hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gohya

Re: hellup krijg onverwachts een cadeautje van Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:32

Dat kan natuurlijk ook,als hij er verstand van heeft heb je geen D.A. nodig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 11:36

Dat vindt ik dus ook en scheelt enorm in mijn portemonnee.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:28

Natuurlijk let je ook op je portemonee,maar als het straks mis zou gaan met merrie en veulen omdat er iets niet gezien is,dan ben je 4 x zoveel geld kwijt snap je?
Het even na laten kijken is niet alleen voor je merrie en veulen goed maar óók voor jou portemonee.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:38

Dat is schrikken maar ik snap heel goed dat je de kennis even laat kijken, zulke mensen hebben vaak zoveel meer ervaring dan de gemiddelde da. Ik had ook eens een merrie waarvan ik dacht dat ze drachtig was ( shet) toch even een da erbij, was weliswaar een invaller , maar hij zei dat ze echt niet drachtig was.
Vier weken later ligt er een veulentje naast. Dus niet elke da is heilig.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 12:41

Als mijn kennis zegt dat de da er toch bij moet komen, doe ik dit uiteraard. Maar eerst zijn mening horen.
Daarnaast is de merrie in blakende gezondheid, dus voorzie niet veel problemen

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:51

spannend ! ik volg :D

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 12:57

spannend zeg! ben benieuwd wat eruit komt. Heb je een foto van de aanstaande moeder?

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 13:01

Foto van mams en paps staan in mijn profiel, het gaat om Amber en Valentino

Babbelaar20

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 13:24

wauw valentino is mooi!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:08

gohya schreef:
TS ik begrijp je wel hoor w.b.t. de D.A. kosten. Ik ben ook niet iemand die er altijd meteen een D.A. bij zou halen.Maar als je helemaal niets weet over je merrie die miss. wel eens drachtig zou kunnen zijn,dan is mij dat dat geld wel waard.
Jou D.A. zou ook kunnen zien als het veulen verkeerd ligt of als de placenta voor de ingang ligt enz.

Hoe moet een DA dat zien? Die heeft geen rontgenogen.
En het veulen gaat pas in de laatste uren voor de bevalling goed liggen, dus daar valt nu ook niets over te zeggen.

Ik snap TS wel, het enige punt is wel dat je het zeker wilt weten en als je zelf nooit veulens hebt gefokt heb je daar toch iemand met meer ervaring voor nodig.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:32

anneliesdj schreef:
gohya schreef:
TS ik begrijp je wel hoor w.b.t. de D.A. kosten. Ik ben ook niet iemand die er altijd meteen een D.A. bij zou halen.Maar als je helemaal niets weet over je merrie die miss. wel eens drachtig zou kunnen zijn,dan is mij dat dat geld wel waard.
Jou D.A. zou ook kunnen zien als het veulen verkeerd ligt of als de placenta voor de ingang ligt enz.

Hoe moet een DA dat zien? Die heeft geen rontgenogen.
En het veulen gaat pas in de laatste uren voor de bevalling goed liggen, dus daar valt nu ook niets over te zeggen.

Een D.A. heeft toch een [draagbaar] scan/röntgen aparaat!
Haar merrie loopt nu toch op het laatst,dus kan de D.A. zeker eventueel wel zien of het veulen niet verkeerd ligt.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:58

Nou draagbaar zijn de meeste rontgen of echoapparaten niet hoor, daarvoor moet je gewoon aan de kliniek komen.

En met een echo valt er in dit stadium niets meer te zien omdat het veulen te groot is en te ver voorin ligt, dat is al een aantal keer gezegd. Op rontgenfoto's zou je misschien kunnen zien hoe de ligging is maar zoals ik ook al zei; het veulen gaat pas enkele uren voor de bevalling in de juiste positie liggen, dus als het nu verkeerd ligt zegt dat weinig. Daarbij kun je er ook gewoon niets aan doen, dus leuk om te weten, praktisch heb je er niets aan.
Daarbij is rontgenstraling schadelijk voor het veulen en is het totaal niet gebruikelijk een merrie te controleren op ligging, placenta of weet ik wat, zo vlak voor de bevalling.
Gewoon de natuur zijn beloop laten, zorgen dat je bij de bevalling bent en dat je een werkende telefoon met het nummer van de dierenarts op zak hebt, meer kun je nu niet doen.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:48

Aneliesdj : he hè eindelijk iemand die me snapt.
Waarom roept toch iedereen gelijk met da bellen.
Ik gebruik mijn goede verstand heus wel en bel de da direct als er wat aan de hand is.
Maar ik laat me niet onnodig in de kosten jagen.
Als ik na de grootste gros die in mijn topic heeft gereageerd had geluisterd dan was ik nu tegen de honderd euro kwijt geweest. Aangezien het zondag is rekenen ze extra kosten.
Aangezien de merrie net in de bak nog flink kon bokken en gek doen. En voor de rest in blakende gezondheid verkeert. Waarom zou ik dan een da bij halen.

Morgen bel ik mijn kennis en kijk als ik daar van de week terecht kan vindt ik het prima. Ik heb al van alle kanten hulp aangeboden gekregen mocht dit nodig zijn. Dus ik laat gewoon de natuur zijn beloop gaan.

Ga gewoon van de week nog lekker lessen met haar geven, al dan wel op een aangepaste manier.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:00

TS mijn antwoord was niet bedoeld voor jou hoor,het was een antwoord op de vragen van anneliesdj.
Enne dat is typisch Bokt,dat [de meeste] ze altijd roepen:D.A. bellen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 17:23

myk_en_shant schreef:
Ik gebruik mijn goede verstand heus wel en bel de da direct als er wat aan de hand is.
Als ik na de grootste gros die in mijn topic heeft gereageerd had geluisterd dan was ik nu tegen de honderd euro kwijt geweest. Aangezien het zondag is rekenen ze extra kosten.

Niemand zegt toch dat je vandaag de DA moet bellen? Ik zou het wel willen weten, maar ik weet niet wat de kosten in jouw omgeving zijn. Ik betaal 23,- om aan huis te komen scannen, dat geld ben je ook kwijt als je onnodig merriebrok gaat voeren aan een merrie die niet drachtig is.

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 22:51

myk_en_shant schreef:
Aneliesdj : he hè eindelijk iemand die me snapt.
Waarom roept toch iedereen gelijk met da bellen.
Aangezien de merrie net in de bak nog flink kon bokken en gek doen. En voor de rest in blakende gezondheid verkeert. Waarom zou ik dan een da bij halen.

Morgen bel ik mijn kennis en kijk als ik daar van de week terecht kan vindt ik het prima. Ik heb al van alle kanten hulp aangeboden gekregen mocht dit nodig zijn. Dus ik laat gewoon de natuur zijn beloop gaan.

Ga gewoon van de week nog lekker lessen met haar geven, al dan wel op een aangepaste manier.

Hier nog iemand hoor, jou paardje heeft 'een gezonde ziekte', en de meeste paarden werpen zeer snel en het liefst waar niemand bij is.
Een Da hoeft de dracht niet te bevestigen, dat doen de merrie en het eventuele veulen zelf wel, er is nog nooit een veulen niet geboren omdat de eigenaar het niet verwachte, en er is ook nog nooit een veulen geboren omdat de eigenaar DACHT dat de merrie drachtig was.
Uiteraard brengt een geboorte extra risico voor de merrie, maar verreweg de meesten kunnen de geboorte van hun veulen, net als de verwekking daarvan, heel best zonder de eigenaar regelen.
Ook over die 'inteelt', zou ik me niet te druk maken aangezien de uitgangssituatie [fries en haflinger] ver uit elkaar ligt, uiteraard leg je met 'inteelt' eigenschappen vast, maar dat kan ook positief uitpakken.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:06

wolter schreef:
Uiteraard brengt een geboorte extra risico voor de merrie, maar verreweg de meesten kunnen de geboorte van hun veulen, net als de verwekking daarvan, heel best zonder de eigenaar regelen.

Tot je een keer een "red bag" meemaakt, dan piep je wel anders. Als ik daar niet bij was geweest dan had ik en geen merrie en geen veulen meer gehad.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:17

Anoeska27 schreef:
wolter schreef:

Tot je een keer een "red bag" meemaakt, dan piep je wel anders. Als ik daar niet bij was geweest dan had ik en geen merrie en geen veulen meer gehad.

wat moet je dan ? er hele dagen bij gaan zitten?
mijn veulen kwam 3 weken te vroeg en lag dood in de wei
stalhoudster keek/voelde elke ochtend voor ze de wei opging en er waren totaal geen tekenen en toch ineens geboren
ook een red-bag gelukkig is de moeder gered maar volgens mijn DA kon ik hier niks aan doen.

voor TS ,dus laat je niet gek maken door sommige hier.......

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:31

Succes TS ik ben benieuwd of ze drachtig is en als dat zo is wat er uit komt rollen. :D

wolter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:37

Anoeska27 schreef:
wolter schreef:

Ben niet zo goed in vreemde talen behalve het voor velen vreemde maar voor mij 'eigen' Frysk.
Maar ik begrijp dat je bedoeld het geboren worden in het vlies of de nageboorte?
Of doel je op een prolabs van de baarmoeder/uterus?
Hoe dan ook, ik schreef dat een geboorte een verhoogd risico geeft, maar dat verreweg de meeste geboortes gewoon goed gaan.
Hier ieder jaar een paar honderd geboortes, en eigenlijk is het zo dat de meeste fouten ontstaan door te veel bemoeienis/te snel helpen/ingrijpen.

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 23:44

Citaat:
voor TS ,dus laat je niet gek maken door sommige hier.......

Dat lijkt me nog de beste tip van allen :D

Een gezonde pony die al eerder geveulend heeft,dat moet lukken! ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:30

wolter schreef:
Hier nog iemand hoor, jou paardje heeft 'een gezonde ziekte', en de meeste paarden werpen zeer snel en het liefst waar niemand bij is.
Een Da hoeft de dracht niet te bevestigen, dat doen de merrie en het eventuele veulen zelf wel, er is nog nooit een veulen niet geboren omdat de eigenaar het niet verwachte, en er is ook nog nooit een veulen geboren omdat de eigenaar DACHT dat de merrie drachtig was.
Ook over die 'inteelt', zou ik me niet te druk maken aangezien de uitgangssituatie [fries en haflinger] ver uit elkaar ligt, uiteraard leg je met 'inteelt' eigenschappen vast, maar dat kan ook positief uitpakken.

Ja in dit geval zou ik me niet druk maken, maar fokken met het veulen zou ik ten zeerste afraden.

Maareh, zeg je nu eigenlijk dat ts geen moeite hoeft te doen bij de bevalling aanwezig te zijn?
Dan vraag ik me af hoeveel veulens jij al gefokt hebt?

inverda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 01:58

ik ben ook erg benieuwt wat eruit komt.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 09:57

Contact gehad met mijn kennis, die geeft al aan de hand van mijn verhaal al aan dat ze drachtig moet zijn.
Hij geeft ook aan dat opvoelen dan nog maar weinig zin heeft.
Zijn advies is dan ook, gewoon goed in de gaten houden en de natuur zijn werk te laten doen.

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 10:12

Ben benieuwd wat er straks uit komt "rollen".

En voor degene die beweren dat ts niet moet luisteren naar mensen die het over een DA hebben, als er staat dat iemand niet zeker weet dat er een veulen in zit en het veulen van dr veulen kan zijn, ze verder geen ervaring heeft mbt dracht en er hellup in de titel staat, is het vrij logisch dat mensen aangeven laat er een DA naar kijken. Mij zou op dat moment mijn portemonee niet uitmaken. Dat ts geluk heeft om iemand te kennen die in de fokkerij zit is dan natuurlijk nog beter ! Dit was pas later duidelijk.
Waarom dan meteen roepen dat ze niet naar ons moet luisteren, ik roep toch ook niet dat ze niet naar jullie moet luisteren ? Mijn mening was dat ik het onverstandig vond om er niemand naar te laten kijken, en wel ander voer te geven enz terwijl je niks weet. Ts heeft het nu zo opgelost ,prima.