2021 veulens foto en kletstopic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:50

Ging overdag zo goed dat ik ze los heb gelaten ( zoals ze altijd staan) ipv opsluiten wat ik anders met oud en nieuw deed.

Het zou immers ook nog minder zijn met vuurwerk verbod.....
Nou het barste me toch los!!!
Alle paarden in paniek

Sta er nu al bijna uur bij. En mijn man bij de paddock met shet en mijn drachtige merrie.
Rosalie stress weke mest en zweten maar ze droogt nu weer op

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:53

Replay is zo gestresst dat nu chestnutmare.exe geïnstalleerd is :=

Afbeelding

Fijn dat de veulens bij jou goed gaan goldenarrow!

En inderdaad ik vind het ook extreem veel vuurwerk voor een verbod, waar halen ze het allemaal vandaan :=

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 01:56

Rose_Sonny schreef:
Replay is zo gestresst dat nu chestnutmare.exe geïnstalleerd is :=

[ [url=m/pj0twa.jpg]Afbeelding[/url] ]

Fijn dat de veulens bij jou goed gaan goldenarrow!

En inderdaad ik vind het ook extreem veel vuurwerk voor een verbod, waar halen ze het allemaal vandaan :=

Arme Replay!
Stom vuurwerk %)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 02:10

Die van mij staan gelukkig allemaal lekker rustig en de kleintjes liggen lekker te slapen.

Moeder van Milo is normaal wel altijd mega gestresst, maar nu Milo nog bij haar staat is ze wel alert, maar verder ook rustig, helemaal voor haar doen.

Kooiker03

Re: 2021 veulens foto en kletstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 02:31

Wij hebben de veulens voor een paar dagen bij vrienden op stal staan, ze staan normaal 24/7 buiten. Ze stonden er tijdens het heetst van de strijd rustig bij.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 02:43

Fijn dat het met alle veulens tot nu toe goed lijkt te gaan! Hier is het nu eindelijk wat gesetteld en ik durf Replay nu wel alleen te laten gelukkig.

Gelukkig Nieuwjaar iedereen! Dat was ik toch bijna vergeten :=

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:45

Gelukkig nieuwjaar!

Ik vroeg me af of ik de enige ben die met de veulens aan het werk gaat?
Als mijn 3 veulens een jaar zijn moet ik er 1 gaan verkopen. Maar om de juiste keus te maken wil ik ze echt kennen en dus al trainen....

Trainen stelt nog niet zo gek veel voor uiteraard puur grondwerk (stap aan de hand achterwaarts en vooral disensitizen) maar ik oefen dus met dekjes op de rug, lopen over een groot stuk karton, lopen over een zeil, grote fitnessbal op de rug en eraf laten rollen. En straks zeil om het paard heen gewoon alles om ze te leren en te leren kennen.

In Amerika is het super gebruikelijk dat je dit al met een veulen oefent maar hier doen veulens tot 3 a 4 jaar gewoon vaak niets.

Ik was benieuwd wat jullie met jullie veulens doen en waarom wel of niet?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:49

Wij halen ze elke week even uit de groep om in elk geval even een borstel erover te halen, manen te knippen indien nodig, hoefjes krabben. Als we weinig hebben gedaan qua concentratie, lopen we meestal een klein stukje en proberen een plas of een wapperend stuk zeil mee te pakken. Eens in de zoveel tijd is er schriktraining op de opfok waar we nu 1x aan mee hebben gedaan en we zijn regelmatig in de bak (nu voor een rondje rustig lopen, ook langs de schapen en langs een zeiltje etc), zijn ook begonnen aan een stukje aan de hand draven als het goed gaat. Wel maximaal een half uur per keer (als het heftiger dingen zijn wat korter, als het simpele dingen zijn en ze zijn nog relaxed dan soms wat langer).

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 21:59

Hier in Zweden is het ook heel gebruikelijk, maar wat je noemt deed ik meteen in het begin al. :j

Echt trainen vind ik het niet, maar clicker vrijwel dagelijks 5 a 10 minuten met ze (ook alleen training met positieve bekrachtiging en vrije keuze en altijd zonder dwang (altijd los, zodat ze zelf ook weg kunnen lopen)). Mee stappen, draven, stoppen, achterwaarts, opzij stappen, over dingen heen lopen. Verder zelf halster om doen, voetjes zelf optillen en omhoog houden, dekentjes kennen ze, trailer, netjes wachten, scheer machine, dierenarts training met eigen start en stop button (zijn de dierenartsen echt oprecht heel erg blij mee), schriktraining, enz.

En ook spullen aangeven van de grond (ging vanzelf hahaha). _O-

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:02

Hier gaan ze de winter (en als ze bij de merrie lopen) dagelijks met halster en touw naar buiten en naar binnen. Hoeven krabben. En thats it.
Manen knippen doe ik altijd wel en overal aaien. Maar dat noem ik geen trainen maar basis omgang.
Voor de rest maken ze genoeg mee voor hun koppies in het niks doen en ga ik niet extra dingen doen.
Meelopen aan touw bijvoorbeeld betekend niet door, over mij heen maar netjes naast mij. Sta ik stil, staat veulen stil, achteruit is ook achteruit.

J_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-22 22:34

Ik ga af en toe met hem wandelen of neem hem mee als handpaard voor een klein rondje. Dan neem ik ook al de overgangen mee. Deze zomer wil ik dat wat uitbreiden.
Verder af en toe als ik wat in de handen heb, laten wennen aan nieuwe dingen. Zoals een dekje, stuk plastic, handdoek enzo. Maar zo om het huis leert hij ook al veel. Hogedrukspuit, stofzuiger, boormachine etc. Borstelen en voetjes doe ik ook maar af en toe. Maar wel manieren leren, zoals het voer niet uit je handen graaien, rustig het halster af doen. De normale dingen.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 00:29

Die van mij heb ik laatst een keer 'schriktraining' mee gedaan. Verder loopt hij aan de hand, ook langs de weg en over bruggetjes en door plasjes water.
Meest dagelijks dat ik de voetjes even op til en uitkrab. Daarnaast borstelen.

Zelf vind ik het heel belangrijk dat ik het halster makkelijk om en af kan doen, dus dat hebben we geoefend.

Verder netjes meelopen aan het halster, wederzijds respect, niet door mij heen of voorbij lopen etc.

Edit: ook spoel ik regelmatig even de beentjes af

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:26

Ons veulen is met vier mnd nog heel jong. Probeer aan veel dingen te laten wennen. Maar ze kan nog niet aan touw lopen. Dat is heel lastig. Ik ben bijna altijd alleen met haar en weet niet hoe ik het dan aan kan leren. Probeer nu haar te leren mee te lopen terwijl ze los loopt in de hoop dat het dan met touw eraan ook lukt......

Quir, ik vind het zo gaaf wat jij allemaal met ze kan en vooral ook hoe aan te pakken! Ik probeer het wel maar ben nog erg zoekende
Dat met start en stop snap ik nog steeds niet helemaal.
En hoe die je dat als ze stop zeggen maar de dierenarts is er, die kan toch niet wachten tot ze misschien wel nooit start zeggen?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 12:57

Ik ben spelenderwijs bezig met kijken wat ze al wel kan en wat nog niet, met mijn zelfgefokte veulen uit 2017 ben ik erg vroeg begonnen dus die was op 7 maanden al best ver met de basiszaken. Poetsen, voetjes geven, vast staan, meelopen (ook in het verkeer) en mee draven waren eigenlijk toen al normaal.
Toen ben ik ook gaan grondwerken, omdat die als schrikreactie gerust door alle draden heen ging. Dit veulen van nu is veel minder snel onder de indruk, dus dan laat ik het meer serieuze werk nog even liggen. Waar ik dus met Vu veel aan het oefenen was met hoe reageer je bij enge dingen, ben ik met Relpda veel meer bezig met respect voor persoonlijke ruimte en geduld (wel passend bij de concentratieboog van een veulen uiteraard).
Verder 3x per week voetjes optillen en bewegen, want dat zat er duidelijk niet goed in en ik wil dat de smid er goed en veilig bij kan. En af en toe een klein stukje wandelen in de paddock, op de weg is ze nog niet aan toe.

Symke: ah 4 maanden zou ik inderdaad wel mee gaan oefenen. Ik start normaal gesproken rond de 3 weken met oefenen via een veulentasje (touw om de boeg en achterhand), maar daar is ze nu al te groot/oud voor denk ik.
In de eerste seconden van dit filmpje zie je wat ik bedoel (mijn 2017 veulentje was wel een klein formaatje, maar met paardenveulens ken ik er ook veel die het zo doen in het begin):

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:01

Wij doen helemaal niks met onze veulens. Ze staan in de opfok en we mogen ze ook niet uit de groep halen. Ach als ze 3 zijn leren ze het vast ook nog wel.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 13:13

Ik begin eigenlijk altijd al vanaf dag 1 met oefenen. Oefenen met meelopen aan het touw, scheren, voetjes optillen, overal aan mogen raken. Nu ben ik wat meer bezig in het oefenen met opstellen (voor shows), meedraven als ik het vraag en gewoon basis grondwerk (stop als ik stop, achterwaarts, etc.).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 14:00

Ik heb recent een veulen gekocht en hij is net 9 maanden en staat in de opfok. Ik ga 1x in de 2 weken en dan haal ik hem er ook even uit, oefen met vaststaan, voetjes geven en op het terrein wandelen. In het voorjaar willen ze ook schriktraining en grondwerk lessen organiseren dus dan wil ik daar wel een keer aan mee doen.
Probeer niet te veel te doen maar vind het wel fijn als hij regelmatig in handen komt.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 19:01

Mijn baby (22/4) is een echte toverbal qua kleur. Ik ben benieuwd hoe haar zomervel er straks uit ziet.

Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 21:29

Mooney wat schattig om te zien!
Ik snap het veulen tasje, heb ik twee keer gedaan bij buitennzetten. Maar daarna bleven ze buiten(met schuilstal) dus was de noodzaak er niet. En merrie was over beschermend tot boos aan toe, mochten niet aan veulen komen.
Dat ging later steeds beter maar je mocht het veulen niet overtsuur maken. Halster om ging eerst ook niet want dan werd veulen bang en merrie dus boos.
Nu is ze idd veel te groot en te sterk voor tasje.
Dus weet ik het even niet....

Puppetje, fijn om te horen dat er meer zijn. En idd ze gaan het vast leren. Ooit. Een keertje :):)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:56

Wat vinden jullie, ik heb het paspoort van Replay nog eens weer goed bekeken, en de tekening is toch niet helemaal correct..

Hij heeft een witte onderlip/kin die niet op de tekening staat en de witte vlek op zijn buik is de verkeerde vorm en op de verkeerde plek getekend.

Zou dat erg zijn? Of maakt het niet zo veel uit. Hij gaat geen dekhengst worden en ik ben van plan hem te ruinen, dus er gaan ook geen nakomelingen van komen. Hij gaat niet naar de keuring etc.
Wel wil ik hem in de toekomst uitbrengen in de sport, maar ik heb niet het idee dat daarbij veel naar de tekening in het paspoort gekeken wordt. En het is niet alsof het totaal niet klopt, maar wel net een beetje anders.

Moet ik het KWPN hier nog over vragen, of kan ik het gewoon zo laten? Ik heb nog nooit een paard met zo veel wit gehad en ook nog nooit een tekening die niet klopt :=

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-22 22:58

Mijn ervaring is dat er eigenlijk nooit naar gekeken wordt, zo heeft mijn 2017 veulentje van hierboven ook een buikvlek die niet genoteerd staat. Als ze identiteit controleren kijken ze toch naar de chip.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:24

Vandaag in de mest van mijn veulen (8 maand) toch weer spoelwormen gevonden.. Ik word er wat moedeloos van. We hebben ondertussen 3 maand achter elkaar zitten ontwormen en heel december dacht ik ervan af te zijn. Ik vraag me af of ik misschien eens een nieuwe dierenarts moet proberen of gewoon verder dokteren met de huidige, maar blij word ik er niet van :(

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 00:38

Heb je steeds met hetzelfde middel ontwormt of afwisselend met pyrantel en fenbendazole? En wat is het management (verschillende leeftijden of allemaal veulens, gelijk ontwormen of apart bij besmette dieren, wel of geen weidegang en weghalen mest)?

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 09:56

Met verschillende soorten ontwormd. Laatste keer ook zelfs rechtstreeks via bloed ingespoten.
Veulen staat bij een ouder paard, werden telkens samen ontwormd voor de zekerheid. 24/7 buiten met inloopstallen, weide elke dag proper gemaakt en stallen ook telkens proper gehouden.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-22 10:08

Maar wel specifiek met die stoffen? Spoelwormen zijn namelijk resistent tegen de reguliere wormenmiddelen zoals ivermectine en moxidectine.
Wormenkuur in het bloed ken ik alleen met de stof ivermectine, dat doet niets tegen spoelwormen. En is sowieso over te discussiëren, want als ze overgevoelig zijn kunnen ze dood gaan eraan. Het is maar 1 op de duizend waarbij het gebeurt, maar dierenartsen die het gebruiken zeggen dat er meestal niet bij. Nu ben ik geen dierenarts, dus wellicht was het een ander nieuw middel. Maar dat is dus wel iets om mee te nemen, want als het niet de juiste kuren zijn is het ook heel logisch dat je met de besmetting blijft zitten.
Spoelwormen zijn sowieso resistente rotdingen, van de kuren met pyrantel en fenbendazole gaan ook alleen de volwassen wormen dood. De juvenielen zijn al resistent tegen alles, maar worden weer kwetsbaar op volwassen leeftijd.

Je verdere management klinkt goed inderdaad.