Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anike

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 19:11

Ooo het is hier ook niet dat er dagelijks een bitje in hangt hoor!
Ik heb gewoon graag m’n spulletjes al compleet, en dit was misschien de tweede keer.

Daarbij gaat ze idd ook eerst naar de tandarts, en dan pas serieuzer ermee aan de gang. :)

En ik snap het ook wel hoor, en ook dat iedereen het beste met je paard voor heeft. Maar het gaat mij om het ongevraagde advies haha!
:+

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 22:43

Het is lastige met foto’s openbaar plaatsen denk ik is dat er conclusies getrokken worden waar op gereageerd worden zonder vragen te stellen. En dat is jammer want er is natuurlijk wel in verschil in je paard (te) vroeg beleren of even willen kijken hoe je nieuwe hoofdstel staat.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 02:07

Mij maakt het eerlijk gezegd niet zo uit als er met twee al een longeersingel of bit op/in gaat. Zo lang het niet schadelijk is worden ze er alleen maar makkelijk van. Wat ik dan weer niet zo doen is er op gaan zitten, te veel longeren of circelen, te lang grondwerk, etc. Als ik grondwerk doe dan oefen ik 1 ding een paar keer en hou het daar bij. Bit heb ik nog niet gedaan omdat er nog genoeg dingen zijn om aan te werken voordat ik op dat punt aankom.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 11:46

Ik ben best wel onzeker over de dingen die ik met mijn paarden doe want wil ze niet over doen, maar ik merk aan Tara wel dat ze haar kracht begint te gebruiken en wat dominanter wil worden naar mij/ons toe. Ik denk dat ze wel wat uitdaging aankan en wil. Maar ik weet niet altijd goed wat ik kan doen.

Het van me af sturen lukt ook! Klein cirkeltje! Maar soms heeft ze de neiging wel naar buiten te trappen en dat willen we niet.

Verder is ze super lief en braaf! En lekker sociaal! <3

Hier ging ze lekker smullen van het kruidennetje

Afbeelding

En van de week gereden met mijn andere fjord. Tja, dan moet ze er toch aan geloven. Nog niet 100% comfortabel bij het er op leggen, maar daarna lekker op onderzoek haha

Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 17:51

@Furst, dat merkte ik bij Tulip ook. Zij begon in het laatste jaar steeds meer een mening te krijgen en in discussie te gaan. Vandaar dat ik, in samenwerking met mijn trainer, al vrij 'veel' met haar bezig ben. Ik weet wat ze leuk vindt en aankan, dus ik probeer daar altijd binnen te blijven.

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:15

Leuk! En wat zijn dan zoal de dingen die je met Tulip doet?

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:49

Ik ben zelf nog niet aan en bit erin hangen toe gekomen, maar heb er wel al 2 aangeschaft voor haar. Ben persoonlijk heel erg fan van de myler bitten en de trust bitjes. Kon via iemand die ze weg deed een myler level 2 bit en een een trust enkel lock bitje overnemen. Dus hopelijk liggen die mooi stabiel in haar mond en vind ze die fijn. Voor de rest heb ik ook al mijn spulletjes van hoever ik kan bij elkaar. Geeft mezelf wat rust in mijn hoofd, alles in het bruin :3 vond ik heel chique. Wat een schattige foto's frust!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 19:55

Grondwerk; wijken voor druk (mijn lichaamshouding), achteruit op commando, balkjes lopen (niet springen) want dan moet ze opletten en dat vindt ze moeilijk, achterwaards over een balk heen, in stap of draf slalommen. Stelt echt niet veel voor maar meer dan dit zou ik te veel vinden. Plus ik ben zelf ook nog aan het leren dus dit valt binnen mijn comfort zone.

Daarnaast gaan we ook regelmatig in het bos wandelen, en dan moet ze braaf meelopen en stoppen als ik dat zeg, NIET iedere 5 seconden proberen te snacken, en als ze iets engs ziet dan mag ze wel stilstaan en kijken, maar geen gekke dingen doen of over mij heen lopen.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 20:00

Oh of wat we laatst gedaan hebben, ik ging naast haar schoft staan en probeerde met minimale sruk haar hoofd in te laten buigen. Toen ze dit snapte deed ik het touw de andere kant op, en met mijn arm over haar rug vroeg ik haar in te buigen naar de kant waar ik niet stond. Dat vond ze natuurlijk een stuk lastiger, maar dat doen we dan twee keer per kant en dan is ze klaar.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 21:58

Ik doe met Spotify ook al vrij 'veel', maar dat is voornamelijk echt denkwerk. Het enige wat hem lichamelijk meer moeite kost is loswerken, maar dit doe ik eigenlijk bijna niet meer. Toen we dat wel deden was dat 1x in de 2 a 3 weken dus dat viel ook wel mee. Hier is mijn lesgeefster mee begonnen omdat hij op het begin aan de hand met grondwerk nog niet te doen was en echt een 2.0 werd. Doormiddel van het loswerken kwam zijn aandacht bij mijn lesgeefster en konden we met hem aan de slag. Nu ik meer met hem kan doen ook met aan de hand werken is zijn energie niveau veel beter en heb ik eerder een mak lammetje om mee te werken dan een 2 jarige pup met heel veel energie waar hij geen raad mee weet. Volgende week hebben we schrik training staan dus ben enorm benieuwd hoe hij dat gaat doen.

Afgelopen week ook nog weer geoefend met afspuiten. Hij bleef weer rondjes om de paal heen lopen bij de poetsplaats. Dus ik heb die doorgang afgesloten (er staan 2 poets palen met een veiligheid touw eraan en die heb ik aan elkaar vast gezet). Toen hij door had dat hij daar niet langs kon probeerde hij het via de andere kant. Telkens netjes terug gezet op zijn plaats en op een gegeven moment had hij door dat als hij keurig bleef staan het water op zijn voetjes niks engs was. Uiteindelijk z'n hele lijf rustig af kunnen spuiten zonder gekkigheid. Hij was best trots op zichzelf na die tijd :)

Afbeelding
Afbeelding

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:26

Veertje, ik doe precies het zelfde. Ik moet Tulip nu ook nog 'vrij longeren' omdat ze anders geen aandacht voor mij heeft en overloopt van energie. De eerste keer duurde dit een half uur, nu zitten we op vijf minuten. Binnenkort hoop ik hier volledig mee te stoppen zodat de benen niet te veel belast worden.

Wat knap dat afspuiten nu goed gaat! Dat is voor ons nog een work in progress want ze houdt niet van koud water, maar binnenkort lukt het vast wel!

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-24 22:34

Heel fijn dat ze daar ook zo goed op reageert en je nu steeds minder tijd nodig hebt om de energie eruit te werken! Houd ze meer concentratie voor het werk wat jullie gaan doen :)
Ik kan gelukkig nu naar de bak toe lopen en meteen met hem aan het 'werk'. Eerder moest hij eventjes rondjes rennen en kwam hij daarna naar me toe zo van 'ik ben er klaar voor' en nu is dat niet meer nodig. Heb soms het gevoel dat hij zelfs iets te tam is voor een 2 jarige, maar dat zal straks denk ik nog wel weer veranderen haha.

Oh ja koud water is dan lastig oefenen, geen mogelijkheid tot lauw water? En anders kleine stukjes beginnen met alleen de benen en zodra ze stil staat of haar beentjes niet weg zet meteen de slang eraf en belonen, werkte bij Spotify heel goed!
Ik heb gelukkig nu mogelijkheid tot gewoon lauw water, in de winter periode moet ik dat even vragen want dan sluiten ze de kraan buiten af. Maar dan pak ik vaak een emmer omdat wij alles buiten hebben qua poets plaats en dan is het hele lichaam afspuiten niet handig.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 04:05

Het is bij ons winter dus ik laat nu het afspuiten voor wat het is. Laatste keer vond Arie het helemaal niet leuk maar hij bleef wel staan. Ik ga morgen weer even met de trailer oefenen dat is weer genoeg voor deze week.

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 07:36

Ik snap inderdaad wel dat er gereageerd wordt op een bit bijvoorbeeld. Heel veel paarden worden te jong gestart (kijk inderdaad naar het plaatje met de wervels) en dat kan problemen geven op latere leeftijd. (Let op: kán, hoeft niet). Ik ben zelf van mening dat je dat plaatje op een zekere hoogte serieus moet nemen en nog niet op een 2,5 jarige of net 3 jarige moet willen zitten. Ik zie dat nut gewoon echt niet in. Maar zo richting 3.5 4 jaar vind ik een wat minder groot probleem. Sowieso zou ik echt pas met een bit beginnen wanneer ze gewisseld zijn en gecontroleerd is of er geen probelemen kunnen onstaan met het gebruik van een bit. Bijvoorbeeld door wolfskiezen.

Verder doe ik ook al best wat met Haley maar doe ik het wel op een hele rustige manier. Een bit krijgt ze echt nog niet in, dat vind ik op dit moment enorm overbodig, en ze heeft ook nog geen tuig oid. Ik wandel voornamelijk heel veel met haar en ga ook weleens met haar fietsen. Verder doe ik wat grondwerk in de bak en nemen we sinds dit jaar (nu ze 2 is) ook weleens kleine stukjes zijgangen mee om de spieren en pezen te 'activeren'. Belasting is goed voor de groei en helemaal geen belasting kan zorgen voor problemen op latere leeftijd. Maar te veel dus ook.

Ik kijk persoonlijk heel erg wat Haley allemaal fysiek en mentaal aankan en ga geen tijden hangen aan beleren. Het is niet: oh ze is nu 3, dus ik ga haar beleren. Ik heb wel een plan in mijn hoofd wat ik potentieel zou willen, maar dat kan ook nog een stuk langer duren. Ik hoop dat ze rond het jaar dat ze 4 is langzaam beleerd kan worden. Uiteraard zit daar een hoop voorbereiding op.

Op dit moment is ze ook weer enorm aan het groeien. Ze is nu eindelijk over de meter heen, haha.

Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:02

Hier kijk ik ook naar wat ze aankan hoor!
Spelen ook gewoon in de longeercirckel, maar ze geniet vooral van t land :+

Ik heb van sprenger een dubbel gebroken bus trensje (onderlegtrens ivm de kleinere ringen) met satinox ofzo. Dat zou prettig aannemen.

We moeten in sept weer verhuizen, dus ik leg nu alles eigenlijk neer, en zien we het wel weer als we verhuisd zijn!

Hier helaas geen mogelijkheid tot afspoelen. En daar baal ik echt wel van hoor!
Als ik dat de foto’s hierboven zie..
Snap sws niet waarom een stal geen plek heeft tot afspoelen, maar dat is een andere discussie.

Heb nu zo’n aqua2go besteld, dan kan ik het op die manier doen.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 09:54

Wat een leuk topic, hier de eigenaar van nu 2 2 jarige beide zeer verschillend en dat maakt het ook wel leuk. De een heel flegmatiek en de ander ene hitte petit.

We doen eigenlijk alle dagelijkse dingen die normaal ook moeten maar de training deze week is vooral bij de kleinste haar vliegen masker omkrijgen. En over het hoofd en rits en klittenband dat is even een dingetje. Het lukt wel maar meer omdat de ander er bij staat van doe normaal dan kunnen we weer de weide op.

Onze kleine cookie, de hittepetit
Afbeelding

En dessy die alles wel best vind
Afbeelding

Wat betreft bit, heb nu geen volwassen paarden staan die gereden worden maar ik bood toen vaak aan de jonkie het hoofdstel even aan, ze zagen het al van de ander en namen eigenlijk altijd zo aan. Maar dat was ook met zadels ect gebruik de jonkies gewoon even als zadelsteun.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:33

Mag ik ook mee kletsen?
Mijn 2 jarige is peek a boo, aka peekie(op zn Engels)

Ze is gefokt door ruitje hier op bokt.
Moeder is een tinker en vader de welshcob hengst caederwen saracen.

Ik kocht peekie toen ze 5 mnd was. Mijn fjord brak haar been en peekie kwam op mijn pad door toeval. Alles wat ik niet zocht :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wij doen vrij weinig eigenlijk. We wandelen meestal 1x per week een km of 4-5.
Ze heeft ooit een keer een dekje en singel op gehad, en ze kan netjes aan de lange lijn om me heen bewegen. Ik heb absoluut geen haast met haar en ze staat heerlijk in een kudde van 20 paarden

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 12:59

Wat leuk dat het hier ineens weer zo actief is! En interessant om te lezen wat iedereen wel, of juist niet doet.

Ik ben heel lang van mening geweest lang te willen wachten met beleren, maar heb door de jaren heen die mening wel bijgesteld, aangezien hier juist een paar paarden die laat beleerd zijn, vroeg stuk zijn gegaan, en de jonger beleerde dieren met 20+ nog steeds niks te lijden lijken te hebben.

Mijn twee 2020 merries ben ik dus met 2 jaar en 8 maanden voor het eerst op gaan zitten tijdens het poetsen. Sindsdien elke maand een rondje over het erf gemaakt. Compleet op basis van vertrouwen en de stemhulpen die ze vanuit het grondwerk al kenden. Op hun 3e verjaardag maakten ze hun eerste mini buiten stap ritje. Achter ervaren paard aan. Daarna ben ik dat 1 keer per maand gaan herhalen, in de loop van de zomer iets uitbreiden. De ene heb ik in het najaar/winter de afstand buiten opgebouwd en de frequentie opgehoogd naar 2 keer per maand, 1 keer per week en 2 keer per week. De ander loopt sinds 2 maanden ongeveer echt structureel 2 keer per week een buitenrit; ze had mentaal iets meer tijd nodig, en die krijgt ze dan natuurlijk ook. Beide dames zijn inmiddels dus 4 en gaan 2 keer per maand een half uurtje mee naar les. Soms zijn we zelfs na 20 minuten al klaar. Beide hebben onlangs hun eerste galopperen in de bak gemaakt.

Ik sta nog steeds helemaal achter hoe ik het met dit duo heb gedaan, en ga met Megan een soortgelijk pad bewandelen. Denk ik. Want het kan zijn dat ze wordt gedekt volgend jaar, en dat maakt het natuurlijk anders. Ze meer trouwens al 1.57, en is daarbij beide 4-jarigen en dr vader al voorbij. Exact even groot als haar moeder. Ik hoop dat ze onder de 1.60 blijft, maar vrees ervoor.

Maar, stiekem heeft Megan al een bijrijder hoor. Gewoon zadel erop en gaan! Ze heeft zo duidelijk aan dat ze er klaar voor was, dus waarom zouden we wachten ;)

Sinds een maand heb ik nog 2 2022 babies. Ja, babies ivt Megan. Ondanks dat Megan nog in haar geboortedorp en -kudde staat, en deze twee al 2 keer een lang transport hebben doorstaan. Ze zijn in Nederland gefokt, maar hebben afgelopen jaar in zuid Frankrijk geleefd omdat de fokkers daar gingen wonen. Inmiddels zijn ze dus terug in Nederland bij mij. Ze zijn wel al hun hele leven samen, onwijs fijn.

Ze zijn onwijs vriendelijk en mensgericht, maar kennen ivt Megan nagenoeg niks. We zijn nu bezig met braaf laten halsteren en voetjes geven. Af en toe neem ik ze mee uit wandelen, dan leren ze iets beter meelopen en de basis grondwerk, en krijgen wat rustig verkeer mee. Onlangs heb ik ze om de beurt alleen mee genomen voor een wandeling, dat ging ook netjes, eigenlijk boven verwachting.

Ik maakte van de week de bitjes van m’n andere paarden schoon, en toen stonden de heren er met hun neus bovenop. Dus beide even hoofdstel om gedaan. Zijn we qua training dus nog helemaal niet, maar ze worden er echt niet slechter van. Mochten ze komend jaar goed genoeg ontwikkelen voor de hengstenkeuring, moeten ze na de winter wel vertrouwd zijn met bit. Ik vind het niks om ze zonder te wennen op zo’n dag ineens een hoofdstel om te doen, en het is helaas wel verplicht.

Afbeelding

Afbeelding

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:02

Wat leuk alle nieuwe paardjes die in het topic joinen! Ik hou het ook een soort van bij als een dagboek met die van mij, hoe ver we zijn gekomen en waar we zijn begonnen <3 Wat een knappe paardjes Cailey, en een heel schattig bontje Martje!. Ik ben bij die van mij een beetje bij het desentiseren van alles, de weg, de auto's die vind ze nog wel spannend, over vreemde dingen aanraken en op haar lichaam doen.

Ik denk dat ik met Pepper ga beginnen als ze 3 is dus volgend jaar zomer het heeft geen haast en ze mag het allemaal op haar tempo doen. Mijn plannen voor haar zijn eventing rijden, daarvoor heb ik haar aangekocht en hoop ik dit dus ook te kunnen verwezelijken. Ik ben zelf niet echt de kleinste dus hoop ook dat ze een beetje body krijgt. Lol met je knol hier en daar wat wedstrijdjes lekkere buitenritjes

Ik probeer nou al een beetje de basis van het longeren erop te zetten zodat ik volgend jaar lente zomer er profijt kan hebben imv ik het de hele winter ww niet kan doen imv de grond. Voor de rest mag ze lekker paard zijn, ik denk dat we elkaar heel erg in elkaars waarde moeten laten wat we met de paarden doen op de "jongere" leeftijd er zijn zoveel methodes en begin je op 2,5 begin je op 6 pas, wanneer zijn de groei schijven uitgegroeit, kunnen ze het mentaal aan. Ik denk dat we een ding allemaal gemeen hebben is dat we allemaal onzettend van paarden houden, en dat we allemaal naar onze eigen paarden moeten kijken en wat die aangeven <3

(ik ben zelf niet zon held in het grondwerken, maar probeer er op mijn eigen manier haar toch te begeleiden, misschien moet ik hier een keer les in gaan volgen en even op onderzoek uit)

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 14:57

Welkom allemaal!!
Wat leuk allemaal nieuwe jonkies en ervaring/meningen!

Het blijft uit eindelijk toch kijken hoe en wat ze aangeven.
Mooi gezegd caily, over jong geleerd en lang meegaan of ouder beleerd en eerder stuk.

Het blijft altijd een ding, iedereen heeft een mening/ervaring. Als we allemaal maar een beetje rekening houden met de groei, maar dat doen we wel denk ik zo!

Ik zie soms ook wel dingen voorbij komen, dat ik denk hmm. Ik zou even wachten met dat. Maar nogmaals… het blijft ieder voorzichtig

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-24 16:13

Ik moet zeggen dat ik het stukje grondwerk wat ik nu met Haley doe ook aan de vroege kant vind. Rechtuit lopen, stappen en stoppen is een basisoefening, maar zijgangen - die ik doe - zijn dat niet. Maar in dit geval is dat een stukje medisch vanwege een kleine navelbreuk die beter blijft als haar buikspieren getraind zijn. Dat doen we dus door een stukje travers mee te pakken om de achterhand iets meer onder te laten treden. Dat doen we ook met achteruit lopen, heuveltjes en balkjes. Vind ze gelukkig ook erg leuk. :+

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 08:22

Mbt een bit in doen of andere ‘vroege’ dingen; ik vind mezelf ook stukje minder ervaren dan sommigen in dit topic en dat speelt voor mij ook mee. Veel dingen leer ik samen met Tulip en daarom zijn we nog niet toe aan bv een bit.

Zaterdag hebben we een grondwerk les gehad omdat Tulip wat bazig begon te worden en ik moet leren om een betere leider te zijn. Hier wat screenshots van de afgelopen dagen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 09:22

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 15:45

Ik heb niets tegen af en toe een bitje in doen of iets doen met jonge paarden. Bij mij komen ze veel in de hand, heb veulens die vanaf afspenen aan de fiets mee lopen buiten en die zijn dood en dood braaf, eerst met halster, maar later ook wel met hoofdstel hangt van het temperament af. Ik heb nu een 2 jarige (1,71m) die vanaf haar geboorte niet de makkelijkste is, die is veel in de hand. OOK met bit in, want anders vliegen we de straat over die gaat gewoon mee naar buiten, worden ze mak van. Erop zitten doen we niet ze is pas 2, maar lomp maar dan ook lomp groot dus hebben we graag in de hand. Ook snapt ze een rondje lopen aan de longeerlijn, van laten we zeggen 4 a 5 minuutjes 3 x per maand ofzo. Ook grondwerk want wat ik al zei ze is LOMP en groot en niet makkelijk.

Wat betreft ongevraagd advies, ik zocht een hoefsmid met lef want ondanks veel oefenen was zij als enige nog steeds niet normaal te bekappen. Hoe veel ongevraagd gezeik ik niet over mij heen heb gehad, van je moet oefenen, je hebt haar niet opgevoed, tot aan zelfs dat het mijn eigen schuld is bla bla bla. Alsof ik dat niet heb gedaan, maar raak slaan deed ze vanaf 2 dagen oud, dat is er nu wel uit, maar heeft verdomme 2 jaar geduurd. Nu pas kunnen we de voeten oppakken zonder onthoofd te worden. Dat is de eerste en enige in 20 + jaar fokken die zo deed, maar de adviezen poehhhh en als ik dan zeg: kom het maar laten zien, dan geven ze niet thuis, zelfs niet tegen goede betaling, geen hond die daad bij woord voegt. Overigens goede cowboy hoefsmid gevonden die haar aankan en het gaat nu echt prima. maar o o o die ongevraagde adviezen. Laten we elkaar lekker in de waarde houden en niet oordelen op een foto.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-24 22:56

wortel115 schreef:
Tulip ziet er goed uit hoor!

Dit is Atari zijn moeder. Hopelijk is hij straks net zo gemakkelijk.
https://youtube.com/shorts/0gOPyEczXg4? ... MU-djxkI3-

Lolll, volgens mij werd daar een slimme afwezing gemaakt. 'Als ik dat ding negeer kan ik lekker snacken'.