Veulens 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 22:40

Ahhhh arm ding, die van mij was ook zo'n banketstaaf, ik heb hem. Toen met een jonger veulen als eerste in de opfok gezet en langzaam is de rest erbij gekomen en nu bijt hij flink van zich af.
Misschien dat dat al in hem zat hoor, maar ik heb het eerder nooit gemerkt, thuis werd hij steeds gebeten door de 2 merrieveulens.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:18

Ik kijk het nog heel even aan, gelukkig kunnen ze vanaf 2 kanten eten dus dat hij eet geloof ik wel :) het is meer mijn eigen gevoel dat ik het sneu vind :=

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-17 23:25

Ik vind hem er persoonlijk ook een beetje sneu bijstaan op de foto's namiro. Nu zijn dat natuurlijk momentopnames, dus jij kan het beter inschatten. Maar zo vanachter mijn computer zou ik niet zeggen dat het puur je gevoel is.

Nu heb ik ook wel juist een blij ei staan dat niet stopt met stuiteren dus wellicht ben ik ook wat anders gewend en is die van jou wat rustiger/ingetogener van nature.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-17 23:36

Jammer hoe je je soms in mensen kan vergissen. Helaas word Pebbles(mijn 1e eigen gefokte veulentje van ditjaar) weer verkocht omdat mevrouw het toch te lang vond duren tot Pebbles oud genoeg zou zijn om erop te gaan rijden. Ze hebben een ander paard gekocht die al bereden is en gaan Pebbles weer verkopen omdat ze finnancieel geen 2 paarden kunnen houden(wat ik aan de ene kant wel snap, maar had dat dan van tevoren bedacht. Ze hadden haar pas 2,5 maand!!!).

Voor mij is het momenteel ook echt niet mogelijk haar terug te kopen(of ik moet zondag even de loterij winnen) anders had ik dat gelijk gedaan.

Dus mochten jullie er nog een knappe tinker dame bij willen hebben???

Recente foto's van mijn schatje

Afbeelding

Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 11:24

Stom is dat he..... Je bedenkt bij het kopen van een veulen toch wel dat je er eerst niks mee kan?
Ik heb ook een veulen gekocht maar vind het totaal niet erg dat ik er nog niet veel mee kan. Lekker poetsen vind ze wel leuk maar daar houdt het ook wel een beetje op.

Mede omdat ik nog druk ben met school heb ik ook besloten toen een veulen te zoeken. Dan hoef ik me ook niet schuldig te voelen dat ze niks staat te doen. Mijn 3 jarige was een toevallig iets. Zocht een leuk vriendinnetje voor caia en dit kwam op mijn pad. Maar omdat ze zo jeugdig is staan ze lekker samen vakantie te houden.

Ik vind het heel sneu dat ze pebbles weer verkopen. Ik hoop dat er iemand is die haar een goede plek wil bieden. Of anders iemand die je voor het moment het geld kan lenen om haar terug te kopen?

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:35

Ja zouden mensen dan in een opwelling een veulen kopen? Hoop dat er een mooi plekje komt :)

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:42

Altijd sneu, je snapt toch dat een veulen eerst jaren moet groeien.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 12:55

Sneu inderdaad, had er al iets over gelezen maar wist niet dat het over Pebbles ging. Ze ziet er verder wel goed uit, hopelijk komt ze snel bij een iets geduldiger baasje terecht.

Ik twijfel momenteel met de ontworming, mijn veulen is 7,5 maand oud momenteel. De volwassen dieren wil ik vandaag ontwormen met de jaarlijkse pramox, volgens de bijsluiter zou die bij veulens ook al moeten kunnen vanaf 6,5 maanden. Toch lees ik veel dat mensen pas na een jaar met Equest Pramox beginnen. Ik heb ook ivermectine liggen, die kan ik ook geven (maar heeft niet zoveel zin in dit seizoen natuurlijk). Wat doen jullie?
Ik twijfel vooral omdat veulens en kleine pony's een beetje een lastige groep zijn voor pramox, en laat ik nu net een ponyveulentje hebben :+ . Dus het voelt een beetje riskant aan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:04

Mijne is D-pony natuurlijk, maar ik heb wel de pramox gepakt. Dat leek mij toch verstandiger in deze tijd van het jaar.

Dat doorverkopen ben ik idd ook altijd bang voor. Ook wel de reden dat mijne nog niet verkocht is.. was wel interesse voor als maatje van, maar dan weet je al zeker dat die weer weggaat.. En iemand die helemaal gek van hem is, maar wel de keuze maakt dat een veulen kopen niet handig is. Dus wie weet over paar jaar als ze nog niets heeft. ;) Hoewel verkopen steeds lastiger wordt natuurlijk. Hij hoort er helemaal bij.
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 15:12

Mooney : ik heb dat inderdaad ook gelezen. In principe zou het moeten kunnen... wat zegt jouw DA ervan?

Dyonne : ik vind echt dat je een prachtig stel paarden hebt staan!!!! Mooie witte benen en blesjes, kan niet beter <3
Gwynfor groeit ook al zo snel!!

Hier is ook iemand aan de groei gegaan := koppie blijft nog even lekker baby
Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:39

Omdat mijn ex-dierenartsenpraktijk echt een stelletje oetl*llen waren wat betreft ontwormen en wormenkuren heb ik het destijds in eigen beheer genomen. Ondertussen wel weer een fijne dierenarts, maar eigenlijk niet gevraagd.
Ik heb het achteraf maar niet erop gewaagd. Risicofactor bij de kleine pony's en veulens bleek hem vooral te zitten in dat ze een beetje vet moeten hebben en hoewel de mijne niet schraal is, is het wel voornamelijk been en spier dus daar moet ze het niet van hebben. Het kon wel maar dan moet je heel nauwkeurig doseren, en laat ik gewicht inschatten van zo'n ukje nu net lastig vinden. Met een D-pony veulen of een paardenveulen had ik het net zoals Dyonne wel zien zitten, maar omdat lichte/kleine veulens zo specifiek werden genoemd liever maar even niet.

Mooi clubje zo Dyonne, je ipv verkopen natuurlijk ook nog 1tje erbij fokken. Heb je een mooi vierspan :D

En Caia groeit ook flink zeg, ben benieuwd of ze in de maat blijft (of is je 3 jarige niet zo fors?).

Hier waren de geitjes weer even buiten aan het zoeken naar eten (met die regen zijn die veel binnen), alles wat beweegt is reuze interessant volgens Vu
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 18:46

Ik snap het mooney... Ik twijfel er zelf ook over. Denk dat ik het ook maar niet doe.. Vooral het schatten vind ik echt heel lastig. Het ene moment lijkt ze bijna schraal zoals de foto die ik vandaag plaatste. Maar het andere moment lijkt ze echt een buffel en als ik haar ribben probeer te voelen voel ik ze ook echt niet. Maar dat dikke haar vertekent zo...

Lina is geen forse dame, dat komt nog wel denk ik. Ze is toen ze bij me kwam een tijdje schraal geweest (denk overgang naar andere plaats/voer). maar nu komt ze wel weer wat bij. ze is wel 1.18/1.19 dus hoop dat caia ook rond die maat blijft. Denk dat het ook weer heel anders lijkt als dat dikke haar eraf is

Afbeelding

Ik vind vu'tje echt een leuke! Met haar gekke gegil soms <3 Ze blijft maar mooi in verhouding, ziet er super uit!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 20:39

Vandaag bijzonder moment vannochtend lagen bij de paardjes te slapen en Jelske bleef liggen dus kon haar lekker kroelen <3

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-17 23:31

Afbeelding
Afbeelding
Gisteren zijn we bij Elliot op bezoek geweest. Hij doet het super in de opfok. Lekker spelen met zijn vrienden. Hij is flink gegroeid en lekker overbouwd aan het worden.

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 00:22

ziet er goed uit!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 10:46

Nynke, dank je. Ik ben er ook blij mee. die van jou groeit ook goed!

Mooney, haha. Ja dat zou kunnen.. maar uhm ik vind het wel veel. :P Vu ziet er goed uit.

Juval, hij doet het goed!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:16

Namiro wel vervelend, ik weet eigenlijk niet of zo'n rang nog kan veranderen in dezelfde groep, maar zolang ie niet steeds wonden heeft of mager wordt zou ik me niet teveel zorgen maken.

Ennasil dat is wel vervelend zeg dat veulen nu alweer verkocht wordt.

Dyonne wat een leuke foto zo met z'n drieën naast elkaar.

Qua wormenkuren kan ik weinig zeggen, dat laat ik aan de opfok over. Hij is afgelopen maand geloof ik ontwormd.

Heerlijke foto's juval hij staat er goed bij.

Ben vrijdag bij Emp geweest, lekker met hem kunnen kroelen. Tis zo'n lief en vriendelijk veulen :)

Afbeelding

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:26

Heerlijk weer die foto's <3

Even een vraag tussendoor, wanneer hebben jullie de veulens laten enten? Ik wou makuya met 6 maanden laten doen omdat ze dan van de merrie af is.

En diegene die bij het Nrps het veulen geregistreerd hebben. Hoelang duurde het voordat jullie het paspoort hadden?
Makuya verhuisde eind januari en ik heb nog geen paspoort. Alles is 1 december toen geregeld en betaald.

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 11:47

@igniss, volgens mij wel een maand of 2 tot het paspoort er was. De mijne is met 8 maanden geënt.dat kwam mooi uit met de andere paarden.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 12:05

Ik ga volgende maand enten. Dan kan die daarna gelijk met de andere mee.
Maar die loopt nog bij moeders natuurlijk.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 13:57

Lekker plekje he Juval!
Leuk koppie Myour.
Wat vervelend Ennasil dat ze al weer doorverkocht wordt.
Igniss die van mij is met 8 maanden voor t en i geent. Maar eerder al voor droes.

Die van mij is carbitproof

Afbeelding

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:06

Igniss schreef:
En diegene die bij het Nrps het veulen geregistreerd hebben. Hoelang duurde het voordat jullie het paspoort hadden?
Makuya verhuisde eind januari en ik heb nog geen paspoort. Alles is 1 december toen geregeld en betaald.

Paspoort was er heel snel, ik meen binnen een maand...

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 14:46

Hier ook vuurwerkproof straks.
Radio in stal aan, hooi op grond en hooi in net, appels en wortels.

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 15:12

Ow Ennasil wat rottig, dat zou ik ook niet leuk vinden.
Paspoort was hier binnen een maand binnen.
Ocean is geent met 6.5 maand , ging heel goed. Ze blijft n blij ei, wil graag knuffelen is heel handzaam. Laatst wel ff n hoefje op mn dijbeen , ze schrok van een hond tijdens wandelen. Ik had zelf beter moeten opletten. Maaja t gaat steeds zo goed dat je wat makkelijk wordt denk. Ik let weer ff beter op.
Wormenkuren wordt ook geregeld daar onze pensionstal.
We hebben t erg naar t zin, staan in de kudde , veel weiland, onbeperkt hooi, de kudde is rustig. Ocean leert veel van ze en ze heeft speelmaatjes genoeg.

Afbeelding
Afbeelding

En is Makuya al opgeknapt Igniss? En heb je een fijne stalling kunnen vinden?
Ocean drinkt nog bij dr moeder, ze is nu 7.5 maand. In het voorjaar maar eens kijken. Geen snot gezien en geen hoest gehoord gelukkig in de hele kudde niet eigenlijk.

Iedereen een leuke oud en nieuw! En dat er in 2018 vele mooie paardengeluksmomenten zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-17 17:54

En morgen zijn onze veulentjes ineens al weer jaarlingen. Wat gaat het hard.