[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

keona

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 07:47

Wat een lieverd

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:22

Welke bodembedekking hebben jullie? Ik heb stro maar hij eet er zo veel van dat hij buiten zijn natte paddock niet echt een ligplaats heeft. Ik zou dus willen overschakelen :)

Veulenlief zit nog steeds wat met een kuch. We waren er 4 dagen vanaf en helaas, terug kuchen en heel af en toe eens een witte snottebel.

Ik word er zo moedeloos van, helemaal omdat ik mijn andere Haf in 2014 er bijna voor moest afgeven :'(

Morgen nog eens ontwormen en de week erop krijgt hij zijn enting.

Dierenarts zegt dat dit wel aaaaardig lang kan duren. Dan vertrouwen we er maar op zeker?
(Dierenarts is zelf fokker en behandeld 90% fokmerries en veulens)
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 31-12-20 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:37

Mi_Amore schreef:
Welke bodembedekking hebben jullie? Ik heb stro maar hij eet er zo veel van dat hij buiten zijn natte paddock niet echt een ligplaats heeft. Ik zou dus willen overschakelen :)

Wij gebruiken vlas. Als het er net in ligt eten ze er wat van, maar nadien niet meer :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:55

He verdorie wat balen! Hopelijk is hij er snel vanaf.

Even meedenken...

Ik zou een veulen wat dus al verzwakt is qua weerstand dus nooit gaan enten, en ontwormen alleen als het echt niet anders kan. Bijvoorbeeld spoelwormen kunnen ook een kuch geven, komen op deze leeftijd voor. Maar als hij pyrantel al gehad heeft zou ik het ergens anders gaan zoeken.

Krijgt hij onbeperkt hooi? Omdat je aangeeft dat hij veel stro eet. En vanwaar de keuze voor je eigen mengeling voer? Naar mijn idee is het aandeel eiwitten daarin best laag. Wellicht kan je nog eens kritisch kijken daar naar.

Mijn 2 Tinker veulens lopen nog in het land, 24/7 buiten zonder stal (wel bomen) . Onbeperkt (onverpakt) hooi, 300 a 400 gram vitalbix breed & grow en pony dosering pavo vital. Beide gezond en fit.

Nu is het denk ik vooral een kwestie van pech of geluk hoor, maar maak het vooral niet te ingewikkeld.

Tocht het niet op stal? Een veulen is daar gevoeliger voor lijkt me. En ligt hij genoeg?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 17:59

Hij heeft nog geen enkele enting gehad dus DA wil hem beschermen tegen de klem.

Hij had spoelworm, is 6 weken geleden ontwormd en 4 weken geleden met panacur. Nu moet ik equest op gewicht geven.

Hij krijgt onbeperkt hooi :)

Hij krijgt 300gr veulenbrok, 2x hand equifyt herbs, 160gr alfalfabrokjes en omega 3. En nu kruiden voor de kriebelhoest. Denk dat het qua eiwitten wel ok is?

Hooi is eerste snede van land waar elk jaar bodemstalen genomen worden.

Hij staat op de droge dagen ook nog op de wei in de dag.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:11

Wat maf dat hij dan stro eet. Geïrriteerde voorste luchtwegen waardoor hooi te scherp is? Qua weerstand helpt het natuurlijk niet zo, lastig.

Ik ent veulens pas in het voorjaar voor het eerst vanwege de weerstand daling die ik nu niet wil. Met oog op tetanus wel risico, influenza zal in mijn situatie (paarden staan afgelegen) meevallen.

Persoonlijk vind ik het eiwit gehalte niet hoog in je voer, had al gelezen wat je gaf ;) maar het hangt ook van je ruwvoer scan af natuurlijk.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:13

Zou je qua kruiden beter fenegriek geven ? Dat werkte hier super goed alles kwam lekker los.
Mijn welsh a veulen kuchte ook maar hoor haar nu bijna niet meer heel af en toe tijdens het eten maar al zichtbaar verbeterd.

Oh en m’n Fries is dankzij jullie tips nog geen één keer meer verstopt! Dus dank voor de tips van luzerne en muesli. Ze vinden het allebei heerlijk.

Eten een stuk rustiger dan voorheen en ze ziet er vrolijker al uit.

Ik geef nu trouwens : bijna hele schep basisbrok verdeeld over twee voerbeurten dan ca 2/3 handjes muesli Van equefirst breeding mix en dan nog twee redelijke handjes luzerne van hartog mix.

Ruw eiwit is 15.5 % van de muesli
Dit is stuk meer dan mijn havens merrie brok van 11%
Nu geef ik de basisbrok havens bij van 8% eiwitten.
En in de luzerne mix zit ook nog eens 12% ruw eiwit

Verder geen verstand van maar dat is al twee stuks die hoger zitten in % dan alleen een merriebrok
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 31-12-20 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:14

De ene zegt weinig eiwit voeren, de andere meer maar ik weet het op ten duur echt niet meer :(

DA zegt dat alles in orde is qua hoeveelheden.

Hoeveel veulenbrok zou hij moeten hebben?

Of eiwitten...

De herboriste raadt fenegriek af bij veulens.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:22

Waarom word dat afgeraden? Net even gegoogeld en staat dat mag bij drachtige merries of veulens.

Ik gaf niet veel maar het werkte goed om alles lekker los te krijgen in de lucht wegen.

Als het anders is hoor ik dit graag :)

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:23

Wij hebben gehakseld stro. Hiervoor verschillende dingen geprobeerd.

Aan het begin stonden ze op vlas. Alleen bij Flash zat al dat vlas steeds rond zijn ogen. Nou heeft hij eigenlijk (bijna) jaarlijks een ontstoken oog rond het voorjaar en najaar. De dierenarts verdenkt hem van maanblindheid, maar eigenlijk lijkt het begonnen toen hij op vlas kwam te staan. Zodoende zijn we opzoek gegaan naar iets anders. Weer terug op stro, maar dit was hem toch ook niet helemaal. Ze aten dit en het werd vrij nat allemaal. Toen stro korrels, stond Flash met koliek omdat hij dit at. De kleintjes niet, dus die hebben dat mooi opgemaakt. Flash op equibedding, maar we vonden toch niet prettig om dit nat te maken. Flash at dit niet, maar de 2 kleintjes weer wel. En nu staan ze dus op gehakseld stro. Tot nu toe gaat dit erg goed. Ze lijken het niet te eten en het is mooi droog! :D

Pumba van de week gemeten, hij is nu 1,40m. Volgens de tabel een paar bladzijde terug wordt hij minimaal 1,58 en maximaal 1,63. Mag toch hopen dat hij de 1,60 minimaal wel haald :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:25

Polunin is volgens schema ontwormd met 14 dagen, 2,5 maand, 4,5 en 6 maanden voor hij naar de opfok ging. Nu loopt hij mee met het ontwormingsschema in de opfok.
Ook had hij alle veulenentingen gehad tussen de 4-6 maanden inclusief tetanus en de laatste enting inclusief een droesenting voor hij naar de opfok ging. Wij gaan iedere 2-3 weken kijken en ik heb m nog niet horen kuchen. Heb ze er ook niet over gehoord. Er is net (gisteren) weer geent en de hoefsmid is geweest.
Ventje doet het prima en groeit flink.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 18:54

Wat fijn Janine!

Ik heb mijn veulen (is van maart) is bij de fokker in juli ontwormd met ivermectine, in september bij mij met pyrantel en deze is na 10 dagen herhaald vanwege veel spoelworm wat er uit kwam en in november heeft ze weer ivermectine gehad vanwege de horzellarven. Ze is in november ook geënt en krijgt woensdag haar 2e enting van de basisenting.
Volgens het schema van Vulina moet ze dan eigenlijk nog een keer Pyrantel en in maart als ze een jaar is, moxidectine. Maar ik twijfel over de Pyrantel. Is wel veel in relatief korte tijd. Maar als ik ‘m in januari geef zit er nu wel 2 maanden tussen de ivermectine in november en de moxidectine in maart. Wat is wijsheid?

En omdat ie zo lief is <3
Heerlijk groepje zo! Mijn veulen sprint regelmatig de track rond, alleen of met die (jonge) palomino of mijn haflinger. En ze voeden haar allemaal keurig op.
Afbeelding

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:02

Ik ga nu even over van stro op houtkrul en zien wat dat zegt en mijn hooi laten analyseren :)

Jullie meedenken wordt imméns gewaardeerd!

Het is mijn laatste paard, deze brengt overduidelijk extra druk met zich mee...

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:03

Is gehakseld koolzaadstro nog een optie? Is fijn, vinden ze niet heel lekker, maar kan geen kwaad als ze het eten.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:07

Vandaag ook even bij Philaina geweest. Voor een warmbloed is ze echt één bolletje wol!!

Afbeelding

Ze groeit mooi door, echter toen ik het ongeveer namete zou ze tussen de 1,35 en 1,40 zijn.. Das echt ini minie vergeleken sommige andere veulens van bijna 8 maand :')
Ach we zullen het wel zien _O-

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:23

Hier staan de veulentjes op stro, word elke dag opgestooid en eens in de week helemaal leeg gehaald.

En krijgen de 4 veulens 2 keer per dag 4 kilo brok voorgeschoteld. Misschien is het wat overdreven, maar de opfok meneer neemt ''beter verwend, dan verwaarloosd'' erg letterlijk <<)

Verder hebben ze onbeperkt hooi, water en een mineralen steen.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:26

Wow dus 8kg brok per dag?
Heb je geen schrik dan voor te snel groeien of OCD ontwikkeling?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:28

Wow dat is echt veel. Die van mij krijgt een halve schep per dag

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:29

Daihyo schreef:
Is gehakseld koolzaadstro nog een optie? Is fijn, vinden ze niet heel lekker, maar kan geen kwaad als ze het eten.

Absoluut dat dat kwaad kan!!! Mijn 2 jarige merrie heeft dat vermoedelijk -volgens de kliniek- gegeten en ernstige verstopping gekregen. De verstopping van dit spul zit in de laatste bocht van de dikke darm en daardoor onwijs lastig te behandelen. Ik heb kosten nog moeite gespaard, dat paardje was mijn alles (mijn eerste eigen fokje), maar er was niks aan te doen, na 5 dagen kliniek en daarvoor thuis al 3 dagen vechten heb ik haar laten gaan. Toen op de kliniek zeiden ze dat veiligste om te gebruiken als bodem toch echt wel zaagsel was. Ook stro verstopping komt best vaak voor helaas.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:30

Ok houtkrul it is. Zo erg Caily, jeetje :'(

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:31

Ik neem aan dat die brok dan voor de veulens samen is ;) Toch?
Dat is met standaard opfok brok zoals pavo podo grow wel redelijk normaal qua hoeveelheid en juist als je te zuinig bent krijgen ze problemen als ocd etc...

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:34

Ja een nachtmerrie... Helaas zag Wolvega deze verstopping relatief veel omdat er in de buurt een trainingsstal/handelaar zit die dat spul gebruikt. Dan snoepen jonge paarden nog wel is. Het is echt heel gemeen spul, het komt er bij mij nooit meer in. Ik betwijfel of het bij mijn paard echt zo was, want in haar box zag ik niks dat erop wees dat ze gegeten had, ik had ze altijd vanaf middernacht tot 7 uur binnen ofzo, dus echt kort, en onbeperkt hooi. Nooit gezien dat ze een hap wilde nemen. Maar hoe dan ook, de verhalen van de kliniek waren reden genoeg om spul in de fik te steken en nooit meer te gebruiken. Hier gewoon stro of zaagsel als ik wat op de grond zou gaan leggen tzt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:36

Oh bizar. Dat is wel heel heftig. Maar is dat bij bijvoorbeeld strokorrels ook geen risico?
Ik vind gewoon stro nog steeds het prettigst, omdat ze dan wat te knabbelen hebben. Maar helemaal leeg eten is ook weer niet de bedoeling natuurlijk.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:40

Mijn merrie en rijpaard krijgen ook 1/2 basis brok en een 1/2 muesli met luzerne over de dag verdeelt. Zelf voor ik ook nooit zo'n grote hoeveelheid. Heb niet het idee dat het echt meer doet. Althans niet bij die van mij.

Ja havens veulen brok krijgen ze. Philaina is dus amper 1,40m (papa 1,83 en mama 1,76). Maar wel wat ontwikkeling ingeleverd toen ze haar oog verloor. Dus echt heel groot is ze ook niet, voor bijna 8 maand.

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:41

Hier staat ze nu op vlas. Als ze dalijk thuis komt staat ze weer op stro. Even afwachten of ze het dan veel gaat eten !

Mijn veulen zit nu op 2 kilo brok per dag. Ik hou het advies aan van Pavo en daarbij kijk ik of ze daar nu genoeg aan heeft. Daar lijkt het in ieder geval wel op haha.

Ze staat nu lekker op stal, hopelijk heeft ze een rustige nacht.

Fijne jaarwisseling allemaal en dat alle veulentjes een fijn 2021 krijgen **\O/**