dik-dikker-dikst-nog veel dikker?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 03:00

maura schreef:
Hm, een drachtige Shet die tot 230 dagen nog een veulen zoogt en met kindertjes rondloopt stilzetten, extra voer geven en van 't vorige veulen afhalen lijkt mij echt smeken om (ernstige) problemen.
Een drachtige merrie moet bewegen, hoe fitter ze is, hoe gemakkelijker de bevalling straks (ze moet nog ruim 100 dagen he, dat slibt echt dicht als je d'r niks mee doet). Volgens mij is het niet zo ingewikkeld: gewoon extra goed op je pony letten, niet zwaarder aan het werk zetten dan ze gewend is, niet opeens veel meer eten gaan geven en pas afbouwen/stoppen met werk wanneer ponylief zelf aangeeft dat 't genoeg is. Als ze bijvoorbeeld opeens kribbig gaat reageren op het zadel terwijl ze zich normaal gesproken braaf laat zadelen, lijkt mij dat een duidelijk signaal dat het genoeg is geweest met rijden. Hetzelfde als ze gaat staken of bokken (mits ze dat normaal gesproken niet doet).

Hoezo? Hier laten ze een merrie na de bevalling weer dekken en het veulen blijft tot dat de volgende wordt geboren en de jaarling wordt dan natuurlijk afgespeend door de merrie. Is natuurlijk niet bij elke merrie aan te raden en soms trekt een veulen een merrie volledig leeg zodat ze wel door ons worden afgespeend maar over het algemeen gaat het super.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 10:16

inowa schreef:
veulen is eigenlijk idd veel te rond en te wollig om maar 1,5 week te zijn

Het zou idd al ouder kunnen zijn. Dit is mijn eerste veulen, dus erg veel verstand heb ik er nog niet van (komt op deze manier vanzelf haha)

Hoe oud schat je het veulen dan wel?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 10:57

One_Love schreef:
maura schreef:
Hm, een drachtige Shet die tot 230 dagen nog een veulen zoogt en met kindertjes rondloopt stilzetten, extra voer geven en van 't vorige veulen afhalen lijkt mij echt smeken om (ernstige) problemen.
Een drachtige merrie moet bewegen, hoe fitter ze is, hoe gemakkelijker de bevalling straks (ze moet nog ruim 100 dagen he, dat slibt echt dicht als je d'r niks mee doet). Volgens mij is het niet zo ingewikkeld: gewoon extra goed op je pony letten, niet zwaarder aan het werk zetten dan ze gewend is, niet opeens veel meer eten gaan geven en pas afbouwen/stoppen met werk wanneer ponylief zelf aangeeft dat 't genoeg is. Als ze bijvoorbeeld opeens kribbig gaat reageren op het zadel terwijl ze zich normaal gesproken braaf laat zadelen, lijkt mij dat een duidelijk signaal dat het genoeg is geweest met rijden. Hetzelfde als ze gaat staken of bokken (mits ze dat normaal gesproken niet doet).

Hoezo? Hier laten ze een merrie na de bevalling weer dekken en het veulen blijft tot dat de volgende wordt geboren en de jaarling wordt dan natuurlijk afgespeend door de merrie. Is natuurlijk niet bij elke merrie aan te raden en soms trekt een veulen een merrie volledig leeg zodat ze wel door ons worden afgespeend maar over het algemeen gaat het super.

Wat bedoel je met "Hoezo?" Quote lijkt me duidelijk, en is niet tegenstrijdig met wat je zelf schrijft?

Discussie over de exacte leeftijd van 't vorige veulen lijkt me niet zo relevant, veulen is minimaal 7 maanden + 1 week oud (want toen kocht TS merrie plus veulen volgens OP). Mogelijk was veulen bij aankoop wat ouder, dan zou het nu een maand of 8 of zelfs 9 oud zijn. In alle gevallen naar mijn idee oud genoeg om af te spenen (mits het veulen gezond is natuurlijk). Ik ben geneigd te zeggen dat afspenen in dit geval een goed idee is, omdat TS weinig ervaring met veulens heeft en er altijd een (kleine!) kans is dat het vorige veulen na de geboorte van de volgende toch blijft drinken, of dat het het nieuwe veulen niet accepteert, of dat de merrie niet goed reageert op het nieuwe veulen als het vorige er nog bij is etc. Ik zie niet in waarom je als weinig ervaren eigenaar jezelf die stress op de hals zou halen als je dat eenvoudig kunt voorkomen.
Voor de merrie is te veel verandering (stress) in de laatste twee maanden van de dracht ook af te raden, dus als je wilt afspenen zou ik dat nu gaan voorbereiden. Mogelijk is het nodig om rekening te houden met Oud & Nieuw, drachtige merrie met stress omdat haar veulen weg is én heel veel herrie is mogelijk een slechte combi, maar als veulen en merrie geen van beide onder de indruk zijn van vuurwerk of als er niet al te veel geknald wordt in de buurt kan veulen gewoon één dezer dagen uit logeren. 't Zou overigens ook sneu voor veulen zijn om te verhuizen, aan nieuwe soortgenoten te moeten wennen én binnen een paard dagen/weken te moeten kennismaken met vuurwerk zonder mama, dus als bij die andere plek wel veel geknald wordt zou ik nog even wachten tot begin januari.

MisticRider

Re: dik-dikker-dikst-nog veel dikker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 13:13

Het veulen is super gezond, niks mis mee.
en het is inderdaad minimaal 7 maanden, ouder kan makkelijk, jonger niet.
De merrie is super mak, en hier in de polder is er ook niet zo veel vuurwerk, daar zie ik geen problemen mee.
En het veulen zou bij afspenen achter in een weiland staan, dus ik verwacht dat dat ook mee zal vallen..
Maar ze zal het zeker wel horen...

Wat is slim kwa terug halen veulen? voor het andere veulen geboren word? of juist daarna? of wachten tot het nieuwe veulen een paar maand is?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-11 17:40

denk nadat het veulen geboren is en stevig genoeg op de beentjes staat om goed weg te kunnen rennen.
het is aan jou om te zien wanneer de merrie en nieuw veulen er klaar voor zijn.

hier bij mij bevallen ze gewoon in de groep en als het veulen goed en wel staat en gedronken heeft dan gaan ze 1 dag naar binnen.
daarna word het een paar uurtjes per dag naar buiten in de groep tot het veulen sterk genoeg is en dan gaat het dag en nacht in de groep naar buiten.

maar dan spreek ik wel over een voorjaars/zomer veulen

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-11 19:14

Afbeelding
Mieke vandaag

Tsja, ik heb niet echt boxen eigenlijk... wel een plek waar ze kunnen staan in geval van nood... die kan ik wel gebruiken..

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 12:00

Mooi beestje, inderdaad niet meer op rijden.... Laat haar lekker rusten tot t veulentje komt.. ze moet al zo buik mee sjouwen en dan ook nog iemand op dr rug? dubbel belasting voor haar lijkt mij dan...
En ik zou zelf persoonlijk niet gelijk weer gaan fokken als ze net veulen heb gehad... t is geen machine toch

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 12:27

Mioux schreef:
Mooi beestje, inderdaad niet meer op rijden.... Laat haar lekker rusten tot t veulentje komt.. ze moet al zo buik mee sjouwen en dan ook nog iemand op dr rug? dubbel belasting voor haar lijkt mij dan...
En ik zou zelf persoonlijk niet gelijk weer gaan fokken als ze net veulen heb gehad... t is geen machine toch

Was ook zeker NIET de bedoeling!!!
Ze hoeft hierna voorlopig geen beebs meer hoor, das een ding wat zeker is!

FuGeLiCu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:02

Mioux schreef:

In de openingspost staat ook dat TS niets af wist van deze dragt, ze heeft de pony met haar toenmalige veulen gekocht en nu blijkt achteraf dat de merrie alweer drachtig is... TS vraagt om tips, ze heef niet veel ervaring met drachtige merries/veulens, dus laten we dr helpen :)

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 16:04

zo kan het geen tweling zijn?

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-11 18:40

larissa288 schreef:
zo kan het geen tweling zijn?

Laten we hopen van niet zeg...
Er is wel een kans dat ze al een stuk verder is dan wij denken.. gezien ik niet de exacte leeftijd van het veulen weet..

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 18:45

Ik hoop inderdaad niet voor je dat het een tweeling is zeg, dat gaat namelijk niet vaak goed.

Heel veel succes TS :)

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 21:46

Ik denk niet dat het een tweeling is hoor,shetjes hebben heel vaak de neiging om zo een enorme buik te Krijgen en vooral als ze al eerder veulend hebben gehad.
Heb shetjes gezien met een veel dikkere buik en daar zat ook echt maar 1 veulen in.
Wel is het verstandig om erop voorbereid te zijn.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-11 23:07

jeetje wat een bollerd ik zou lekker de uier in de gaten houden heb al veel paarden gevolgd en dat kan tot het laatst duren voor die volschiet maar je kan veel zien aan haar gedrag.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 08:58

Hebben jullie overigens overwogen om een echo te laten maken / te controleren of het er wel 1 is? ze is inderdaad aan de "huge" kant.. niet dat dat altijd wat zegt ;) hoe kleiner ze zijn hoe groter de buik vaak ook wel lijkt ,maar het is niet onverstandig te weten van te voren waar je aan toe ben, en misschien komen jullie er ook zo achter hoever ze ongeveer is? Dan kunnen jullie van te voren mooi een warm schoon stalletje voorbereiden voor mama en de kleine.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-11 10:03

Mioux schreef:
Hebben jullie overigens overwogen om een echo te laten maken / te controleren of het er wel 1 is? ze is inderdaad aan de "huge" kant.. niet dat dat altijd wat zegt ;) hoe kleiner ze zijn hoe groter de buik vaak ook wel lijkt ,maar het is niet onverstandig te weten van te voren waar je aan toe ben, en misschien komen jullie er ook zo achter hoever ze ongeveer is? Dan kunnen jullie van te voren mooi een warm schoon stalletje voorbereiden voor mama en de kleine.

Als dat zou kunnen, had ik het zeker gelijk gedaan :j
Maar op de eerste foto, kocht ik de merrie wild. Ze stond in een groep van ong. 150 shetlanders... In een hoek jagen om te pakken, lokken met voer voor wat contact, die had totaal geen mensen nodig.
Na een heleboel grondwerk enz. liet ze rijden op haar rug toe. De kinderen kunnen nu vrolijk rond hobbelen, en ze is super braaf.
Maar het aanraken blijft een punt. Mij vertrouwt ze nu aardig, dat wil zeggen dat ik haar hoofd kan aaien, en haar rug kan borstelen. Ook haar manen zijn geen probleem meer.
Maar buik-benen-uier-borst lukt mij zelf nog niet.. laat staan een DA die ze totaal niet kent.
Dat wil ik haar (en de DA) niet aan doen. Ze heeft al veel veulens zonder hulp middelen gehad, dus dan zou dit toch ook moeten lukken lijkt me. Natuurlijk word ze goed in de gaten gehouden!!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-11 08:30

Morgen ga ik weer proberen fotos te maken~!

patty_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-11 11:22

spannend hoor ben benieuwd

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:37

Hoe gaat het nu met er?

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 22:44

Ik hoop echt voor je dat het geen tweeling is, maar man o man... Je shet ziet er wel heel dik uit. Misschien komt er wel een paard uit joh! :=

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:43

Mijn shetlander was vorig jaar tijdens haar dracht net zo dik als dat ze hoog was; vandaar haar bijnaam Bloembol ;-)
Zie je vaker, zeker met merrie's die meerdere veulens hebben gehad.
Een andere merrie was afgelopen jaar amper iets aan te zien, die droeg erg naarbinnen maar baarde wel een knoeperd van een veulen...niks van te zeggen dus!
Een tweeling komt gelukkig niet vaak voor bij een natuurlijke dekking en wordt vaak zelfstandig geaborteerd voor de 9e maand(been there done that helaas).
Ik zou in dit geval de merrie rustig beweging blijven geven en naar gelang van haar conditie bijvoeren met ponybrok; merriebrok geef ik vaak pas vlak voor de geboorte(week of 3).
Of je het veulen nu nog gaat spenen is ook zoiets; heeft de merrie voldoende reservers dan zou ik dit niet doen.
Weet je ongeveer wanneer ze zou moeten bevallen>?
Hoe ligt ze in de kudde?
Indien ze zwaar de underdog is zou ik haar een week of 4 van te voren apart zetten met evt een oudere merrie of ruin erbij.
Het veulen op jouw foto's is zeker geen week oud, eerder 4 weken en dat zou dus qua veulenhengstigheid precies kloppen met het feit dat ze nu weer dragend is.
Veel succes ermee!

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 13:52

Pff, ben benieuwd wat daar uit komt!
Heb zelf geen ervaring met veulens/drachtige merries dus kan je helaas geen tips geven.

Nietactief1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:43

Ik ben ook benieuwd wat eruit gaat komen!

_Naomii_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 17:48

Erg benieuwd hoe het met er gaat? Is er al meer bekend? Ze heeft een vlinke bolle buik hihi!

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-12 22:49

Ik heb gister weer een foto gemaakt, helaas flink waazig!
Afbeelding