Bijzonder kleurtje II (TiBroertje/TiZusje) in de maak ONLINE

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

TiSento's broertje/zusje wordt een..

Palomino hengst
49 (9%)
Palomino merrie
154 (29%)
Valk hengst
57 (11%)
Valk merrie
190 (36%)
Smokey black hengst
26 (5%)
Smokey black merrie
42 (8%)

Totaal aantal stemmen: 518

Buster

Re: Bijzonder kleurtje deel II (TiBroertje/TiZusje) in de maak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 12:47

Daisy helpt leuk mee voor de foto's :j
Pitapata? Dan toch eerder Pitapa-TI-ta :P

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 17:47

Sanne, nee, helaas :P
Ik heb wel één van de namen van twee jaar terug iets veranderd, zodat ik die naam nu nog mooier vind.

Peet, dat was ná het staart wassen en voor het manen wassen.
Kijk, zo zien haar manen en vandaag uit, foto links (pak eerst even een zonnebril :+ ). Foto rechts is van afgelopen zaterdag toen ik nog niets gewassen had
Afbeelding Afbeelding
Helaas begint haar staart alweer iets geler te worden. Dat gaat nogal snel bij haar...

Nee, Buster: PaTipaTiTi :+

Dais was vandaag niet helemaal het Keesje. Ik ging een stukje zonder zadel stappen. Normaal wordt ze daar helemaal blij van, gaan haar oortjes naar voren en stapt ze in een flink tempo.
Maar vandaag... Ik weet niet, ze leek het wel leuk te vinden, want ze keek lekker om zich heen, maar haar oortjes stonden niet zo recht naar voren, ze stapte veel slomer dan anders, ze ademde zwaarder en ze kreunde en brieste veel.
Nu kreunt, hijgt en briest Dais sowieso meer dan een gemiddeld paard (ik denk doordat ze als veulen longontsteking heeft gehad).
Mij valt het niet meer op, maar als ik met anderen rij, beginnen die mensen er altijd over.
Maar vandaag viel het me dus wel op.
Halverwege het bos (na ongeveer 30 minuten) besloot ik een korter rondje te doen.
Toen ging ze wel iets sneller lopen, maar nog steeds zwaar ademen, kreunen en briesen.
Verder was ze gewoon haar vrolijke Keesje. Het deed me een beetje aan hooikoorts denken.

Wat zou het kunnen zijn? Een dwarse Baby? Ze moet nog 7 weken. Normaal rij ik tot het laatst door, want ze wil altijd nog zo graag en ik weet zeker dat als ik haar had laten gaan, ze weer een volle galop door het bos was gegaan. Dais is echt een paard die je tegen zichzelf moet beschermen.
Maar toch, ze was niet helemaal lekker dus -O-

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:46

Ah die arme Daisy... :(:)
Ik heb niet echt een idee wat de reden zou kunnen zijn...
Wel heb ik eens meegemaakt dat een merrie het moeilijker kreeg omdat het ineens warmer werd, ik weet niet hoe het vandaag bij jullie was, maar hier was het verschil groot, zeker vanmiddag in de zon.
Ik hoop dat ze zich snel weer helemaal lekker voelt !!

En nog even reageren op de naam: PaTipaTiTi :') ik moet dan aan Sublime denken als PapaTi ;) Lijkt me niks voor een merrie hoor :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 19:52

Whahahaha! Ja, je hebt gelijk.. Toch maar niet.

Dais heeft ook wel last van de overgang naar warmer weer, ze heeft natuurlijk een dikke vacht en haar longen zijn niet zo best.
Maar gisteren was het warmer dan vandaag. Toen heeft ze ook alleen maar in de bak gestaan en hebben we niet gereeen, omdat ze in dr bak al stond te hijgen.
Maar dit heb ik nog niet eerder meegemaakt.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 21:15

ik ben echt benieuwd hoop dat ze de baby toch wel voor die 7 weken er uit gooit en ons niet nog langer laat wachten.hoe was dat bij de vorige bevalling(en) drooeg ze toen over of tevroeg ?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-13 21:59

Aan de ene kant kan ik ook echt niet wachten, maar ze is dit jaar (bewuste keus) al vrij vroeg uitgerekend, dus heel veel eerder is misschien ook niet handig, aangezien het dan nog best koud kan zijn en ze dan niet lang naar buiten kunnen. Maar we zullen zien, we hebben er toch geen invloed op.

Van haar eerste drie veulens weet ik het niet. Maar die drie van mij zijn geboren op 326 dagen (merrie, 2003), 348 dagen (merrie, 2005) en 355 dagen (hengst, 2011).
Dus ze zit op een gemiddelde van 343 dagen. Wat dus betekent dat ze dit jaar Baby toch maar een paar dagen eerder eruit moet gooien, om weer op het officiele gemiddelde van 340 dagen te komen :D

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:04

Cynthia82 schreef:
Aan de ene kant kan ik ook echt niet wachten, maar ze is dit jaar (bewuste keus) al vrij vroeg uitgerekend, dus heel veel eerder is misschien ook niet handig, aangezien het dan nog best koud kan zijn en ze dan niet lang naar buiten kunnen. Maar we zullen zien, we hebben er toch geen invloed op.

Van haar eerste drie veulens weet ik het niet. Maar die drie van mij zijn geboren op 326 dagen (merrie, 2003), 348 dagen (merrie, 2005) en 355 dagen (hengst, 2011).
Dus ze zit op een gemiddelde van 343 dagen. Wat dus betekent dat ze dit jaar Baby toch maar een paar dagen eerder eruit moet gooien, om weer op het officiele gemiddelde van 340 dagen te komen :D

spannend

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 22:44

ach arme daisy :(:)
hoe gaat het met TiSento???

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:15

Ik vlieg weer even voorbij!

Ik weet wat het is waar Dais last van had.. Dat jij dat niet snapt!
Daisy is nu voor het eerst in haar leven bezig met het maken van een valkmerrie-veulen, weet jij niet dat dat veeeeeeeeeeeeeeel zwaarder is dan alle andere veulens? O:)

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:23

Precies Jasia.... valkmerries laten groeien is echt zwaar.
Dus Cynth, voorzichtig met Dais.

Misschine lag het veulentje een beetje dwars en had Dais er last van?

Lunaeekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 23:55

:oo ik loop een beetje achter. Had weinig tijd.
Arme Dais :(:) maar indeerdaad, dat valkmerrie maken is wel een hele zware klus hoor

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 00:04

Ik zou t ff aankijken met dais, en anders ff da vragen.
Wie weet is het een lichte longontsteking ofzo?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 18:22

Happy, met TiSento gaat het goed, lief dat je naar hem vraagt! :)
Hij staat lekker met zijn broertjes te ravotten en voelt zich heel wat naar zijn kleinere broertje toe. Ineens is hij niet meer de jongste :)

Keesje is ook vandaag niet haar Keezigheid zelve. En vandaag is het absoluut niet warm, dus daar ligt het toch niet aan.
Mijn verzorgster ging stappen. In het begin ging het goed en na een minuut of 20 werd ze sloom, zwaarademig en weer veel briesen.
Ik bel morgen even de va voor overleg. Iedere dracht is anders en ze is nu ook weer 2 jaar ouder dan de laatste keer, dus misschien is het rijden/stappen nu gewoon eerder klaar en moet ze met zwangerschapsverlof, geen probleem :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:41

Wat naar dat Dais zo apart doet. Ik hoop dat het niks ernstigs is! :(:)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 20:59

Arme Dais :(:)

Mijn bijna 4-jarige Marieke heeft hier al heel haar leven last van. Die heeft een soort van hooikoorts, allergie voor weersovergangen. Daardoor staat haar buikspier nu al een dag of 3 heel erg aangespannen. Hoesten doet ze niet maar je ziet dus dat ze harder ademt. Vorig jaar een bronchoscopie laten doen en toen bleek dat het puur in de tonsillen (=paardenamandelen) zit en verder niet, dus bij een mens zou je het zien als een keel/amandelonsteking. Niets om je echt zorgen over te maken, gaat weer over als het weer weer verandert. Toch beterschap voor de knappe Kees! En desnoods wat vroeger op zwangerschapsverlof ja :j

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-13 22:55

PeerAppel, gefeliciteerd met Abby!! *\o/*

Ine, Dais heeft het ook al haar hele leven. Wat ik gisteren al schreef; Mij valt het niet eens meer op. Ik word er alleen soms aan herinnerd door andere mensen. Ik heb altijd gedacht dat ze dat deed vanwege een longontsteking die ze heeft gehad toen ze een paar maanden oud was.
Normaal gesproken hoor je tijdens het rijden: huh, huh, huh, huh, eeeh Pffffffrrrrrrr (briesen) Geen idee hoe ik het anders moet schrijven _O-
Maar nu doet ze het dus nog vaker dan anders en hoorde ik haar zwaar ademen, gewoon tijdens het stappen. Normaal hoor ik dat, als ze hoogdrachtig is, pas na een drafje of galopje.

Gisteren moest ik zelf ook denken aan een soort hooikoortsachtigiets, maar daar twijfel ik nu weer aan, omdat ze het volgens mijn verzorgster vandaag ook had. En vandaag is het gewoon weer behoorlijk koud :brr:

Ach, ik bel morgen de da even en dan hoor ik het wel.
En anders gaat hoogzwangerebijnaopoe maar voor het eerst eerder met zwangerschapsverlof :)

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 23:48

Thanks Cynthia, ze is alweer 21!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 18:54

Jeetje, 21! En dan noem ik Keesje oud :o

Keesje-update: Vandaag de veearts gesproken. Hij denkt dat ze het nu zwaarder heeft dan tijdens de vorige drachten. Misschien omdat ze wat ouder is, misschien omdat ze nu een groter veulen bij zich draagt die op haar longen drukt, of misschien gewoon omdat elke dracht nou eenmaal anders is.
Omdat Dais het veel leuker vindt als je op haar rug zit dan dat je naast haar loopt, heb ik besloten dat ik het tot 1 maart aankijk. Een paar keer in de week op het Keesje stappen (net zoals nu dus) en als ik merk dat ze het zwaar krijgt, ga ik er af. Gaat het goed, blijf ik er op.
Mocht 1 maart blijken dat ze het echt te zwaar voor haar is, gaat ze met zwangerschapsverlof. Dus nu even iets meer dan één weekje aankijken :)

Happy16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:01

gelukkig een beetje gerustgesteld door de DA!
hopelijk gaat het nu wat beter met haar, het was de afgelopen dagen ook ineens warm...

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 23:13

Ja, maar gisteren en vandaag was het gewoon koud en toen had ze het ook.. Dus de warmte is het niet..

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 00:15

t was vandaag zeker koud! zelf in het winkelcentrum (de scholver)waar ik werkte (in een winkel) was t steen koud! brrr... beginnen kees dr tietjes al wat te doen eigelijk?

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 08:24

In welke winkel werk je dan? Ik loop dagelijks vanuit de trein door de Scholver naar mijn huis.
En wanneer werk je weer? Dan zwaai ik even naar je :wave:

Kees heeft al een tijdje twee verdikkingen voor haar uier zitten. En 1 kant zakt al ietsjes. Ik denk dat anderen het niet zien, maar ik ken natuurlijk iedere milimeter van haar :)

sajavado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 09:58

ik werk bij bakker klootwijk! maar ik sta normaal op de reigerhof in nieuwekerk, maar heb vakantie dus wilde extra werken en dat kon daar. sta de rest van de week niet meer daar. ik zal t laten weten als ik weer eens daar sta!

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 11:19

Gelukkig dat het niks ernstigs lijkt, succes nu met gewoon even aanvoelen wat ze aankan en wat niet.

Dat de dierenarts niks gezegd heeft in de geest van: 'ja, dat zie je altijd met merries die valkveulens aan het maken zijn' :+

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 22:01

sajavado, ja, zeker doen! Dan kom ik een croissantje halen :D

Buster, die kerel heeft vast geen verstand van valkmerrieveulensmetveelwit :+

Ik heb vandaag met Keesje gewandeld, het was koud, ik liep er naast en zelfs toen had ze het wel een beetje zwaar :(:)