel braaf, wel een schrik moment waarbij ze even met 4 benen omhoog ging, maar ze vloeide mooi af en stapte braaf verder. Na een half rondje weer afgestapt en goed afgesloten.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 04:27

Gezien de winter hier staat Atari gewoon maar in de wei we doen eigenlijk niks op het moment. Ik zal van het weekend eens tijd voor hem maken.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 13:32

@Kabayo: de castratie is heel goed gegaan gelukkig :)

Echt zo leuk om al die jonkies langzaamaan volwassenen te zien worden <3

Sommigen ogen echt al "af" en sommigen zijn nog echt enorm puppy.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:39

Oeh hoeveel mensen hier hebben hun paarden al "water proof" gemaakt voor het warme zomer weer inkomend. Heb het vandaag voor de eerste keer bij Pepper goefend en ging eigenlijk verassend makkelijk, ze vond het natuurlijk wel heel spannend maar na voorzichtig bij de voetjes oefenen en de druk wegnemen als ze onrustig werd en daarna reintroduceren kon ik haar binnen 5 min afspuiten.

Pepper is al redelijk af" ze is nog wel wat smal en mag nog wat groeien maar er staat wel al echt een paardje en geen kameel meer :P . Ik ga die van mijn denk ik intoduceren aan het bit wanneer ze het longeren wat meer onder de knie heeft, ik probeer haar niet te overweldigen met verschillende dingen te snel achter elkaar dus als ik de ene dag iets spannends of nieuws heb gedaan is het ook klaar voor die dag :o

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-24 18:55

De grootste hoef ik alleen maar de tuinslang te laten zien en die staat lekker los bij mij. De kleinste moet ik even een halstertje pakken maar dan staat ze ook rustig eronder. Wel met een blik van moet dit maar ze staat het toe.

Wel ben ik wat rigoureuser ik begin nooit bij de benen maar zet vaak meteen de slang op de schouder of hals. Het spetteren rond de benen vinden ze hier vaak juist wat spannend in het begin. Maar als ze al nat zijn geven ze er niets meer om.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 10:37

Ik begin ook altijd op de schouder. Hier twee van de drie waterproof. Die twee neem ik ook mee uit wandelen naar het water hier vlakbij waar ze in kunnen. Nummer 3 ga ik binnenkort mee aan de slag. Die moest eerst lichamelijk even terug in balans geholpen worden, en gaat sindsdien mentaal ook vooruit.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 11:15

Mag ik hier ook mee kletsen?

Ik vind het leuk om mee te lezen met jullie..! Zeker ook om te zien hoe ze ontwikkelen.
Heb zelf ook een merrie uit 2022.. vorig jaar als jaarling gekocht.. maar ik doe er nog niet zo heel veel mee, behalve de dagelijkse verzorging.

Wil haar in t najaar voorzichtig wat mee gaan doen..

MrsEm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 12:51

Casarell schreef:
Mag ik hier ook mee kletsen?

Ik vind het leuk om mee te lezen met jullie..! Zeker ook om te zien hoe ze ontwikkelen.
Heb zelf ook een merrie uit 2022.. vorig jaar als jaarling gekocht.. maar ik doe er nog niet zo heel veel mee, behalve de dagelijkse verzorging.

Wil haar in t najaar voorzichtig wat mee gaan doen..

Wat leuk! Welkom.

Weer een tijdje terug dat ik hier mee klets. Die van mij is inmiddels ook gecastreerd en staat rustig in wat grondwerk training. Toen ik hem uit de opfok haalde was het echt nog aan de wilde kant. Heel fijn dat hij nu rustiger wordt.

Super leuk om af en toe hier te lezen wat jullie allemaal doen met de jonkies. Die van mij vind water dus echt nog mega eng! Soms toch lastig inschatten hoeveel wanneer te doen. Ook omdat hij soms al zo relaxt is vergeet je wel eens kleine stapjes te nemen. Hier een foto van mijn enorme Senzo :)

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 13:01

Wow die is inderdaad groot zeg! Maar ook heel knap <3

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 14:28

Welkom casarell!! Leuk!

Senzo is echt groot!! Haha!
Grappig om te zien hoe ze allemaal verschillen. De ene al veel volwassener dan de andere!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:33

Zo zo.. die is inderdaad goed aan de maat zeg..!

Die van mij is nu rond de 165. Heeft in de opfok behoorlijk ingeleverd en dus een voedingsachterstand opgelopen. Heb haar begin september vorig jaar uit de opfok gehaald en ze is nu al zeker 100 kg zwaarder en zeker 10+ cm gegroeid. Maar hoe ze verder ontwikkeld, blijft natuurlijk en verrassing.
Groter dan 170 hoeft voor mij eigenlijk niet (ik ben er alleen wel bang voor).. want ik ben zelf ook maar 165.. :o

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Casarell op 10-07-24 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Kimmsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 22:40

MrsEm schreef:
Soms toch lastig inschatten hoeveel wanneer te doen. Ook omdat hij soms al zo relaxt is vergeet je wel eens kleine stapjes te nemen.

Dat heb ik ook weleens, ja! Ik nam vorig jaar mijn jaarling mee op trektocht en deed haar op dag 1 voor het eerst haar zadeltassen om. :+ Had natuurlijk best wel mis kunnen gaan, maar ging gelukkig super.

Inmiddels is Nareya ook in April 2 geworden, en dit jaar gaan we 2 weken op trektocht.

Nareya is echt een mega clown. Ze vind het grappig om haar benen door het hek te steken en op die manier aandacht te vragen. Gelukkig is het zo'n coole kikker dat ik het wel geloof, want anders zou dit weleens heel eng kunnen zijn. :') (Ps. Hek was al krom, niet door haar, haha)

Afbeelding

En Nareya is heel fotogeniek.

Afbeelding

Afbeelding

En met haar vader. <3
Afbeelding

Wat ik met mijn 2-jarige doe:
- Zo nu en dan grondwerk/vrijheidsdressuur/losgooien
- Meedraaien in de groepsles (vanaf de grond)
- Mee naast haar moeder naar het watertje, op buitenrit
- Met haar moeder in de trailer naar rijvereniging of bos/strand
- Dit jaar weer mee op trektocht (2 weken).

Als ik meer tijd had gehad zou ik haar qua grondwerk al wat meer oppakken, want ze wilt zo graag meespelen. En ik heb haar nog nooit alleen mee naar buiten gehad en dat zou ik ook graag opbouwen, alleen nu vind ik het zonde om er 1 mee te nemen als ik er ook 2 kan meenemen. :')

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-24 23:44

Wat voor grondwerk doen jullie met de jonkies? Ik ben nu vooral aan het focussen op meelopen, stoppen en achteruit. Die basis zit er niet goed in en ben ik veel te weinig mee bezig geweest.
Mijn tweejarige heeft wel de neiging om, als ze gestrest is of meer paniek heeft op mij te beuken. Ik geef haar dan de ruimte, maar die neemt ze duidelijk niet :')

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-24 05:07

Furst Atari loopt goed mee aan een touw. Ook stoppen en achterwaarts. Al pak ik dat vaak nog even mee als ik hem uit de wei haal. Ik heb de laatste tijd geoefend op een paar cirkels om me heen voor uiteindelijk longeren en trailerladen. Wat hij soms geweldig doet en andere keren minder. Hij kijkt niet op of om voor longeer singel, deken of zadel dus ik doe eigenlijk weinig grondwerk nu.

Kimsel leuke merrie