Bonte Qui Que Bou's eerste uitstap

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: Bonte Qui Que Bou's eerste uitstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:36

Haha nee dat kan inderdaad niet, daarom ben ik ook zo nieuwsgierig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 22:45

Klinkt als een aparte kleurenmix!
Misschien kun je een verklaring voor zijn vlekken vinden in het kleurgenetica forum? Daar zijn vast mensen die meer verstand hebben van kleurvererving bij bonte paarden, want zowel bruin als schimmel klinkt als een aparte combinatie binnen één veulen. En dan ook nog bont. :D

Edit: als hij trouwens genetisch gezien echt geen schimmel kan zijn, dan is hij misschien stekelharig bruin? Dan krijg je namelijk ook witte haartjes door de hele vacht heen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 23:06

SofieHavan schreef:
K zou er eens nieuwe moeten maken. Helaas is de vlek op zijn "lelijke" kan aan het "schimmelen".
Ik kan het niet beter uitleggen :/ echt mottig eigenlijk, dat is al zijn lelijke kant (lees met weinig bruin) en nu vervaagt het bruin ook nog. K heb hier enkele maanden terug ook zo'n topic gezien waarbij een bonte zo'n "afgebleekte" bruine vlek gekregen had na het verharen... Stom :P maar voor de rest is ie wel super leuk hoor! Lekker groot! :)

Het is een stekelharige vlek. Dat zie je wel vaker bij bonten. Sambertino heeft hem ook.
Afbeelding

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 08:20

-O- zo lelijk :oo
Nu ja, niet aan te doen. K veronderstel dat dat niet meer weg gaat? Kunnen Zijn andere vlekken dat ook krijgen? (Alsof het zich als een vieze ziekte verspreidt :') )

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:12

Mooie kant
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ook witte haren in

Minder mooie kant :P

Afbeelding

Afbeelding

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 11:15

Afbeelding

Afbeelding

T verschil met zijn veulenhaar

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:17

Ik vind hem nog steeds knap <3 maar tegen de tijd dat ie 3 is gaat er een zadel en shabrak op en zie je het nauwelijks nog :D

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:20

Vind hem wel een mooi kleurtje hebben gekregen! Hij lijkt wel heel groot geworden!

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:46

En anders een potje haarverf ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 11:48

ooh ja, dat soort vlekken heb ik vaker gezien en volgens mij (maar vergeef mij als ik het mis heb) blijft het vaak bij die ene vlek.

Maar Sofie, ik vind hem toch nog steeds prachtig en ja is jammer van die vlek, maar dat si niet anders.
Succes Bij Darley Angel!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 12:10

Lukasje schreef:
Mmm, zou die opmerking van 'korte hals' niet komen door een wat optisch bedrog veroorzaakt door het bontpatroon ?

Proficiat alvast!

Dat was ook het eerste wat ik dacht, want ik vind niet dat hij een korte hals heeft.
Een heel mooi veulen TS !

*edit*
Ik heb ook een keer een bonte gefokt met zo'n "schimmel"vlek, komt vrij veel voor bij bonten en blijft bij die enkele vlek.
Afbeelding

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 12:49

Ik vind het beetje zonde maar ja, niets aan te doen.

Verder komt het misschien niet zo over, maar ik ben wel echt tevreden met hem hoor :)
<3 Ik kan haast niet wachten om met hem aan de slag te gaan.
T komt er nu momenteel niet zo van omdat ik weinig structuur heb (vakantie etc, nu weer studeren), maar vanaf september ga ik er toch op't gemak aan beginnen. Ik had ook 't gevoel dat hij absoluut nog niet klaar was om wat meer in de hand te komen. Nu begint hij zelf te komen etc, dus ga ik hem toch wat meer "aanpakken".

Een borstelsessie, kleine wandeling aan de halster van 5 min, eventueel eens een dekentje opleggen etc,..
Dat hij goed in de hand is en me leert vertrouwen :)

Edit: zaterdag mag 'm al meteen weer eens gewassen worden ;)
Benieuwd of hij even flink zal zijn als de vorige keer!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 13:40

ooh ik weet dat j ehem echt super leuk vindt, maar kan ook echt goed snappen dat zo'n vlek niet is wat je wil, zou ik nl ook niet willen haha
Maar ja, we hebben er niets over te zeggen helaas

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-16 23:06

Ineens deze avond maar al een keer wat geprobeerd :P
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Voor eten doen die toch alles eh ;)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-16 23:07

Haha heerlijk die nieuwsgierigheid

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 12:06

Helaas niet tot op de keuring geraakt.
We moesten daar om 9u zijn, dus da's een 20tal minuten rijden, om 7u40 begonnen met laden, maar helaas, we kregen Bou niet op de trailer. Niet met de merrie, niet met eten, niet met de longe, niet met trekken noch duwen... alles geprobeerd. Arme Bou is paar keer tegen de grond gegaan, ik heb een hoef in mijn gezicht gehad... Tegen 9u hadden we al besloten niet meer te gaan maar Bou moest én zou toch de trailer opgaan. We konden hem onmogelijk terug op de weide steken zonder dat hij geladen was... Tegen 10u30 waren we echt kapot, ik zag het echt niet zitten. Gelukkig passeerde de buurman. Die heeft veel ervaring met jonge paarden en hij kreeg Bou er in 10min op (zonder de merrie). Echt ik voel me stom, want ook al heb ik al meer dan 20 jaar paardenervaring, ik ken er dus niets van. Wij waren volledig verkeerd bezig met Bou en maakten hem alleen maar meer bang. Ik ben dus ontzettend blij dat de buurman passeerde of we stonden er wellicht nog.
Bou is dan 2x op de trailer gegaan en dan hebben we hem bij zijn mama laten gaan.
Positieve ervaring voor hem (uiteindelijk) en wij hebben ontzettend veel bijgeleerd over de omgang met jonge paarden... Alleen jammer dat we dus niet tot bij de keuring geraakt zijn...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 13:04

Ai, dat is inderdaad geen leuke ervaring voor hem, twee uur aan trailergeworstel. :(:) Heeft hij niets aan zijn vallen overgehouden?
En waarom moest hij per se de trailer op voor hij de wei op kon? Ligt de wei op zo'n grote afstand dat je daar alleen met trailer naartoe kan?

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 13:16

Nee uiteraard niet, maar ik wil hem niet laten stoppen met het idee dat als hij niet wil/te bang is, hij niet moet. Ik wou hem laten stoppen met een goede ervaring. En dat is ook gebeurd nu. Hij is flink de trailer op gegaan, was erg rustig en kon er dan rustig af gaan en als beloning (naast de biks, aaitjes en lieve woordjes) mocht hij terug op de weide gaan. Als we hem nu niet kunnen laden/eindigen met een goede ervaring, zal dat de volgende keer ook niet lukken. Nu heeft hij hopelijk geleerd dat verzet niet loont en dat de trailer niet zo erg/eng is als hij dacht. Dus hopelijk gaat dat volgende week beter en leert hij snel dat de trailer iets positief is waar je aaikes en brokjes krijgt.

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 13:18

En nee, hij had gelukkig niets van zijn vallen. Das beetje t nadeel aan de ondergrond, die is erg glad.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:17

och jeetje! wat jammer, maar wel goed dat hij uiteindelijk de trailer op is gegaan.

Hoe is dat uiteindelijk gelukt? Altijd goed om van te leren.
Ik begrijp het wel hoor dat je het goed wilde afsluiten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 18:32

Ik ben ook wel benieuwd wat de truc voor dit geval was
Ik neem ze normaal gesproken altijd in het handtasje zeg maar
Dat vindt ik persoonlijk heel fijn werken

SofieHavan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-16 19:26

Voor handtasje is hij al te groot en sterk. Hij laat zich niet meer handtasje nemen :P
De truck ja, ik kan het moeilijk uitleggen, t ging hem vooral over uit evenwicht halen van 't veulen waardoor die verplicht werd naar jou te komen via cirkels en rondjes draaien en zo steeds dichter richting trailer. En dan met het zelfde systeem hem recht voor de trailer zetten en hem op de ramp voetje per voetje laten plaatsnemen en steeds rustig zijn, belonen, genoeg wachten en hem weer laten ontspannen etc. Wij probeerden dat ook maar konden hem nooit laten ontspannen als hij eens een stap in de juiste richting deed, hij bleef gespannen en 1 stap vooruit betekende meteen ook weer 2 stappen achteruit.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 19:40

Is hij wel gewend aan het handtasje?
Want ik heb ze met 7-8 maanden ook nog wel in het handtasje als ze de trailer niet op willen.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:04

Wij hebben ze nog met 1 1/2 jaar erop gekregen met handtasje :D

Fijn dat hij uiteindelijk netjes de trailer op is gegaan! De aanhouder wint, misschien als de tijd en ruimte er is, dat jullie het nog wat vaker kunnen oefenen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-16 20:05

Oh oh... Die van mij moeten vrijdag nog op de trailer :+ .
Wel fijn dat het nog is gelukt, ondanks dat het wat tijd gekost heeft!