Kletstopic veulens 2022!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wortel115

Re: Kletstopic veulens 2022!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 07:08

Dat ziet er al beter uit!

Hier regen en koud. Dus Arie krijgt zn eten 2 keer per dag en dat is het zo’n beetje.

JameyDL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-24 22:58

Wat goed om te horen anike! Met Pepper ben ik de stapjes aan het nemen om te desentiseren en het gaat echt boven verwachting goed, Balkje lopen op verschillende hoogtes, over een blauw zeil stappen en over haar lichaam doen, stukjes wandelen naar de weg is nog wel heel spannend :) . Ook heb ik vrijdag voor het eerst met haar gelongeerd, en de longeer singel omgedaan de druk van de singel gaf ze niks om, peesjes om gedaan die waren wel wat vreemd ze gaan dan altijd zo grappig lopen :D.

Het longeren pakte ze ook echt super op was eerst wat vreemd om van me af te lopen en me eigenlijk "voorbij" te lopen imv ze best wel een plakband paard is, heel lief maar nu moest ze van me af. Heb eerst rondjes gestapt todat ze het concept een beetje begreep en op het einde een klein stukje draf, ik was echt zo trots op haar!

Afbeelding

(Van alle mooie dure dekjes die ik heb heb ik wel echt de meest oude goedkooptse ding op liggen :P maarja)

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-24 22:29

Haha nu in het goede topic.. :+

@mooney: Ik kijk het nog even aan, heb ze bij huis staan en weet zo 123 geen adres waar ik 1 van de twee voor een paar weken neer kan zetten.

@anike: fijn dat de plekjes minder worden! En wat een lekker bekkie, al heel volwassen blik zo.

@jameyDL: wat leuk dat ze het zo goed oppakt! Die blik zo naar dat dekje :D

Hier een beetje in de bak gespeeld met Sugar, die eind juli 2 wordt. Ze deed het echt heel braaf, helemaal voor een eerste keer!
Mijn stoere gup <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 07:20

Ik kom ook hier mee kletsen als dat mag :D

Een tijdje terug begonnen met aan de hand werken na aanleiding van een filmpje met uitleg die ik had gezien. Ondertussen 3x geoefend. Spot kan nu wijken, kontje iets naar binnen vragen, wijken vanaf de hoefslag naar binnen, schoudervoor en inparkeren bij het krukje
https://www.instagram.com/reel/C8WGoXKo ... V3eGd3eGd5

Afbeelding

Tijdje terug ook met een vlag gewerkt, allemaal geen probleem. Hebben als het goed is 6 juli een schrik training gepland staan :D

Afbeelding
Afbeelding

@Mariska_28, wat een knapperd is dat zeg! <3

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 10:17

Spot lijkt groot? Wat zijn je plannen met hem?

Atari had van de week een zadel op. Ik had hem op de poetsplaats en mijn dochter ging de pony rijden dus ik dacht leg het er maar op. Atari kon het geen zak schelen, wandelde er gewoon mee weg. Singel aan. Hij is erg vies op de foto met zadel want we hadden regen gehad. Nu koud maar wel zon. Zo op de wasplaats lijkt hij langzaam maar zeker mama in te halen qua groote.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Furst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 11:32

Ja ik meld me hier, zat in het verkeerde topic. Dus enkel de stokmaten topic, haha.

Ik heb een tweejarige fjordenmerrie, Tara.

Afbeelding

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 12:54

@Wortel, hij is enorm groot. Moet hem nog even goed opmeten, denk eventjes een goede lat zoeken en daar wat mee doen. Hij is al wel over de 1.60 gok ik. Heb hem aangeschaft als opvolger van mijn pony (is nu 20). Hoop hem wel echt als allrounder te kunnen gaan gebruiken. Hij heeft wel aanleg voor springen hebben we gemerkt en zo lenig is hij ook wel haha. Maar voorlopig mag hij lekker pup blijven. Als hij volgend jaar nog puppy oogt laat ik hem nog een half jaar/jaar staan. Alles op z'n tijd :)

Wat leuk dat hij al een zadel op heeft gehad en er niks op uit doet. Ideaal begin!

@Furst, wat een knappe merrie <3

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 13:08

Dat klinkt goed Veertje. Atari gaat ook nog niet aan het werk hoor, hij wordt eind oktober pas 2. Ik zet hem wel regelmatig op de wasplaats en til zn voeten op. Hij ‘ vergeet’ namelijk wel eens hoe het ook al weer moest bij de smid. Soms gaan we een stukje wandelen of in de trailer oefenen.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:12

Even een ego post…
Helaas net te horen gekregen dat het gedeelte waar Cartier staat, verkocht is en gebruikt zal worden voor het kattenhotel wat ook op dezelfde locatie gevestigd is.
Ik moet dus helaas opzoek naar wat anders :(:)

Baal enorm, dit is nog geen 10 min van huis, met eigenlijk alles wat je graag zou willen… :(

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 21:16

Hier wordt er nog niet gewerkt met de 2 jarige, die speelt buiten lekker met zn vriendje en vind het heerlijk om gepoetst te worden en tilt braaf zn voeten op.

Een bit in zo'n mondje waar nog van alles gewisseld moet worden vind ik echt nog veel te vroeg.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-24 22:12

@Anike, wat verschrikkelijk balen zeg! Hopelijk vind je snel weer een fijn plekje!

@Charez, hier gaat er ook geen bit in. Pas als hij een keer bij de tandarts is geweest, wat waarschijnlijk volgend jaar met de rest van de paarden zal zijn, gaan we een keertje oefenen en meer dan ook nog niet

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 04:33

Zo leuk al die foto’s weer! Wat worden ze allemaal al groot zeg! :oo
Door al die updates had ik ook weer eens zin om wat met Valegro te doen, dus vandaag het zadel er weer eens op gelegd, was ook alweer een aantal maanden geleden :D
Hij was heel braaf. Nog steeds een beetje overbouwd, maar al veel minder dan een paar maanden geleden <3
Hij tilt, zeker voor een quarter, wel netjes zijn voetjes op :j
Afbeelding

Hier ook geen bitten in totdat de wolfskiesjes eruit zijn… krijg he alleen maar gedoe van als ze er wel last van hebben!

Oh wat balen Anike, hopen dat je snel iets vergelijkbaars kunt vinden!

Hihi Wortel dat vergeet Valegro ook regelmatig… maar heel eerlijk, ik heb hem ook niet vaak in de hand dus eigenlijk gewoon mijn schuld. Kont vast goed als we meer oefenen :o

Welkom veertje en Furst! Wat kan Spot al veel, knap hoor! Lego kan amper normaal meelopen af en toe :') En furst, wat braaf dat je er zo bij kan zitten, leuke merrie!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-24 09:03

Cartier moet verhuizen, wat balen joh! Ik hoop dat je snel iets kunt vinden waar hij naar toe kan.

Valegro lijkt al heel wat zo met zo'n zadel erop, knap kind.

Sugar heeft ook nog geen bit in gehad. In het filmpje heeft ze een touwhalster, en ik wil nog een kaptoom gaan kopen. Is voor haar qua signalen wat duidelijker denk ik.

Doel is om haar spelenderwijs voor te bereiden voor voor de wagen lopen. Daar hoort dit ook bij:

Eerst vond ze het wel erg spannend, maar al snel kon ze braaf meelopen terwijl ik dit herriemakende stuk ijzer achter ons mee trok.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 19:38

Wat braaf!!

Hier een stal gevonden! Terug naar het plekje waar we vandaan komen, maar dan met andere eigenaren. Die gaan nu de boel opknappen, want het was me toch een paasei!
Nu komt er een serieus iemand in, wat blijkt.. mijn oude lerares dierverzorging van de middelbare school! Zo leuk. Zij heeft al 20 jaar een pensionstal. Maar moet weg van die plek.

Ik ben heel benieuwd. Wij zullen de eerste ‘nieuwe’ klanten zijn!

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 20:10

Wat fijn joh! Dat zal een hoop rust geven.

Hier gisteren nog even gespeeld met Sugar. Tuig opgedaan, was geen enkel probleem. Riemen langs haar benen etc.. alsof het de normaalste zaak van de wereld was :D Zo verschrikkelijk bij met haar. <3
Afbeelding

Later zelfs nog even borst erbij aan gedaan en laten lopen terwijl er iemand wat druk gaf op de strengen. En, ook dit gaf geen enkele reactie +:)+

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-24 22:46

Sugar doet het al goed hoor

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 11:53

Vandaag voor t eerst een singeltje om gedaan!
Even een bolle rug; maar na voorwaarts drijven geen enkel probleem, heerlijk dat koppie naar de grond

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 12:40

@Mariska, dat ziet er al super uit!

@Anike, super fijn! Op naar een fijn huisje. Ziet er fijn uit met het longeren.

Vanaf welke leeftijd beginnen jullie met longeren? En hoe pakken jullie dit aan?

Ik kan Spotify al wel met grondwerk van mij af sturen op een kleine cirkel en naar draf toe kan hij ook al wel op stem commando. Maar echt longeren nog niet geprobeerd. Denk dat hij daar misschien ook iets te jong voor is, maar opzich zou het met 10 minuten ook geen probleem moeten zijn. Hij hoeft natuurlijk niet meteen aan het werk met oefenen.

Krijg net een foto van de stal eigenaresse dat Spotify water proof is en de vijver in is gelopen :+ Deze week maar weer met water oefenen zodat ik hem kan afspuiten :')
Afbeelding

Afbeelding

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 15:05

Ooo jakkie!!

Hier ben ik afgelopen winter wat spelenderwijs gaan doen in de longeercirckel. Eerst los, voor de commando’s. En later aan de longeerlijn.
En heb sinds pas dus een hoofdstelletje. Maar ook die doe ik niet altijd in.

wortel115

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-24 22:54

Is het warm bij jullie? Spotify wilde misschien afkoelen?

Atari kan een rondje lopen aan de longe. Tijdens het grondwerk gewoon het rondje groter gemaakt toen we oefenden om te blijven lopen als ik niet loop. Dat helpt bij het trailer laden ook want ik wil dat ze er allemaal zelf in lopen. Dan kan ik alleen op pad. Echt longeren doen we nog niet.

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-24 10:06

Haha nee hij zak niet zomaar zelf een duik nemen ondanks het weer nu. Er hoorde een draadje te zitten denk dat die al door het spelen met z'n allen van het paaltje af was gevallen. We vermoeden dat hij dacht dat het groene in de vijver ook te eten was en dat toen hij een stap zette hij geen grond meer onder zich had :')

Hij had wel weer witte beentjes gisteravond toen ik op stal aankwam :+

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 15:17

Kennen jullie dat? Ik heb ergens op gereageerd op fb.. iemand had een jonge pony/paard met wratjes op z’n neus. Die vroeg wat t kon zijn.
Dus werden de wratjes benoemd. In het eerste levensjaar en verdwijnt vanzelf! Toen vroeg ik, kan dat ook later nog komen, en benoemde Cartier. Mét foto, waar ze een hoofdstel in heeft…

Meteen commentaar erop, dat ze een bitje in heeft :Y) en een link naar een website waar wordt gesproken over de ruggenwervels enzo!
Dan denk ik.. waar bemoei je je mee?! Alsof ik elke dag een bitje in doe en er al opzit?!
Heb natuurlijk nog nooit een jonge pony gehad… :o?

Ik snap dat je je eigen kijk erop hebt, maar hou gewoon je mening voor je toch? Of zeg ik nu iets geks?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:08

Ik hou ook niet van ongevraagd advies.
Maar vaak is het wel met het idee dat men het beste voor heeft met jouw paard en dat is opzich een fijn idee dat een vreemde ook het beste wil voor jouw paard. Maar wat “het beste” is, daar valt over te twisten.

Ik heb het met mijn tandarts ook over bitjes gehad en zij geeft aan: najaar van het jaar waarin ze 2 geworden zijn eerste keer tanden controle en pas daarna beginnen met bitje.
Met blinde wolfskiesjes (of die andere, hengstentanden? Ik haal die 2 altijd door elkaar) bijvoorbeeld, wil je niet het risico lopen dat ze al negatieve ervaring krijgen met een bit. Dus wij volgen dat pad. Maar zo volgt iedereen z’n eigen route.

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 16:12

Ik denk dat er veel mensen veel te vroeg beginnen met hun jonge paarden, dus ik snap wel dat iemand daarop reageert :o .

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-24 17:33

Ik zie het nut niet in van een (net) 2 jarige een bit in doen, dus ik snap het wel. 3 is vroeg zat om te beginnen en ik zie persoonlijk de meerwaarde niet in van een jaar eerder al beginnen aan wennen aan een bit.
Of ik er dan op een post over een totaal ander onderwerp over zou beginnen, nee dat niet. Maar ik snap het ergens wel.

Wat ik leuke arbeid vind voor mijn twee jarige: beetje wandelen, basismanieren onderhouden bij poetsen etc, basis grondwerk (wijken voor druk, rem en vooruit) of clickertraining van max een kwartiertje. Als ik een volwassen betrouwbaar paard heb vind ik mee als handpaard ook ideaal (heb ik nu niet).
Mijn twee jarige heeft momenteel meer gecirkeld/gelongeerd dan ik eigenlijk zou willen, maar die moest vanwege fysio gerelateerde dingen een tijdje aan de bak. Nu ze het niet nodig heeft is ze ook gewoon lekker vrij.
In het jaar dat ze 3 worden gooi ik er misschien 1 keer een singeltje om of bbp op voor het gevoel. Maar dat is meer om mezelf al een beetje een gevoel voor de toekomst te geven dan dat het perse nodig is wat mij betreft.
Nu ben ik ook wel van het rustig aan, mijn nu net 3 jarige ga ik misschien in de zomer een paar keer opzitten voor enkele minuutjes stap en dan zien we de rest ook wel als ze 4 is.