Zamazenta S in het zonnetje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:01

Lumi schreef:
Het veulen hierboven kun je goed zien hoeveel optische illusie erbij komt als je ze scheert. Zou interessant zijn dat bij andere rassen te zien om te kijken hoe die hoofden eruit zien dan.

Ik krijg haast de neiging om het op mijn over-harige shet uit te proberen. Alleen gaat dat er dan zo lelijk uit zien dat ik het eigenlijk niet durf. :o

Mer1980

Re: Zamazenta S in het zonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 16:10

Wauw wat een plaaaaatje zeg <3 en wat gaaf dat je alles zo goed wilt uitleggen ondanks de kritische vragen. Top!

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 19:57

Lumi schreef:
Het veulen hierboven kun je goed zien hoeveel optische illusie erbij komt als je ze scheert. :P

Is het niet andersom: een optische illusie als je ze NIET scheert? Als je scheert dan is het wat het is. Dan wordt er niets verbloemd.

Vind het een schattig veulen hoor, wil echt niet negatief overkomen, maar een zo smal mogelijk neusje fokken? Gaat dat geen gezondheidsissues opleveren?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 20:21

Mwah, ik weet het zo net nog niet. Zoals ik al zei, ik heb heel veel heel extreme paarden gezien (tot het punt dat ik het zelf ook niet meer mooi vond), maar ik heb er nog nooit ook maar 1 moeilijk adem horen halen. Vergeet ook niet dat het niet alleen een smalle neus is, maar ook een brede kaak en een breed voorhoofd. Ik maak me eerder zorgen om het beenwerk en de ruggen binnen het ras dan om de kop eigenlijk. Er zijn helaas een aantal bloedlijnen die wel vrij veel gebruikt worden, maar die weke ruggen geven of slechte benen. Zo is de rug bij onze hengst ook een aandachtspuntje, nu heeft de merrie een redelijk goede rug en geeft ze dit ook door. De volle broer van Zamazenta heeft echt een goede rug en body (al zou zijn hals imo wel wat hoger uit het lichaam mogen komen en vind ik hem eigenlijk nog wat smalletjes gebleven, al valt dat met training nog wel op te vangen). Maar zo kan ik bij elk paard wel de verbeterpunten aangeven. Het veulen van vorig jaar vind ik heel erg goed op zijn lichaam, die zit echt goed in elkaar. Maar hij is dan weer vrij grof in de neus en zou meer ruimte tussen de ogen mogen hebben. Dat is juist het leuke van fokken, proberen de beste combinaties te maken zodat je hopelijk een heel compleet paard fokt wat op alle punten voldoet.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:01

De "optische illusie" zit 'm erin dat de rest dan niet geschoren is en het daardoor wat extremer oogt, lijkt me :)
Ik vindt hem schitterend TS, en als 'ie een maand of drie is kom ik met alle liefde weer jullie kant op :))

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 21:31

Volgens mij weet je gewoon heel goed wat je doet TS, vind ook dat je alles heel geduldig uitlegt, petje af. :)

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 22:12

Idd, dank voor de uitleg. Je bent duidelijk erg dol op en zeer begaan met je paarden.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 22:22

Dankjulliewel. Het is geen straf om over een passie te praten :) En ik snap ook heel goed dat het allemaal heel vreemd is als je alleen maar de extreme gevallen ziet, daarom dat ik ook probeer uit te leggen hoe ik hierin sta. En ik heb zeker echt niet alle kennis en kan nog veel leren, het is ieder jaar weer spannend of het idee wat je in je hoofd hebt ook daadwerkelijk gaat lukken. Maar ik weet wel dat ik me iedere dag zonder schaamte in de spiegel aan kan kijken en dat ik in ieder geval probeer het beste leven te bieden aan mijn paarden dat ik maar kan. En de dag dat ik dat niet meer kan is het moment om drastisch het roer om te gooien. Ik probeer in ieder geval een goed doordachte keuze te maken in ons fokprogramma.

En Amanda, je bent altijd welkom :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-20 22:27

Trouwens nog een leuk filmpje van het veulen van vorig jaar die nieuwe dingen leert: douchen in dit geval :+ Maar zet scheren in de plaats en het gaat ongeveer hetzelfde.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 01:50

Ik zit met bewondering naar de foto’s te kijken. Veulen vind ik erg extreem qua hoofd, was mijn eerste gedachte. Maar de oudere dieren vind ik prachtig <3 Dus dan trekt het waarschijnlijk nog een heel stuk bij als ze groter worden. *\o/*

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 16:53

goldenarrow schreef:
Ja hoor :)
[ [url=m/TeaYGH.jpg]Afbeelding[/url] ]

En nog een standfoto:
[ [url=m/cko8JE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Misschien een hele domme vraag :+ , maar welke kleur is dit veulen? Wordt het een schimmel of zit ik er helemaal naast? Ik vind hem echt prachtig! *\o/*

En over het neerleggen tijdens het scheren (niet als commentaar maar echt als vraag): ik las pas in een ander topic ook dat een veulen werd neergelegd, maar ik had daar nog nooit van gehoord. Is dit gewoon letterlijk het veulen op de grond neerleggen zodat het zichzelf en anderen niet verwondt?

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-20 17:10

Het is een vosgeboren schimmel :) Ik vermoed dat het een redelijk trage schimmel is. Moet zeggen dat ik zelf ook helemaal gek op hem ben hoor! Zo jammer dat het geen merrie is ;(

En ja, is gewoon letterlijk het veulen (voorzichtig!) op de grond leggen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:05

Astorga schreef:
Wat een mooie aftekeningen heeft Zamazenta! Idd jammer dat het een schimmel zal worden...

karibu schreef:
Wat een leuke uitstraling heeft dit veulen.

Ik heb in het grijze verleden welsh mountain ponies gefokt uit klassieke bloedlijnen (bowdler, Criban). De hoofden waren heel expressief voor wat betreft het oog, hadden wel een arabische opdruk maar bij lange na niet zulke extreme poppenhoofdjes als nu. Ik vind het vervreemdend om de huidige mountain ponies te zien.

Een poosje geleden reageerde ik op een ITP van een Welsh hengstje. Vond zijn hoofd en dan vooral de verhouding kaak-neus te extreem. Kreeg toen als collectieve reactie dat ik niet wist hoe een Welsh eruit hoort te zien. Had het dus maar opgegeven.
Leuk dat ze er nu misschien nog geen last van hebben, maar hoe zal dat in de toekomst zijn?

Nu moet je echt even ophouden om mijn welsh hengst overal bij te gaan halen want waar is je commentaar nu hier dan?? Want volgens jou beredenering zal dit veulentje zo dood neer moeten vallen.... :+
Als je niks aardigs kan zeggen dan hou je dat voor je of doe je het via PB net zoals met dit veulen.

TS hartstikke knap diertje! Trots op zijn!

Shar_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 21:30

Mooi veulentje!!

Danielleeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-20 23:12

goldenarrow schreef:
Het is een vosgeboren schimmel :) Ik vermoed dat het een redelijk trage schimmel is. Moet zeggen dat ik zelf ook helemaal gek op hem ben hoor! Zo jammer dat het geen merrie is ;(

En ja, is gewoon letterlijk het veulen (voorzichtig!) op de grond leggen.

Bedankt! Weer wat geleerd :j

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-20 17:40

Voor de mensen die het leuk vinden, we hebben vandaag Zamazenta weer geschoren en ik heb er een filmpje van gemaakt. Zoals je ziet mishandel ik hem natuurlijk enorm en heeft hij een enorm trauma overgehouden aan het scheren vorige keer :)) Nee, even serieus, maar zo zie je weer wat ze er van leren als je ze al op jonge leeftijd een keertje scheert :)

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-20 21:26

goldenarrow schreef:
Voor de mensen die het leuk vinden, we hebben vandaag Zamazenta weer geschoren en ik heb er een filmpje van gemaakt. Zoals je ziet mishandel ik hem natuurlijk enorm en heeft hij een enorm trauma overgehouden aan het scheren vorige keer :)) Nee, even serieus, maar zo zie je weer wat ze er van leren als je ze al op jonge leeftijd een keertje scheert :)

[ Video ]

Respect! En veel plezier met je prachtige veulen!

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:44

Gefeliciteerd met je veulentje !
Lekker relaxt is ie wel ! :D

Sorry,maar het hoofdje.... -O-
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 09-07-20 10:49, in het totaal 2 keer bewerkt

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 10:46

Wat is er precies overdreven aan zijn neus? :')

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:06

goldenarrow schreef:

[ Video ]

ZO getraumatiseerd! :') Jong geleerd is oud gedaan, zeker als het zo zachtjes gebeurd.

IlonavL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-20 11:11

Mooi veulentje! En fijn filmpje! Ik zou willen dat mijn ruin dit allemaal (op een goede manier) had ervaren als veulen. Dan had hij waarschijnlijk nu niet zo panisch geweest op zijn oren en als hij überhaupt een scheerapparaatje hoort -O-

Wat betreft de hoofden blijft het een eeuwige discussie denk ik en sluit ik mij aan bij TS dat ik mij eerder zorgen maak om benen, ruggen en beweging. Maarja, zolang op bijna iedere prestigieuze show ook de prijs voor 'best head' wordt uitgereikt... hoezo we leggen er nog effe extra nadruk op?

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-20 11:50

Mooi veulentje! Interessant om te lezen hoe dat in zijn werking gaat met het scheren. Vind het er iig wel heel chique uitzien :)