Waarom binnen bevallen? Buiten is veiliger en fijner, je kunt haar een birth-alarm omdoen (kun je huren). Binnen: wanden waartegen veulen/merrie kunnen vast komen te liggen tijdens het gestrekt liggen, niet een fijne plaats omdat ze het niet gewend is.. Buiten: gelijk frisse lucht, veilige en bekende plaats, veel paarden geven voorkeur als je ze de mogelijkheid geeft om in de buitenlucht te bevallen.
lynnXtubbie
Geplaatst: 28-05-11 19:43
Wow dat is echt een mooi paard! Komt vast een droomveulentje uit!
een birth-alarm werkt niet. ze krijgt altijd het halster af in het land. en het is hartstikke donker in het land, je ziet niks en kan haar dus ook niet in de gaten houden.
gohya
Geplaatst: 28-05-11 19:52
Een bevalling kan ook zomaar opeens beginnen zonder voor tekenen. In mijn weiland lag s'morgens opeens een klein veulentje,hij is s 'morgens tussen 6 en 7uur geboren. Ik keek elke avond de uiers na van de merrie of ze nog niet kegelt/harst.Ook haar vulva keek ik na.Was nix te zien de avond ervoor dat de bevalling naderde.Ze was die avond nog flink aan het galoperen door het land. Dus het is moeilijk om te weten wanneer ze bevalt,of ze moet wel duidelijke tekenen vertonen.
spannend! blijf dit volgen. Die van mij verwacht ook haar eerste veulentje en zit nu op 311 dagen dus die lopen ongeveer gelijk;-) moet zeggen dat die van jou veeeeeeeeeeeeeeel dikker is dan die van mij;-D
hoe ga jij het doen? in het land of op stal. of wat zou jij doen in mijn situatie? Veel mensen die haar foto's gezien hebben en vervolgens haar in het echt zien zeggen 'ohhh in het echt is ze veeeel dikker' haha Heb je een foto van jouw merrie?
die van mij is juist omgekeerd.. die tr*t wil niet op de wei, dan gaat ze panieken, gaat rennen en houdt niet meer op. dus nu heeft ze een grote box met grote uitloop. Overdag mag ze in en uit lopen en in de avond gaat ze op stal. Ik heb 1 foto op hyves en facebook staan van 301 dagen als ik me niet vergis. zal later vandaag die ook even proberen te plaatsen hier.
elibeest
Geplaatst: 30-05-11 17:05
Hier was ze 286 dagen drachtig
lindi12
Geplaatst: 30-05-11 17:16
wat een leuke merrie en wat leuk dat je dat ook zo bij houd en deelt met ons ik weet zeker dat daar een leuk veulen uitkomt en wat groeien de uiers snel zeg
Jintexx
Geplaatst: 30-05-11 17:16
Gwen is ook een mooie merrie naam. Als je merrie 24/7 buiten staat zal ik haar buiten laten. Omdat ze anders nog eerst aan de stal moet wennen. Een birth alarm is ook in een singel.
Heb gister even geprobeerd op stal. Geef haar dan biks op stal. Ondertussen had ik haar gepoetst en ze at lekker. Zodra ik weg was, was ze alleen maar aan het hinneken en was ze aardig bezweet. Toen ik er weer was, was ze weer rustig. Ga het vanavond weer even proberen en dan zet ik een pony ernaast.
Had een pony meegenomen die ook bij haar in het land staat. De biks van eergister wat ze niet had opgegeten lag er nog in en had een nieuwe schep erbij gedaan en ze heeft alles opgegeten Ik heb er ook niet gehoord. Dit is dus wel een heel duidelijk verhaal haha Wel had ze 2x vrij dun gepoept in het half uurtje dat ze er gestaan heeft, maar dat heeft ze snel. Ook als ik er op stal opzadel poept ze vaak wat dunner van de stress.
Toen weer op het land gedaan en ze ging direct slapen Later stond ik op zo'n 10 meter afstand naar haar te kijken toen haar buik me toch hard bewoog. Soort golvende bewegingen. Ze draaide zich ook even om, voelde vast niet heel fijn. (heb dit trouwens wel eerder een keer gezien)
De uiers leken wat kleiner als gister. wel zijn ze hard.
Het bewegen van het veulen is een goed teken. Het zal inderdaad niet altijd fijn zijn voor je paard, maar ja het veulen is nu eenmaal klaar om ter wereld te komen. Helaas kan het ook nog wel even duren en zijn er paarden die rustig 3 weken over tijd lopen. Dus succes met wachten en geduld hebben. Wat betreft stal/wei zou ik voor de wei kiezen. Ook omdat je paard dat meer gewent is. Misschien dat er een kleiner stuk kan worden afgerasterd, dan kan je je paard 's nachts makkelijker vinden als het zo laat is. ( wat een dilemma's niet ?? met zo'n drachtig paard.).