Veulens 2017

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Igniss

Re: Veulens 2017

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 14:38

Niets meer gehoord. Zelf had ik verwacht dat we Fries uit de test ook ergens zou komen. Maar blijkbaar niet dus.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 15:01

Nou, dat is inderdaad een verrassing. Leuk is het niet want je had een ander beeld toen je voor de hengst koos.

Rudi groeit ook lekker door en de aparte blessen bende heeft zich uitgebreid. Marnix het Gelderse veulen heeft zich bij de bende aangesloten :))
Afbeelding
Afbeelding

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 23:43

Hier groeit er ook een ontzettend hard! hij staat nog steeds bij mamsie, die alleen goed is als melkbar ;) afgelopen weken 2 nieuwe paardjes erbij in de kudde. Frey vind t fantastisch! Heel de tijd aan het uitdagen en aan t spelen, hij is zoo happy! Zo schattig om te zien! Hij heeft nu oppas ome flook van 10, een giga speelse ruin van 9 en een maatje om mee te klieren van 1.5. En mama melkbar natuurlijk niet vergeten
Merk wel met die kudde wisselingen dat ie weer meer drinkt. Toch wat stress drinkjes denk! in t nieuwe jaar moet ie toch echt van mama af en dan in april de weide wereld in samen met zn vriend van 1.5! Ga m wel missen straks in de begrazing maar gun t m zo!

Afbeelding

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:56

Igniss, vind je het naar dat er uiteindelijk geen fries bloed in je veulen zit?

Heerlijk die fotos met die blessen <3

Fijn FlokiFjola dat Frey lekker kan ravotten en spelen in de kudde :j

We hebben Lily eindelijk ontwormd, maar ze had/heeft uiteindelijk gelukkig geen wormen, wel herhalen we de kuur even over 2 weekjes.
Ze was echt heel rustig en lief, het gaat de goede kant op!! :)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 20:39

Igniss schreef:
[ [url=m/tWlhWL.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit, de warmbloed en groninger komt vrij zeker geheel van pandora. Maar de rest moet van mocart komen dan :') we denken nu dat zijn vader wellicht een welsh cob met wat lusitano bloed geweest kan zijn. Daar komen wellicht die lange manen ook vandaan.

Je hebt zo nog geen 100% toch?
Wel bijzonder zoals dit gelopen is..
Hoe stellen ze zoiets samen? Want Welsh is natuurlijk als je ruim100 jaar terug gaat ook allerlei rassen. Welsh Cob is vaak Hackney, Thoroughbred, wat Arabier en Trotter.

FlokiFjola, heerlijk hoor. Hier is hij ook altijd lekker aan het knoeien met de anderen, plagen en spelen.

swartbeessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 21:13

Misschien kunnen de eigenaren van de veulentjes van deze hengst wel hun eigen stamboek starten..

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 12:47

Rocymax - Ik ben enorm blij dat er geen Fries of tinker in zit waar we eerst wel een vermoeden van hadden, persoonlijk vind ik de rassen helemaal niets en heb er ook niets mee.

Dyonne - Nee inderdaad maar 97,3. Maar ik gok dat de rest dan een onherkenbaare mix was? Ik zou eventueel wel even kunnen navragen.
Voor mij was het gewoon belangrijk om te weten wat het nu was, gezien ik van sommige mensen te horen kreeg dat ze er wel Fries in zagen. En andere daarintegen weer helemaal niet. Hopelijk gaan de eigenaren van de hengst ook een test doen of nogmaals de moeite om de vader van de hengst te vinden, maar daar heb ik weinig hoop op.

Swartbeessie - Nou met al het gedoe met stamboeken denk ik dat ik dat laat gaan hahahaha :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 22:40

Igniss ik zag er ook geen fries in haha.

Maar hoe zit het verhaal nu precies in elkaar, want ik snap het maar half? De hengst was niet zoals verwacht qua bloed lijnen?

Een selfie in de kou
Afbeelding

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 00:53

Bevriest jij ook al op stal :')

En de hengst (Mocart) die we voor Pandora hadden gekozen zou een Pools warmbloed zijn met een goede Poolse hengst(Incalator) als vader die goed in het stamboek paste en ook de bloedlijnen van pandora zou aanvullen. Nu maakte ons op dat moment weinig uit omdat dit meer een ervaring was dan voor de verkoop. Maar mocht ik met makuya ooit een veulen willen fokken of haar willen verkopen had ze wel een goede stamboek die in trek is bij het IHW.

Die hengst bleek helemaal niet de vader te zijn van Mocart,(vader van Makuya) zijn afstamming bleek dus onbekend te zijn omdat het dna niet overeen kwam met de hengst(Incalator) die op het stamboek stond. Wie dus wel de vader is weet dus niemand op het moment. En er word niet echt na gezocht..

Nu werd in de dracht al heel lastig gedaan over de dekbon door de Hengstenhouder en die wou ze ons eerste instantie niet geven omdat ze ons vertelde dat de Hengstenhouder het veulen zou inschrijven (nogal vaag en dat wouden we niet) dus nadat makuya geboren was kregen we pas maanden na de bevalling de dekbon die a, niet correct was ingevuld en b, was al helemaal ingevuld voor het IHW.

Nadat we erachter kwamen dat het stamboek ook de afstamming van de hengst geheim had gehouden dat deze niet klopte wou ik mijn veulen niet meer bij dat stamboek. Daar is ook nog gedoe om geweest :') de hengst heeft dus lange tijd ter dekking gestaan met een valse stamboek en staat nu nog ter dekking bij het IHW.

Er is zelfs na aanleiding van dit hele gedoe een interview afgegeven en het heeft op bokt gestaan op het "voorpagina nieuws" topic. Daar is ook veel in te lezen.

Nu staat ze fijn bij het NRPS die op de hoogte zijn van het hele verhaal.

We hebben van de Hengstenhouder en het stamboek ook nooit excuses of iets gekregen en ons is verteld dat we maar gewoon blij moesten zijn met het veulen omdat ze leuk geworden is..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 01:20

Haha jaa dan is zon muts wel warm!

Aah zo iets had ik wel mee gekregen maar nooit hele verhaal gehoord maar wat een gedoe zeg! Wauw denk je met bepaald bloed te fokken dat gewoon helemaal niet klopt.

Maar de fokkers weten dus ook niet wat het echte stamboek is van de hengst omdat het dus helemaal niet klopt?

Pff en dan ook nog geen ecxcuus ..
zijn er nog meer mensen de dupe daar van geraakt?

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:51

Ja precies, niemand weet wat de vaderlijn is nu.

En naast mij zijn er nog andere die idd 'opgelicht' zijn. Nu is dat voor mensen die als recreatant een veulen fokken om aan te houden nog niet zo erg.
Maar er zitten mensen bij die fokken voor de verkoop en nu met een 'waardeloos' veulen zitten.

Ik had makuya en haar moeder eigenlijk met een vriendin gekocht en gefokt toen. Maar gezien je met Makuya niet meer verder kan fokken eigenlijk wou die vriendin haar dus niet meer. Veulens uit een merrie zonder kloppend stamboek fokken en verkopen loopt niet zo lekker uiteraard.

Die vriendin is door de Hengstenhouder aan de telefoon nog bedreigt zelfs, dat ze het niet naar buiten moest brengen en van die onzin.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:27

Is niet alleen de afstamming die niet klopte, maar de hengst bleek niet eens goedgekeurd te zijn bij het stamboek en daar wist uiteraard het stamboek maar ook de hengstenhouder vanaf.

Gelukkig is Makuya een erg leuk veulen geworden en heeft ts haar niet voor de verkoop.
Maar ik vind dat ze echt opgelicht zijn.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:42

Ja ik vind het inderdaad ook oplichting.

Gelukkig is het een pracht veulen en houden jullie haarzelf? Dat is wel fijn!

Ik weet helaas helemaal niks van de ouders van mijn veulen wat soms best wel jammer is.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:14

Ja snap ik heel goed.
Je hebt haar van de markt toch?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:27

Ja klopt, opslag verliefd :o

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 15:55

Afbeelding

Ze vindt de sneeuw maar gek :o

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 16:01

Jelske vind het ook apart!
Afbeelding
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:10

Nog 1 sneeuwkiekje dan, wat vonden jullie veulens allemaal van de sneeuw?
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:19

Wat een lief koppie <3

Jelske vond het wel bijzonder!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 18:54

Wat een heerlijke foto's!
En dat koppie van Caia blijft geweldig <3

Die van mij heeft er een hekel aan. Die liep onder de overkapping vandaan en rende even snel weer achterwaarts terug :') Daarna heeft ze nog wel even lopen razen in de sneeuw, maar ze is duidelijk geen fan. Ik ook niet trouwens haha, alleen leuk voor de foto's.
Afbeelding
Afbeelding

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:04

Hahahahha blijkt vu toch niet zo stoer te zijn :=
Caia is de hele dag buiten geweest, die houdt wel van neerslag. Als het begint te regenen gaat ze ook buiten staan _O-

Jelske oefent mooi drafpasjes!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:15

Haha jaa ze is echt een dame van de draf.

Galop gaat wat lomp :D

rocymax

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 19:37

Jeetje Igniss, dan is dit als ik het goed begrijp gewoon oplichterij? He, bah!
Ik vind Macuya wel een prachtig veulen hoor , daar doet ze niets aan af. Maar net wat je zegt , als je haar voor de fok hebt en er geen kloppend stamboekpapiertje bij hoort, dan is het naar mijn inzicht echt oplichterij.

Nynkster, wat een plaatje is het toch <3

Hahhaha, Jelske vond het ook maar raar :D

En veulen van Mooney vond het maar niets :D

Heerlijke fotos allemaal. Er is zeker heel veel sneeuw gevallen? Hier heeft het maar heel even geregend en de temperaturen zijn omhoog geschoten. Morgen gaat het waarschijnlijk stortregenen hier. Is ook wel nodig, we hebben bijna geen regen gehad dit jaar.
Lily vindt de regen en wind ook helemaal niet erg, ze gaat er juist in staan. :D

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:18

Ach. De Hengstenhouder krijgt nog wel wat ze verdienen :') karma is een b***h

Makuya heeft ook goed genoten van de sneeuw. Ik weet niet hoe ik jullie het filmpje kan laten zien maar ze had me toch plezier!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 21:20

Oh wat leuk!!
Filmpje kan via youtube.