Zuidlaardermarkt Appaloosa Indra drachtig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:30

Waarom doet de fokker raar? Dat heb ik even gemist geloof ik, heb wel jouw berichten gelezen.
Krijg je wel een dekbon erbij? Heeft de merrie ook papier?
En ga je het veulen houden?

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 17:35

anneliesdj schreef:
Waarom doet de fokker raar? Dat heb ik even gemist geloof ik, heb wel jouw berichten gelezen.
Krijg je wel een dekbon erbij? Heeft de merrie ook papier?
En ga je het veulen houden?

Waarom hij raar doet weten wij ook niet, misschien dat hij gewoon baalt. Waarschijnlijk heeft hij om de een of andere reden gedacht dat ze toch niet drachtig was ( had haar zelf express bij de hengst laten lopen omdat hij een veulen bij haar wou ), en heeft hij haar vervolgens verkocht en komt er dan alsnog achter dat ze wel drachtig is. We kregen pas te horen dat ze drachtig kon zijn toen hij ongeveer 5 maand na de verkoop bij ons kwam kijken. Bij de verkoop op de markt heeft hij nooit gezegd dat ze drachtig kan zijn en ook niet dat ze bij de hengst gelopen heeft. We hebben geen dekbon of gust verklaring. Merrie is ingeschreven bij Appaloosa stamboek, vader onbekend maar weet inmiddels wie de vader is. Wat we met het veulen gaan doem weten we niet, misschien houden we het wel!

anneliesdj

Re: Zuidlaardermarkt Appaloosa Indra drachtig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 17:37

Die dekbon zou ik hem gewoon om vragen, dat heeft wel meerwaarde voor het veulen gezien de hengst APHA gekeurd is.
Ik weet niet wat je voor de merrie betaald hebt, maar je zou vast een dealtje met hem kunnen sluiten ;)

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 19:58

en, heeft ze verder nog weeen gehad on niet. en heb je het alarm al?

Ellerhuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:13

@anneliesdj: wij (TS en ik, de moeder) zijn niet meer "on speaking terms" met de fokker. Ik heb hem vorige week gebeld met vragen en werd gewoon afgeblaft. Daar ben ik klaar mee. Heb hem ook gezegd, net voordat hij bij mij de haak erop smeet (ouderwetse benaming), dat ik hem niet meer zou bellen omdat hij mij niet fatsoenlijk te woord stond. Haha, stel je voor als ik hem zou bellen om een dekbon..... (laat staan een dealtje met hem sluiten).

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 20:36

Het is in je eigen voordeel om die dekbon te hebben...
Met een dealtje bedoel ik; misschien wil hij het veulen wel van je overnemen, misschien kun je hem nog een klein bedrag betalen in ruil voor die dekbon oid.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:08

Met een dekbon is het veulen meer waard dan zonder, dus het contact is een vorm van eigen belang.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:15

We gaan sowieso DNA onderzoek laten doen. Ik denk niet dat jullie helemaal inzien wat voor raar gedrag de fokker naar ons vertoond. Wij krijgen een beetje een naar gevoel bij deze man, vandaar dat we geen contact meer met hem hebben en willen. En wat betreft eigen belang: waarschijnlijk daarom reageert hij zo raar. Hij baalt gewoon enorm.

NibbitLotus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 21:17

Hij ontkent trouwens aan de telefoon te weten wie de vader is, terwijl hij toen hij hier op bezoek was volmondig zei datjes deze hengst is geweest. Op al onze vragen antwoord hij, weet ik niet, niet op gelet, heb geen tijd.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:20

Ik heb net weer even bijgelezen, maar wat een naar verhaal dat de fokker zo doet! :=
Het klinkt inderdaad alsof hij spijt heeft van de verkoop nu ze drachtig is, maar verkocht is verkocht. Dat vind ik absoluut geen reden om zo raar te doen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:34

Ik ook niet. En inderdaad is DNA een idee, maar heb geen idee hoe sterk je daarmee staat.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:37

Maar als je het veulen zelf houdt, hoe belangrijk is het dan om te weten wie de vader is?
Voor de verkoop kan ik het me wel voorstellen, maar als je het zelf houdt en er een fijn paard aan hebt, doet de vader er toch eigenlijk niet meer toe?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 21:40

Dat hangt van de toekomst af,maar zeg nou zelf, hoeveel mensen houden een paard nou van veulen tot uiteindelijk de dood?
Je kunt het maar beter wel dan niet op papier hebben staan.

Dinniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:06

Daar is ook wat voor te zeggen. Mijn idealistische ik gaat er gewoon nog vanuit dat mensen, als ze een paard houden, dat houden tot de dood hen scheidt. :')

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:19

Volgens mij heb je niets aan DNA als je niet (zeker) weet wie de vader is.
DNA werkt niet zo dat je dat opstuurt en dat zij je terugsturen met welke hengst je veulen een match heeft.
Ik denk dat je die dekbon echt wel nodig hebt, misschien toch een keer langsgaan?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:44

Volgens mij inderdaad ook. Volgens mij doen ze met dna na de geboorte alleen de check of de dekbon klopt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:02

anneliesdj schreef:
Volgens mij heb je niets aan DNA als je niet (zeker) weet wie de vader is.
DNA werkt niet zo dat je dat opstuurt en dat zij je terugsturen met welke hengst je veulen een match heeft.
Ik denk dat je die dekbon echt wel nodig hebt, misschien toch een keer langsgaan?

Je moet inderdaad aangeven welke hengst de vader zou kunnen zijn.

vandango

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:18

Ik zou gewoon afwachten wat eruit komt rollen. Officieel mag je geen dekbonnen uitschrijven bij een dier wat een jaar eerder al gedekt is. Vaak moeten de dekkingen van een jaar namelijk geregistreerd worden In datzelfde jaar.. bij ons tenminste wel..

Daarbij zag ik dat de Nederlandse afdeling van de apha geen erkenning heeft in Nederland dus heb je alsnog weinig aan dat dekbon... en eerst amerika registreren en daarna nog nederland omdat er een paspoort bij moet komen gaat denk ik aardig wat euro's kosten... want een amerikaanse dekbon wordt ook niet altijd geaccepteerd zonder dna onderzoek

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 00:28

Bij alle stamboeken is dat zo maar je zult er echt geen problemen mee krijgen als je dat niet hebt gedaan.

detskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 01:34

pffff....Heb dus net een eeuwigheid vol spanning je verhalen zitten te lezen, en verwacht dat op de laatste pagina foto's van het veulen zouden staan...not!!
Wat balen dat het zó lang duurt! Maar wat heb je inmiddels een ervaring op gedaan met observeren van een drachtige merrie..
En wat een band al opgebouwd in zo'n korte tijd met je merrie!!
Heb je de geboorteband er al om??
Ga nu dit volgen,hoop dat ik de nieuwe berichten automatisch binnen krijg nu ik een berichtje geplaatst heb...anders maar steeds weer inloggen..is zéker de moeite waard!
Heel veel sukses daar!!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 07:36

Ik weet dat het bij de mini's dan zo is dat je dna moet laten trekken en dan krijg je het papiertje wel er bij.

Aartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 08:33

Jeetje wat een rare wending heeft dit verhaal gekregen inmiddels. Vervelend dat het zo moet lopen zeg! Sterkte en veel succes nog! Hoop voor jullie dat alles goed komt en jullie over een tijdje wat meer duidelijkheid hebben.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:40

Het is jammer dat je niet zeker weet wie de vader is dat begrijp ik er uit? Maar met of zonder papier word het veulen ook groot hoor en mocht je er niet mee verder willen of kunnen komt er ook gerust een baasje voor iemand die recreatief rijd kijkt meestal niet zo op een papiertje. Hoe gaat het nu met de aanstaande?

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:42

Weet je zeker dat hij die hengst zelf gefokt heeft?
Ik heb namelijk ooit eens informatie aan hem gevraagd over een palomino-merrie die hij te koop had staan, via de mail.
Afijn ik vond haar veel te duur, dus verder niet gekeken daar.
Krijg ik een paar maand later een redelijk pissig mailtje, of ik de papieren van Tuff Robin nou eens op wou sturen.
Want hij zat er al maanden op te wachten, en ik had beloftes gedaan, blablabla.
Afijn, ik heb hem toen maar teruggemaild, dat hij in de war was met iemand anders en dat Tuff Robin niet van mij geweest was of door mij gefokt was, en ik dus ook zijn papieren niet had.
Verder niks weer op gehoord.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 10:04

Nog steeds geen veulen?

Papieren erbij krijgen zal héél moeilijk zijn hoor.
Heeft de merrie ApHC papieren? En vader dus APHA?

APHA-papieren ga je daar al nooit voor kunnen aanvragen,
die krijg je enkel door paint x paint of paint x quarter te fokken.

ApHC-papieren zijn héél misschien mogelijk, afhankelijk van wat er komt uitrollen.. Enkel een hengst met appaloosa-kenmerken (en zeker géén vlekken) kan er in worden opgenomen, mits je hem ruint.

Meer info hierover vind je ook in dit topic:
[WN-FA] Paint merrie x Appaloosa hengst