Veulen met een heel aparte kleur

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re: Veulen met een heel aparte kleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:41

Ach... Vlieger was niet zo moeilijk ;) Jae staat wel ingeschreven, toen mocht dat nog mits het paard gecastreerd werd.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:45

Echt waar? Cremello ruin ingeschreven bij de Quarters? Nooit geweten! Ik dacht dat ze toen alleen maar werden opgenomen in het Paint stamboek?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:54

Hij staat ook niet als cremello ingeschreven, we wisten toen niet eens dat het zo heette, en hij was bij geboorte meer palominokleurig. Maar het stond toen wel zo in het regelementenboekje, merries zouden zelfs gespayed moeten worden... t jaar daarop was die regel er al weer uit.

polina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 19:57

Cassidy schreef:
Bij de Quarters mochten de Cremello's en Perlino's ook niet ingeschreven worden, dus mensen keken wel uit voordat ze Creme op Creme zetten....

Nou ik vind het een bijzonder veulen en zeker geen verkeerd veulen vanwege de kleur. De kleur doet me er niet eens toe er is niet eens bewust op gefokt. Ik wilde enkel mijn veulen laten zien omdat ik er trots op ben.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 19:59

Als de dracht goed blijft verlopen verwacht ik het komende voorjaar deze kleur te krijgen bij een veulen

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:02

@polina je hebt zeker geen verkeerd veulen hoor, het was vroeger niet zo wenselijk omdat er allemaal nadelen aan zouden kleven. Maar wees gerust, mijn ruin is 22 en nooit last gehad van zijn cremello-zijn ;)

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:03

Wat een prachtveulen, TS! Gefeliciteerd!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:05

polina schreef:
Cassidy schreef:
Bij de Quarters mochten de Cremello's en Perlino's ook niet ingeschreven worden, dus mensen keken wel uit voordat ze Creme op Creme zetten....

Nou ik vind het een bijzonder veulen en zeker geen verkeerd veulen vanwege de kleur. De kleur doet me er niet eens toe er is niet eens bewust op gefokt. Ik wilde enkel mijn veulen laten zien omdat ik er trots op ben.

Daar mag je ook heel trots op zijn en het is een prachtig dier. Alleen heerste er lange tijd het vooroordeel bij de Quarter Horse Association dat Double Dilutes zoals Cremello en Perlino zwakker waren. Men bestempelde ze ten onrechte als Albino's (die bij paarden niet bestaan), en heeft ze heel lang uit het stamboek geweerd. Er was een langdurige rechtzaak nodig voordat een groepje Quarter Horse Fokkers bij de American Quarter Horse Association het erdoor heeft gekregen dat ze wel ingeschreven mochten worden.

In de USA is dit kleurtje heel geliefd, omdat ze dol zijn op Valk en Palomino, en je gewoon met een niet zwart paard 100% garantie hebt op een van deze kleurtjes.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:06

Heeeeel knap veulen! :D
Volgens mij is dat een cremello.. :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:08

crazycactus schreef:
@polina je hebt zeker geen verkeerd veulen hoor, het was vroeger niet zo wenselijk omdat er allemaal nadelen aan zouden kleven. Maar wees gerust, mijn ruin is 22 en nooit last gehad van zijn cremello-zijn ;)

en mijn cremello merrie is 20 geworden dit jaar. Buiten een paar keer lichte koliek heeft ze nooit echt wat gemankeerd...afkloppen...

Heel mooi veulen heb je :j

polina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:14

Dank jullie wel allemaal! Ik ga hem zeker niet verkopen of er moet iemand komen met een hele grote zak geld haha. Ik weet wel dat ik straks een heel bijzonder springpaard erbij heb. Iedere dag kijk ik nog vol bewondering naar de kleine spruit.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:15

Dat is een leuke verassing zeg! Gefeliciteerd met je knappe kerel :)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 20:16

Wow wat een knapperd. Prachtige kleur (moeder ook trouwend)
Dat wordt veel poetswerk.

polina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:16

Cassidy schreef:
Cassidy schreef:

Daar mag je ook heel trots op zijn en het is een prachtig dier. Alleen heerste er lange tijd het vooroordeel bij de Quarter Horse Association dat Double Dilutes zoals Cremello en Perlino zwakker waren. Men bestempelde ze ten onrechte als Albino's (die bij paarden niet bestaan), en heeft ze heel lang uit het stamboek geweerd. Er was een langdurige rechtzaak nodig voordat een groepje Quarter Horse Fokkers bij de American Quarter Horse Association het erdoor heeft gekregen dat ze wel ingeschreven mochten worden.

In de USA is dit kleurtje heel geliefd, omdat ze dol zijn op Valk en Palomino, en je gewoon met een niet zwart paard 100% garantie hebt op een van deze kleurtjes.[/quote] Nu heb ik haar met een vos laten insemineren. Ik ben zeer benieuwd welke kleur er volgend jaar weer in de wei erbij staat. Maar de merrie heeft een half papier dus ik kan ook niet herleiden wat er aan moederszijde zit. Vaderszijde van de merrie zit schimmel in, want dat is de hengst Bachus Z.

polina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-14 20:17

Laurabram schreef:
Wow wat een knapperd. Prachtige kleur (moeder ook trouwend)
Dat wordt veel poetswerk.

Ja heel erg veel poetsen. Hij houdt ervan om even te rollen in de plassen water. Heb ik weer :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:00

polina schreef:
Ja en vandaag is de merrie drachtig bevonden van de hengst Comilfo Plus Z. Dat is een vos, dus ik hoop volgend jaar weer op een verrassing, want met vos is bijna elke kleur mogelijk.

Geen cremello/perlino iig. Er is 50% kans dat mama haar gen doorgeeft. Veulen kan dus evt valk palomino of smokey black worden afhankelijk van wat beide ouders dragen als ik het goed heb. Anders gewoon bruin vos of zwart, al weet ik het niet zeker van zwart en smokey black

Dit veulen lijkt me perlino

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:04

Dat weet niemand zeker Lifaya :) In theorie kan het natuurlijk.

Schimmel kan in elk geval niet.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:06

Schimmel is idd uitgesloten haha. (Wees maar blij, dat zijn smerige monsters die van groene en bruine en gele vlekken houden xD ik kan het helaas weten, ik rijd een schimmel quarter xD)

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-14 22:19

Erg mooi veulen je zal wel raar hebben staan kijken.
Ik heb een champagne quarter bijna dezelfde kleur erg mooi dus!
Veel plezier ermee en welke kleur het ook id hij is knap!

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:05

polina schreef:
Ik denk cremello...

Proficiat met de schone! :D

Zou het toch laten testen op zwart en agouti want je kan niet smokey cream of perlino uitsluiten. Tint van kleur zegt niets van wat voor genotype het is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 16:31

Peterina schreef:
polina schreef:
Ik denk cremello...

Proficiat met de schone! :D

Zou het toch laten testen op zwart en agouti want je kan niet smokey cream of perlino uitsluiten. Tint van kleur zegt niets van wat voor genotype het is.

Huh? Testen op zwart? Ik ben altijd van mening geweest dat, als een paard zwart draagt, hij het altijd moet laten zien?

Agouti is een ander verhaal. Dat kan ook zonder zwart aanwezig zijn. Agouti beperkt het zwart op het moment dat het paard zwart draagt tot benen, manen en staart (=bruin, valk of perlino)

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 11:53

Het gaat hier wel over een dubbel-dilute van creme, niet een 'gewoon' gekleurd paard.

Smokey-creams en perlino's kunnen net zo 'licht' zijn gekleurd als cremello's ... vandaar de opmerking om te testen. Uit twee valk ouders kan cremello, perlino of smokey cream komen ... in welke tint van creme dan ook.

Deze hengst is bijvoorbeeld een smokey-cream ... DNA getest:
http://www.mdrminiaturehorses.com/media ... C_0077.JPG

polina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-14 16:41

Er is hier niet bewust op gefokt. Het was echt een grote verrassing hoor toen L'Amour ineens op de wereld stond :)
Ik weet niet of ik hem ga laten testen, ik zie er geen meerwaarde in...

swaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-14 16:45

Mooi beestje!!!

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:14

Hij is wel erg mooi hoor, ik hou wel van apparte kleuren.