Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
AstridJ schreef:Maar dan is de complicatie indirect veroorzaakt door de red bag, dan is de red bag niet de oorzaak maar het niet genoeg opnemen van biest de eerste uren. Dat is dan inderdaad ook iets om op te letten (alhoewel je daar altijd goed op moet letten). Ik was daar bij Bloem ook bang voor maar Bloem dronk gelukkig heel snel, na een uur, ondanks dat ze dus ook zuurstof tekort heeft gehad. Als ze niet snel was gaan drinken dan had ik Vlinder gemolken en de biest in een fles gegeven. Die eerste uren biest binnen krijgen zijn echt heel erg belangrijk. Inderdaad voor de weerstand en tegen het ontwikkelen van de veulenziekte (gewrichtsontstekingen).
Maar had de dierenarts geen advies gegeven van de fles geven als het veulen zo slecht dronk?
AstridJ schreef:Dank je Zertab![]()
Ja ik snap dat een bacterie kans krijgt door het gebrek aan antistoffen, maar of dat dat 24 uur na de geboorte al kan dat weet ik niet. De antistoffen kunnen ze ook pas 24 uur na de geboorte testen en mocht een veulen tekort hebben dan geven ze daarna pas plasma bij. Dan zou je denken dat dat altijd te laat is als een veulen voor die 24 uur al vatbaar voor bacteriën is door te weinig anti stoffen. Dat bedoel ik met dat het er per 'toeval' bij kwam.