Weesveulen Hannes

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pearl02

Re: Weesveulen Hannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-10 14:15

sterkte met het verlies van je merrie! en wat een schitterend veulen!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 08:27

wat fijn dat je al een pleegmoeder hebt gevonden, helaas geen zogende merrie, maar is beter dan niks :) hopelijk kun je ondanks het verdriet over senna wel volop van haar prachtige zoon genieten.

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 21:10

Iedereen ontzettend bedankt voor de lieve berichtjes.
Zit er op het moment even doorheen, Hannes heeft flinke diarree. De dierenarts is vandaag geweest en hij heeft de nodige prikken gehad. Maar nu heeft hij al 2 keer z'n fles niet leeg gedronken en lijkt wat slomer op het moment.
Heb net de DA gebeld en moet hem om half 12 na z'n volgende fles weer bellen hoe het er voor staat.
Pfff maak me nu wel echt zorgen....
Vannacht ook nog Iefke ziek, en Feike die nu opeens 2 keer om een voeding kwam, dus weinig slaap gehad....kan wel even janken op het moment...

Ik hou jullie op de hoogte.

stunning

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 22:28

Wat kl*ten zeg.. Hopelijk komt alles weer goed :(:) .

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 23:45

Is er een aanleiding te vinden voor de diarree? Drinkt hij bijvoorbeeld veel water van zijn mamsie mee? Dat kan een oorzaak zijn. Er zijn op bokt wel allerlei remedies ooit genoemd voor diarree. Weet ze natuurlijk prompt niet meer, maar een ervan was yakult geven aantal keren per dag meen ik zodat er probiotica binnenkomt voor het aanmaken van flora en fauna in de darmen om het zo maar eens te noemen.
Als je zoekt binnen bokt moeten er vast wel wat extra dingen naar boven komen met diarree en veulen. Weet nog wel dat Janne ook heel lang het probleem heeft gehad met veulen vorig jaar of jaar daarvoor, misschien dat je haar pb kunt sturen. Of ik vraag het haar wel even via pb

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 04:12

Heeft de pleegmoeder een zoutblok in haar stal liggen of kan het veulen op een andere wijze aan een zoutblok komen?

Zoja direct verwijderen. Veulens zijn dol op zout en zullen daar overmatig veel van opeten. Daardoor kunnen ze overmatig veel water van gaan drinken en diarree krijgen.
En heeft het veulentje voldoende biest gekregen?

Verder: jeetje mineetje wat een verhaal.
Je moet nu toch een paar keer per nacht eruit om het veulen een fles te geven??(naast de hele dag door uiteraard..) en je bent een jonge moeder..(die komt ook een paar keer per nacht) je merrie net verloren.

Ik kan me heel erg goed voorstellen dat je er even door heenzit. Dat is allemaal niet niks. Zelf een kindje krijgen is al zeer intensief en dan krijg je dit er allemaal bij...

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 08:44

Jeetje meid, wat een verhaal :(:) . Je mag er ook best even doorheen zitten hoor, misschien lucht het op om het even flink van je af te huilen. Heel veel sterkte.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:24

SeBart, het klinkt misschien wat smerig maar wij hebben al een paar veulens gered met de volgende oplossing; neem een paar verse drollen van een goed gezond, goed ontwormd paard. Meng ze met water en laat het veulen dit mengsel drinken. Mag ook stevig in een wormkuurspuit. Elke dag een paar keer herhalen tot de mest steviger wordt. Een veulen heft geen darmflora, en krijgt dit door de verse mest van de moeder te eten.
Maar geen mest uit een zandbak uiteraard.
Geef het veulen de 8-10e dag ook een wormkuur!
Heel veel succes, wat een geweldige pleegmoeder trouwens!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:32

Gut ja Linky... Veulens eten altijd de mest van hun moeder op vanwege de darmflora....das waar ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:06

Ja maar Linky, dit veulen loopt niet bij de moeder en heeft dus ook geen biest gehad tegen de bacterien e.d. die deze moeder bij zich heeft, dus dat lijkt me een slecht idee om mest van een vreemde merrie bij een al kwetsbaar veulen naar binnen te werken. Bovendien zijn er betere alternatieven voor.

Probioforte, Primeval Colonflora, er zijn meerdere probiotica supplementen mogelijk in poedervorm. Oplossen in yakult of lauw water en dan dien je meerdere stammen tegelijk toe.
Mijn veulen heeft er erg last van gehad na meerdere antibiotica kuren (dat doodt ook de goede bacterien). De probiotica moet je idd meerdere keren per dag geven. Verder heeft de veearts wel een spuit met stoppasta (finidiar) voor het veulen, dat helpt de mest wat steviger maken en dan in combi met de probiotica pakt het lichaam het zelf weer op.
Verder heb ik nog wat ge-experimenteerd met kefir, roosvicee stop maar de probiotica hielp verreweg het [naam]. En erg voorzichtig zijn met ontwormen en antibiotica, want daar kill je de darmflora ook weer mee! Dus niet teveel en liever eerst onderzoeken of het veulen ook wormen heeft en dan specifiek op die soort ontwormen. Als het veulen flesmelk krijgt dan komen er geen wormen via de merriemelk binnen dus dan zou ik me over die wormen niet te druk maken. Eerst gezonde darmen opbouwen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 10:54

Misschien heeft het veulen wel biest gehad? De merrie was niet meteen overleden toch?
Moet haast wel, want ik heb haar nog biest aangeboden wat nog bij mij in de vriezer lag en daar kwam geen reactie op, dus ik denk toch haast wel dat hij dat nog heeft gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:25

Maar geen biest van deze merrie waar hij nu bijloopt

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 11:28

wat en mooi veulen zeg
echt jammer dat zijn moeder er niet meer is vervelend zulke dingen

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-10 14:19

Iedereen ontzettend bedankt voor het meedenken.

De nacht is hij goed doorgekomen en lijkt weer iets actiever. Hij valt in ieder geval weer op de fles aan.
Het kan evt. een reactie zijn op de medicijnen die hij krijgt.

Zoutblok kan hij niet bij en merrie krijgt water in een emmer, daar komt hij ook niet zo snel bij aangezien de emmer na het drinken weer weg gehaald word (meneer zat de eerste dag nl al vast in een emmer met zn been).

De biest heeft hij nog wel gekregen. Hij heeft heel even bij de moeder nog gedronken en daarna hebben ze dat gemolken en heeft hij het via de fles gekregen.
Wel waren zijn witte bloedlichamen wat weinig en zn glucosewaardes erg hoog.
De DA komt nu iedere dag voorbij, en ik houd hem telefonisch op de hoogte. (gelukkig neemt deze DA me serieuzer als de vorige).

Janne, bedankt voor de tips, ga ik zeker proberen. Diarree spuit er echt uit is behoorlijk heftig. Ontwormt is hij op de 10e dag.
Laatst bijgewerkt door SeBart op 12-05-10 14:38, in het totaal 1 keer bewerkt

PieterBel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:35

Wat een sneu verhaal van je merrie. Maar wat super dat je veulen het zo goed doet en hij een pleegmama heeft die hem opvoedt. Hopen dat het allemaal goed blijft gaan en lekker genieten van je vent!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:42

Fijn dat hij in ieder geval weer aanvalt op zijn fles en ik hoop dat je wat kunt met tips van Janne.

whisper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:46

Beste Sebart,

Allereerst gecondoleerd met het verlies van je merrie Senna. Maar wat een super mooi veulen heb je.

Voor wat betreft een pleegmoeder: ik weet dat er in Utrecht weer een veulen bij een merrie geplaatst is waarvan ze de pleegmerrie medicijnen hebben gegeven die de melkproduktie op gang helpt. Dat kan 2 weken duren maar dat kan ook eerder. En aangezien jouw veulen al een geschikte merrie gevonden heeft, is het misschien de moeite waard om de schimmel die medicijnen te gaan geven, zodat ze ook melk gaat geven.

Veel succes met alles!!!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 14:46

We duimen dat alles goed komt, en dat hij gewoon even een dipje heeft.
Hopelijk komen er nu voor jou ook wat rustigere tijden aan! :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:07

SeBart schreef:
De biest heeft hij nog wel gekregen. Hij heeft heel even bij de moeder nog gedronken en daarna hebben ze dat gemolken en heeft hij het via de fles gekregen.

Ik bedoelde dat hij geen biest heeft gehad van de merrie waar hij nu bijloopt en dat hij dus geen afweerstoffen heeft tegen haar specifieke bacterien, en dat het daarom een slecht idee is om opgeloste mest daarvan in te spuiten.
Bij een veulen waar gewoon de moeder bijloopt kan je dat misschien doen, maar geef mij maar een potje gedroogd ipv mest

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 15:40

Dat klopt ook weer janne...beter medisch gecontroleerde spullen bij zo'n jong veulen gebruiken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 23:34

Sebart, hoe gaat het nu met Hannes?? Heb je nog wat aan de tips gehad? Ik hoop het maar!!!

SeBart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-10 06:39

Met Hannes leek het even heel veel beter te gaan. Hij kreeg electrolyten (schrijf je dat zo??) extra vitaminenpreparaten etc.. etc.. Het leek zelfs even weg te zijn om sinds gisteravond weer volledig terug te zijn. Puur water wat er uit komt. Hij wilde gisteravond ook niet echt drinken, en heb het toen een uur later weer geprobeerd. Drinken doet hij nu weer goed, maar hij word weer behoorlijk suf. DA komt er zo weer aan.
Moet mezelf op het moment op 100en plekken tegelijk verdelen. Thuis heb ik m´n kleine mannetje nog die BV krijgt, dan moet ik naar de stal rennen, en daarna ook snel naar het Ziekenhuis voor m´n meisje die daar sinds donderdag aan het infuus ligt.

Weet iemand eigenlijk of diarree overdraagbaar is van paard op kind? Nooit zo over nagedacht eigenlijk. M´n dochter ligt aan het infuus wegens diarree en ze kunnen de oorzaak niet vinden. Heb het wel gezegd van Hannes en de arts schrok toen wel een beetje, maar of dat echt mogelijk is? Iemand enig idee?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 07:08

is het geen optie om hannes richting kliniek te laten vertrekken, dat geeft jou wat meer rust, en kunnen ze ze daar bekijken wat er met hem aan de hand is

succes ermee

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 08:52

Dat vind ik inderdaad een hele wijze tip Sassefras...

Pepper1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:40

Jeetje Sebart, dat is niet niks allemaal!
Pas goed op jezelf!
Succes en sterkte voor de kids en Hannes!