wauw ik dacht dat de mijne toen flink aan de maat was maar deze kan er ook wat van. ik kocht de mijne toen ook drachtig,en wist dus niet wanneer ze haar veulen zou krijgen dus weet wat je meemaakt. ik heb toen ook 5 maanden zitten wachten, goh komt het of komt het niet...
is ze al is goed ontwormd want ook daar door kunnen ze enorm van omvang worden door dat de wormen zich vast vreten in de buikwand en vermeerderen verder veel succes hoop dat ze snel bevalt want zo`n gewicht mee dragen is niet niks
En ze staat op de voorpagina , arme merrie staat compleet voor aap haha.
wees blij het is bijna oktober!
nana85
Geplaatst: 28-09-12 13:38
ik wacht met spanning af :p
proudmama
Geplaatst: 28-09-12 13:48
Ook ik ben heel nieuwsgierig ,wanneer en wat hier uit komt. Toevallig hoorde ik van een fokker vanmorgen dat een DA ook opkan voelen of het al bijna tijd is en paarden kunnen ook weeenopwekkers krijgen als een soort inleiding ( maar dan natuurlijk wel als je zeker weet dat ze overtijd zijn ,en niet zoals bij TS moeten gokken wanneer ze gedekt zijn )
Je zou het kunnen voelen... als je ontsluiting hebt en het veulen al ingetreden is in het geboortekanaal. Anders zit de boel potdicht en moet je er niet aan pielen. En tegen die tijd weet je zelf ook wel dat er een veulen aan komt, want dan doet de merrie onrustig.
Je zou misschien via rectaal opvoelen ergens kunnen komen maar ook hier twijfel ik of je echt kunt zeggen van "Hij is zo en zo groot en hij gaat volgende week naar buiten!" Want dat soort details is niet te voelen.
Wat je zelf kunt doen en waar een dierenarts ook weinig aan kan veranderen is de banden in de gaten houden. Banden verslappen ongeveer op dezelfde dag als de bevalling, maar ik heb ook gehoord dat dit bij merries nogal eens heel hard wil variëren.
Jeutje! Al eens over een keizersnede gedacht? Sorry als het a geopperd is maar ik ga geen 25 paginas doorlezen
Nummus
Geplaatst: 28-09-12 14:19
Marjoow, keizersnede wordt bij paarden NIET gedaan tenzij er echt absoluut geen alternatief is. Overigens zou je dat bij geen enkel dier overwegen (of mens) als je niet weet hoe oud het embryo is. Je moet eerst weten of het levensvatbaar is.
CHippique
Geplaatst: 28-09-12 14:30
Jeejhtje... |Die heeft inderdaad en enorme buik zeg...
jeetje dat die benen dat kunnen dragen hee! der komt geen veulen uit maar een volwassen paard volgens mij met wagen en al......Jeetje wat zal ze het zwaar hebben. Hoop voor jullie dat het snel komt!
Is er al eens een echo gemaakt ? Misschien dat ze drachtig is van een tweeling ?
En inderdaad ook de wormencheck, is ze wel regelmatig ontwormd ? Het ziet er niet fijn uit, het lijkt me veel te zwaar voor haar, kan ze nog wel goed lopen ? En liggen en weer overeind komen ?