Stiekeme bevalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WorthTheWait

Re: Stiekeme bevalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 00:52

Gefeliciteerd met je kleine!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 07:03

Het is inderdaad een klein poppetje.
Maar dat was het vorige veulen van deze merrie ook.
En dat is helemaal goed gekomen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:18

Mooi veulen!

Alleen ik heb met verbazing dit topic gelezen.. Zal ik wel weer commentaar op krijgen, maargoed. Geen camera of birth alarm en dan pas 's ochtends erachter komen dat er een veulen bij ligt? Kan natuurlijk gebeuren, maar stel dat het veulen ziek was? Dan ben je zomaar een paar uur verder! Ik moet er niet aan denken iig.

Veulen 1 mei geboren en 5 mei alweer op de merrie?? Zou je niet eens het geduld hebben om de merrie even te laten herstellen van de bevalling (banden etc.)? Ik geloof dat de meeste dierenartsen aanraden om 2 weken te wachten. Daarnaast is gedwongen beweging slecht voor je veulen, zeker nu ze nog zo jong is.

Als ik het zo lees ben je gek met je merrie en haar kind, wees zuinig op ze :)

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 08:22

Gefeliciteerd! *\o/*
Mama is ook een knapperd, zeg :D

silvia58

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:52

Mosh schreef:
Mooi veulen!

Alleen ik heb met verbazing dit topic gelezen.. Zal ik wel weer commentaar op krijgen, maargoed. Geen camera of birth alarm en dan pas 's ochtends erachter komen dat er een veulen bij ligt? Kan natuurlijk gebeuren, maar stel dat het veulen ziek was? Dan ben je zomaar een paar uur verder! Ik moet er niet aan denken iig.

Veulen 1 mei geboren en 5 mei alweer op de merrie?? Zou je niet eens het geduld hebben om de merrie even te laten herstellen van de bevalling (banden etc.)? Ik geloof dat de meeste dierenartsen aanraden om 2 weken te wachten. Daarnaast is gedwongen beweging slecht voor je veulen, zeker nu ze nog zo jong is.

Als ik het zo lees ben je gek met je merrie en haar kind, wees zuinig op ze :)

Van mij krijg je zeker geen commentaar want ik ben het helemaal met je eens :D
Wij wachten ook altijd 2 weken voordat de merrie weer onder het zadel gaat en het veulen blijft dan in de box.
Ik vind het wel een heel mooi luxe veulen en ik hoop dat ze in goede gezondheid op mag groeien.
Heel veel plezier met moeder en kind :j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 12:54

Nee hoor, ben het er ook wel mee eens. Zo vroeg onder het zadel snap ik ook niet. Inwendig en mentaal moet de merrie toch weer even aansterken en het een en ander verwerken. Je kunt dan beter wat langer wachten dan te kort.
Maar goed, misschien heeft TS voor al haar keuzes een goed argument :)

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:25

Al hars en dan melk aan de benen kan ik geen stiekeme bevalling noemen, dan heeft ze genoeg seintjes gegeven dat de bevalling dichtbij komt. Je kunt je er niet achter verschuilen dat het vorige keer anders ging, want een bevalling gaat nooit helemaal hetzelfde ieder jaar.
Met deze signalen hoor je te zorgen dat je je merrie kunt controleren, je hebt een aantal hele duidelijke signalen genegeerd en bent niet in het ootje genomen hoor!
Maar het is zeker een leuk veulen en ziet het goed gezond uit.

Ik vind ook dat je te snel gaat rijden en het veulen is te jong om mee te lopen, neem toch de tijd om de merrie te wennen zonder veulen van stal te gaan.
Ik heb ook altijd op mijn merrie gereden, maar nooit voor het veulen 2 weken oud was. Mijn veulens konden allemaal als ze 2 weken waren een korte periode alleen op stal blijven en dan kon de merrie weer onder het zadel.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:47

Gelukkig ben ik niet de enige ik vind het echt veel te snel dat er weer op de merrie word gereden ook goede zorg (nazorg) hoort bij fokken en in het geval van niet waken terwijl er duidelijk melk is en dan ook weer zo snel rijden is echt niet goed te praten sorry!

Het veulen is prachtig maar waarschijnlijk weer zo klein omdat de merrie te lang intensief is door gereden dat krijgt niet de ruimte op te groeien.

Zie dit als tips en niet als alleen maar kritiek want het is nu goed gegaan maar voor in de toekomst kan zo mis lopen een keer. Je hoeft ze niet in een goude kooitje te houden maar wel rekening te houden met.

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:51

ik wil even een aanvulling geven op bovenstaand commentaar van een aantal mensen ;)

ik heb het 1e veulen van deze merrie in mijn bezit en ik kan jullie verzekeren dat ts erg zuinig op haar paard en veulen is
mijn veulen was zo schaapmak toen ik hem ging afspenen, kon alleen mee lopen (zonder mama) liet zich netjes poesten, voetjes optillen enz enz
toen ik hem ging ophalen stond hij op dat moment nog bij zijn moeder, halster om en hij liep heel parmantig en dapper met mij de trailer in
en moeder stond gewoon op stal

wat betreft het rijden..........wie zegt rijden
misschien hebben ze alleen even 10 minuten gestapt en meer niet

denk dat het ieder zijn eigen keus is hoe lang je een merrie verlof geeft om het even zo te noemen :P

wat betreft stiekeme bevalling of niet............
ts kent haar merrie het beste

ik heb ooit 1 keer een veulen uit mijn eigen merrie gehad en mijn merrie stond destijds bij mij thuis
ben om half 4 snachts nog wezen kijken en merrie was nog steeds erg rustig enz
ben naar bed gegaan en om half 7 mn bed uit gebeld door de buurman dat er een veulen naast stond
dus tja zo zie je maar al kijk je 100x dan nog kan een merrie het even snel alleen doen ;)

missanous

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 13:54

geshahquille schreef:
Het veulen is prachtig maar waarschijnlijk weer zo klein omdat de merrie te lang intensief is door gereden dat krijgt niet de ruimte op te groeien.

en nog even een aanvullig op dit:

dit stukje slaat nergens op (vind ik)
mijn ervaring is dat het beter is om zo lang mogelijk door te rijden omdat dit de bevalling makkelijker zou maken (dit is mij altijd verteld door fokkers)
daarbij alle mensen die een veulen hebben gefokt rijden zolang mogelijk door

daarbij is er verschil in rijden en rijden.......
ik weet zeker dat ts de training op het laatst heeft aangepast aan de duur van de dracht ;)

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 18:59

Mijn motto is leven en laten leven.
Ieder doet het op zijn eigen manier.
En als je niet weet hoe en wat er gebeurd is is het wel heel makkelijk oordelen.

Zoals missanous ook al zei kan je niet zeggen dat ze lang is door getraind als je niet weet hoe die training is gegaan.
Dat geldt natuurlijk net zo voor het nu al rijden.
Maar ieder zijn mening hoor.
Dit is niet mijn eerste veulen.
En ik heb het altijd op mijn manier gedaan.
En zo zal ik het ook zeker blijven doen.
Ik verplicht niemand het zo te doen.
Ik ben van mening dat dit een goede manier is.
Wat iemand anders voor mening heeft mag gedeeld worden natuurlijk.
Maar probeer niet je mening op te dringen aan ander.
Laat iedereen in zijn of haar waarde.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:24

Wauw mensen ts weet het nu wel weer hoor!
Ze doet het gewoon lekker op haar manier en niet die van jullie.
Dat er nu iemand opstapt om alleen een stap rondje te maken dat ken best dit paardje wordt niet gelijk getraind hoor dit bouwen ze gewoon op en op een vriendelijke manier!
Jullie hoeven echt geen zorgen om deze kleintje en moeder te maken want die doen het harstike goed en zal ook zo blijven!

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 13:12

Wat een prachtig veulentje zeg! Gefeliciteerd!