Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Ikenmijzusje schreef:ze kunnen elk moment bevallen van waarschijnlijk 2 prachtige hengstjes zo aan de buik te zien worden het hengstjes
LukieBradley schreef:Prachtig veulentje!
Lief snoetje en een mooie mama.
Ik vraag me werkelijk af of bij zo'n staande bevalling het veulentje iets over kan houden als het op de grond valt?
Ik zal wel dom zijn
gerlindie schreef:LukieBradley schreef:Prachtig veulentje!
Lief snoetje en een mooie mama.
Ik vraag me werkelijk af of bij zo'n staande bevalling het veulentje iets over kan houden als het op de grond valt?
Ik zal wel dom zijn
Giraffen vallen altijd van 2 meter hoogte op de grond, en die overleven het ook.
Dus ik denk dat het niet al te veel kwaad kan
pien_2010 schreef:gerlindie schreef:
Via PB heb ik van iemand die veel van paarden af weet en diergeneeskunde studeert en liever anoniem wil blijven op BOKT het volgende geleerd:
"Merries bevallen in principe altijd liggend. Ze kunnen namelijk evt. de bevalling uitstellen tot een veiliger tijdstip, dus dat vluchten is niet zo'n big deal. De veulens staan meestal snel genoeg nadat de navelstreng breekt.
Nadat het veulen uitgeworpen is blijven moeder en veulen nog eventjes liggen, soms geloof ik wel 3 kwartier (dat hoop je niet natuurlijk, duurt laang), want in die tijd wordt er door de navelstreng nog flink wat bloed naar het veulen gepompt. Veulens die dit bloed niet krijgen kunnen in sommige gevallen "dummies" worden, omdat ze niet genoeg kracht hebben meegekregen. Dan krijg je slappe veulens, en dat willen we natuurlijk niet.
Na een tijdje "wanneer het genoeg is" (dat varieert) staat de moeder op en daarbij breekt de navelstreng op een van te voren bepaalde plaats en dan gaat het veulentje (dat waarschijnlijk al aan het rondkrabbelen was) ook staan en op zoek naar de uier van mama.
Dat het bij giraffen volgens iemand anders dan wel vallend gaat, is weer voor die diersoort van belang denk ik. Maar giraffen zijn heel andere beesten".
Dus hiervan heb ik geleerd want dit komt wel zinnig over. Dus met toestemming van de anonieme schrijver deel ik dit met jullie.