Veel te vroeg geboren (285 dag), update: helaas overleden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:46

#Ymke# schreef:
VivaLaVida schreef:
Andere mensen weten het altijd beter en geven tal van adviezen.. Kies eruit wat je denkt dat goed is, maar luister vooral naar je gevoel :)

Soms weten andere mensen het ook beter! Dat zijn de mensen met ervaring, die zoiets al eerder (van dichtbij) hebben meegemaakt.
Er staan zoveel goeie tips, .(bv die van een pallet met isolatie, zodat veulen hoger ligt ivm kou en het veulen laten checken op de botten, heeft ze uberhaupt wel kans op leven?).

Ieder doet het op z'n eigen manier, maar soms moet je een andere keuze maken (en toch iemands raad opvolgen).

Natuurlijk! daarom zeg ik, haal die tips er uit. Maar trek je niet teveel aan van kritiek (haal het nuttige gedeelte eruit en vergeet de rest).

Want als je paard ziek is weet ineens iedereen het beter...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:47

vonneke schreef:
bij een veulen fokken is het risico aanwezig dat je extra kosten krijgt.
De kans dat je vanaf het dekken tot dat het veulen een paar weken oud is 0 euro kosten krijgt is wel heel laag ingecalculeerd.

op stal zie ik regelmatig de veearts verschijnen voor die kleintjes, en die kosten wil ik mijn ouders niet geven.
Als ik een veulen wil, wil ik dat zelf kunnen bekostigen. al zouden ze het met liefde en plezier doen.

ik hoop bij mijn paarden geen blessures, ziektes oid te krijgen maar dat komt vast wel ooit voor en die worden wel betaald door mijn ouders.

Punt is dat jij zegt niet te willen fokken omdat je je ouders geen rekening wilt bezorgen maar je hebt wel een paard waarvan je de rekening ook niet kunt betalen als er wat mocht gebeuren. Als je je ouders geen rekening wilt bezorgen moet je uberhaupt geen paard hebben want risico is er altijd, of je nu wel of geen veulen fokt.
Zo heeft de een in een half jaar meer kosten dan een ander in 20 jaar zal hebben en dat valt simpelweg niet te voorzien.

Anoniem

ze heeft toch wel biest gekregen neem ik aan :)

Gem

vonneke schreef:
[dan betalen mijn ouders.
daar hoef ik nog niet over na te denken, en daar hoef ik ook niet aan te twijfelen.

ik bel de veearts zodra het nodig is bij mij dieren, daar overleg ik niet eens met mijn ouders.
de rekening gaat naar hun en zij maken het over.

ik had niet anders verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:48

anneliesdj schreef:
vonneke schreef:
De kans dat je vanaf het dekken tot dat het veulen een paar weken oud is 0 euro kosten krijgt is wel heel laag ingecalculeerd.

op stal zie ik regelmatig de veearts verschijnen voor die kleintjes, en die kosten wil ik mijn ouders niet geven.
Als ik een veulen wil, wil ik dat zelf kunnen bekostigen. al zouden ze het met liefde en plezier doen.

ik hoop bij mijn paarden geen blessures, ziektes oid te krijgen maar dat komt vast wel ooit voor en die worden wel betaald door mijn ouders.

Punt is dat jij zegt niet te willen fokken omdat je je ouders geen rekening wilt bezorgen maar je hebt wel een paard waarvan je de rekening ook niet kunt betalen als er wat mocht gebeuren. Als je je ouders geen rekening wilt bezorgen moet je uberhaupt geen paard hebben want risico is er altijd, of je nu wel of geen veulen fokt.
Zo heeft de een in een half jaar meer kosten dan een ander in 20 jaar zal hebben en dat valt simpelweg niet te voorzien.

Denk dat er een wezenlijk verschil is tussen een paard dat je al hebt en een extra paard.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:49

Kom op mensen. niet gaan discussieren in dit topic. Open daarvoor maar een andere topic.

TS heeft het al zwaar genoeg, en neem maar van mij aan dat ze doet wat ze kan. De da komt elke dag.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:49

Geld speelt altijd een rol, voor bijna iedereen, met bepaalde gevolgen. Hypocriet om vanaf een zijlijn te roepen wat een ander hiermee moet doen. Mogelijkheden zijn aangegeven, dram daar niet zo over door! Het is aan een ieder om in zo'n situatie hetzelfde of juist anders te handelen, laat die keuze dan ook aan haarzelf.

Ontopic: wat een prachtig beestje, hoop ontzettend dat beide (merrie en veulen) het goed maken!
Laatst bijgewerkt door kelly_ov op 17-04-09 11:51, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:50

Nouks schreef:
anneliesdj schreef:
Jij bent nog student begrijp ik?
Wat nu als jouw paard zijn sesambeentje breekt bij het spelen in de wei en geopereerd moet worden in de kliniek a 4000? Heb jij daar het geld voor? Nee tuurlijk niet want daar reken je ook niet op.

En dan is het antwoord simpelweg "niet operabel", hoe moeilijk dat ook is.

Dat is gewoon stompzinnig, een sesambeentje is heel simpel te opereren en geeft een heel goede prognose, het kost alleen wel geld.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

anneliesdj schreef:
vonneke schreef:

Ik denk dat Vonneke vooral bedoelde dat zij een backup plan heeft voor het geval het ooit nodig is, en het paard dus alsnog naar de kliniek gaat.
Verder lijkt dit me niet de plaats om dit soort discussies aan te gaan..

#Ymke#

Je kunt áltijd gespreid betalen! Als je het uitlegt zal er geen dierenarts weigeren jouw paard te helpen!

Anoniem

anneliesdj schreef:
[naam] schreef:

snap niet dat je je druk kunt maken over wie mijn kosten betaald, de paarden worden ook gekocht door mijn ouders voor mij, dus wat is het punt?

Anoniem

Re: Veel te vroeg geboren (285 dag), maar vecht voor haar leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:51

Hoe meer paarden hoe meer kans op kosten. toch?
fokken is vermenigvuldigen dus ik snap vonneke wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:51

anneliesdj schreef:
[***] schreef:
En dan is het antwoord simpelweg "niet operabel", hoe moeilijk dat ook is.

Dat is gewoon stompzinnig, een sesambeentje is heel simpel te opereren en geeft een heel goede prognose, het kost alleen wel geld.

Weetikveel, nooit meegemaakt. Ik ging er voor het gemak vanuit dat het een lastige of prijzige operatie zou zijn. Geen idee verder hoe prijzig of lastig.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:52

Gaan we hier nou elkaar persoonlijk aanvallen of lees ik gewoon verkeerd? :+

Iedereen zou anders omgaan met zo'n situatie, ik zou redden wat er te redden viel, alles op alles zetten, kosten niet belangrijk. Kwestie van afspraken maken met de kliniek en evt. extra gaan werken, been there & done that.

Voor een ander is het al teveel om er 100 euro in te steken, bij wijze van. Daar hoef ik het niet mee eens of oneens te zijn, want het is mijn zaak niet. Ik kan alleen maar zeggen dat ik het anders aan zou pakken.

Anoniem

@ Cayenne, precies wat ik bedoelde, thanks.

mbkaatje

Veel sterkte met de kleine.

Mijn merrie heeft een paar jaar geleden een veulen gehad dat niet goed was. Die hebben we wel naar een kliniek gebracht, heeft heel veel geld gekost en uiteindelijk zelf de beslissing genomen om er niet verder mee te gaan omdat hij naar onze mening toch te veel mankeerde. De kliniek heeft ons daar absoluut niet over geadviseerd. De verzorging in de kliniek was prima hoor, maar ze hebben niet verder gekeken dan hun neus lang is.

Mijn advies is dus goed te informeren wat de kwaliteit van het beestje gaat worden als hij het wel overleefd. Een paard is toch een gebruiksdier. Als hij niet gebruikt kan worden in de toekomst, zou ik toch heel goed nadenken of je er wel zoveel geld aan wilt besteden. Ik ben door schade en schande wijzer geworden en ik weet zeker dat ik zoiets nooit meer doe.

Het is zo aandoenlijk zo'n veulen. Heel veel sterkte ermee.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:53

Jongens het spijt me maar ik ga temmen!!! het moet gewoon overzichtelijk blijven en een welles-nietus topic gaat op dit moment niet werken.

kelly_ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:54

doom schreef:
Jongens het spijt me maar ik ga temmen!!! het moet gewoon overzichtelijk blijven en een welles-nietus topic gaat op dit moment niet werken.

Eens!

MandyR

Jongens kom op zeg, kunnen die discussies niet via pb uitgevochten worden? Op deze manier wordt het er niet overzichtelijker op. Zowel voor de TS die de nuttige tips niet kan vinden en voor andere die de updates niet kunnen vinden zonder dat ze eerst 5 pagina's met discussies door moeten lezen.

Er is bij deze getemd.

anneliesdj

vonneke schreef:

snap niet dat je je druk kunt maken over wie mijn kosten betaald, de paarden worden ook gekocht door mijn ouders voor mij, dus wat is het punt?[/quote]
Dat je één lijn moet trekken ;)
Goed einde discussie :)

@Nouks; prijzig idd wel, maar zoals ik zei; vooruitzichten zijn heel goed, paard kan alles weer doen, er lopen zat paarden in de (hogere) sport die ooit een sesambeentje gebroken hebben ;) Dat is wat ik bedoel; als het iets is wat een slechte prognose heeft is het wat anders, maar in dit geval is dat natuurlijk ook zo, ik denk niet dat het veulen veel kans heeft, helaas.

Maar goed, einde discussie ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:55

Wat een harde situatie zeg... ik hoop dat het veulentje niet te lang afziet, maar ofwel goed uitgroeit, of dat er anders snelle en eerlijke keuzes gemaakt worden.

Swieb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:55

Heel veel succes met je veulen. Wij branden een kaarsje hier voor haar. Pik er lekker de dingen uit die je denkt te kunnen gebruiken en laat de rest verder lekker kletsen.

bloempje08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 11:56

jeetje wat een verhaal. ik duim voor jullie

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:00

Wat een geweldig maar tegelijkertijd ook triest verhaal zeg!
Dat jullie zo vechten voor het leven van dit veulentje is echt super.
Heel veel sterkte en succes nog toegewenst en hopelijk haalt het veulen het.

En trek jullie maar mooi niets aan van al het commentaar wat jullie hier krijgen.. Het veulen leeft immers nog steeds dankzij jullie en ik durf te wedden dat een groot deel van alle bokkers die hier commentaar op jullie leveren zelf niet eens genoeg kennis dan wel uithoudingsvermogen hebben om te doen wat jullie op dit moment doen!!

Heel veel succes nog!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 12:01

Poe als ik alles zo lees aan tips maar ook aan ervaringen, dan zou mijn tip zijn...
Laat haar gaan.
Dat zou ik waarschijnlijk doen.
Ben zo bang dat dit veulen nooit honderd procent wordt. Waar eindigen paarden die niet goed presteren?
Juist overal waar je ze juist niet wil zien en een groepje heeft geluk en komt bij een goed mens terecht die alles zal doen voor een dier ook al kan er niet meer op gereden worden. Maar de meeste gaan een zwaar leven tegemoet. Denk alsjeblieft goed na.. voor vele zogenaamde paardenmensen blijft een paard een gebruiks object zonder gevoelens.
Kan het diertje bij de fokkers blijven en hebben ze er alles voor over dan wens ik ze veel sterkte toe en hoop ik dat het dier met niet al teveel gebreken het leven door kan.
Laatst bijgewerkt door Chantal1973 op 17-04-09 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt