maura schreef:Hm, een drachtige Shet die tot 230 dagen nog een veulen zoogt en met kindertjes rondloopt stilzetten, extra voer geven en van 't vorige veulen afhalen lijkt mij echt smeken om (ernstige) problemen.
Een drachtige merrie moet bewegen, hoe fitter ze is, hoe gemakkelijker de bevalling straks (ze moet nog ruim 100 dagen he, dat slibt echt dicht als je d'r niks mee doet). Volgens mij is het niet zo ingewikkeld: gewoon extra goed op je pony letten, niet zwaarder aan het werk zetten dan ze gewend is, niet opeens veel meer eten gaan geven en pas afbouwen/stoppen met werk wanneer ponylief zelf aangeeft dat 't genoeg is. Als ze bijvoorbeeld opeens kribbig gaat reageren op het zadel terwijl ze zich normaal gesproken braaf laat zadelen, lijkt mij dat een duidelijk signaal dat het genoeg is geweest met rijden. Hetzelfde als ze gaat staken of bokken (mits ze dat normaal gesproken niet doet).
Hoezo? Hier laten ze een merrie na de bevalling weer dekken en het veulen blijft tot dat de volgende wordt geboren en de jaarling wordt dan natuurlijk afgespeend door de merrie. Is natuurlijk niet bij elke merrie aan te raden en soms trekt een veulen een merrie volledig leeg zodat ze wel door ons worden afgespeend maar over het algemeen gaat het super.