soms komen dromen uit: enige Merens veulen van nederland

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Alenthe05

Re: soms komen dromen uit: enige Merens veulen van nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 19:23

Is het niet zo dat binnen het Merens ook vaak een bepaalde afwijking zit? Ik weet dat er bij mij in de omgeving ook altijd een man met Merensen fokt en dat daar soms de veulens van ingeslapen moeten worden ivm een erfelijke ziekte met de kans van 50%. Ik kan het verkeerd hebben...

Wel een dotje!

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 20:18

inkepink schreef:
@luron: een merens kan alleen merenspapieren krijgen als ze afstammen van goedgekeurde hengsten en merries die in het stamboek staan ingeschreven.
Het is best mogelijk dat er gefokt wordt met 2 volle merenspaarden maar als de vader niet is goedgekeurd volgt er geen dekbon en dus geen papier voor het veulen, heel hard maar dan is het veulen een zwarte papierloze pony die niet als merens mag worden verkocht, zijn ze heel streng in aangezien het merensstamboek een gesloten stamboek is.

En dan nog zijn er in het verleden toch ook al eens problemen geweest met veulens die voskleurig geboren werden of aftekeningen die er niet hoorden te zijn?
Ik heb tenminste ooit al eens een vosveulen gezien, vlgs de eigenaar uit ouderdieren met stamboek papier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-17 21:08

Sassy schreef:
En dan nog zijn er in het verleden toch ook al eens problemen geweest met veulens die voskleurig geboren werden of aftekeningen die er niet hoorden te zijn?
Ik heb tenminste ooit al eens een vosveulen gezien, vlgs de eigenaar uit ouderdieren met stamboek papier.

Als uit twee merens die het vos gen in zich hebben zitten, dan KAN er een voskleurig veulen geboren worden. Dat hoeft echter niet. Dus wat jij schrijft kan inderdaad gebeuren dat uit twee merens een vosveulentje komt.
De voskleurige veulentjes mogen niet "Merens" genoemd worden aangezien ze niet voldoen aan de standaard = zwart. Ze worden niet opgenomen in het Franse en dus ook niet in Nederlandse stamboek. Er staat PONEY in het paspoort.

Je kán als je een veulentje wil van je merrie, laten onderzoeken of de merrie het vosgen heeft en dan uit voorzorg een hengst zonder vosgen nemen.
De meeste hengstenhouders hebben hun hengsten laten onderzoeken op het wel of niet aanwezig zijn van het vos gen.

Alenthe05 schreef:
Is het niet zo dat binnen het Merens ook vaak een bepaalde afwijking zit? Ik weet dat er bij mij in de omgeving ook altijd een man met Merensen fokt en dat daar soms de veulens van ingeslapen moeten worden ivm een erfelijke ziekte met de kans van 50%.

Heb ik nog nooit van gehoord, dus ik verwacht dat dit niet klopt. Men is juist heel erg streng als het op het fokken aankomt dus het kan zijn dat die man geen goedgekeurde hengst of merrie merens heeft met echte stamboek papieren maar een poney.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-17 21:54

vosveulens komen inderdaad soms voor, ik heb er zelf jaren geleden eentje gehad uit de moeder van quira, die dus ook vosfactor draagt, wat weer de reden is dat ik sommige hengsten niet kan gebruiken omdat deze dit ook dragen.

Alenthe05 van deze afwijking heb ik nog nooit gehoord, uiteraard komt het heel soms voor dat een veulen afwijkend geboren wordt maar dat gebeurd binnen ieder ras wel een keer, foutje van moeder natuur

Alenthe05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 07:26

Ik weet wel zeker dat die man merensen heeft, maar idd misschien zijn die niet raszuiver. Idd binnen elk ras gebeurd het weleens dat er een veulen met afwijkingen geboren worden.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 08:59

Klopt het dat sommige merensveulens bruin worden geboren en dan later zwart worden? had ik ergens gelezen dacht ik?
Ik zou trouwens best een voskleurige merens willen :+ , lijkt me heel mooi!, ik hou van vos, ik heb er 2 gehad ( geen merens dus) ik heb nu een zwarte merens en een witte arabier, kleur is voor mij ook zo niet belangrijk, maar vos vind ik wel mooi!.
Maar kleine Hera ziet er mooi zwart uit _/-\o_

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 09:07

Hahaha ja ik ben ook zo'n persoon die direct voor die vos zou gaan hihi

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:22

assebassie schreef:
Klopt het dat sommige merensveulens bruin worden geboren en dan later zwart worden? had ik ergens gelezen dacht ik?
Niet dat ik weet Assiebassie. Wat ik wel eens heb gezien is dat als de paarden veel inde zon staat de zwarte vacht wat bruin lijkt te worden. Als dan de wintervacht komt wordt paard weer zwart. Wellicht dat dit gebeurd is met een veulen dat in de zomer altijd buiten stond, want Hercule bijvoorbeeld kleurt wat gemakkelijker naar bruin als Polie.

Gilbey schreef:
Hahaha ja ik ben ook zo'n persoon die direct voor die vos zou gaan hihi
De vos merens die ik ooit gezien heb vond ik erg op een haflinger lijken (tot mijn grote verbazing) en ik weet niet of dat met alle voskleurige merens zo is daar ik er ooit ééntje gezien heb van twee jaar. Dus dan kun je gewoon een haflinger kopen. Is ook leuk }> .

In ieder geval wordt dit kleintje van INkepink als alles normaal gaat, een mooie zwarte merens met stamboek papieren en dat is iets om blij van te worden!

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 11:35

Heb je nog meer foto's TS? Benieuwd hoeveel ze al gegroeid is :D

Gilbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-17 13:36

pien_2010, haflinger heb ik al staan maar karakter technisch zit daar wel verschil in hihi.
Ik zit ook niet te wachten op nog een paardje extra en anders ook ook ik er 2 in van Inkepink, mag zij er 1 van mij in bruikleen