Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
gohya schreef:TS ik begrijp je wel hoor w.b.t. de D.A. kosten. Ik ben ook niet iemand die er altijd meteen een D.A. bij zou halen.Maar als je helemaal niets weet over je merrie die miss. wel eens drachtig zou kunnen zijn,dan is mij dat dat geld wel waard.
Jou D.A. zou ook kunnen zien als het veulen verkeerd ligt of als de placenta voor de ingang ligt enz.
anneliesdj schreef:gohya schreef:TS ik begrijp je wel hoor w.b.t. de D.A. kosten. Ik ben ook niet iemand die er altijd meteen een D.A. bij zou halen.Maar als je helemaal niets weet over je merrie die miss. wel eens drachtig zou kunnen zijn,dan is mij dat dat geld wel waard.
Jou D.A. zou ook kunnen zien als het veulen verkeerd ligt of als de placenta voor de ingang ligt enz.
myk_en_shant schreef:Ik gebruik mijn goede verstand heus wel en bel de da direct als er wat aan de hand is.
Maar ik laat me niet onnodig in de kosten jagen.
Als ik na de grootste gros die in mijn topic heeft gereageerd had geluisterd dan was ik nu tegen de honderd euro kwijt geweest. Aangezien het zondag is rekenen ze extra kosten.
myk_en_shant schreef:Aneliesdj : he hè eindelijk iemand die me snapt.
Waarom roept toch iedereen gelijk met da bellen.
Ik gebruik mijn goede verstand heus wel en bel de da direct als er wat aan de hand is.
Maar ik laat me niet onnodig in de kosten jagen.
Als ik na de grootste gros die in mijn topic heeft gereageerd had geluisterd dan was ik nu tegen de honderd euro kwijt geweest. Aangezien het zondag is rekenen ze extra kosten.
Aangezien de merrie net in de bak nog flink kon bokken en gek doen. En voor de rest in blakende gezondheid verkeert. Waarom zou ik dan een da bij halen.
Morgen bel ik mijn kennis en kijk als ik daar van de week terecht kan vindt ik het prima. Ik heb al van alle kanten hulp aangeboden gekregen mocht dit nodig zijn. Dus ik laat gewoon de natuur zijn beloop gaan.
Ga gewoon van de week nog lekker lessen met haar geven, al dan wel op een aangepaste manier.
wolter schreef:Uiteraard brengt een geboorte extra risico voor de merrie, maar verreweg de meesten kunnen de geboorte van hun veulen, net als de verwekking daarvan, heel best zonder de eigenaar regelen.
Anoeska27 schreef:wolter schreef:Uiteraard brengt een geboorte extra risico voor de merrie, maar verreweg de meesten kunnen de geboorte van hun veulen, net als de verwekking daarvan, heel best zonder de eigenaar regelen.
Tot je een keer een "red bag" meemaakt, dan piep je wel anders. Als ik daar niet bij was geweest dan had ik en geen merrie en geen veulen meer gehad.
Anoeska27 schreef:wolter schreef:Uiteraard brengt een geboorte extra risico voor de merrie, maar verreweg de meesten kunnen de geboorte van hun veulen, net als de verwekking daarvan, heel best zonder de eigenaar regelen.
Tot je een keer een "red bag" meemaakt, dan piep je wel anders. Als ik daar niet bij was geweest dan had ik en geen merrie en geen veulen meer gehad.
wolter schreef:Hier nog iemand hoor, jou paardje heeft 'een gezonde ziekte', en de meeste paarden werpen zeer snel en het liefst waar niemand bij is.
Een Da hoeft de dracht niet te bevestigen, dat doen de merrie en het eventuele veulen zelf wel, er is nog nooit een veulen niet geboren omdat de eigenaar het niet verwachte, en er is ook nog nooit een veulen geboren omdat de eigenaar DACHT dat de merrie drachtig was.
Uiteraard brengt een geboorte extra risico voor de merrie, maar verreweg de meesten kunnen de geboorte van hun veulen, net als de verwekking daarvan, heel best zonder de eigenaar regelen.
Ook over die 'inteelt', zou ik me niet te druk maken aangezien de uitgangssituatie [fries en haflinger] ver uit elkaar ligt, uiteraard leg je met 'inteelt' eigenschappen vast, maar dat kan ook positief uitpakken.