[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janinevv

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 19:37

Maar die van jou had al moeite met een snoepje en brok? Dat valt hier wel mee als ik wat geef.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:06

Een steen in de bak wil ook wel eens helpen om het tempo omlaag te brengen. En inderdaad luzerne. Je kan de luzerne door de brok mengen, maar je kan ook een muesli met luzerne of iets vergelijkbaars nemen. Daar moeten ze ook meer op kauwen.

Vandaag Noura een poetsbeurt gegeven. Ze was zo enorm vies. Varken :=
Ze stond er heerlijk van te genieten. Keurig 4 voetjes gegeven. Ze is zo lief <3
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:08

Daiyho dank voor uitleg.

Is er qua muesli nog een merk die goed is voor jongere paarden(veulens)

Noura ziet er heel braaf uit :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:10

Ik geef Vitalbix breed & grow. Vind dat een hele fijne muesli. Daar zit luzerne in. Is vrij grof, mijn veulen moet er echt op kauwen. En ze doet het er goed op. Groeit prima, is happy, beweegt lekker. En ze eet het heel graag.
Verder ben ik niet bekend met veulenmuesli’s.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:13

Ah okee ! Zal eens kijken of ze het hebben.
Klinkt goed :)

Deze hebben ze daar alleen maar die lijkt erop
Equifirst Breeding Mix muesli 20kg
Laatst bijgewerkt door Janinevv op 28-12-20 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:14

Ik geef Equifyt herbs bij voor de knabbel, werkt prima tegen het schrokken.

Afbeelding

Zijn manen beginnen zoooo lekker te groeien!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:31

Wauw! Wat een prachtige bos manen! <3 En zo wit lijkt het! Hoe doe je dat met dit weer van de afgelopen dagen?

Lastige zoektocht Janinevv.. Hopelijk helpen de reeds gegeven tips iets. Zo niet zou ik inderdaad ook verder lichamelijk onderzoek laten uitvoeren.

Super leuk dat lijstje om uit te rekenen hoe groot ze ongeveer gaan worden. Ik weet niet hoe groot die van mij exact is, maar zoals ik hem schat zit hij wel rond de 1,50m, nu 9 maanden oud. Zou betekenen dat hij tussen de 1,68 en 1,73 wordt. Met beiden ben ik heel blij. Iets kleiner mag en groter ook, als hij maar goed gezond opgroeit en kwaliteit heeft :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 20:33

@Julia: het is een heel net veulen, rolt niet over dus geen vieze manen :')

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 21:48

Nou wij hebben ook nog even geluk zo op het eind van het jaar -O-
Liv vannacht niet gemest. Veel liggen overdag en met de staart ophoog staan. Even aangekeken en toen DA laten komen. Die kreeg het niet opgelost en net dus naar de kliniek gebracht.

Ik heb een 1,5 paards trailer en zo’n stuk rijden durfde ik niet met Liv alleen. Dus 2 paards gehuurd en met pony erop naar kliniek. Ze was gelukkig heel braaf op de trailer.
Ik ben wel blij dat ik iedere keer als ik met 1 van de paarden weg ging ook even het veulen de trailer op heb laten lopen, want ze liep en nu gewoon zonder stress op.

In de kliniek is ze gespoeld en mest lijkt er nu allemaal uit. Ze wilde haar wel houden tot morgen middag. Hopelijk kan ik haar morgen gewoon ophalen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:31

Janinevv schreef:
Maar die van jou had al moeite met een snoepje en brok? Dat valt hier wel mee als ik wat geef.

Bedoel je mijn merrie? Nee ze heeft verder nergens moeite mee. En nu gaat het al weer hele tijd goed.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:35

Oef sterkte Loulou!

Wauw wat een manen Mi_Amore <3

magootie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-20 22:39

loulou schreef:
Nou wij hebben ook nog even geluk zo op het eind van het jaar -O-
Liv vannacht niet gemest. Veel liggen overdag en met de staart ophoog staan. Even aangekeken en toen DA laten komen. Die kreeg het niet opgelost en net dus naar de kliniek gebracht.

Ik heb een 1,5 paards trailer en zo’n stuk rijden durfde ik niet met Liv alleen. Dus 2 paards gehuurd en met pony erop naar kliniek. Ze was gelukkig heel braaf op de trailer.
Ik ben wel blij dat ik iedere keer als ik met 1 van de paarden weg ging ook even het veulen de trailer op heb laten lopen, want ze liep en nu gewoon zonder stress op.

In de kliniek is ze gespoeld en mest lijkt er nu allemaal uit. Ze wilde haar wel houden tot morgen middag. Hopelijk kan ik haar morgen gewoon ophalen.

Pff schrikken zeg!! Hopelijk mag je haar morgen weer ophalen en is ze snel weer de oude!!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:42

Loulou wat schrikken zeg!
Gelukkig gaat het nu goed. Hopelijk morgen terug naar huis.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-20 22:45

Onze minikudde staat nu 1,5 week bij elkaar. Het gaat steeds beter. <3
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:14

De luzerne was nog niet heel favoriete maar ze at mooi rustig :D

Vanavond weer proberen.
Hopelijk is het hiermee opgelost.
Vind wel spannend nu, heb ook nog lijnzaad olie gekocht. Zouden jullie 1 keer per dag 1 pompje over het voer doen?

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 16:36

Pff, wat een schrik loulou. Veel beterschap voor de kleine.
Janine, ik doe per voerbeurt een beetje zodat de voerbeurten samen de maximale toegestane dagelijkse hoeveelheid zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 17:01

Lau bedoel je daarmee de lijnzaadolie?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:20

Liv is weer thuis. *\o/*

Ze liep keurig de trailer op en rit ging ook goed. Nu lekker nog even in de paddock want die heeft natuurlijk al die tijd op stal gestaan.
Vannacht in een kale stal met een beetje hooi.
Vanaf morgen mag ze weer normale hoeveelheid eten. Ze konden geen oorzaak geven, hopelijk eenmalig pech

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:21

Wat fijn loulou!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:23

Wat fijn!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:31

Fijn dat Liv weer thuis is!

Fijn dat je iig een oorzaak hebt, Janine. Het komt bij Tinkers ook wel voor. Wellicht kan je ook nog kritisch kijken naar de voer positie. Eet ze van de grond of op borst hoogte?

Heerlijk clubje amanda!

Ik ben heerlijk het wandelen aan het opbouwen met mijn babies. Vinden ze beide super! Gaan volledig ontspannen mee uit zicht van de rest, daar ben ik zo blij mee. De rest doen we in baby stapjes uitbreiden.

Ik heb ook gemeten.
Loulou is van 15 mei en 1.37 schoft. Zou tussen de 1.57 en 1.63 uit komen. Ik hoop op 1.57, prima maatje, vind 1.60+ echt te groot voor een Tinker, los van de gezondheids problemen die je dan vaak ziet.
Liv is van 19 juni en 1.27. Verwachtte maat tussen de 1.47 en 1.53. Ik hoop toch wel 1.50. Als ze dan lekker fors wordt is dat prima.

Wel grappig trouwens, als jong veulen was Liv voor de duivel niet bang en Loulou best argwanend. Inmiddels is het andersom, Loulou kan en doet alles, vind alles prima. Terwijl Liv echt maar een klein emmertje heeft. Ze is gelukkig wel nog net zo enthousiast naar mij toe, rent de hele wei door achter me aan, heerlijk. Ik denk dat de omslag deels komt dat Liv met 4 maanden haar moeder is verloren, en Loulou nu met 7 maanden nog steeds met mamma staat. Liv is echt wel pleegdochter voor mijn merrie, ze past op beide. Maar de band met echte dochter Loulou is uiteraard wel hechter, zij mag ook als enige drinken.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:33

Fijn he, als je ze zo mee kunt nemen. Noura loopt ook zo heerlijk nuchter mee. Mijn haflinger is juist degene die gaat flippen als ze uit zicht is. Niet handig nu met zijn blessure, dus ik heb al een tijdje niet meer gewandeld :\

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 21:37

Fijn loul9i. Gelukkig maar! Hopelijk blijft het hierbij..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 22:07

caily ze kregen vanaf de grond sinds vandaag met nieuw voer hoger vanaf de grond, zet emmers in de ruif boven op het hooi dan hoeven ze minder ver te bukken en het lijkt tot nu toe goed te gaan :)

Als ik met de kleintjes loop dan lopen ze zo voorzichtig hele tijd tegen elkaar aan botsen. :+

Maar als je dan omdraait hebben ze de gang er goed in

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 02:00

Ohhh ik zie dit topic nu pas!
Wil jullie graag blijven volgen.
Ik heb dus onverwacht een veulen dit jaar gekregen (gekocht)
Ik verzorg al langere tijd paarden die niet van mij zijn omdat deze mensen er zelf niet voor kunnen zorgen en geen afstand willen doen.(helaas)
3 april kreeg ik dus telefoontje dat er een veulen was geboren....
Ik natuurlijk op slag verliefd, maar wilde merrie en veulen niet in die omstandigheden daar laten, en zo kwam het dat ze dus beide naar mij toe zijn gekomen, ik heb thuis al een paard van 4 en een Shetlander van 26 dus weet waar ik aan begonnen zou.
De merrie is toen het veulen 5 maanden was weer terug gegaan naar daar, haar kudde.
Ze werd leeg gezogen door het veulen terwijl ze al niets over had toen veulen ter wereld kwam....
Vandaar het besluit al met 5 maanden af te spenen, gelukkig doet veulen het hartstikke goed en is ons paard een ruin dol verliefd op hem, vanaf de eerste dag dat ze elkaar zagen al.
Afbeelding 3 april, net geboren.

Afbeelding
Ongeveer 3 weken oud

Afbeelding
Vorige week, lekker fluffie 8,5 maand oud