Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 22:04

Polar, is idd mijn dochter. Het vertekend idd naast haar, ze is zelf ook maar 161

Balen Yvonne, hopelijk gaat het snel beter

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 16:59

Okee...even ter vergelijking:
Dit is monsterbaby naast haar moeder...moeder is 1.72 groot
Monsterbaby is dus 1,5 jaar nu...
Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:12

Reuzenpeuter!
Heel herkenbaar, ik hou ze hier regelmatig niet uit elkaar, ze hebben ook nog eens dezelfde (maat) dekens op.. :')
Laatst bijgewerkt door Polar op 22-10-24 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 17:22

Ookal zo reuze baby.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:15

kim_1990 schreef:
Okee...even ter vergelijking:
Dit is monsterbaby naast haar moeder...moeder is 1.72 groot
Monsterbaby is dus 1,5 jaar nu...
[ Afbeelding ]

Monsterbaby gaat de 1.85 denk ik dan wel halen of niet? Die kruipt haar moeder rustig voorbij! Heeft die super melk gegeven?

Nou... ik knijp hem inmiddels voor a.s. donderdag wel een beetje, maar gaat vast helemaal goed komen. In het ergste geval moeten ze Gimli zijn ballen zoeken, maar de DA had ze in april gevoeld (waren toen nog wel klein, maar hij voelde ze) en de hoefsmid voelde er vorige maand ook eentje. Dus dat moet wel goed komen.
Het is vooral te hopen dat Gimli zijn verlatingsangst niet te veel opspeelt met het wakker worden. Dat moet ik overmorgen dus sowieso nog even goed doorgeven om dat goed in de gaten te houden. Dat ze Asfaloth er op tijd bij zetten voor Gimli hem echt de pan uit flipt. Kan al wel een uur alleen op stal staan inmiddels zonder in volle paniek te schieten (het was in het begin zo erg dat Gimli echt tegen de stalwand opsteigerde. Dat is er mede dankzij ESDR therapie nu wel zo goed als uit), maar dat is op een vertrouwde plek. Geen idee hoe die dat op de kliniek gaat doen.
Heb de laatste paar jaar zoveel pech gehad met mijn dieren dat het met dit soort dingen ook lastig blijft positief te blijven.
Hoe dan ook heb ik als het goed is vanaf donderdag twee ruinen :D . Zal blij zijn als het achter de rug is :') .

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:19

Wordt hij op de kliniek gecastreerd? Dan komt het vast goed, ze letten daar heel goed op hun patiënten. :j

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 19:21

Hier zijn de mannen (geboren in 2023 en 2022) gisteren beide gecastreerd, ze lijken tot nu toe weinig last te hebben gelukkig.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:43

Polar schreef:
Wordt hij op de kliniek gecastreerd? Dan komt het vast goed, ze letten daar heel goed op hun patiënten. :j

Inderdaad op de kliniek! Dezelfde waar Asfaloth toen ook is gecastreerd en mij altijd onwijs lief helpen en mee denken waar nodig.
Heb het volste vertrouwen in de kliniek en de dierenartsen daar. Het is Gimli's verlatingsangst waar ik vooral mee zit. Asfaloth gaat mee, maar toch.
Ik ga er wel vanuit nog steeds dat Gimli op de tafel moet gezien die zo klein is.
Heb de paspoorten maar al wel vast klaar gelegd. Mijn kennende vergeet ik die anders donderdagochtend in alle stress mee te nemen _O- .
Zolang ik de pony's maar niet vergeet :') .

Wat fijn dat dat goed is gegaan Charaz! Op de kliniek laten castreren of thuis?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 20:55

Wij hebben ze thuis laten doen, fijne ervaren dierenartsen gehad, was zo gebeurd.
Het opstaan vind ik wel spannend hoor als ze bijkomen en nog half slaapdronken zijn.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-24 21:58

Charaz schreef:
Wij hebben ze thuis laten doen, fijne ervaren dierenartsen gehad, was zo gebeurd.
Het opstaan vind ik wel spannend hoor als ze bijkomen en nog half slaapdronken zijn.

Kan ik mij voorstellen! Dan kunnen die benen nog alle kanten op gaan. Hopelijk voelen ze zich snel weer helemaal de oude en is hun ego niet al te veel gekrenkt nu ze hun mannelijkheid kwijt zijn.

Een van de redenen dat ik het rustig op de kliniek laat gebeuren waar ik niet bij ben en de dierenartsen een oogje in het zeil houden of dat allemaal goed gaat met het wakker worden.
Mijn pony moeder hart zit anders echt helemaal in de stress als ik hem thuis had laten castreren.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 11:48

Gimli en ik hebben wat te vieren *\o/* . Vandaag is die alweer een jaar officieel van mij! Ik wist dat die flink gegroeid was in een jaar tijd, maar als ik de foto's zo naast elkaar zet zie je het pas echt.

Op facebook schreef ik een jaar geleden dit toen ik liet weten dat die echt van mij is:
Gimli word overigens uiteraard gecastreerd zodra die oud genoeg is!

Puur toeval dat dat morgen dus gebeurd _O- :') . Leuk jubileum cadeau haha.
Kliniek belde vanmorgen super netjes ook nog om alles nog even extra te bevestigen en te checken ivm hun eigen planning. Kon ik gelijk nog even doorgeven van Gimli zijn verlatingsangst en daar gaan ze rekening mee houden. Ook met het feit dat Asfaloth eenkennig is en dus het beste is om zijn halster om te houden op stal. Anders krijgen ze hem echt niet te pakken. Echt heel fijn!
Asfaloth word ergens tussendoor op de foto gezet dus dan gok ik er op dat ik de uitslag krijg wanneer we ze op gaan halen. Nu vooral hopen dat Asfaloth zich zonder mij gedraagt bij vreemden. Dat kan nog wel eens een ding zijn bij hem.... Helemaal als het dierenartsen zijn, oeps. Al is dat vooral bij wormenkuren en naalden in zijn hals. Met het maken van de foto's moet dat goed komen.
Heb er nu wel steeds beter een goed gevoel over.

Gimli een jaar geleden ongeveer:
Afbeelding

Vandaag:
Afbeelding

Afbeelding

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 14:40

Gefeliciteerd! <3

_Carien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 21:21

Horsii, Tess is een belofte voor de toekomst met haar karakter.

YvonneV, niet fijn. Wat een pech. Gaat het inmiddels wat beter?

Kiki, ik ga hard duimen voor jullie en Bo.

Yaar, heel veel succes morgen. Blijven ademen, ook dit gaat voorbij. Ah en gefeliciteerd met je trots die alweer een jaar van jou is, een mijlpaal!

Wat jammer Kim van haar achterbenen, zou je het dan wel durven wagen met fokken? Zou voor mij persoonlijk een no go zijn.

Polar, wat leuk dat je dat vraagt. Whizper is een quarter. Mijn andere ruin ook. Best wel verknocht aan het ras ondanks dat ik wel heb gekeken naar andere rassen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:26

Even snel, XYaartje, heel veel succes vandaag. Hopelijk verloopt alles voorspoedig

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:38

De Quarter is ook echt een leuk, veelzijdig ras. :j

Veel succes vandaag, Yaartje!

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:43

Dank je wel allemaal!

Asfaloth en Gimli zijn veilig gearriveerd. Ruime en grote stal met aan weerszijden buren.
Rechts van hun staat een flink groot paard en die vond 2 van die kleintjes toch wel heel vreemd _O- .
Nu het lange wachten op het telefoontje dat ik een ruin er bij heb. Uitslag van de foto's krijg ik als het goed is wanneer ik de jongens op haal.
Gingen ook vrijwel bijna gelijk hooi eten en alles onderzoeken dus dat komt wel goed geloof ik.
Ze gaan ook nog even naar Asfaloth zijn longen luisteren zodat ik weet hoe het daarmee gaat. Als in verbetering sinds april of wat anders dat er uit kan komen.
Hebben we de hele APK met Asfaloth maar weer gehad :') .

Afbeelding

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:13

En toen had ik niet 1, maar twee ruinen <3 . Nog even wennen, maar alles is gelukkig goed gegaan!
Beide ballen van Gimli waren ook ingedaald, maar de DA vertelde mij dat die ze opgegeven moment had ingetrokken, oeps _O-.
Gimli had natuurlijk in de gaten wat er ging gebeuren en dacht: Ja doei. Echt niet.
Grappenmaker is het ook _O- .
Het is allemaal gelukkig gelukt!

Gimli is wel duidelijk boos op mij en dat mag dus om het goed te maken staan ze nu heerlijk op de wei. Zo kan er ook zo min mogelijk vuil in de wond komen.

En bij Asfaloth is alles stabiel in de hoeven en ook bij zijn longen. DA zag geen gekke dingen bij de hoeven (afgezien van de kanteling die er al zit) en hoorde ook geen gekke dingen bij de longen dus dat is super fijn *\o/* .
De hoefsmid kreeg van de DA ook echt complimenten over het goede bekapwerk. Die heb ik ook gelijk even doorgegeven. DA kon ook zien dat Asfaloth regelmatig bekapt word. Hoefsmid komt hier elke 5/6 weken.
Groen licht gekregen voor het trainen :D . Gewoon kijken wat Asfaloth wel en niet aan kan en dan komt het helemaal goed <3 .

Het trailer laden voor de terug weg ging niet zo vlotjes. Asfaloth liep in 1x de trailer op. Die wilde zo snel mogelijk weg daar. Gimli dacht van: Ja doei.... straks moet ik weer ergens heen waar ze vervelende dingen gaan doen met mij.
Klanten van een ander paard hebben nog even geholpen met duwen en toen stond die er zo in.

En het voordeel van 2 witte voetjes achter bij Gimli is wel dat ik zo snel kan zien of alles goed gaat me de wond en het niet gaat bloeden.
We hebben er dus officieel een ruin bij in het topic *\o/* . Ben benieuwd hoe Gimli zijn karakter nu gaat ontwikkelen zonder hormonen.
Iemand die trouwens weet hoelang het duurt voor de castratie wond dicht zit? Het is van Asfaloth alweer zolang geleden dat ik dat eigenlijk al niet meer weet hoelang de genezing duurde.

Afbeelding

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:16

War fijn dat het allemaal goed is gegaan en dat asfaloth ook stabiel is gebleven.

NorwayFjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 18:57

Wat fijn dat het goed is gegaan bij Gimli en dat Asfaloth stabiel is! Ik kan je helaas niet vertellen hoe snel het dicht hoort te zijn omdat het bij Olaf toen natuurlijk niet normaal ging :+ Volgens mij hoort het ergste met 2 weken wel redelijk dicht te zijn

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:24

Fijn dat de castratie goed gegaan is. Als ik het zo lees is hij staand gedaan want anders had hij ervoor geen hooi mogen eten ivm de narcose. Dan is hij waarschijnlijk niet gehecht. Als hij gehecht is moet de wond met 10 dagen dicht zijn. Een open wond weet ik niet.

Krem d la crème is nog steeds een probleem met eten. Bietenpulp met sojaschroot eet hij. Gisteren en wat vitamine rokjes doorheen gedaan en toen heeft hij alles weer laten staan.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 24-10-24 20:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:27

Fijn dat het zo goed gegaan is!

Vervelend van het voerprobleem. Ik heb het topic niet helemaal bijgelezen/bijgehouden, maar is er een reden waarom hij niet wil eten?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:31

YvonneV schreef:
Hij heeft anderhalve week geen krachtvoer gegeten. Na een paar dagen werd zijn wang dik.
Paardentandarts er bij die kon niets vinden aan zijn gebit. Het rare was dat hij wel hooi at, slobber niet. De tandarts vermoed dat hij een klap op zijn wang gehad heeft. Op de metacam. Sinds gisteren eet hij weer.

Polar
Dit schreef ik 16-10

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:08

Ohja, dat herinner ik me nog.
Zou een röntgenfoto eventueel zin hebben? Sommige klinieken komen aan huis, dan hoef je niet op pad.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:41

Hij blijft goed op gewicht dus we kijken het nog maar even aan. Morgen ga ik gastro+ proberen.

Vanmiddag is de osteo voor de anderen geweest en heeft ook even naar hem gekeken. Zij kon ook niets bijzonders vinden.

Dilema is laten we hem nu castreren en als hij toch op de kliniek is er gelijk naar kijken of moet hij eerst weer goed eten.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 22:20

horsii: Onwijs fijn! Ben hierna wel klaar met hengsten denk ik haha. Dat castreren is niet goed voor mijn stress level. Als deze twee er ooit niet meer zijn dan word het gewoon al een pony die al ruin is of een merrie (al ben ik meer een hengsten/ruinen persoon).
Zover is het gelukkig nog lang niet en hoop ik vooral nog heel lang te genieten van mijn beide jongens.

NorwayFjord: Ja jij had wel heel veel pech zeg! Denk je je paard af te leveren voor castratie krijg je er een hoop zorgen bij. Al geloof ik dat Olaf er niet minder paard om is geworden en ondanks zijn hart probleem het hartstikke goed doet!

Yvonne: Zou goed kunnen! Moet zeggen. Ben het helemaal vergeten te vragen hoe ze hem gecastreerd hebben. Was allang blij dat het telefoontje kwam met: Alles gaat goed. Had het gister ochtend nog wel nagevraagd of die nog mocht blijven eten en dat mocht gelukkig.
Anders had die een nacht apart van Asfaloth moeten blijven. Dan was de hel los gebroken :') . Helemaal blij dat het zo is gegaan en beide pony's nu vredig op de wei staan te grazen.
Wat een zorgen zeg zo om Krem. Even een gekke gedachtengang. Zou hij last kunnen hebben van maagzweren? Willen ze daar ook niet slechter tot moeilijker van eten?
Zou zeggen. Castreren (mits goed op gewicht) en dan gelijk goed onderzoeken op de kliniek onder het mom van: Ben er nu toch. Hooguit goed afstemmen met de arts/kliniek hoe en wat je wilt gaan onderzoeken.
Dat was mijn gedachengang ook toen ik de afspraak voor Gimli's castratie maakte en besloot Asfaloth op de foto te zetten. Zo van: Maak toch al kosten. Kunnen de foto's er ook nog wel bij.

Hopelijk eet die snel!

Als ik het zo lees moet de wond binnen 10 - 14 dagen toch wel grotendeels dicht zitten. Hooguit hopen dat er morgen en overmorgen gezien de temperaturen weinig vliegen zijn, maar dan denk ik wel dat het allemaal goed komt.
Het is vooral hopen dat er geen bloed naar beneden komt druppelen de komende dagen en ach. Anders zit ik zo weer met de kliniek aan de telefoon.
Maar ik ga er vanuit dat het allemaal zonder problemen gaat! Het is nu vooral er aan werken dat ik weer het leukste mens op aarde word. In Gimli zijn ogen ben ik nu vooral even het meest vervelende mens op aarde :') .