Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 11:26

YvonneV schreef:
YvonneV schreef:
Hij heeft anderhalve week geen krachtvoer gegeten. Na een paar dagen werd zijn wang dik.
Paardentandarts er bij die kon niets vinden aan zijn gebit. Het rare was dat hij wel hooi at, slobber niet. De tandarts vermoed dat hij een klap op zijn wang gehad heeft. Op de metacam. Sinds gisteren eet hij weer.

Polar
Dit schreef ik 16-10

Dat is toch best al wat dagen, ik zou inderdaad ook kijken of er een foto aan huis gemaakt kan worden dat je een breuk in de kaak kan uitsluiten.

horsii

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 18:02

Foto maken klinkt wel verstandig. Vervelend zeg.

Tessje op het moment.
Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 20:55

Yvonne. Hoe vond Krem de gastro+?

Horsii: Tess word echt een flinke dame! Gimli zou er bij wijze van onderdoor kunnen lopen als kleinste van het hele topic.

Met Gimli gaat het goed! Hij voelde zich vanmorgen wel een beetje zielig en kwam uit zichzelf al wat knuffels halen voor support.
En vlak voor ik van stal weg ging moest die nog even mijn wintermuts van mijn hoofd trekken. Grappenmaker. Zo ken ik hem weer <3 .
Dat van die muts is een ding van Gimli. Ik mag geen muts op van hem :') . Afgelopen winter werd die ook regelmatig van mijn hoofd getrokken.
Asfaloth kijkt sinds Gimli's zijn castratie gisteren een stuk vrolijker uit zijn ogen. Ik weet natuurlijk niet wat Gimli altijd deed als ik er niet was, maar kan mij voorstellen dat de kleine boef met momenten best heftig kon zijn voor Asfaloth. Zeker op stal.
Denk dat mijn mannen hun band nu alleen maar sterker kan worden en Gimli voor Asfaloth een stuk beter te hendelen is vanaf nu.
Durf Asfaloth nog niet te vertellen dat Kili (half broertje Gimli) binnenkort word afgespeend en naar stal toe komt tot Kili verkocht is en hoogst waarschijnlijk tijdelijk bij mijn jongens komt te staan op de wei.
Dan gaat die weer zijn hoeven vol hebben aan een veulen _O- maar dat is gelukkig maar tijdelijk. Er komt absoluut geen 3de pony bij.

Vanmorgen

Afbeelding

Begin van de avond

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 22:04

Die twee zijn zo leuk samen, fijn dat alles goed gaat.
Gezellig tijdelijk jonkie erbij.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 14:08

Mooi, die onderste foto!

Horsii, jouw stipjespaard is ook leuk! <3

Heeft iemand van jullie ervaring met groeipijn?
Ik maak me hier al een tijdje zorgen om mijn jaarling door wisselende vage klachten, gelukkig nooit een pas kreupel gelopen.
Maar hij is in een jaar tijd erg hard gegroeid en is nu bijna 1.70 m. Merrie geeft grote nakomelingen.
Ik vind ook de gewrichten erg groot/dik, maar er lijkt geen vocht in de benen te zitten.

Ik heb contact gehad met de kliniek, maar zij raden aan om te wachten tot hij 2 is en hem dan volledig op de foto te zetten.
Hij beweegt verder ook prima, mooi ruim en zuiver, maar toch bepaalde vage klachten dat ik me afvraag of dit eventueel groeipijn zou kunnen zijn.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 13:05

xYaartje schreef:
Yvonne. Hoe vond Krem de gastro+?

Eet hij ook niet.

Ben nu aan het appen met de overbuurman (paarden arts) die nu weer terug is van vakantie. Hij ziet ook geen reden om foto's te maken als de Paardentandarts dat niet ziet.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:07

Geen ervaring mee polar.
Gelukkig loopt hij wel gewoon goed. Jeetje wat een joekel al zeg.

Yvonne, wat een gedoe met het eten. Eet hij wel gewoon zijn hooi?

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-24 18:56

Horsii: ja he. Het is zo genieten met ze <3 .

Dank je wel Polar! En geen ervaring met groeipijn bij paarden, maar als een mens groeipijn kan hebben zou een paard/dier dat denk ik toch ook kunnen hebben?
Als er iets is wat ik de afgelopen jaren wel geleerd heb met paarden/pony's is het om je gevoel te volgen!

Yvonne: balen dat Krem de gastro ook niet wilt eten! Is hij anders evt niet gewoon heel erg kieskeurig?

Nou. Gimli voelt zich weer helemaal goed hoor. Had ze een uur geleden in de paddock gezet. Ging even de zandkuur ophalen. Kom terug. Zie ik hem met 4 benen de lucht in springen _O- .
Die doet gewoon net even alsof die helemaal niet is gecastreerd afgelopen donderdag _O- .
Sinds zondag eind van de middag draaft die ook weer mee. Waar die zich eerst heel zielig vond begint die nu weer heerlijk praatjes te krijgen.

Mijn jongens ook van de metazoa esparcette gehaald vorige week woensdag. Gimli zat ineens aan de dunne en Asfaloth had jeuk gekregen door de brok plus ik zag Asfaloth al een tijdje niet spelen.
Vandaag hadden beide jongens er echt weer zin in. Gimli zit inmiddels ook weer mooi op de mest.
Metazoa komt er hier niet meer in. Elke keer wel wat. Heb nu de Hartog gereserveerd staan bij de welkoop om uit te testen. Ben benieuwd!

Gisteren werd er gesnuffeld met de Alpaca's van stal (te bedenken dat Asfaloth ze vorig jaar toen die op stal kwam echt doodsbang voor ze was. Die snapte niks van die volgens hem rare wezens, maar na een paar weken zag die dat ze niet eng waren maar leuk).

Afbeelding

Afbeelding

Vanmorgen moest die vervolgens nog wel even de beschermende broer uithangen. Gimli snuffelde met Drama Queen (die naam heb ik deze alpaca gegeven met een reden) maar dat mocht niet van grote broer Asfaloth _O-

Afbeelding

En de jongens drie kwartier geleden vlak voor ik weg ging van stal <3 :

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 09:08

xYaartje super fijn dat alles voorspoedig is verlopen en dat hij alweer praatjes heeft.
Over Metazoa heb ik sws wel een mening. Ben er jaren geleden zelf dealer van geweest, en Bo kreeg het ook een jaar of 2. Ging altijd prima en opeens had ik een schizofreen paard. Volgens hun niks verandert maar kreeg toen best veel klachten van mensen die tegen hetzelfde probleem aanliepen. Dus toen helemaal mee gestopt.
Fijn dat het bij Asfaloth ook allemaal onveranderd was qua hoeven en longen goed klonken.

YvonneV week je de vitamine brokjes mee met de slobber?
Maar wel balen dat hij toch nog wel last blijkt te hebben.

horsii wat een heerlijk dier is Tess toch. Ze word echt wel groot

Polar nee geen ervaring met groeipijnen bij paarden. Maar zou natuurlijk heel goed kunnen.
Als je twijfelt of het echt groeipijn is zou je hem eventueel op een natuurlijke pijnstilling kunnen zetten. Denk bv aan kurkuma. Is verder ook niet zo belastend voor het lijf als gewone pijnstilling.
Maar wel fijn dat hij gewoon rad en soepel is

Hier nog niet bij King geweest door alle drukte. Aankomend weekend gaat het ook niet lukken helaas omdat ik het hele weekend moet werken. En het is net even te ver om zondag voor het werk even op en neer te gaan.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:08

Heyhey,

Mag ik mij hier ook nog aanmelden? :)

Ik heb 4 oktober een nieuwe pony gekocht :D

Hij heet Fury, en zijn vader is de cremello hengst Fizz Silver Fame, en zijn moeder is een arabier wat hem dus veel arabisch bloed geeft met het crème gen van zijn vader erbij, maakt toch wel mijn droompaardje <3 zijn verwachtte stokmaat word 155/160 dus nog spannend of het een Epony of paard word. Momenteel meet hij 146 met 1,5 jaar (31-03-'23).

Even wat geschiedenis van mijzelf:

Ik ben Anouk, 27 jaar, en rijd sinds mijn 10e. Wel altijd lekker recreatief gereden (ik heb nog nooit een dressuur wedstrijd gereden bijvoorbeeld). Rijd dus voornamelijk in de bossen en hobby wat aan. Ik heb nog een ander paard Mac. Hij is 7 jaar oud, maar heeft sinds 2 jaar de diagnose hoefkatrol ontsteking aan beide voorbenen, sinds deze diagnose kunnen we niet meer springen en is mijn motivatie om te rijden eigenlijk nihil (ik heb sinds de diagnose denk ik nog maximaal 30-40x gereden verdeeld over 2 jaar). Mac is nog te goed om hem in te laten slapen, en de handel wil ik hem niet insturen, dus hij blijft nog lekker bij mij en staat helaas al met een soort pensioen. Ik neem hem nog af en toe mee de bossen in als ik daar zin in heb, maar het is nooit relaxt rijden want hij is best wel kijkerig waardoor ik constant moet opletten in draf en galop dat hij niet ineens een noodstop maakt. Dit haalt ook het laatste plezier in het rijden weg natuurlijk.

Maar goed, hoe kom ik dan bij Fury?

Mijn vriend en ik waren op vakantie naar Spanje en ineens begon het toch te kriebelen in mij, ik heb inmiddels een andere baan die financieel meer ruimte bied, en ik mis toch wel het rijden met een doel. Met Mac wilde ik graag de springsport in, we zijn zo'n 6x op oefenspringwedstrijd geweest in de 80/90cm. Daarvoor trainde we wel fanatiek, en die motivatie mis ik. Toen begon ik te denken, zal ik dan toch weer een paard of pony erbij kopen (ik ben zelf 170, weeg 65kg dus een E pony/klein paard past wel bij mij, ik hoef geen reus van 1,70m of groter haha). Dus ik ging rondkijken op marktplaats, eigenlijk voor een merrie want mocht er blessurematig toch ooit weer iets voordoen blijf je wel de mogelijkheid houden om een veulentje te fokken. Tsja en toen zag ik Fury <3 een 1,5 jarige ruin en ik was verliefd. Contact gehad met de verkopers en aangegeven dat ik heel graag wilde komen kijken als ik een week later terug zou zijn uit Spanje, en dat heb ik gedaan, en toen wist ik het zeker, ik vond Fury echt heel leuk :D

Dus dit is mijn nieuwe vriendje:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

(1e contact met Mac)
Afbeelding

En de advertentiefoto's waar ik voor gevallen ben :o
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind het niet erg dat ik nu nog wel moet wachten tot ik kan rijden. Het bevalt me wel om Fury nu eerst goed vanaf de grond te leren kennen. Ik ben al een paar keer met hem wezen wandelen buiten het erf en dat doet hij super knap. Hij blijft goed bij me, ondanks dat hij het een beetje spannend vind. Hopelijk kan ik hem nu vanaf de grond al lekker veel zelfvertrouwen geven, en kunnen we straks dan gewoon opstappen en weg rijden. Ook zijn we aan het oefenen met voetjes geven en hoofd/oren/voorpluk aanraken, want dat vond hij in eerste instantie helemaal niks. Inmiddels kan ik zijn voorpluk borstelen en vlechten, en heb ik van de week zijn oorpluis bij geknipt dus hij maakt al goede vooruitgang. Zijn hoeven uitkrabben gaat ook al steeds beter. Verder loopt hij nu lekker 24/7 buiten met mijn paard Mac, met de 6 jarige engels volbloed ruin Lio, en de 24 jarige nrps Dpony merrie Carina. Een leuk clubje die mij helpt met de opvoeding :D

Mac vond zijn vervanger de eerste week nog niet zo leuk dus Fury heeft wel een aantal oppervlakkige schrammen opgelopen, maar de laatste 2 weken komen er geen nieuwe schrammen meer bij en mag Fury ook gewoon goed mee eten dus alles komt wel weer goed.

Nog even een filmpje van onze wandeling van eergisteren :) we noemen dit het dierenrondje, we komen er alpaca's, koeien, walibi's, zwarte zwanen, schapen, en andere paarden tegen. Lekker veel te zien dus en het is een blokje om van nog geen kilometer.

Flinke post geworden maar ik lees vanaf nu ook graag mee met jullie avonturen en ik ben heel benieuwd hoe alle 2023 veulens gaan uitgroeien!!
Laatst bijgewerkt door Anouk_H op 29-10-24 10:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:09

Bedankt voor de reacties, ik kijk het nog even aan.

Leuke foto's, Yaartje!

En welkom, Anouk, prachtig paardje. <3

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 10:37

Welkom Anouk, mooi paardje. Heel veel plezier en geluk met hem

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-24 11:45

Welkom. Leuk dier

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:45

Braverd had weer een lekker rondje gewandeld.
Bijna terug kwamen we vriend en dochter tegen, Tess durfde wel even gedag te zeggen.

Afbeelding

Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 19:51

Krem gaat morgen naar Wolvega en dan gaat hij vrijdag op tafel.

SPANNEND

Verschillende soorten voer geprobeerd maar hij laat alles staan. Gisteren wortels geprobeerd en die eet hij gewoon. Gisteren ook zijn normale biks weer geprobeerd. Zijn veulen bakje hangt nog in zijn stal. Daar heb ik de spijltjes uit gehaald. Ik bied nu de brokken en de pulp apart aan en hij heeft al weer 2 dagen zijn brok op.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 20:39

Spannend! Heeeel veel succes met Krem vrijdag! Duimen draaien dat alles goed mag gaan.

En welkom Anouk! Wat heb je een onwijs mooi paard!

Horssii: wat een lieve foto zo met Tess en je dochter <3

Gimli voelt zich weer helemaal top fit en zichzelf *\o/* . Heb ze vandaag voor het eerst weer binnen gezet voor in de nacht omdat Gimli toch wel wat over prikkelt leek (niet zo gek na alles wat er is gebeurd) en Asfaloth vanmorgen wat moe oogde.
Heb Gimli nog nooit zo hard zien draven als vandaag toen we richting stal liepen. Die was er duidelijk aan toe.
Galopperen doet die ook weer dus ik verwacht dat de wond inmiddels al wel aardig dicht zit.
Rekening is ook binnen en alles bij elkaar was het 457 euro. Vind ik echt nog mee vallen. Ik zat rond 700 te denken.
Dit is inclusief foto's en controle Asfaloth. De foto's waren zelfs nog goedkoper dan de castratie :') .
Maar helemaal blij mee dat het zo goed gaat met Gimli. Ik betaal graag wat meer voor castratie en zo zeker ben dat het goed komt.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-24 23:47

Yvonne, spannend. Succes.
Fijn dat hij nu wel eet.

Fijn dat gimli zo goed gaat en de kosten mee vielen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 08:58

Spannend, succes vandaag Yvonne

Yaartje, fijn dat het goed gaat. Rekening valt idd enorm mee

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:24

Leuk om ieders paard zo te zien.

Zomaar een vraagje…
Wat doen jullie zoal met jullie jaarling? Ik hoor verschillende verhalen. De een laat ze in de wei tot ze 3 zijn, de ander pakt ‘m af en toe.

Zelf pak ik hem eigenlijk 2/3 keer per week uit de wei. Krijgt dan een flinke poetsbeurt. Ik ben best vroeg begonnen met grondwerk, heel laagdrempelig en korte sessies, vooral wat “respect” bijbrengen haha. Zo kan hij netjes naast je lopen en stilstaan. Ook gaat hij achteruit als ik het vraag. Zowel als handen als met een aanwijsstok mag ik hem overal aanraken, kijkt er niet van op. Sinds 2 maand gaan wij wekelijks wandelen buiten (ongeveer 10 min). We zitten in de polder dus komen vanalles tegen. Eerst was het even spannend, maar gaat nu al erg goed. Uiteraard gaat er altijd een ander paard (meestal mama) mee naar buiten. Hij is echt een braaf ventje om mee te werken en ik merk dat hij al veel fijner in de hand (etc) is dan andere veulens (welke hier ook staan) die niet worden gepakt. Hij is nu trouwens 1,5.

Dan nog een vraag… Hoe gaat het groeien bij jullie? George meet nu met 17 maand 146cm… Mama is 148cm, dus bijna daar! Ik hoop stiekem toch zo op boven de 155cm (of nog meer)… Je weet het natuurlijk nooit. Papa is 161cm.
Wat zijn jullie (eerdere) ervaringen hiermee? Ik zou ook echt niet weten hoeveel cm (gemiddeld) een paard van 1,5 jaar nog groeit… Hij is wel met 1 jaar geruind…

Ben benieuwd!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 13:41

Ik heb geen idee qua groei.
Zal Tess vd week eens meten.
Moeder 170 vader 155.

Tess gaat regelmatig mee wandelen of naast de fiets, twee x per week een poetsbeurt.
Over zeiltje lopen, achterwaarts..
Scheelt dat ze thuis staat.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:06

Hier is de loonwerker trouwens eindelijk begonnen aan de paardenstal fundering.
Hopelijk kan de stallen bouwer voor het nieuwe jaar de stallen nog plaatsen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:21

Kiki: Inderdaad. Had echt flink meer kosten verwacht, maar wellicht helpt het ook dat ik een mini heb waardoor ze sowieso al minder medicatie hebben hoeven gebruiken. Dat was sowieso nog een flinke lijst :') .
Wat fijn dat de loonwerker is begonnen! Heeeel benieuwd naar het eind resultaat! Al is het zo nog moeilijk voor te stellen dat er stallen komen, maar het eind resultaat word vast prachtig!

macaromich: Goeie vraag! Mijn plan was eigenlijk om niks met Gimli te doen tot die in ieder geval 3.5 jaar is en dan het grondwerken op te pakken. Ik heb hem wel 2x daags in de hand ivm halster om en af doen zodat ik ze van stal of de paddock naar de wei kan brengen en dan weer van de wei naar stal of paddock. Voetjes geven kent die al. Stil staan nooit echt geoefend, maar dat doet die zonder problemen.
Vandaag liet Gimli echter weten dat die juist wel zin had om wat te doen dus gewoon heel even kort wat target training in vrijheid met hem gedaan. Hij bleef er zo om zeuren dat ik hem niet meer kon negeren :') .
Dus ik denk dat ik vanaf nu een paar keer per week het target training met hem op pak. Hij ziet natuurlijk dat Asfaloth word getraind in de wei en wilt dan dol graag mee doen. Bij Gimli doe ik het wel allemaal in vrijheid zodat die zelf kan kiezen wanneer het genoeg is.
Buiten wandelen doe ik zelf niet, maar dat is gewoon omdat ik het te onveilig vind met waar we staan. Ze zijn overdag met de aanleg van een nieuw fietspad langs de wei bezig waardoor er regelmatig groot verkeer door de straat rijd. Flipt Gimli hem dan dan heb ik geen uitwijk mogelijkheden. Ik moest vanmorgen zelf al wachten tot ik langs een grote vrachtwagen kon fietsen.
Is er geen groot bouw verkeer dan zijn het wel auto's en fietsers (vooral jeugd).
Plus mijn jongens kunnen niet echt meer zonder elkaar dus als ik er een mee neem blijft de ander gestresst achter. Niet ideaal.
Maar een paar keer per week wandelen kan zeker! Hoe jonger ze er aan wennen hoe beter lijkt mij uiteindelijk.
Ik zou vooral zeggen Blijf kijken naar je jaarling. Blijft die het wandelen leuk vinden? Gewoon zeker doen! Basis grondwerk zou ook echt al wel voor een paar minuten moeten kunnen vind ik. Zeker om inderdaad de basis regels goed te bevestigen.

Qua groei... ik heb een mini (de kleinste van het topic hier geloof ik) en eerlijk? Ik heb Gimli nog niet echt officieel gemeten. Zal binnenkort op stal eens vragen of ik de meetstok mag lenen want ik ben nu toch ook al wel benieuwd. Als 6 maand oud veulen stak die al wel aardig boven zijn moeder uit. Die is die al wel voorbij denk ik.
Of die zijn vader voorbij is dat denk ik niet.

Gimli is 2 weken terug gecastreerd, maar volgens hem is het nooit gebeurd en in zijn hoofd is en blijft die hengst. Aldus Gimli _O- . Stiekem zit die gewoon nog in de ontkenningsfase van het feit dat die officieel ruin is. Maar hij had er duidelijk zin in vanmorgen. Heerlijk dat die alweer zo rond rent. Is elke euro meer dan waard <3 .

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:29

@horssi, knap dat fietsen ook al gaat en leuk een eigen stal bouwen!

@xYaartje, klinkt goed! Ik kijk ook altijd goed naar hem wanneer hij aangeeft het beu te zijn, of totaal afgeleid is… leuk filmpje trouwens!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 14:44

Dat ziet er netjes uit!

En fijn, Yaartje, dat de rekening mee viel en dat Gimli goed is opgeknapt.

Hier doen we niet zoveel nog, af en toe een wandeling, hoeven bekappen en heb recent weer een keertje trailer geladen.
Hij speelt vooral veel, eet en groeit en ik ben sowieso niet van plan om hem onder het zadel te beleren voordat hij 4 jaar is of ouder.
Maar het kan best zijn dat ik over een jaar een keer een zadeltje op leg, gewoon kijken hoe hij daarop reageert en spelenderwijs.

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 15:23

Hier ook pas vanaf minimaal 4 beginnen met echt onder het zadel te beleren. Die Spaanse staan er sowieso al om bekend dat ze wat langer nodig hebben met groeien (ook qua gewichten enzo) dan bijv een quarter… Hier leg ik er soms voor de grap wel eens een dekje op, vindt echt alles prima en gezellig. Zolang het idd maar spelenderwijs is en geen druk erachter… zelf hebben we hier geen trailer… Van de zomer wil ik iemand laten komen die “trailer laden trainingen geeft”. Dan kan hij tegen die tijd eens gaan oefenen. :)