De red bag geboorte van Bloem

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:33

Nog een kleine extra; de opening maak je best in de witte ster met een stomp voorwerp (een stompe schaar bv). Dit is namelijk de plaats waar het veulen normaal gezien de placenta doorbreekt. Het weefsel daar is van een iets andere structuur en is dus makkelijker te doorbreken.

Supergoed idee om dit topic aan te maken, ik denk dat het heel wat veulentjes kan redden!

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 19:52

Astrid, zo is het idd gegaan.
Het veulen was heel sloom. Het was geen dummy, maar had wel duidelijk ademnood gehad. Ze kwam dus moeilijk op gang. Haar energie had ze eigenlijk al verspild. Ze dronk dus laat en niet genoeg. 24 uur later had ze diarree en had dus een bacterie opgelopen, door de slechte weerstand. Ze was aan het uitdrogen, dus ik heb de boel toen gelijk opgeladen en ben naar de universiteit in Gent gereden. Hier hebben ze een IC veulenafdeling. Het veulen heeft iets van 3 a 4 zakken plasma gehad, infuus met vocht en glucose en een breed spectrum antibiotica. Eerste 2 dagen lag ze alleen maar als een soort couveuse kindje aan de slangen en daarna begon ze te staan en ging ze al beter zelf drinken. Vanaf hier ging het alleen maar beter en was ze zoals een veulen hoorde te zijn. Wel was de bacterie in een zéér beginnende stadium in de gewrichten terecht gekomen. Dit zagen we omdat we er zó bovenop zaten. Het was nog minimaal en was alleen te zien aan het gewrichtsvloeistof, waar al iets meer eiwitten in zaten dan zou moeten. Veulen is dus gelijk op de tafel gegaan en alles gespoeld. Ze is er helemaal bovenop gekomen en ze heeft er totaal geen schade aan opgelopen voor de toekomst. De enige schade was die in mijn portemonnee haha.
Ik moet zeggen dat het een vreselijke maar wel erg leerzame ervaring was en we hebben uiteindelijk nog veel geluk gehad. Ik heb veel veulens dood zien gaan daar op die afdeling...

AstridJ

Re: De red bag geboorte van Bloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 20:24

Maar dan is de complicatie indirect veroorzaakt door de red bag, dan is de red bag niet de oorzaak maar het niet genoeg opnemen van biest de eerste uren. Dat is dan inderdaad ook iets om op te letten (alhoewel je daar altijd goed op moet letten). Ik was daar bij Bloem ook bang voor maar Bloem dronk gelukkig heel snel, na een uur, ondanks dat ze dus ook zuurstof tekort heeft gehad. Als ze niet snel was gaan drinken dan had ik Vlinder gemolken en de biest in een fles gegeven. Die eerste uren biest binnen krijgen zijn echt heel erg belangrijk. Inderdaad voor de weerstand en tegen het ontwikkelen van de veulenziekte (gewrichtsontstekingen).

Maar had de dierenarts geen advies gegeven van de fles geven als het veulen zo slecht dronk?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 20:35

Oliivia, eerlijk gezegd, ik had met een stomp voorwerp of stompe schaar onmogelijk de zak open gekregen. Ik weet dat sommigen een stomp voorwerp adviseren om te voorkomen dat je in de merrie of het veulen snijd maar als je voorzichtig snijd met een niet al te scherp mes dan heb je de zak het snelste open. Als de placenta wat taaier is (zoals bij mij) en je moet dan eerst gaan liggen klooien met een stomp voorwerp dan gaan er kostbare seconden verloren. Ik moest wat dieper in de vulva snijden en heb niets geraakt behalve de placenta. Er zit achter de placenta vruchtwater en dan pas het vlies met de pootjes, dus de kans dat je in het veulen snijd is klein. Mits je niet met een heel lang mes er op los gaat steken natuurlijk. :+ Zoals ik zei moet je wel voorzichtig snijden en kijken wat je doet met goed licht (de hoofdlamp).

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 22:37

AstridJ schreef:
Maar dan is de complicatie indirect veroorzaakt door de red bag, dan is de red bag niet de oorzaak maar het niet genoeg opnemen van biest de eerste uren. Dat is dan inderdaad ook iets om op te letten (alhoewel je daar altijd goed op moet letten). Ik was daar bij Bloem ook bang voor maar Bloem dronk gelukkig heel snel, na een uur, ondanks dat ze dus ook zuurstof tekort heeft gehad. Als ze niet snel was gaan drinken dan had ik Vlinder gemolken en de biest in een fles gegeven. Die eerste uren biest binnen krijgen zijn echt heel erg belangrijk. Inderdaad voor de weerstand en tegen het ontwikkelen van de veulenziekte (gewrichtsontstekingen).

Maar had de dierenarts geen advies gegeven van de fles geven als het veulen zo slecht dronk?

Klopt, alleen dat slappe en slechte drinken kwamen dus wel door die rbd.
Ik heb haar geholpen met drinken en ze heeft de fles gehad. Helaas is het niet voldoende geweest blijkbaar. Ook moet ik zeggen dat ze wel extreem snel een bacterie had. En zodra ze aan de diarree gaan is er geen houden meer aan. Wel gaf de merrie van te voren al melk en heeft hiermee mogelijk de biest verspild. Of dit met de rbd te maken heeft denk ik niet. Het jaar ervoor gaf ze ook al lang voor de geboorte melk. Dit jaar heeft ze een veulen gehad en het gekke is dat nu alles helemaal volgens het boekje ging incl het harsen en kegelen.

Verder denk ik dat een rbd op zich geen complicaties met zich mee hoeft te brengen, alleen het kan wel een hoop gevolgen hebben.
Overigens de oorzaak ervan ook, zoals bijv placentitis etc.

Ik moet ook zeggen dat ervaring ook veel doet. Toen was alles nieuw in zo'n geval en ben je nog iets onwetend. Nu zou ik nog sneller handelen.
Sterker nog, mijn veulen van dit jaar had zulke lange benen en was zo aan het stuntelen om overeind te komen en te gaan drinken dat ik hem gewoon een handje heb geholpen. Ze kunnen die biest maar binnen hebben.
Er zijn er die zullen zeggen dat je ze moet laten en de natuur regelt het wel.. nou ik vind het wel welletjes moet ik zeggen.

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 00:27

Heel leerzaam topic dit Astrid, goed dat je het nogmaals zo duidelijk opschrijft. Echt super dat je zo snel gehandeld hebt! Petje af.

Keat, ik ben het eens met je laatste alinea, nadat ze de biest binnen hebben, hebben ze tijd zat om zelf in de benen te komen toch? Waarom dan laten aanklooien als juist die eerste biest het allerbelangrijkste is zo ongeveer.

Ik ben blij dat zoveel mensen hun ervaringen delen, nu ga ik een stuk minder onwetend de bevalling in :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 00:41

Ja zeker heel leerzaam, ik ben blij dat mensen hun ervaringen hier delen! :)

Keat ik ben het ook eens met je laatste alinea.

Sommige dierenartsen zeggen trouwens dat een merrie pas echt biest krijgt als het veulen geboren wordt, voor die tijd is het nog niet echt biest wat ze verliezen. Ik ben daar ook niet van overtuigd. Een vriendin van mij had een merrie die ook veel melk verloor (zelfs 1,5 week van te voren al) en haar veulen dronk goed maar had toch een tekort aan antistoffen en moest plasma bij hebben. Het kan dus best zijn dat de biest van je merrie niet optimaal is geweest. De bacterie is misschien een andere complicatie geweest die er toevallig bij kwam.

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 05:53

Zo'n bacterie is eigenlijk geen toeval.. Als een veulen te weinig antistoffen binnen krijgt dan kan je er donder op zeggen dat ze vroeg of laat een bacterie krijgen. Het bloed van mijn veulen is uiteraard op kweek gezet en het bleek een actinobacillis. Dat is een doodsimpele bacterie die overal om je heen voorkomt. Niks geen enge, bijzondere, sterke resistente bacterie..maar ze had er wel dood aan gegaan.
De veulens die overigens op de kraamafdeling kwamen, waren over het algemeen allemaal veulens met een bacterie, diarree, koorts, ontstoken gewrichten en dus in de volksmond veulenziekte. Allemaal door te weinig antistoffen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 12:58

Duidelijk omschreven verhaal! En goed dat je zo snel handelde.

Bloem is echt heel schattig. <3

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-19 13:58

Dank je Zertab :o

Ja ik snap dat een bacterie kans krijgt door het gebrek aan antistoffen, maar of dat dat 24 uur na de geboorte al kan dat weet ik niet. De antistoffen kunnen ze ook pas 24 uur na de geboorte testen en mocht een veulen tekort hebben dan geven ze daarna pas plasma bij. Dan zou je denken dat dat altijd te laat is als een veulen voor die 24 uur al vatbaar voor bacteriën is door te weinig anti stoffen. Dat bedoel ik met dat het er per 'toeval' bij kwam.

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:17

Pff dit is dus echt mijn nachtmerrie, ik denk voor velen. Mijn merrie heeft het bij de vorige eigenaar gehad, vorig jaar ging alles gelukkig wel goed maar ik merk wel dat ik er bij dit veulen ook weer heel bang voor ben. Ik vind het echt heel knap hoe je het gedaan hebt en bedankt voor het delen!
Nu maar genieten van je mooie merrie en veulen! <3

Lize92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 16:32

Jeetje, schrikken zeg! Maar heel goed en snel gehandeld! En wat een knappe mama en veulen zijn het <3

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:55

AstridJ schreef:
Dank je Zertab :o

Ja ik snap dat een bacterie kans krijgt door het gebrek aan antistoffen, maar of dat dat 24 uur na de geboorte al kan dat weet ik niet. De antistoffen kunnen ze ook pas 24 uur na de geboorte testen en mocht een veulen tekort hebben dan geven ze daarna pas plasma bij. Dan zou je denken dat dat altijd te laat is als een veulen voor die 24 uur al vatbaar voor bacteriën is door te weinig anti stoffen. Dat bedoel ik met dat het er per 'toeval' bij kwam.

Dat ze na 24 uur testen en plasma bijgeven is omdat dan de dikke darm gesloten is. Voor die tijd is het doorlaatbaar en neemt het veulen antistoffen op. Je kan voor die tijd ook al testen hoor. Heb ik bij mijn tweede veulen ook gedaan, alleen het kan zijn dat daarna de waarden nog stijgen. Eigenlijk is het het beste om dus na zo'n 12 uur meerdere keren te testen. Mocht je dus vroegtijdig zien dat hij erg laag zit, dan kan je nog iets met biest. Na de 24 uur niet, want dan neemt het veulen de antistoffen niet meer op en dan moet je het doen met plasma via het bloed.
Een veulen is dus júist vanaf de geboorte erg vatbaar, maar als het in de eerste uren hele goede biest binnen krijgt dan bouwt het via dr moeder gelijk antistoffen op.
Ik geloof dat een veulen het met die biest zelfs tot een maand of 3 moet doen, want dan pas gaan ze zelf antistoffen aanmaken. Misschien zelfs later...
Daarom zijn die eerste uren drinken ontzettend belangrijk voor een gezonde toekomst.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:57

Nou, iedereen die een veulentje fokt mag jouw post wel opslaan. Wat een duidelijke uitleg!
Ontzettend goed gedaan en gefeliciteerd met je prachtige veulen en minstens zo knappe mama <3

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 08:03

Bedankt voor je goede uitleg! De posts met de tekeningen en de foto van de red bag vond ik ook heel interessant.

Bloem is prachtig, en haar moeder ook! Bloem's vachtje lijkt best te glimmen. Ik dacht dat ze ook champagne was, maar ze is dus palomino?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-19 11:59

Dat is goed om te weten Keat!

Bloem is inderdaad gewoon palomino, geen champagne helaas. Als ze champagne was dan waren haar ogen felblauw geweest, die zijn nu donkerblauw.

Bloem met haar grote vriendinnen
Afbeelding

Verder geniet ze van alle aandacht van de kraamvisite <3

Afbeelding
Afbeelding

keat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 12:56

Ow die foto's, ze is echt te schattig gewoon!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 13:15

Ooooh wat een scheetje!! :+:

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 14:23

Wat een schatje! <3

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-19 15:22

Wat heb je het duidelijk omschreven, en wat heb je vooral goed gehandeld zeg!

Bloem is echt een dotje <3 Zo lekker klein en wollig. Is dat hele grote/bolle voorhoofd normaal voor deze kleintjes?

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-19 18:03

Dat hebben alle mini veulentjes inderdaad, de een wat meer dan de ander. Dat verdwijnt als ze ouder worden.

Afbeelding
Afbeelding

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 18:14

Wanneer de redbag niet op tijd gezien word of wel maar het bevallen duurt even te lang, kan het veulen proberen te ademen en krijgt vruchtwater binnen. Met ernstige gevolgen vaak . Bloem mag het dan even benauwd hebben gehad, ze is er heel goed afgekomen, gelukkig maar.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-19 13:50

Bloem heeft inderdaad heel veel geluk gehad dat het niet te lang duurde.

Chiave

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-19 13:52

Wat een smoeltje. <3

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 12:39

Oei wat eng en wat heb je goed gehandeld!

Even concreet:
- Rode "zak" open maken met mes of schaar (wat versta je onder een niet te scherp mes??)
- voel voor pootjes en checken of t neusje erop ligt
- trekken met de wee mee richting de hak
- neusje vrij maken, mond en neus schoonmaken
- in geval van niet ademen van boven naar onder over t hoofd de meus schoonwrijven?

Heb ik zo de belangrijkste punten op een rij?