Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:40

kim_1990

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 10:50

Een fleecegevoerde regendeken of max 100 gr moet ruim voldoende zijn voor Gimli.

Je kunt zijn maat meten...
Vanaf het midden van zijn borst langs de buik naar het midden van zijn bilpartij achter even met cm-band meten. Ruglengte meten vanaf schoft recht over de rug naar staartaanzet.

Mocht hij de kleine maatjes shetdekens niet passen kan je eventueel kijken naar een veulendekentje voor paardenveulens...die zijn kleiner dan de shet dekentjes en dus groter dan de veulendekens voor shetlanders...

Die veulendekens werken ook vaak met klittenband ipv echt sluitingen...misschien voor een speelse pony als Gimli wel zo handig...alstie ergens zou blijven hangen dan kan klittenband makkelijker los schieten dan gewone sluitingen...

Haha, ja mijn 2 jarige haflinger is echt een leuk dier hoor! Hij leert heel snel, is goud eerlijk maar is gewoon vanaf veulen tot 2 jaar echt niks mee gedaan...hij is soms nog ietsje angstig voor "het onbekende" maar na 1 x doen niet meer...echt super leergierig maar voor een haflinger istie nuchter maar sensibel tegelijk...beetje moeilijk uitleggen 8)7

Onze Olly is natuurlijk bij ons geboren...die is een jaar jonger dan de haflinger maar kent gewoon al meer omdat we die vanaf veulen af aan al in handen hebben...
Olly is alleen een hufter bij de hoefsmid...verder goudeerlijk en doodbraaf mannetje <3

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 22:29

Yvonne: Minihorseshop ken ik inderdaad! Zal daar ook eens rond snuffelen. En dank je wel ook voor de tip van het meten!
Wat betreft de haren plat drukken bij ongevoerde dekens hoor ik daar wisselende verhalen over. Ik zal allang blij zijn als ik überhaupt een deken in Gimli zijn maat tegen kom. Dat word nog de grootste uitdaging. van de week mijn drukte maker maar eens even opmeten. Dat is uitdaging 1.
Uitdaging 2 is een deken vinden.

kim: 100gr lijkt mij voor Gimli dan weer te veel denk ik. Hij heeft al een dikke wintervacht.
Van de veulendekens is wel een hele goede eigenlijk! Nog niet eens bij nagedacht om daar ook naar te kijken. Zouden die ook voor een volwassen shetlander goed genoeg zijn?
Denk dat ik inderdaad naar zo'n paarden veulen deken voor Gimli moet kijken want klittenband sluiting klinkt voor hem inderdaad wel het beste.
Ik zie Gimli met een gewone sluiting zich alweer in de nesten werken :')
Oei ja dan merk je dat inderdaad in gedrag terug dat er weinig niks mee is gedaan. Zal met de tijd wel goed komen! Daaom ook zo blij dat ik Gimli elke dag in de hand heb. Het was anders niet goed gekomen denk ik gezien zijn pittige karakter.

Gimli voelt zich ook weer beter *\o/* . At zijn brokjes netjes op eind van de middag en heeft niet gerold dus ik ben een blij baasje *\o/* .
Heb hem zelfs even los gegooid in de paddock. Asfaloth stopte met naar stal brengen bij de paddock en dan wilt die wat. Bleek dus dat meneer Gimli te veel energie had die hij even kwijt moest. Niet lang, gewoon kort. Puur om de energie eruit te gooien.
Maar wat een verschil met Asfaloth. Gimli luistert direct naar de aanwijzingen (Asfaloth blokkeert). Is open en mee werkend. Heeft er echt plezier in.
Asfaloth bevriest en sluit zich af. 22 december ga ik starten met lessen met Asfaloth om aan dat stukje te werken. Want ik gun Asfaloth die openheid en speelsheid ook, maar daar heb ik hulp bij nodig en een fijne instructie gevonden daarvoor.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-24 23:12

Ik weet niet of de paarden veulendekentjes te vinden zijn in fleecegevoerd...maar ben het er wel mee eens dat ongevoerd ook niet helemaal goed zal zijn (ondanks dat ik dit eerder wel zei) maar feit blijft inderdaad dat door de deken de wintervacht plat gaat liggen en daardoor zijn functie wel wat kwijt raakt...een wintervacht gaat bij koud weer overeind staan zodat er een "isolatielaag" bestaat tussen de ondervacht en bovenvacht zeg maar...dit kan niet meer als er een deken op ligt...fleecegevoerd is dan wel het "minste" wat je erop moet leggen om als soort isolatielaagje te werken die de vacht zelf niet meer doet...100gr zou idd wel eens te warm kunnen zijn voor hem omdat hij al dikke wintervacht heeft...mijn Olly en Boef staan allebij nu onder 100gr en die hebben lang niet zo' wollige vacht als een shetlander _O-

Ik zal eens rondkijken of ik iets van een veulendeken met fleece kan vinden...volgens mij heb ik daar zelf ook 1 van liggen namelijk dus moet vast ergens te vinden zijn 8)7

Edit: gevonden al...maar die zijn wel met gewone sluitingen en niet met klittenband...de klittenband veulendekens zijn allemaal minimaal 100/150gr gevoerd

Linkje naar de fleece:
https://agradi.nl/products/hkm-veulende ... j4QAvD_BwE

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-24 02:14

Heel fijn dat gimli zich beter voelt.

Deze baldadige sloopgrage kleuter heeft vorige week mn mest vork gesloopt en wou vandaag aan de bezem beginnen. Draakje
Ze zit flink dik in haar vacht.

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-24 11:14

Lieverd. <3

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-24 22:11

Ik wist niet dat er veulentopics waren. Dus zolang Trafalgar er nog is kom ik gezellig meekletsen. O:)

Afbeelding
Afbeelding

Trafalgar, SWB ruin van dus 2023 :D

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:32

kim_1990 schreef:
Ik weet niet of de paarden veulendekentjes te vinden zijn in fleecegevoerd...maar ben het er wel mee eens dat ongevoerd ook niet helemaal goed zal zijn (ondanks dat ik dit eerder wel zei) maar feit blijft inderdaad dat door de deken de wintervacht plat gaat liggen en daardoor zijn functie wel wat kwijt raakt...een wintervacht gaat bij koud weer overeind staan zodat er een "isolatielaag" bestaat tussen de ondervacht en bovenvacht zeg maar...dit kan niet meer als er een deken op ligt...fleecegevoerd is dan wel het "minste" wat je erop moet leggen om als soort isolatielaagje te werken die de vacht zelf niet meer doet...100gr zou idd wel eens te warm kunnen zijn voor hem omdat hij al dikke wintervacht heeft...mijn Olly en Boef staan allebij nu onder 100gr en die hebben lang niet zo' wollige vacht als een shetlander _O-

Ik zal eens rondkijken of ik iets van een veulendeken met fleece kan vinden...volgens mij heb ik daar zelf ook 1 van liggen namelijk dus moet vast ergens te vinden zijn 8)7

Edit: gevonden al...maar die zijn wel met gewone sluitingen en niet met klittenband...de klittenband veulendekens zijn allemaal minimaal 100/150gr gevoerd

Linkje naar de fleece:
https://agradi.nl/products/hkm-veulende ... j4QAvD_BwE

Dank je voor de info! Ook qua dekens en de haren.
Neem het zeker mee in mijn zoektocht naar dekens! Dan moet ik als ik jullie reacties zo lees echt op zoek gaan naar een 50grams/gevoerde regen deken voor hem.

De link naar de fleece deken ga ik zo nog even bekijken, dank je!

Had Gimli vandaag de hele dag buiten met Eowyn en Asfaloth, maar eenmaal naar binnen gehaald merkte ik toch wel weer dat het weer hem dan geen goed doet. Hij voelt dan echt meh.... niet zo gek ook. Eind oktober gecastreerd en vol op in de groei nog.
Ik gok er op dat hij 2 maten kleiner nodig heeft. Asfaloth heeft maat 90/115. Dus dan moet ik voor Gimli kleiner zoeken.

Hoopte dat de welkoop wat zou hebben aan veulen dekens, maar kan die op de website niet vinden. Dus toch nog eens goed snuffelen op alle sites naar dé deken voor Gimli.

Morgen neem ik mijn 85/115 regen deken mee. Zal te groot zijn, maar het is puur om even te passen en te zien hoe die maat staat zodat ik een idee heb.

horsii: Haha oeps. Niet zo heel handig dat ze de mestvork heeft gesloopt. Troost je. ik heb vandaag een schep gesloopt :') . Was in de wei van de kudde een gleuf aan het graven zodat het water weg kan stromen. Ga op de schep staan en hoorde KRAK. Tsja.... dat was de schep _O- .
Gelukkig stond er op het erf van Asfaloth's fokker nog een schep die wel zijn werk goed deed!

mirjam: Welkom in het topic! Wat is Trafalgar een knapperd zeg! Staat hij te koop gezien je zegt zolang hij er nog is?

De kapotte schep die geen zin meer had in het harde werk:

Afbeelding

Maar het is gelukt *\o/*

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:37

Harde werker. _/-\o_

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 19:57

Polar schreef:
Harde werker. _/-\o_

Alles voor de pony's he :D . De work out wel weer gehad voor vandaag. Met pony's/paarden heb je geen sport school nodig.

Gelukkig is de wei van Asfaloth en Gimli nog wel mooi droog (zand grond). Daar hoef ik niks te doen *\o/* .

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 20:11

Aah arme schep :')

Ja Trafalgar is voor de verkoop.

Hier heerlijk dekenloos. :P

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 21:02

Yaartje.

Als je die deken op legt en je geeft aan de achter onderkant even met iets van een krijtje ofzo even een merktekentje dan kan je de onderkant van de deken opmeten en dan heb je de maat die je moet hebben.

Ik zou 1 maatje groter nemen omdat ze nog zo hard groeien.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:37

mirjamalvaro: R.I.P. schep. Heeft jaren trouw dienst gedaan met uitmesten in de wei en gleufjes graven, maar de gleuf van vandaag werd hem te veel :') .
Maandag maar even een mest vork halen bij de welkoop want uitmesten lukt nu niet _O-

Yvonne: Goeie tip! Die ga ik zeker even onthouden met het passen van de deken morgen. Maat groter ga ik ook zeker even onthouden.
Heel stiekem hoop ik gewoon dat de 85/115 past, maar mijn pech kennende zal dat wel niet.
Zo leer je nog eens wat bij :j .

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:42

xYaartje schreef:
mirjamalvaro: R.I.P. schep. Heeft jaren trouw dienst gedaan met uitmesten in de wei en gleufjes graven, maar de gleuf van vandaag werd hem te veel :') .
Maandag maar even een mest vork halen bij de welkoop want uitmesten lukt nu niet _O-

Je kan er ook een nieuwe steel aan zetten.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-24 22:43

Je hebt hem wel een eervolle begrafenis gegeven he. ;(

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-24 11:03

Schep netjes bij de schuur gezet in de hoop dat die inderdaad gemaakt kan worden, maar alsnog schaf ik een mestvork aan. Dat is met uitmesten in de wei toch fijner.

Nou. De 85/115 is nog iets te groot, maar moet zeggen. Hij past ondanks dat echt redelijk en zou in geval van nood een prima deken kunnen zijn!
75/115 is denk ik ook te groot. Dus ik moet sowieso voor 110cm ondermaat gaan.
En dan denk ik 80cm voor bovenmaat.
Dan moet het goed komen en in deze deken groeit Gimli ook nog wel :j .
Maar hij vond dat die de deken vandaag niet nodig had. Want meneer begon er aan te trekken :') .
Is ook droog dus die staat bloot buiten.

Afbeelding

Afbeelding

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:10

Deze 4 kleuters willen jullie alvast hele fijne feestdagen wensen <3

Beetje vroeg nog maar kon het niet laten {:)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 09:54

Wat een gave foto's! <3 Fijne kerstdagen. :j

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 12:18

<3 prachtig.

fijne feestdagen. Ook namens mij en m’n peuter!

Afbeelding
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 14:46

Wat een onwijs leuke foto's! Jullie allemaal ook alvast fijne feestdagen.

Deken update. Gimli heeft een deken *\o/* . Niet op, maar hij past en ligt nu op stal voor wanneer het nodig is.
De 90/115 leek bij Asfaloth te passen, maar op de wei helaas niet.
Voor Asfaloth is er vandaag dan ook een nieuwe deken binnen gekomen van het merk wat die al draagt en die past super goed. Foto volgt nog :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij Gimli paste die al beter, maar hij mag er in groeien.
Afbeelding

Gelukkig had ik een maatje kleiner gekocht just in case en die past wel *\o/* 80/105
Afbeelding

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 16:18

Och met hartjes <3

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-24 17:37

Schattig die ukkies met deken.

Alle vijf de kerst paardjes zijn echt prachtig.

Tess had geen foto zin.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 09:39

Fijn dat je de goede dekentjes hebt kunnen vinden. Wel schattig.

Ohhh de kerstfotos zijn leuk <3
Hier door alle bezigheden met mijn schoonmoeder al even niet bij King geweest.
Maar denk dat hij te vies is voorop een foto haha. Varkentje houd van in viezigheid liggen/rollen.

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 14:59

Fijn Yaar dat alles goed is gegaan met de castratie van Gimli. Dit heb je weer gehad. Geweldig de apaca's.

Horsii, wat is Tess nu mooi in verhouding. Hoe gaat de bouw van jullie stal? wat een gaaf proces.

Zo fijn Yvonne dat alles goed is gegaan met Krem, eet hij nu weer helemaal goed?
Bij Whizper en castraties in het algemeen wordt er inderdaad geen AB en pijnstilling mee gegeven, zullen ze toch zelf moeten doen. Vaak is bewegen en in de kudde ook tegelijk de afdrijving van vocht.

Welkom Anouk, Roos, Patricia en Emori.

Macaromich, onze anderhalfjarige komt dagelijks in de hand en wordt 1 x per week grondwerk mee gedaan voor circa 20 min.

Kiki, hoe gaat het met Bo?

Inderdaad Kim, wat een mooie ontwikkeling van jullie Olly. Daar zie je het 'af' zijn al in terug.
Hele gave kerstfoto's!

Hier fijne ontwikkelingen met Whizper. Van alle 4 de benen foto's laten maken zodat we er op tijd bij zijn mocht er een OCD oid zitten. De uitkomst is dat hij loep en loep zuiver is op alle 4 de benen en gewrichten. Geen enkele ocd, cyste of andere afwijkingen te vinden. Heel blij mee. Aankomend voorjaar de straalbenen, hals en rug nog wel op de foto om alles uit te sluiten. Het 'af' is bij onze Whiz nog niet te zien, eerder dat je denkt waar gaat dit heen :o :+ Het komt met de tijd vast goed.
Afbeelding
Verder nog steeds een lieverd.
Afbeelding
Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-24 19:32

Wat een heerlijke stal heeft hij, fijn geen bemerkingen.
Knap koppie, lekker overbouwd.

Ze zouden voor de fundering gisteren de varkens roosters leggen maar loonwerker is niet geweest.
Morgen even bellen want daarna kunnen de stallen geplaatst worden.