HELLUP, KOLIEKJE IS GEBOREN.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kay27

Re: HELLUP, KOLIEKJE IS GEBOREN.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:21

Gefeliciteerd met je mooie merrieveulen!
Wij doen het ook vanaf dag 1, maar wel met 2 man. Een gaat even met de merrie lopen (erf op en neer, echt maar heel even) en de ander blijft in de stal bij het veulen om toe te zien dat die geen gekke dingen doet. De merrie nemen wij altijd wel mee met een touw om de neus want die eerste paar keer zijn ze beresterk!

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:25

Daar is de scheet! Wat een poppetje! Nogmaals gefeliciteerd! *\o/*

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:06

Gefeliciteerd! Ook ik geloofde niet echt in een drachtige dame, maar heb je nooit af willen branden! (Had ook meer discussie met andere bokkers als met jou...)
Heb je profiel ook regelmatig gechecked. Heel veel plezier!

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:03

Een Friese opa toch? gaat helemaal goed komen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:08

Nou kijk eens aan, dus wel.
Wat een plaatje en ze kan al goed gek doen op die laatste foto.
Leuk dat je niet voor niets in spanning hebt gezeten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:10

kay27 schreef:
Wij doen het ook vanaf dag 1, maar wel met 2 man. Een gaat even met de merrie lopen (erf op en neer, echt maar heel even) en de ander blijft in de stal bij het veulen om toe te zien dat die geen gekke dingen doet. De merrie nemen wij altijd wel mee met een touw om de neus want die eerste paar keer zijn ze beresterk!

En dat is ook geen wonder als je de merrie de eerste dag al bij het veulen weg haalt.
Is nergens voor nodig, geeft alleen maar onnodig stress voor moeder een kind.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:19

:D Het is wel een leuk koliekje...
Ik ben er ook voorstander van om een veulen al vrij snel even van de moeder af te halen. Even het erf op en neer terwijl iemand het veulen in de gaten houdt. Dat dagelijks opbouwen met een paar minuten. Na een week wil ik ook dat een veulen aan het halster leert meelopen naast de moeder naar de wei en ik zette een veulen dan ook weleens naast de moeder vast met poetsen. Die poetste ik dan zo mee met een zachte doek zodat het veulen gewoon leert wat hij als een groot paard normaal moet vinden. Ook even de voeten optillen. Gewoon normaal als paard behandelen maar niet te lang laten duren.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:20

Gefeliciteerd!! Zou ze ook niet uit elkaar halen in het begin. Heb ik zelf ook niet gedaan met het beperkte aantal veulens wat ik heb gefokt en nooit een probleem gehad met scheiden na een paar weken. Veulentjes lekker met bekende paarden laten staan en dan hadden ze daar hun steun aan.

Heb even in je vorige topic gegluurd en moest meteen denken aan een situatie die ik 35 jaar geleden meemaakte. Merrie dik en koliekerig, veearts voelde op en feliciteerde mij met een veulen wat minstens 9 maanden oud was. In Utrecht bleek het dat hij een opgezette darm voor een veulenbeentje had aangezien. Ze hebben daar behoorlijk gelachen. Opvoelen is dus geen garantie :D
Het is trouwens best een pracht veulen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:11

KS --> KS-ITP

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 09:56

nogmaals gefeliciteerd! :D

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:01

Jahoor, daar is ze dan!! :d
Ik had je al gefeliciteerd per PB, maar hier nogmaals Gefeliciteerd!!!

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:09

Wij hebben het veulen 2 weken bij de moeder gelaten en toen even moeder de stal uit, voor het veulen 3 weken was liep moeder weer mee in de lessen!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:16

:o Je hebt er nu toch zeker wel de dierenarts bijgehaald hé? :D

Nee effe serieus: van harte gefeliciteerd met de kleine! Super! Fijn dat het goed gegaan is én je gevoel dus de beste raadgever is gebleken.
Geniet ervan! *\o/*

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 10:42

Dit is die dikke merrie met vetrimpels op haar billen hahahaah :P
Heerlijk lijkt me dat om te zeggen;
I hate to say that I told you so, but I told you so :)

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 10:44

Gevoel is inderdaad een goede raadgever. Dat blijkt nu ook wel weer. Haha.
Gewoon naar je gezonde verstand luisteren, dan kom je heel ver.
Het zou gewoon te toevallig zijn dat er na ruim tien maanden koliek zou zijn. Dus we gingen van dracht uit en hielden Amber goed in de gaten. Zodra we maar één seconde hadden getwijfeld, hadden we uiteraard de da gebeld.
Dat heb ik gelijk gedaan toen ik hoorde dat de nageboorte er nog niet uit was en ik wist dat die binnen een paar uur eraf moest zijn.

Genieten doen we zeker wel, is ook wel heeeeeeeel moeilijk om dat niet te doen. Zo lekker scheetje is het. Hihi

kappiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:24

Gefeliciteerd!!! Met je super leuke mooie koliekje haha!!
Ze is goed gelukt hoor dat zeker!
Heb je vorige topic ook gevolgd en heb volgens mij maar 1x gereageerd toen je besloten had eruit te stappen. Werd zo boos door die mensen die alles maar 100x zeiden en alleen maar gelijk wilde hebben, en het dus verpesten voor de mensen die wel wilde weten hoe het zou aflopen. Heb zo nu en dan in je profiel gekeken maar ben even paar dagen niet zo actief geweest en dacht oh eerst eens kijken of er al een veulie is bij amber haha en ja hoor!!! Lekker genieten van je mooie meisje!

Wat wij doen om de merrie en veulen te laten wennen aan het uit elkaar zijn is om merrie voor de stal even vast te binden zodat merrie en veulen elkaar kunnen aanraken maar niet bij elkaar kunnen en dan eerst even ervoor en daarna veulen er uit laten stukje over het erf lopen en weer terug zetten zo bouwen we dat op tot we de merrie uitgebreid kunnen poetsen en dan het veulen er pas weer bij en rondje lopen en op een gegeven moment als veulen rustig op het hok blijft alleen met de merrie een rondje lopen en weer terug komen of met de merrie naar buiten lopen dan daarna als de merrie uit zicht is het veulen mee naar buiten nemen en ze daar weer samen laten tot je het veulen op stal of op de wei kunt laten en de merrie mee kan nemen.
Dit vergt wel een hoop geduld en het duurt even voor de merrie echt weer een lesje kan lopen maar goed er komt weinig stress bij kijken hebben wij ervaren.
Ook als we prive les gaven met de merrie lieten we het veulen er soms ook nog wel bij lopen dan ging het veulen zijn eigen weg en de merrie liep braaf haar lesje. Dit deed ik alleen als ik gevorderde klanten had niet bij de beginners haha...
Heel veel succes en zeker veel foto's plaatsen hoor van je "Koliekje" haha!

Mylou_milou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 11:39

Wat een leuk dier!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 14:12

Iedereen alvast hartelijk bedankt voor jullie tips, ik ga binnenkort idd starten met het wennen van niet bij elkaar staan. Eerst moet mijn enkel weer goed zijn. Marijke vond het vorige week dinsdag zo nodig om op mijn hak te gaan staan. Dus die ligt nu nog open. Zodra ik weer schoenen kan dragen en Amber Vienna wat meer los laat ga ik starten.

usamontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:15

Gefeliciteerd met je plaatje van een merrie! Geniet er maar lekker van!!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 14:30

Begrijp ik nu uit het andere topic dat mensen niet geloofde dat die merrie drachtig was???

Whahaha :')
Sorry,.... :o

Gefeliciteerd met je schattige veulentje. :j

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:06

*\o/* *\o/* *\o/*
wat een knappe meid!

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:11

nogmaals geveuliciteerd met je prachtige cadeau !!!
wat zullen een hoop mensen uit het vorige gesloten topic op der neus kijken :)

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 16:16

Leuk veulentje, gefeliciteerd.
Wat betreft het rijden, wij hebben toen eerst het veulen meegenomen, de bak in.
Rende in het begin even mee met moeders, maar na een poosje ging hij zelf een beetje zijn gang. (lees hindernissen omgooien, borstelkist leeghalen etc.)
Een paar maand later had hij zelf geen zin meer om mee te gaan, en bleef hij zelf bij de kudde staan. En ging mams alleen de bak in.
Nu was dat wel een brutaaltje en had hij een even oud halfbroertje, maar dit was allemaal zonder stress.
Hij vond het zelf gewoon niet meer nodig mee te gaan, en dat ging eigenlijk ook direct goed.
Af en toe eens een hinnikje, maar mams antwoordde dan meestal niet, en dan ging ie weer rustig verder eten, weiland is wel naast de bak trouwens, wel met een pad ertussen.

Veel plezier met je veulen..

Tillie20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 18:11

Gefeliciteerd met je nieuwe dondersteen (:
Leuk koppie!

kay27

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 21:35

anneliesdj schreef:
kay27 schreef:

En dat is ook geen wonder als je de merrie de eerste dag al bij het veulen weg haalt.
Is nergens voor nodig, geeft alleen maar onnodig stress voor moeder een kind.

Dank voor je onderbouwde opmerking. Het is bij ons zo dat de merrie na 2 weken nog net zo sterk is, als je het dan voor het eerst doet. 8)7 Gelukkig zeg ik ook zo maar wat en heb ik er verder geen ervaring mee. |o

Ik heb het niet over een uur scheiden de eerste dag (2e dag feitelijk), ik heb het over het erf op en neer. Dat duurt goed en wel een minuut. Mijn ervaring is dat het veulen het vaak prima vindt, de merrie is er moeilijker mee. Als je het nooit doet heeft ze geen stress, dat is waar. Maar het wordt er niet vanzelf makkelijker op.