2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 15:53

_Lente schreef:
theadora99 schreef:
Wij gaan eind deze maand meten en wegen! Ben heel benieuwd, tegen die tijd zijn die van ons 7,5 en 9,5 maand ongeveer.

Benieuwd wat daar uit komt. Omdat ze nog zo smal zijn, zo moeilijk inschatten wat het gewicht is.

Smal? :') Die van ons zijn zo breed dat als ik niet beter zou weten ik dacht dat ie drachtig was lol

_Lente

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 16:01

Ha, die van jou wel ja :-)
Mijn veulen is echt smaller dan de 20cm kleinere pony (welsh-kruising).

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:28

_Lente schreef:
Ha, die van jou wel ja :-)
Mijn veulen is echt smaller dan de 20cm kleinere pony (welsh-kruising).

Haha ik snapte het hoor. Vond het alleen grappig omdat die van ons vrij Hollands welvaren zijn. Maar ik zie ze liever iets te rond nu dan te dun. Ze groeien ook enorm, maar de groeispurten wisselen elkaar een beetje af. De ene keer is Sepp echt een stuk groter, maar dan komt de kont van Sirre eraan en denk ik nou die gaat er binnenkort langs, maar dan krijgt Sepp weer een spurtje. We zien ze een keer per week (soms een weekje niet, soms 2x) dus verschilt ook hoe vaak we gaan haha.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 18:59

Ik heb ze juist liever iets schraal dan te vet op deze leeftijd. Te rijk voeren kan resulteren in problemen met de botgroei/gewrichten.
Nu is het altijd een evenwicht vinden, Relpda was iets ribbig omdat ze flink groeit en dat vind ik dan ook weer niet prettig. Iets meer eiwit toegevoegd aan het dieet en nu ziet ze er weer goed uit. Ribben niet zien maar wel kunnen voelen is mijn ideaal.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:03

Ik heb er 1 met perziken billen :D die zal denk ik niet snel mager worden _O-
Afbeelding
Hoop dr eerdaags weer fatsoenlijk te kunnen meten heb het idee dat ze alweer gegroeid is terwijl ze nu net een week gespeend is.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 19:18

Afbeelding
Zo staan die van ons er nu bij. Ik zou ze niet per se smal noemen := ze zijn ook niet heel dik hoor, maar smal of schraal kan ik ze niet noemen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 21:47

Die van mij zijn op het moment ook niet schraal, de Negro is eigenlijk te dik. Zij is ook echt mega groot.. De Fontaine is wat aan de kleine kant, Las Vegas blijft ook beslist niet klein.
Ze staan bij ons in de groep, de meesten zijn mooi, een enkele wat dik en een enkele juist weer wat schraal. Ze groeien zoals ze dat willen, de koudbloeden zijn sowieso vaak eerder te dik..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 22:32

_Lente schreef:
Symke schreef:
Ons veulen is met vier mnd nog heel jong. Probeer aan veel dingen te laten wennen. Maar ze kan nog niet aan touw lopen. Dat is heel lastig. Ik ben bijna altijd alleen met haar en weet niet hoe ik het dan aan kan leren. Probeer nu haar te leren mee te lopen terwijl ze los loopt in de hoop dat het dan met touw eraan ook lukt......

Quir, ik vind het zo gaaf wat jij allemaal met ze kan en vooral ook hoe aan te pakken! Ik probeer het wel maar ben nog erg zoekende
Dat met start en stop snap ik nog steeds niet helemaal.
En hoe die je dat als ze stop zeggen maar de dierenarts is er, die kan toch niet wachten tot ze misschien wel nooit start zeggen?

Ik ben wel erg benieuwd hoe je die start en stop doet Quir. Kan/wil je daar iets over uitleggen?

In mijn topic in mijn onderschrift heb ik er wel al wat over geschreven, maar wil van de week zeker nog wel een stuk over schrijven! Gaat eigenlijk over het paard het gevoel geven dat ze zelf controle hebben en nee mogen zeggen. Waardoor ze eigenlijk veel sneller leren, initiatief durven te nemen en juist veel vaker ja zeggen. Ook worden ze veel bewuster van actie=reactie oftewel de ene gedraging leidt tot het ene resultaat en een andere gedraging tot iets anders.

Met start/stop knop ben je heel bewust bezig met bepaalde handelingen concreet te maken. Je leert ze wat er gaat gebeuren waarin ze zelf ook wat te zeggen hebben, doordat ze heel zelfverzekerd zijn, kunnen ze bepaalde handelingen heel makkelijk "aan".

Start/stop gebruik ik vooral met het aanleren van nieuwe dingen, maar ook bij handelingen die ze vaak spannend vinden.
Vandaag zijn de kleintjes geënt en doordat ik alles volledig getraind heb (zonder het daadwerkelijke prikje dan, maar dat is nog maar zo'n minimale toevoeging dat ze dat eigenlijk niet eens meer door hebben) was er echt 0,0 stress, spanning of iets. Terwijl de pony van mijn buurmeisje die bij mij op stal staat, stress level van 100+ had.

Zonder dwang of iets, het paard de kans geven zelf over na te denken en een "keus" te geven. Wel belangrijk dat de dierenarts hierin mee wil, want anders heeft het ook geen nut. Maar ondanks dat het lijkt alsof je langer bezig bent, waren allebei de kleintjes in 10 seconde klaar. De spuiten klaar maken duurde langer. _O-

Maar ik zal van de week even wat uitgebreider schrijven als je wil. :D

Mijn kleintjes zijn eigenlijk perfect op gewicht, zowel dik als schraal is niet goed. Kleintje uit Nederland was wel iets wat schraal toen hij kwam, maar na 3 dagen reizen was dat ook wel goed te verklaren. :(:)

Al zijn het eigenlijk geen kleintjes meer. _O-
Dierenarts had ze vandaag gemeten, 1,36m (8 maanden) en 1,40m (9 maanden)
Zijn D pony's. :=
Of zouden ze toch moeten zijn.

_Lente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-22 23:43

Heel interessant Quir! Ik ga je onderschrift-topic lezen en meer info mag van mij! :-)

Je D-pony's zijn al wel heel groot...

En theodora99, dat zijn echt 2 nep-drachtige dikkiedik's. Hopelijk verbranden ze nog wat vet, voor het voorjaarsgras gaat groeien...

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 09:04

Ik heb een hengst veulen van 9 maanden die echt alles is ze mond moet nemen..... heel irritant hoe leer ik dat af.
Hij knabbelt aan me jas me laarzen me broek, maar het meest irritant is nog wel dat hij het halster touw altijd in zijn mond heeft vooral dat wil ik graag afleren. Ik weet dat het een beetje bij een hengstje hoort maar zijn moeder doet het ook heel erg en ik vind het echt een super irritante eigenschap......

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 10:05

Gewoon consequent zijn.

Ik vind ze en me schrijven ipv zijn en mijn dan weer erg irritant
O:)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 11:16

Quir, ja zo simpel is het. Liever niet te schraal en niet te dik, dat is een betere manier van formuleren.

Er zit echt Pokon in jouw Zweedse grond denk ik :') Ik dacht dat dieren juist kleiner zouden moeten blijven in koudere milieus haha

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 12:11

_Lente schreef:
Heel interessant Quir! Ik ga je onderschrift-topic lezen en meer info mag van mij! :-)

Je D-pony's zijn al wel heel groot...

En theodora99, dat zijn echt 2 nep-drachtige dikkiedik's. Hopelijk verbranden ze nog wat vet, voor het voorjaarsgras gaat groeien...

Ze hebben niet eens zo gek veel vet haha. Het is heel veel haar en heel veel rib denk ik.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 16:48

Door jouw tips Quir een tijdje geleden heb ik Replay het bijten volledig af kunnen leren, zonder hem 1x een tik te hoeven geven, dat vind ik zelf erg prettig!

Ik heb zelf minder succes met het zelf nee mogen zeggen, want dat is een beetje zijn stopwoordje :').
Met engelengeduld en heel veel tijd kreeg ik hem vandaag zo ver dat hij in een plasje water ging. Maar dat kostte mij meer geduld en tijd dan ik eigenlijk zou prefereren, omdat meneer constant heel duidelijk was in zijn nee :').

Afbeelding

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 19:10

Die van mij is op dit moment vrij dik, ik denk dat ze wel wat schraler gaat worden als ze eindelijk van moeders af is.

Het was eigenlijk dat planning dat ze deze maand gespeend zou worden. Alleen gooit hoog water in de uiterwaarden nu een beetje roet in het eten. Daar staan ze normaal maar nu moeten ze dus tot het zakt en het land weer voldoende droog is op de paddock. Voor Mysla een hele ervaring want die had sinds haar geboorte nooit meer op stal gestaan en nu moet ze 's nachts op stal. Gelukkig doet ze alles heel braaf tot gisteren toen was ze even ondeugend en bleef ze door de stalgang tolten ipv netjes de box in te gaan :') .

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:15

Rose_Sonny schreef:
Door jouw tips Quir een tijdje geleden heb ik Replay het bijten volledig af kunnen leren, zonder hem 1x een tik te hoeven geven, dat vind ik zelf erg prettig!

Ik heb zelf minder succes met het zelf nee mogen zeggen, want dat is een beetje zijn stopwoordje :').
Met engelengeduld en heel veel tijd kreeg ik hem vandaag zo ver dat hij in een plasje water ging. Maar dat kostte mij meer geduld en tijd dan ik eigenlijk zou prefereren, omdat meneer constant heel duidelijk was in zijn nee :').

[ [url=m/tpysY5.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik snap h t idee van weglopen als bijten want dan missen ze je.
Maar ons monstertje wil altijd aandacht, is bij me bij mest ruimen Ed. Vraagt heel lief aandacht. Kan niet altijd, bij geen reactie, niet genoeg kriebels, dan wil ze nog weleens een hapje geven.
Ja dan kan ik niet weglopen, het is en al gebeurd en ik moet nog verder met klussen!
Wie tips?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 20:31

Gewoon weg lopen is alleen helemaal niet het idee van iets af leren (helemaal niet met het idee dat ze dan gewoon missen). :D

Het is het iets weg halen van iets leuks/prettigs wanneer ze iets doen wat je niet wil (P-) en toevoegen van iets leuks/prettigs als ze iets doen wat je wel wil (R+). Een consequentie binden aan een gedraging.

Consequent zijn is het aller belangrijkste, welke trainingsmethode je ook gebruikt. :j

Wat fijn dat het goed gaat, Rose_Sonny! En de rest komt ook, zolang je consequent bent en iets doen de moeite waard maakt voor hem.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:17

Ja ik heb nu voor het eerst op deze manier met een veulen gewerkt, en ik merk dat het me nog wel veel nadenken kost, maar het bevalt me tot nu toe wel heel goed.
Replay doet gelukkig heel veel voor kriebels, alleen natte voetjes gaat hem nog iets te ver :')

Replay is ook wel iets te chubby denk ik, maar hij krijgt gewoon goed voer, niet te veel, dus ik weet ook niet zo goed wat daaraan te doen.
En op zich is hij ook niet vet, dus ik maak me er niet zo'n zorgen over.

Afbeelding

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:47

Ik vind Replay er prima uit zien hoor.

Relpda was lekker aan het feesten met mijn zelfgefokte (ondertussen bijna 5 jarige :') ) Vu.
Afbeelding
Afbeelding

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 21:52

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Vandaag weer bij het varkentje geweest

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:18

Oh hier heeft ze me twee keer in de arm gehapt en de tweede keer heb ik een goede brul gegeven en dat was ook gelijk de laatste keer :')

floripori17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:53

Leuk om te horen. Die van mij is ook eerder dik.. beetje de genenpoel ook wel heb ik het idee!

Tundra hoe oud is die van jou ookalweer?

Marjan kijk die gaan dan _O-

Afbeelding

Maar ik ben superblij want mijn dikke droeftoeter komt iets eerder dan gepland terug uit de opfok (dubbel gevoel wel) ze staat daar echt niet slecht. Maar ik wil tijd gaan investeren in haar. En ze staat nu echt te ver daarvoor helaas. Toen kwam er een fijn plekje vrij op stal. Dus nu eind Februari lekker terug en veel in handen! Kan ze ook komende zomer hopelijk bij vol broertje/zusje op de weide. Wat zouden jullie doen? Los in trailer of vast, los met tussenschot of zonder?

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 22:58

floripori17 schreef:
Leuk om te horen. Die van mij is ook eerder dik.. beetje de genenpoel ook wel heb ik het idee!

Marja kijk die gaan dan _O-

[ [url=m/C4vKrD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar ik ben superblij want mijn dikke droeftoeter komt iets eerder dan gepland terug uit de opfok (dubbel gevoel wel) ze staat daar echt niet slecht. Maar ik wil tijd gaan investeren in haar. En ze staat nu echt te ver daarvoor helaas. Toen kwam er een fijn plekje vrij op stal. Dus nu eind Februari lekker terug en veel in handen! Kan ze ook komende zomer hopelijk bij vol broertje/zusje op de weide. Wat zouden jullie doen? Los in trailer of vast, los met tussenschot of zonder?

Oh wat heerlijk!! Lekker een beetje tutten.
Ik heb toen ik die van mij ging ophalen een Ifor Williams 1.5paards trailer gehuurd, die kunnen aan de achterkant ook met een bovenklep dicht. Toen kon ik haar met een gerust hart los vervoeren.

Als ze vaststaan niet kennen zou los altijd mijn voorkeur hebben, je wil niet dat ze gaan hangen in de trailer, ze zijn ook nog te klein om dan druk van de stang aan de achterkant te krijgen namelijk. Uiteindelijk moet je wel gewoon echt doen waar je jezelf het fijnst bij voelt.

--

De rest hierboven ziet er ook goed uit! Ik vind Replay niet echt dik hoor Rose_Sonny, gewoon lekker rond en gezond :D

Tundra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:07

[quote="floripori17"]Leuk om te horen. Die van mij is ook eerder dik.. beetje de genenpoel ook wel heb ik het idee!

17 jan wordt ze 8 maanden

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-22 23:18

Heb die van mij gewoon vast geknoopt tussen het schot in m’n tweepaards trailer. Was ook niet gewend om vast te staan. Maar moest een uur rijden en vooral snelweg. Was als de dood dat ze er aan de achterkant er uit zou komen. Wel gelijk gaan rijden en niet gestopt onderweg. Ze was niet blij maar t is wel helemaal goed gegaan. Was ook gelijk moment van spenen.