Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Polar

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 19:36

Grote dame wordt ze!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:21

Ik vind het echt nog een uk haha.
Heb nog hoop dat ze minimaal 162 wordt.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:30

Hoe groot is ze nu?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:51

Ik heb geen idee. Vd week een meet poging gedaan maar lijkt niets van te kloppen.
Want kyr is twee x officiëel op 1,515 gemeten en daar kwamen wij nu op 1,45.
En Tess kwamen wij op 1,47.
Maar kyr mist dan dus ergens 6,5 cm.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 20:55

Ooh, dat is inderdaad apart!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 21:07

LOL Ik had vanmiddag een pak vlas in Krem zijn stal gegooid. Ik denk dat loopt hij zelf wel uit. Niet dus hij vond dat monster in zijn stal doodeng. Ging tegen de muur van de stal staan knorren.

Het zelf wat verspreid en toen was het ook wel weer goed. Sukkel.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 11:19

Welkom Patricia! Wat een leuke merrie! Snap helemaal dat je daar gelijk verliefd op bent geworden. Heb je naast dat ze nu mag opgroeien ook al toekomst plannen met haar?

Kiki: snap je helemaal dat je King nu nog niet castreert met deze nattigheid. Ben ook blij dat ik Gimli eind oktober heb laten castreren.

En Krem vind een bult vlas eng _O- . Bijzondere wezens zijn die paarden toch ook.

Het was zeker jammer, maar in overleg heb ik ze nu sinds vanmorgen alle 3 op de wei staan en dat gaat goed *\o/* . Gimli gaat netjes aan de kant voor Eowyn en daarna staat iedereen gelijk te grazen. Zo zie ik het graag :D .
Paddock was toch te stressvol voor Eowyn.
Het is maar goed dat ik geen 3de pony kan betalen :')
En extra dankbaar nu dat Asfaloth gewoon nog op het gras kan <3 . Waardoor ze nu met zijn drieeën samen kunnen staan.

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-24 07:17

We hebben nu alleen nog een inloopstal van 3x3.
De diva heeft er zo te zien de hele nacht ingelegen. Arme kyr was drijfnat }:0
Afbeelding

xpatricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:09

Polar schreef:
Ze lijkt op haar vader! Hoe groot is ze nu?

Ik schat haar nu op +/- 1.54/1.55, in de wei heb ik een poging gedaan tot meten maar ze heeft nogal… een eigen willetje :Y)

@anouk en Kiki dankjewel! <3 Ik vind haar ook echt op papa lijken, zo grappig!

@horsi dankjewel! <3 wat gaaf dat je zo lekker kan wandelen! Daar kan ik alleen maar van dromen, hoe houd jij die van jou?

xYaartje schreef:
Welkom Patricia! Wat een leuke merrie! Snap helemaal dat je daar gelijk verliefd op bent geworden. Heb je naast dat ze nu mag opgroeien ook al toekomst plannen met haar?

[ Afbeelding ]

Zeker! Ze komt uit een hele leuke lijn waar 3 generaties merrie in eigen fokkerij zitten met veel predicaten, dus het lijkt me heel leuk om naar de merriekeuring te gaan en dat voort te zetten. Verder heb ik vele sportambities en hoop ik one day zo ver mogelijk met haar te komen dressuurmatig. Heb de ibop wel in mijn hoofd maar ze is vrij bloederig dus als het allemaal wat veel voor haar is slaan we die ibop lekker over, haar op haar tempo opleiden staat wel echt op nummer 1 en naast sport vooral heel veel plezier maken <3

Kan echt niet wachten tot ze naar stal komt om lekker te tutten, zie dat heel veel van jullie dat al kunnen, lijkt me zo heerlijk!! In dat opzicht heb ik spijt van de keuze grootschalige opfok, ondanks ze het er echt suuuper goed heeft! Dat dan weer wel

xpatricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-24 21:11

kiki1976 schreef:
Yaartje,
Wat braaf zo zeg, zo in de emmer. Fijn dat het beter gaat.
Jammer dat ze niet hij elkaar konden blijven staan.

Yvonne, fijn dat Krem beter gaat. Eet hij nog steeds goed?

Horsii, stoere Tess. Heerlijk samen wandelen.

Patricia, mooie merrie hoor. Lijkt echt op d'r vader.

Gisteren ondanks alle drukte even bij King geweest.
Nou onze smeerkees zag er weer lekker uit. Hij geniet volop op de Friesse klei.
Voor de heren was gisteren toch echt de laatste dag wei. Het hek is dicht.
Nu op de stal met uitloop en dan weer in het gelid met dagelijkse wandeling naar de bak.
Wel besloten om het castreren naar het voorjaar over te tillen. Mits ze zo braaf blijven.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Kiki, ik ben echt verliefd op die van jou; wat een knapperd!! <3

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 00:03

Patricia, blijft ze tot haar 3e in de opfok?

Tess staat aan huis met mijn haflinger merrie.
Dag en nacht buiten met schuilstal.

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 08:52

Patrick, dank je wel.

Horsii, King staat ook lekker 24/7 buiten. Hebben een container stal. Kunnen ze heerlijk droog in liggen en hooi eten.

We moesten wel lachen van de week toen we bij King waren.
Zeiden zelf al, zal hij zijn halster nog wel passen. Toen hij van de zomer weide kwam wel. Nou 2 dagen erna appte degene waar hij in de opfok staat. Hij moet toch een maatje groter. Ging nog net alles op het laatste gaatje.
Word toch alweer een maatje cob voor meneer

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 10:22

Zal later nog op iedereen reageren, maar ik werd vanmorgen wakker en toen zo snel mogelijk naar stal gegaan voor sneeuwfoto's te maken *\o/* .

Die staan nog op de camera. Deze is met mobiel gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:34

Wat een heerlijk pak sneeuw.
Hier was het een stuk minder.
Afbeelding

Tess heeft inmiddels ook een cob halster.

xpatricia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 12:43

horsii schreef:
Patricia, blijft ze tot haar 3e in de opfok?

Tess staat aan huis met mijn haflinger merrie.
Dag en nacht buiten met schuilstal.

[ Afbeelding ]

Wat heerlijk zeg!!

Het idee is om haar na het weideseizoen van volgend jaar vanuit de wei naar stal te halen, ze is van begin maart dus dan is ze ruim 2,5 (2 jaar en 9 maanden). De enige ‘maar’ is wanneer ik het idee heb dat ze nog ontzettend groeit of heel groot wordt maar dat idee heb ik nu niet, dan laat ik haar nog een seizoen langer staan

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 13:56

horsii: De blik van Tess ook spreekt boekdelen. Die heeft echt zo'n diva hoofd in de stal _O- .
Zo apart dat de een wel flink veel sneeuw heeft en de ander weinig of juist helemaal niet.

Patricia: Een hoop mooie plannen met je knappe dame zo te lezen! Ik hoop voor je dat het allemaal gaat lukken! Word zo te lezen ook een flinke dame. En troost je. Hoewel ik Gimli 2x daags zie is tutten echt niet zijn ding hoor :') . Want daar vind meneer zichzelf veeeels te stoer voor _O- .

Half 7 keek ik naar buiten vanmorgen. Kwart over 8 was ik al op stal.
Asfaloth's reactie toen we vanmorgen het stal gebouw uitliepen.... Hij zag de sneeuw. Keek er naar en ging volop in de ankers _O- . Het heeft een paar minuten geduurd voor die door had dat die er prima op kan lopen en dat terwijl meneer sneeuw kent. Heeft zelfs nog in de sneeuwstorm gelopen van aantal jaar terug alweer. Toen die nog 24/7 buiten stond.
Gimli daar en tegen was een dappere dodo die het al snel heel leuk vond
Helaas is de sneeuw alweer aan het smelten, maar ben blij dat ik er vanmorgen goed gebruik van heb gemaakt want daardoor heb ik wel deze foto van mijn twee jongens samen in de sneeuw kunnen maken <3 .

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 16:49

Echt een flink pak, prachtige foto.

O dat schiet al op Patricia

Haha ja Tess is echt een merrie. Door haar blik zijn mensen ook altijd verbaasd dat ze wel zo ontzettend braaf is.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 17:01

Geweldig al die sneeuwfoto's. <3

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-24 19:53

Oh prachtig in de sneeuw. Helaas hier aan zee heul nat, koud en keiharde wind.. alleen beetje natte sneeuw gehad.
Afbeelding

Lieve foto in de sneeuw yaartje!

Welkom Patricia, wat een knappe dame.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 20:34

horsii: ja er lag echt zoveel! Ergens wel jammer dat het nu weg is, maar... ik kan de mest weer vinden *\o/* . En weer fietsen zonder bang te zijn dat ik uitglijd! Afgelopen winter met ijzel gevallen toen ik mijn straat in fietste en heb geluk gehad dat ik toen net geen muurtje heb geraakt met mijn hoofd en alleen een kapotte broek had.
Sindsdien is gladheid niet mijn beste vriend....
Mooie foto ook van je hondjes in de sneeuw! Vonden ze het leuk?

Emori: Wat balen dat het bij jou alleen, nat, koud en keiharde wind was! Hopelijk krijgen jullie allemaal wel nog een mooi pak sneeuw!

Gimli en Asfaloth waren wel op boevenpad vandaag _O- . Haalde Eowyn uit de wei op. Ik dacht: Ik ga het proberen om in 1x alles mee te nemen. Met de jongens los achter Eowyn aan. Ze volgen haar wel (dacht ik). Ivm er nog wat wrijving tussen Gimli en Eowyn (gaat de goede kant op) is durf ik ze nog niet alle 3 tegelijk aan het touw mee te nemen.
Mijn jongens liepen haar netjes achterna tot ik echt de wei uit was met Eowyn. Toen weigerden ze allebei niet meer mee te lopen en bleven ze grazen achterin op het pad (een stuk bestaat uit gras en het laatste stuk richting stal is bestraat).
Dus ik Eowyn op stal gezet. Wilde Gimli en Asfaloth pakken, maar denk je dat ze zin hadden? Nee.... echt niet dat ze zich lieten vangen hoor _O- . Heb ze naar het bestraatte deel gedreven. Poort dicht gedaan zodat ze niet meer naar het gras pad konden en Asfaloth kon ik uiteindelijk bij de deken grijpen (lang leve dekens *\o/* . Halsters hadden ze ook om uit voorzorg, maar hij liet mij niet bij zijn hoofd).
Gimli duurde even voor ik hem kon pakken, maar ook die liet zich uiteindelijk pakken.
Shetlanders, zo leuk :') _O- . Les geleerd. Ik laat Asfaloth en Gimli gewoon in de wei wanneer ik Eowyn binnen zet en haal ze dan alsnog op.
Maar ik ben ook heel blij met dit gedrag! Ze voelen zich duidelijk goed genoeg om kattenkwaad uit te halen en dat met name Asfaloth dit heerlijke eigenwijze gedrag laat zien is alleen maar top :D . Hij is normaal altijd zo serieus... Gimli helpt hem echt om losser te worden.
Maar als ze zo door gaan moet ik nog behang aanschaffen waar ik ze achter kan plakken :') .

Nog wat foto's van gisteren <3 :
Lieve stoere Gimli <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan nog dit trio vergeleken met vorig jaar. Wat was Gimli toen nog klein <3 :

Afbeelding

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 18:30

Prachtige foto's van de pony's Yaartje!
Wat ziet dat er toch weer gezellig uit he zo in de wintersfeer :D

Ik zou me geen zorgen maken over de uiteindelijke stokmaat van Tess...zo op de foto te zien lijkt ze (iig met de kont) al hoger te staan dan Kyra en als die al 2 x officieel gemeten is op 1.51 dan zal Tess al wel iets hoger worden...tess haar volle zus is ook een 1m65 geloof ik...zou ik me echt geen zorgen over maken...de combi pap en mam maakt haar ook een redelijk breed paard straks als ze uitgegroeit is! Ik vind Tess wel beter gebouwd en beter bewegen dan haar volle zus! Vanaf veulen af aan al...wij hebben ook over Tess nagedacht toen ze te koop stond maar voor de fokkerij vonden we haar bloedlijnen niet interessant genoeg maar een aansprekend dier is het 100%

Wat een prachtige merrie heb je patricia! Ze ziet er heel veelbelovend uit! Sjiek hoofdje en ze lijkt inderdaad erg veel op paps <3

Onze boys doen het heel erg goed, ben heel blij om te zien hoe mijn knappe Olly zich aan het ontwikkelen is :D
Ben zo benieuwd hoe deze man er over een dikke 1,5 jaar uit ziet! Hopelijk dan goed genoeg voor de HK alstie zich heel houd tot die tijd tenminste _O- Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:20

Dank je wel Kim! En zeg dat wel! Nu is het weer gewoon saai nat en modderig en de weides weer groen. De sneeuw en dan de zon er op geeft de wereld net dat beetje extra magie <3 .

Hoe is Olly nog wit?????? Wat is je geheim?
Had Asfaloth geen deken om was die nu eerder zwart dan wit :D .

Pffft.... ik zit hier inmiddels te hopen dat ik geen telefoon krijg dat Gimli met koliek staat... had ze naar binnen gehaald. Brokjes gegeven, maar meneer wilde zijn brokken niet helemaal op eten die hij normaal wel tot de laatste brok op eet. Hij is echt dol op de Hartog balancer. Kan een keer gebeuren, maar daarna ging die ook nog eens rollen inclusief een paar seconden plat liggen.
Gimli rolt wel vaker na het eten. Niks geks aan, maar dan is het rollen om gewoon even heerlijk te rollen in de stal. Het rollen van vandaag was anders.
Toen die op stond uit de stal gehaald en gecheckt hoe die met lopen was. Actief en alert gelukkig. Draafde uit zichzelf mee en dat is een goed teken. Eenmaal op stal meste die ook netjes en dat zag er ook nog eens goed uit *\o/* .
Wel wat zwaar aan het ademen, maar het is vandaag ook best warm geweest.
Heel even in de gaten gehouden wat Gimli verder nog zou doen op stal. Nadat die zijn grote vriend Asfaloth lastig had gevallen stonden ze beiden op rust. Heb hem ook niet meer zien rollen. Dus voor nu de DA nog niet gebeld (maar ik zat er heel dichtbij om het wel te doen...), maar wel Gimli's fokker geappt of die vanavond voor de zekerheid nog even wilt kijken hoe Gimli er bij staat. Dat gaat die gelukkig doen.
Ze hebben eergisteren nog in de koude sneeuw gestaan en vandaag in 15 gaden. Dan is het niet zo gek natuurlijk dat zijn jonge lichaam wat van slag is. Niet meer aan gedacht om zijn temperatuur op te meten.

Edit 18.36: Net een appje gekregen dat tot zover alles in orde is met Gimli! Ik ga hem morgen even streng toespreken denk ik. Dit is niet goed voor mijn moederhart hoor :')

Ik zit alleen met wat ik nu morgen moet doen. Ze naar buiten laten of Gimli (en daarmee dus ook Asfaloth) voor de zekerheid een dagje op stal houden ivm de hele dag regen en Gimli vandaag duidelijk niet lekker is/was?
Eowyn moet wel naar buiten. Die maak je er niet gelukkig mee om ze ook nog eens een hele dag op stal te laten.
Of mijn pony's alleen even naar buiten in de paar uur dat ik er ben zodat ik de stal ook even goed uit kan mesten. Hun toch nog wat beweging krijgen en daarna wanneer ik weg ga van stal weer naar binnen.
Gimli heeft met het regen ondanks wintervacht vaak toch nog wel koud. Zeker na een hele dag in de regen gestaan te hebben.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:45

Olly draagt een deken :o dus vandaar dat hij toch redelijk schoon is...

Is het niet een idee om gimli iig een regendekentje te geven als hij het vaker koud heeft in de regen?
Dat hij nu wat van slag is, is niet zo gek met deze temp verschillen...

Maar misschien is het voor gimli wel verstandig een (ongevoerd) regendekentje op te gooien...hij heeft dus vacht genoeg om warm te kunnen blijven maar dit lukt hem zelf dus niet...dan is een dekentje ter ondersteuning geen gek idee...

Ik snap dat hij dit wellicht nog niet kent...maar dat dekentje heb je zomaar opliggen hoor en daar zijn ze vaak binnen 5 a 10 minuten eraan gewend...

Onze 2 jarige haflingerhengst kende uberhaupt niet eens een halster en meelopen toen we hem kochten...inmiddels kent hij dit wel en draagt hij ook gewoon dekens...gewoon voorzichtig over zijn schouders wrijven met de deken, over schoftje leggen, voorkantje vastmaken, stukje naar de lendenen schuiven, buiksingeltjes vastmaken en dan over het kontje heen schuiven en staart over de bilkoort heen...als hij het spannend vind zou ik beensingeltjes nog even achterwege laten...

Onze 2 jarige hengst heeft 3 rondjes gedraait en even geroken aan de deken en liep er vervolgens mee weg alsof hij nooit anders opgehad heeft...en dat is echt een bange poepert die haflinger _O-

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 19:58

Leuk dier die olly.
Al blijft ze 155 ook prima, ik pas er wel op. Maar hoop op iets groter.
Tess is niet heel breed gebouwd, zus heeft wel echt een bredere bouw.

Gelukkig gimli geen koliek. Zenuwen.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-24 20:15

kim_1990 schreef:
Olly draagt een deken :o dus vandaar dat hij toch redelijk schoon is...

Is het niet een idee om gimli iig een regendekentje te geven als hij het vaker koud heeft in de regen?
Dat hij nu wat van slag is, is niet zo gek met deze temp verschillen...

Maar misschien is het voor gimli wel verstandig een (ongevoerd) regendekentje op te gooien...hij heeft dus vacht genoeg om warm te kunnen blijven maar dit lukt hem zelf dus niet...dan is een dekentje ter ondersteuning geen gek idee...

Ik snap dat hij dit wellicht nog niet kent...maar dat dekentje heb je zomaar opliggen hoor en daar zijn ze vaak binnen 5 a 10 minuten eraan gewend...

Onze 2 jarige haflingerhengst kende uberhaupt niet eens een halster en meelopen toen we hem kochten...inmiddels kent hij dit wel en draagt hij ook gewoon dekens...gewoon voorzichtig over zijn schouders wrijven met de deken, over schoftje leggen, voorkantje vastmaken, stukje naar de lendenen schuiven, buiksingeltjes vastmaken en dan over het kontje heen schuiven en staart over de bilkoort heen...als hij het spannend vind zou ik beensingeltjes nog even achterwege laten...

Onze 2 jarige hengst heeft 3 rondjes gedraait en even geroken aan de deken en liep er vervolgens mee weg alsof hij nooit anders opgehad heeft...en dat is echt een bange poepert die haflinger _O-

Ahhh kijk dat verklaart het :D . Lang leve dekens om onze witte paarden en pony's schoon te houden *\o/*

Goeie van de deken trouwens! Zit er wel mee te spelen inderdaad om voor Gimli een deken te zoeken, maar zouden die in zijn maat wel te krijgen zijn? Het is een mini jaarling... Voor Asfaloth is het al een uitdaging om een deken te vinden in zijn maat. Laat staan voor Gimli.
En ik moet er ook nog achter komen welke maat Gimli heeft.
Tegelijkertijd wil ik er niet te vroeg mee beginnen om een deken op te leggen. Gimli moet het puur natuur kunnen doen, maar met hevige regenval zoals morgen lukt dat dus duidelijk niet nee om zichzelf goed warm te houden. Stiekem ook wel blij dat ik beide pony's niet 24/7 buiten heb, maar ze 's nachts of wanneer nodig overdag op stal kan zetten.
Qua op doen van de deken. Kan natuurlijk al wel met Gimli oefenen met het om en af doen van de deken met Asfaloth zijn deken. Zonder vast te maken, maar dan went die al wel er aan dat er iets op zijn rug ligt.
Beensingels van de dekens heb ik sowieso niet om. Vind die dingen bij de kleintjes levens gevaarlijk. Zeker met een speelse jaarling als Gimli. Mijn pech kennende zal die dan net vast zitten in een beensingel van Asfaloth tijdens het spelen. Asfaloth vind beensingels ook niet fijn dus die had ik er snel afgehaald.
Staartriem heb ik wel om.

Ik neem morgen in ieder geval de 85/115 regen deken mee die ik nog thuis heb liggen. Eens zien of Gimli die past... Zal wel niet, maar dan heb ik een idee welke maat ik moet hebben.

En ik maar denken dat Haflingers zo heerlijk nuchter zijn _O- . Maar okay. Ik heb in het verleden een Haflinger verzorgd en ze zijn niet altijd even makkelijk.

horsii: pfffft... zeg dat wel. Rollen is echt niet erg, maar ik ken ze goed genoeg om het verschil tussen: Oh heerlijk relaxt rollen en de: ik voel mij niet lekker rol te herkennen.
Hij mag het niet meer zo spannend maken van mij _O- .