[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:25

Laat haar dan gewoon eten en pak haar daarna pas..?

Misschien ben ik te makkelijk hoor.. maar tijdens brok eten doe ik ook niks met mn paarden :')

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:29

Ik doe ook normaal niks maar bedoel meer als iemand haar aan raakt dat ze niet van haar af moet meppen.

Misschien dat gewoon oefenen dat er geen gevaar is als iemand haar aanraakt tijdens het eten?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 00:30

Nou als ik meerdere paarden heb en 1 emmer brok dan eet de hoogste in rang de brok op, daar vallen geen klappen bij, de regels zijn duidelijk. Als de leider even gaat drinken bijvoorbeeld mag nummer 2, maar zodra leider terug komt, gaat nummer 2 weer opzij. En ik wil ten alle tijden veilig bij de bakken kunnen komen. Ooit paard gehad die een jochie van 8 greep die een lege voerbak wilde weg pakken. Dat soort situaties hoef ik niet.

Kan best zijn dat achterstand of een tekort (door slechte opname, voerbeleid zegt niet altijd iets) meespeelt, maar dat maakt dit gedrag niet goed.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:35

Zon rang orde moet geleerd worden.

Ik snap dat voeren in groepen ook niet. Niks voor mij. En ik hoef het gelukkig ook niet te doen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:44

Wij voeren 2 aan 2. Daar gaat echt even een draadje tussen. Mijn haflinger en veulen gaan prima samen, de andere 2 ook. We willen geen gedoe, dus doen we het zo. Het is hooguit bij elkaars emmer vandaan houden, want mijn haflinger vindt de veulenmuesli lekkerder en mijn veulen vindt zijn muesli en slobber lekkerder :roll:
Mijn veulen loopt overigens ook te steigeren en te bokken als ze weet dat er voer in de emmers wordt gedaan. Maar zodra we aan komen lopen blijft ze uit mijn ruimte. Het moet ten alle tijden veilig blijven.
Kleine kinderen laat ik er overigens sowieso niet bij. Die veulens zijn nog zo onvoorspelbaar. Zelfs bij mijn haflinger van 15 is dat alleen met meerdere volwassenen. Het blijven paarden en hoe bomproof ook, het is nooit 100% veilig.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 09:55

Denk een stukje met voer brengen uit je ruimte houden/leren en tijdens het eten jij als persoon uit dier zn ruimte.

Voer van een ander is altijd lekkerder _O-

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:00

Ja precies dat. Ik wil geen gedoe in mijn ruimte, klaar. Veiligheid voor alles :j
En met eten krijgen ze ook rust. Tenzij ze stoelendans willen gaan doen :+

En gras bij de buren is altijd groener toch? :))

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 10:26

Ik voer brok gewoon in de groep. Ze krijgen in het begin wel eens een tik van een ander, maar ze weten al snel wie waar moet staan.
Onderling lossen ze het op met geweld, terug zetten lijkt me een behoorlijk lieflijke oplossing.
Mijn veulens hebben gewoon respect voor mij, dan heb ik dat ook voor hun ;)

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:13

M’n nichtje is 11, maar had het gewoon niet verwacht. Onderling gaat het wel prima soms eten ze uit elkaars bak als de ene sneller eet dan de ander.

Maar hoe doen jullie het dan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:47

Hier krijgt elk z'n eigen portie gescheiden, enkel de brok. De andere paarden zitten niet aan de brok van het veulen, maar het bezorgt hem giga stress en als ik die stress kan mijden, why not :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 11:48

Draad er tussen :j
Voer klaar maken buiten het draad, en dan binnen het draad zo snel mogelijk neerzetten, een paar meter uit elkaar. Je moet het ook niet uit willen lokken door lang de tijd te nemen.
Mocht er toch een kont mijn kant opdraaien als ik binnen het draad loop, kan ze er een emmer tegen verwachten. Ze heeft niet in mijn ruimte te komen tot ik het zeg en er wordt niet gedreigd. Doet ze ook niet meer, nu maakt ze een stel bokkensprongen zolang ik nog buiten het draad sta. Zodra ik in de buurt kom piaffeert ze een beetje op haar plek, maar dat vind ik ook niet zo’n probleem.

En zodra ze eten blijf ik er tussen staan. Dan zijn ze ook rustig en is het alleen om te voorkomen dat ze in de emmer van de ander duiken. Nu hebben ze ongeveer hetzelfde eettempo, dus dat scheelt. De andere 2 paarden ook, maar die staan dus aan de andere kant van het draad.

Dit is overigens alleen met de muesli. Met hooi geen problemen, dan jatten ze soms wat uit de kruiwagen, prima. Maar de muesli is zo enorm lekker, dat ze er bijna een moord voor zou doen zeg maar :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 12:01

Hier zet ik de paarden vast tijdens het eten of apart

Mijn veulen eet traag en wil dat ze haar krachtvoer netjes opeet zonder dat een ander eraan kan :+

Mijn schimmel is baas en eet al de rest op van zodra zijn eten op is dus hij staat sowieso vast :')

De grote bruine is een trage eter en staat meestal ook los
De bruine pony wil alles eten behalve het zijn me :')
Hij staat dus ook vast dan

Handig hoor een kudde paarden hun eigen krachtvoer laten opeten :+
Afbeelding
Afbeelding

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 13:24

Wij zetten ze inderdaad ook gewoon vast, als ze met zijn zessen in de kudde staan is het eettempo te verschillend en dan gaan ze inderdaad uit elkaars bakken eten. De twee veulens staan nu even samen om afgespeend te worden, die zijn echt superbraaf met eten en staan gewoon los naast elkaar. De een is wel een stuk sneller dan de ander, maar die gaat dan gewoon rustig staan grazen een stukje verderop, de ander eet dan heel rustig haar bak leeg, ideaal! Gelukkig zijn ze ook niet heel fel op hun eten, ja, ze steken gelijk hun neus erin als de bak er hangt, maar ze zijn naar mij toe heel chill. Ze zijn vooral tijdens het eten ongeduldig, staan gewoon te schrapen terwijl ze aan het eten zijn, gaat ze niet snel genoeg naar binnen volgens mij haha!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 14:30

Mijn veulens eten hetzelfde en ongeveer even snel, dus die eten samen. Mijn merrie krijgt minder dus die staat apart, anders gaat ze verder met de veulens. Mijn paarden zetten elkaar ook achteruit als een opzij moet. Komt ervoor en achteruit lopen. Bij een nieuweling soms een bok, maar dat is zelden. Al gauw weten ze als mijn leidende merrie eraan komt dat ze opzij moeten zonder gedoe. Terwijl mijn merrie absoluut geen boe man is. Echt natuurlijk overwicht. Andersom is er genoeg veiligheid bij haar, ze waakt als de rest slaapt en de andere merrie en 2 veulens eten graag samen uit dezelfde bak/net hooi. Hooi uit mijn kruiwagen jatten mag niet, tenzij ik hem neerzet en weg loop. Dat weten ze allemaal. Niet door te slaan of jagen, maar door te belonen als ze op afstand blijven. En te vragen om die afstand als ze te dichtbij komen.

Achteruit is niet altijd liefelijk. Ik heb mijn hengst van vorig jaar wel eens 400 meter fors tempo achteruit laten lopen. Hij was niet altijd de slimste met luisteren. Mijn merrie wilde voorheen onder het zadel wel eens harder dan ik wilde. Trekken win je niet, door laten lopen naar huis op hoog tempo vond ze prachtig, dus dan gingen we gewoon achteruit over de dijk naar huis. Was zo over met haar ongevraagde race gedrag :')

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 20:26

Hier staan de veulentjes samen. Maar hebben ze 4 bakjes met brok. En ieder eet zijn eigen eten. Natuurlijk krijgt één wat meer en een ander iets minder. En wisselen ze ook wel eens van bakje. Maar nooit grote problemen met de kleintjes.
Eenmaal uit de opfok krijgen ze gewoon hun brok op stal. En buiten in de paddock het ruwvoer in 2 slowfeeders. Één voor Celina en één voor de rest :=

Nevermind17

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:00

Vandaag kleine fotoshoot gehouden :D

Ik kan mijn mooiste kant laten zien

Afbeelding

En nog eens

Afbeelding

Wel vermoeiend hoor, die foto's !

Afbeelding

Daarna is het wel genoeg geweest, lekker rollen

Afbeelding

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:38

@nevermind1 Wat een leuk veulen en wat een leuke foto's <3 Zo leukk

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 22:38

Fluffy <3

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 07:08

Wat een schattige pluizebol <3

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 09:56

Wat een schatje Nevermind! <3

Julia, je Poker ziet er goed uit! :D

Interessant om te lezen hoe iedereen voert, samen of gescheiden. Mijn veulen staat nog bij zijn moeder en daarna gaat hij naar de opfok dus niks om zorgen over te moeten hebben. {:}
Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 20:59

Ooo wat een leuk topic! Was hem nog niet eerder tegen gekomen. Mag ik ook nog even binnen komen vallen met ons Gelderse hengstveulen Paso Doble WFTM (Wv Saron x Vitens)?

Sinds dit jaar hebben wij de paarden aan huis staan en waren we rustig opzoek naar een paardje. In eerste instantie waren we eigenlijk niet echt opzoek naar een veulen, maar toen kwamen we Pumba hier op bokt tegen. Bij het zien van zijn foto waren we op slag verliefd op hem. Pumba is geboren op 22 april. Daarnaast bleek hij ook nog een neefje te zijn van onze Liberty (v. Creool) welke we een paar jaar terug hebben moeten laten inslapen. Zodoende zijn we bij hem gaan kijken! <3

Afbeelding

Inmiddels is Pumba al weer een poosje bij ons thuis. Hij is dikke vrienden met Shetlander Pino (2 jaar) en spelen ze de hele dag door. Flash ons andere paard heeft na het overlijden van Lips (Liberty) eigenlijk niet meer zo’n goede vriend meer gehad als hem. Flash was dan ook niet altijd even aardig tegen de 2 kleintjes. Gelukkig trekt ie wat bij en speelt ie soms met ze mee. Tot schrik van de kleintjes, want Flash is een beetje lomp :')
Afbeelding
Afbeelding

Aan het begin vond Pumba alles een beetje spannend. Op het moment voelt ie zich aardig thuis, niks is te gek voor hem :j We laten hem lekker rustig aan alles wennen.
Afbeelding
Afbeelding

Vingino99

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:16

@Maartje7

Ahh die laatste foto is zo leuk!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 21:58

Welkom!

Lau07
Moderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 22:51

Maartje, wat een leuke foto met jou en de hele kudde! En wat heeft hij een leuke tekeningen, zo met dat wit. :D

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 23:29

Wat een suuuper toffe naam en een leuk dier :D