shetlander merrie drachtig (hengst is fjord)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:36

Omg!!
en dus? had hij beloofd aan je dat hij hem er nooit in zou steken bij de dames? Of dat je merries tijdens hengstigheid zichzelf nooit en te nimmer als echte snollen zouden gaan gedragen?
Joehoe!! Word eens wakker...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:36

Tot zn hormonen gaan werken. Echt waar het verstand van sommige mensen zit, ik vraag het me nog steeds af .... :n

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:37

maar de da heeft geschand of iets, en je geadviseerd?
je zult wel na moeten denken, hoe je het na de bevalling wil doen ( als dit al goed gaat ) dat veulen wordt groter en groter.... en mams gaat het daar heeeeeeel zwaar mee krijgen

en waarom kwam hij erbij als je maar 1 stukje hebt???

Mandy

Re: shetlander merrie drachtig (hengst is fjord)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:42

Pff dit gaat vast een zorgenkindje worden.

dor1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:44

Ik volg

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:45

minimelona schreef:
Omg!!
en dus? had hij beloofd aan je dat hij hem er nooit in zou steken bij de dames? Of dat je merries tijdens hengstigheid zichzelf nooit en te nimmer als echte snollen zouden gaan gedragen?
Joehoe!! Word eens wakker...

Helemaal idem. Dit klinkt maar al te belachelijk,sorry. En geen keus,keus heb je altijd. Een ontsnapping van de hengst kan de beste gebeuren,maar zomaar 3 jaar een hengst bij laten lopen en dan achteraf bedenken of zoiets wel gaat lukken...

Nu,zul je zien dat het wel lukt. Bij ons loopt er elk jaar wel iets verkeerd,ondanks de beste zorgen.
Ik wens je in elk geval veel succes,zeker ook voor het merrietje,het ziet er echt een leuk ding uit en ik wens niemand een dood veulen of een dode merrie toe,dus jou ook niet!

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:46

Ben benieuwd wat daar uitkomt ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:47

Er zijn hier reacties waarvan ik denk, doe eens even netjes zeg.
Kat elkaar niet zo af zeg!!

Kheb zelf ook een hengst gekend die niet geinterreseerd was in merries. Ook met hengstigheid niet. En toch mocht hij een veulen verwekken.
Na zn casteratie was hij net als ervoor. Gewoon no interrested.

Niet iedereen snapt dat na 1 jaar de hormonen gaan spelen.
Dit is gewoon vast een fout, die niet weer gemaakt word.

....Dus zou het ook even wat vriendelijke kunnen?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:49

Vriendelijker?

Als ze niet genoeg verstand hebben om een hengst niet weg te houden van de merries, dan hebben ze zeker niet genoeg verstand om een veulen op te voeden.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:49

Beste TS.

Vanaf 8 (acht) maanden is (Edit:kan het zijn dat) een hengst vruchtbaar. Dit is na te zoeken op bokt, via google en na te vragen bij de dierenarts.

Hier een stukje sexuele voorlichting voor beginners.

Merrie en hengst geeft veulens.

Punt. Paarden gaan niet netjes vragen of het uitkomt, die doen gewoon. Al is het pimpelpaars met stippeltjes. Maakt niet uit.

Sorry, het spijt me om je teleur te stellen. Je had de indruk dat het wel meeviel?

Tja, als de merrie drachtig is, dan gebeurt er inderdaad niet veel meer, maar ze zijn dan toch echt drachtig. Foei zeggen gaat niet helpen helaas. De eigenaren moeten hun gezond verstand gewoon gebruiken (wat helaas niet altijd het geval is, maar goed). Je hebt het niet zelf bedacht dat ze bij elkaar konden. Dan kun je het misschien voorzichtig gaan vertellen aan degene die wel bedacht had dat het bij elkaar kon. Straks heb je (jullie) de verantwoordelijkheid voor een hele verzameling pony's die daar dan staan.

Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik het zo stel, maar helaas is het zo wel.
Laatst bijgewerkt door zoutenootjes op 07-05-13 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:50

Nou kan het wat vriendelijker?

Die van jou mag dan een uitzondering zijn, maar in 99% van de gevallen duikt een hengst er gewoon bovenop!
Ik vind het echt heel dom dat mensen zo denken, laat het zaakie verwijderen voor je hem bij merries zet.....
Je kunt toch zelf ook wel bedenken dat het dus hartstikke fout kan gaan!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:51

Dan nog steeds kan het vriendelijk verteld worden, kirr....

En wie zegt dat ze het veulen zullen houden? Want ik lees hier wat over opvoeden?
Laatst bijgewerkt door maralyn op 07-05-13 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:51

maralyn schreef:
Er zijn hier reacties waarvan ik denk, doe eens even netjes zeg.
Kat elkaar niet zo af zeg!!

Kheb zelf ook een hengst gekend die niet geinterreseerd was in merries. Ook met hengstigheid niet. En toch mocht hij een veulen verwekken.
Na zn casteratie was hij net als ervoor. Gewoon no interrested.

Niet iedereen snapt dat na 1 jaar de hormonen gaan spelen.
Dit is gewoon vast een fout, die niet weer gemaakt word.

....Dus zou het ook even wat vriendelijke kunnen?

De hengst is reeds 3 jaar,dan kun je wel gaan denken dat die een keer gaat dekken,een jaarling,OK,die zijn lang niet allemaal geobsedeerd door hun hormoontjes. Maar dan nog zou ik het niet aandurven,niet met een kleine shet erbij,daar gaat het vooral om.
Ze zijn soms al nauw genoeg langsachter en de bevallingen gecompliceerd.
Ik heb 2 dagen terug nog een dood veulen gehad hier,en zo een bevalling is vreselijk,dat wens je niemand toe.
Ik hoop alleen maar dat er voor gezorgd wordt dat hier zéker iemand bij is,zodat er kan ingegrepen worden indien nodig,om het merrietje veel leed te besparen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:53

zoutenootjes schreef:
Beste TS.

Vanaf 8 (acht) maanden is een hengst vruchtbaar. Dit is na te zoeken op bokt, via google en na te vragen bij de dierenarts.

Hier een stukje sexuele voorlichting voor beginners.

Merrie en hengst geeft veulens.

Punt. Paarden gaan niet netjes vragen of het uitkomt, die doen gewoon. Al is het pimpelpaars met stippeltjes. Maakt niet uit.

Sorry, het spijt me om je teleur te stellen. Je had de indruk dat het wel meeviel?

Tja, als de merrie drachtig is, dan gebeurt er inderdaad niet veel meer, maar ze zijn dan toch echt drachtig. Foei zeggen gaat niet helpen helaas. De eigenaren moeten hun gezond verstand gewoon gebruiken (wat helaas niet altijd het geval is, maar goed). Je hebt het niet zelf bedacht dat ze bij elkaar konden. Dan kun je het misschien voorzichtig gaan vertellen aan degene die wel bedacht had dat het bij elkaar kon. Straks heb je (jullie) de verantwoordelijkheid voor een hele verzameling pony's die daar dan staan.

Ik hoop dat je het me niet kwalijk neemt dat ik het zo stel, maar helaas is het zo wel.

Netjes verwoord. Sluit ik me helemaal bij aan!

TS, hoe ziet je andere merrie er nu uit? Straks zit je met twee veulens met alle consequenties van dien.
Ik hoop dat je zo snel mogelijk je hengst laat castreren.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:53

reacties zijn al genoeg gegeven over een hengst bij een merrie te laten staan |o
dus ik hou verder mijn mond maar een slimme actie is het zeker niet :x
ik hoop dat alles goed gaat met het merrietje ik ben wel benieuwd wat voor veulen eruit komt

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:54

Pretty,

Ja, de hengst is 3, ze hebben een fout gemaakt.... Ze geeft toe, hij moet gecastereerd worden.

Maar is het dan zo moeilijk om dan ff netjes tegen over elkaar te blijven?

We weten niet hoelang de TS al paardne heeft, we weten haar achtergrond niet. En moeten we dan maar zo reageren?

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:56

maralyn schreef:
Dan nog steeds kan het vriendelijk verteld worden, kirr....

En wie zegt dat ze het veulen zullen houden? Want ik lees hier wat over opvoeden?

Ik zie hier niet veel onvriendelijk, alleen eerlijke reacties. Hoe vriendelijk of onvriendelijk de reacties ook zijn, de TS gaat toch niets doen met al die goedbedoelde reacties. Maar dat neemt nog altijd niet weg dat iedereen zijn eigen mening mag hebben.

Nee klopt want de eerste maanden als het veulen bij merrie loopt is er geen sprake van opvoeding ofwat?
De paardenmarkt ligt op zen gat, als ze het willen verkopen gaat een stuk minder opbrengen dan het gekost heeft en wie weet waar komt het terecht.

Ik zie dit niet goed komen. Lijkt alsof ze nog niet eens een DA laten komen hebben.. ze ziet er dik uit lees ik als antwoord.

Ben het gewoon beu om overal onkundige mensen met paarden te zien en die gaan er dan nog rustig eentje bijfokken.

Vind jij dat dan echt een goed idee?

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:56

Tja, de nodige oordelen en info heb je inmiddels al kunnen lezen, dus dat laat ik achterwege :+
Ik hoop voor je dat alles goed gaat. Is het haar eerste veulen? en weet je nu of je fjordenmerrie ook drachtig is?
Castreren zou ik zo snel mogelijk doen, tenzij je hem dit jaar weer z'n gang wilt laten gaan.
Best kans trouwens dat de andere merrie overigens recent is gedekt; ik zou haar zeker na laten kijken.
Vraag ook even goed advies bij je da of andere fokkers over de periode na de castratie en wanneer ze dan weer het beste bij elkaar gezet kunnen worden.

Ab2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 12:58

En trouwens, de merrie is nu toch al gedekt. Je kan dan beter tips geven over hoe het verder gaat.
Het is misschien niet slim om een hengst met een merrie in de weide te zetten maar daar is nu niks meer aan te doen. En vriendelijk zijn kost niks :)

Mando

Je weet nog niet wanneer zijn ballen eraf gaan.. wat denk je van gelijk.
Wat is de reden dat het nog niet is gebeurt.

Als ie van mij was geweest waren zijn ballen er al af gegaan voor hij bij de merries ging.

Hoop dat alles goed gaat voor je.

zoutenootjes

Dank je wel Poeltje. Ik heb even in het profiel van TS gespiekt. Ze is 16, dus ik denk zomaar dat de ouders van TS een rol spelen voor wat betreft de beslissing om de hele groep bij elkaar te zetten. Hopelijk beginnen de consequenties nu wat duidelijker te worden.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:00

maralyn schreef:
Pretty,

Ja, de hengst is 3, ze hebben een fout gemaakt.... Ze geeft toe, hij moet gecastereerd worden.

Maar is het dan zo moeilijk om dan ff netjes tegen over elkaar te blijven?

We weten niet hoelang de TS al paardne heeft, we weten haar achtergrond niet. En moeten we dan maar zo reageren?

De meeste reacties zijn best netjes,inclusief die van mij.
Ik vertel eerlijk wat ik denk,ze vraagt toch of dit goed kan gaan?

Wel,neem het aan vanuit mijn ervaring,dit is heel zeker een risicodracht en deskundige begeleiding bij de geboorte is vereist!
Natuurlijk kan het goed gaan maar shetlanders is toch een ras met extra risico's,het loopt zo al genoeg fout,dat dit eigenlijk echt wel onverantwoord was.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:00

Tja, als je ze nu pas uit elkaar kunt zetten dan zal ook de andere merrie waarschijnlijk drachtig zijn en heb je volgend jaar nog een veulen, ts, één raad, mochten er hengstveulens uitkomen zorg er dan voor dat ze gecastreerd worden als ze een half jaar oud zijn. Ik wens je veel succes toe met de bevalling het kan goed maar ook verschrikkelijk fout gaan. Heb een shetlandmerrie gezien die gedekt was door een slank hengstje die maar tien cm groter was, helaas had dit veulen zich niet aangepast aan de baarmoeder, veulen en moeder alle twee dood. Dus enig toezicht en begeleiding van een da tijdens de bevalling is wel op zijn plaats.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:01

ik volg ook!

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-13 13:01

Ik lees net dat de TS 16 is. En het lijkt me dan wel logisch dat zij die beslissingen dan niet zelf mag maken...

ze is nog niet volwassen en als ze haar ouders niet kan overtuigen dat het niet best is als er een groot veulen in een kleine merrie zit. Of dat de hengst de andere merrie ook hebben kunnen gedekt, dan kun je er maar weinig aan veranderen.

Ik denk dat de TS de boodschap snapt. Ik hoop alleen zeer, dat haar ouders het gaan snappen.
Die zijn uit eindelijk eind verantwoordelijke hiervoor.
Tenzei de TS de volledige zeggenschap heeft over de paarden....Dan wordt het weer een ander verhaal.

Ik kan me best voorstellen dat ts denk: Nou ik ga niet luisteren naar JOEHOEE!! Wordt een wakker!!
Zou ik eerlijk gezegd ook niet doen.
Niet omdat ik een eigenwijze ben, maar puur hoe het er staat.