Fimke[kvit fjord]

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 20:57

Spicegirl: Ik heb zelf een perlino, en hij verbrandt nooit! En dat in tegenstelling tot mijn palomino met een mini snebje. Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt, maar die vlieger gaat niet voor alle cremello's/perlino's op...

TS: Je hebt een prachtdiertje, heel bijzonder :)

uudje

Re: Fimke[kvit fjord]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-11 20:59

Dank je wel Nycle, ben ook blij dat ik nu even hulp krijg van een perlino eigenaar.
Zo zou je stiekem toch nog even aan het tweifelen worden gebracht, ook al weet ik dat het anders is.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-11 21:03

weet je wat ?
laat maar.ik beweer niet dat albino hetzelfde is als cremello/perlino,maar qua pigment zit het niet ver van elkaar,vandaar ook altijd de lichte ogen.en ja, ik heb ervaring ermee.en ja, er zullen altijd mensen zeggen ; de mijne niet.
maar het feit dat je fjordje nergens de ogen normaal open hebt, baart mij zorgen.ikzelf heb hele zongevoelige ogen, en moet er niet aan denken zoiets zonder bescherming te moeten doorstaan. je paardje kan niet de hele dag in de schaduw staan..en het is zo makkelijk op te lossen,als je wilt.
maar geeft niets, als het jou geen zorgen baart, of interesseert, prima !
veel succes verder dan maar...

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 22:14

Wat een zeer apart veulen! Bijna een zeldzaamheid wat de kleur betreft!

Je zou haar in principe kunnen inschrijven in het Royal Belgian Palomino Stamboek en dan op haar papieren krijgt je vermelding van haar afstamming ... altijd meegenomen als je ooit in de toekomst ermee gaat fokken. ;)

Wat de cremello - albino discussie betreft ....
Albino is een aandoening waarbij er GEEN pigment aanwezig is in het hele lichaam ... huid is roos, haar is wit en ogen zijn rood/roze.
Cremello/perlino is een kleur (dubbel verdunning van creme op vos/bruin) waarbij er WEL pigment aanwezig in het hele lichaam ... huid is roos, haar is VERKLEURD! (alle tinten van creme tot een vuile damhert kleur) en de ogen zijn blauw.
Juist omdat er wel pigment aanwezig is verbranden ze niet op hun lichaam ... wat wel is gebeurt bij witte (niet verwarren met schimmel-wit) en wit+bont paarden ... blessen en koten zijn net als bij alle paarden kunnen wel verbranden.
De ogen van cremello's en perlino's zijn wel gevoeliger voor licht maar de paarden compenseren de voor-hun sterker licht door hun ogen dicht te doen en te kijken door 'spleten' :D . Wat je ook vaak ziet bij cremes is dat ze lopen met hun hoofden gekanteld waardoor ze bij wijze spreken van onderuit hun wenkbrauwen kijken. Deze laatste werkt als een schaduw brug voor de cremes.
Dat allemaal gezegt:
... ze hebben absoluut geen dermatologisch problemen (wat wel bij schimmel-gekleurde paarden aanwezig is), dus aanleg voor huidkanker is er niet
... ze hebben goede zicht maar zijn wel gevoelige voor scherpe licht en de overgangen van licht naar schaduw/donker. (je zou verwachten dat ze veel beter zien in de donker ;) )
... ze hebben wel roze huid maar verbranden niet.
En ja, ik heb decenia ervaring met cremello's en palomino's en ik moet nog de eerste tegenkomen die gezond is, fatsoenlijk wordt gehuistvest en dan gevoelig is voor verbranding.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 22:30

spicegirl schreef:
weet je wat ?
laat maar.ik beweer niet dat albino hetzelfde is als cremello/perlino,maar qua pigment zit het niet ver van elkaar,vandaar ook altijd de lichte ogen.en ja, ik heb ervaring ermee.en ja, er zullen altijd mensen zeggen ; de mijne niet.
maar het feit dat je fjordje nergens de ogen normaal open hebt, baart mij zorgen.ikzelf heb hele zongevoelige ogen, en moet er niet aan denken zoiets zonder bescherming te moeten doorstaan. je paardje kan niet de hele dag in de schaduw staan..en het is zo makkelijk op te lossen,als je wilt.
maar geeft niets, als het jou geen zorgen baart, of interesseert, prima !
veel succes verder dan maar...

Dat op deze foto's de ogen toevallig niet goed zicht baar zijn wil niet zeggen dat ze steeds haar ogen dicht heeft, ze heeft wel degelijk haar ogen open, en op deze foto's valt dat ook minder op door dat ze hele lange witte wimpers heeft, en de foto's ook nog eens minder duidelijk worden door het downloaden, maar om je gerust te stellen hier een foto waarbij je de ogen wel kunt zien, en waarom zou ze niet de hele dag in de schaduw kunnen staan, knap dat jij weet hoe het er bij mij uitziet, want ze kan wel degelijk de hele dag uit de zon staan, maar goed.
Als ze uit de zon kan staan is er toch geen probleem of wel dan??
http://www.mijnalbum.nl/Foto-C6TVEQ4M-D.jpg

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-11 22:40

@peterina, hoezo moet je de eerste nog tegen komen die gezond is, daar ben ik namelijk heel erg benieuwd naar.
Heb haar tot nu toe nog niet gekanteld zien lopen met haar hoofd, maar kan dat straks met rijden ook problemen geven?

Ze heeft al een paspoort dus kan haar nu denk niet ook niet meer inschrijven in het palomino stamboek, had dit wel willen doen, maar er was toen al een paspoort voor haar onderweg.

Heb je nog goede tips over het hebben van cremello's/ perlino's, mag ook via pb hoor.Ben erg benieuwd om nog meer te weten te komen en dan van iemand die weet waar hij/ zij het over heeft.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 03:24

Allereerst; prachtig veulen! :D

Verder denk ik dat Peterina bedoelt dat ze nog nooit een cremello/perlino gezien heeft die gevoelig is voor verbranding, zolang ze goed verzorgd worden en verder gezond zijn.

Ik heb zelf ook een cremello en naar mijn idee verbrand zij zelfs minder snel dan de rest van de paarden hier met roze delen op de neus enzo. Wel zijn haar ogen inderdaad gevoeliger voor fel (zon-)licht, op die dagen draagt ze buiten een vliegenmasker met UV bescherming. :j

Nagano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 06:42

wat een supppppppper schatje zeg
ben benieuwd naar meer foto,s
en hoe ze uit groeit

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:47

Idd Faline dat is wat ik bedoelde.

Voorbeeld van hoe een cremello 'gekanteld' zijn hoofd houdt en dan daardoor van onderuit zijn wenkbrauwen kijkt (ze kijken hier wel recht de zon in):
Afbeelding

Ivm het inschrijven in het R.B.Palomino stamboek ... dat is nog altijd mogelijk en dan wordt de paspoort uitgewisseld/vervangen of de afstamming toegevoegt.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:49

Dacht al dat je dat bedoelde peterina, maar vroeg het toch maar even voor de zekerheid.
Gaaf cremellootje op die foto zeg, is die van jouw?
Nu je het zegt op die manier kantelen doet Fim ook.
Wist niet dat kon met een paspoort dat vervangen, kan dat eigenlijk bij ieder stamboek?
Ga eens informeren, dank je wel.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-11 17:54

Is er hier ergens eigenlijk een topic over cremello's/ perlino's.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 19:20

Helemaal geweldig zo'n kvit!
En wat je zegt over verbranding van cremello's/perlino's klopt. Ik heb een cremello hengst met een hele brede bles. Hij verbrand wel in de zomer, maar dat komt door de bles. Ik heb ook een cremello merrie gehad, zonder bles en die verbrand niet.
Wel is hij gevoelig voor fel licht. Als ik uit een donkere stal kom en ik ga het licht in, doet hij zijn ogen dicht. Met mennen krijgt hij een pet op. Dan knijpt hij zijn ogen niet steeds dicht.
Ik ben heel benieuwd hoe Fimke uit gaat groeien.
Mag zij nou ook niet naar een keuring?

Bontjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 21:17

Wat een aparte schattige fjord :D

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:06

Melanie5 schreef:
Helemaal geweldig zo'n kvit!
En wat je zegt over verbranding van cremello's/perlino's klopt. Ik heb een cremello hengst met een hele brede bles. Hij verbrand wel in de zomer, maar dat komt door de bles. Ik heb ook een cremello merrie gehad, zonder bles en die verbrand niet.
Wel is hij gevoelig voor fel licht. Als ik uit een donkere stal kom en ik ga het licht in, doet hij zijn ogen dicht. Met mennen krijgt hij een pet op. Dan knijpt hij zijn ogen niet steeds dicht.
Ik ben heel benieuwd hoe Fimke uit gaat groeien.
Mag zij nou ook niet naar een keuring?

Nee, helaas mag ze nu ook niet naar keuring, was wel hel erg benieuwd geweest wat ze van haar zouden vinden.
Maar denk niet dat ze dan erg hoog zou komen te staan, alleen al om haar kleur.

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-11 15:08

Allemaal weer heel erg bedankt voor jullie reacties.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-11 16:42

@uudje - op die foto in het linkje is dr neus al verbrand..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 06:50

blijf het een bijzonder fjordenkleurtje vinden,ik ben net als jij uudje erg benieuwd hoe ze volgend jaar in haar zomervachtje eruit ziet

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 08:34

spicegirl schreef:
@uudje - op die foto in het linkje is dr neus al verbrand..

Nee daar is haar neus niet verbrand maar gewoon rose, ze heeft daar namelijk nog helemaal geen haar omdat ze daar nog zo jong is, als je er toch niks van weet, plaats dan ook niet steeds van deze reacties, niet echt leuk namelijk.

chieppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:05

als leek zijnde
blijft ze deze kleur houden?.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:32

ja deze kleur houdt ze.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 11:49

Heeft iemand een plaatje van een volwassen kvit?

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-11 21:41

snoevie, moet je even op fjordenwereld kijken, ik heb daar een tijdje terug een topic geopend over een kvit[fimke dus] en daar heeft Megan een foto van een volwasssen kvit geplaatst, erg gaaf dier vind ik, en anders moet je even 3 jaar wachten, want dat komt er vast een foto van een volwassen kvit :D

Seliennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-11 23:57

waaauw prachtig ! _/-\o_

Cinnnndy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 17:16

Ooeeeh ik vind hem er echt bijzonder uit zien :j Ben heel benieuwd hoe die er over 4 jaartjes uitziet!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-11 19:34

Dank jullie wel, ben eigenlijk al benieuwd hoe ze er volgend jaar uitziet in zomer vacht.