[Foto] 2020 veulens

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Re: [Foto] 2020 veulens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 20:57

Die van mij krijgt billen <3
Afbeelding

Ze zijn zo leuk samen!
Afbeelding

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 14:02

Oeh Magootie wat een knap ding! <3 Erg aansprekend veulen om te zien! Gaat een mooi paard worden!
Daihyo wat een lekkere fluffy billen :))
Furioso wat een prachtig en zacht koppie heeft Lumi!
Vingino99 wat fijn dat hij wat nieuwsgieriger wordt en dat je hem nu aaien en lekker kroelen!

Brigitte_D: Ik zie toch wel overeenkomsten in onze Pokers hoor! Hoe is die van jou qua beweging en karakter tot dusver?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 13:57

Wauw Julia ja ik zie het ook!
Zijn karakter is super, hij is relaxt, werkt graag mee, is niet heel mensgericht. Op het moment is het een grote slungel die niet weet waar die z'n lange stelten moet laten. Maar als die onder de indruk is dan geeft die wel een show weg en lopen kan die dan!
Vooral een heel fijne galop lijkt er in te zitten

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:12

Hier geen grootse shower, maar ik moest wel echt op zoek naar een niet-zo-grote beweger. Maar wat ik zie is al beter dan mijn huidig rijpaard O:)

Afbeelding

Wat een weertje is het hie zeg! 11 graden!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:22

Wat gaan jullie hard en wat zie ik een leuke veulens allemaal :D

Toch heb ik een vraag. Mijn merrie draait nog steeds haar kont om te dreigen of uit te halen. Gister ook weer mijn nichtje wilde haar knuffelen tijdens het brok eten. Ze buigt naar haar toe en wilde bij haar schouder aan raken en toen draaide ze zich gericht om, om daarna uit te halen. Ik nog een brul maar ik stond er niet naast.

Gister avond met brok geven doet ze het ook bij mij maar dan geef ik wel een tik terug.

Vandaag weer, nu had ik zweepje mee en haar weer een flinke tik op boven kant van billen gegeven.

Ben ik niet streng genoeg? Moet het nog harder? Ze lijkt er gewoon echt niet van onder de indruk maar ik wil geen paard straks dat dit blijft doen.
Maar ook geen angstig paard maar dat is ze dus totaal niet

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:27

Waarom gelijk slaan en brullen. Blijkbaar werkt dat niet. Haar achteruit zetten is veel effectiever. Een kind bij een jonkie laten die je al niet vertrouwd zou ik nooit doen

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:28

Nou dan moet ik haar achteruit zetten wanneer ik eerst een trap krijg? Ik vind niet dat ze opeens uit het niets om mag draaien en dreigen met kont omhoog.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:34

Wellicht mis je de signalen vooraf? Hoe geef je haar haar voer? Moet de dan ook wachten en achteruit? Kan de bak tussendoor weg pakken? Of haar achteruit zetten terwijl ze aan het eten is? Blijft ze met meelopen netjes bij je en staat ze (naast of achter je, maar zeker niet voor je) netjes stil als jij stil staat? Dit is een stukje basis wat imo bij elke opvoeding hoort. Lukt dit nou niet, dan ofwel goede hulp inschakelen ofwel haar de opfok in doen en niet meer naar kijken. Over 3 jaar zorgen dat je een goed team klaar hebt. Elke keer dat het tot dit punt komt bevestig je het en maakt het het in de toekomst lastiger.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:34

Is het enkel bij het eten?

Ik grondwerk 2x per week 10min met Sento. Meer dan genoeg voor een 7 maander, maar ik graag dat hij de basis kent: halsteren, voetjes geven ,meelopen, halthouden, achterwaarts en kontje opzij zetten.

Hij was hier de eerste week ook zo druk met dreigen om te bokken als het eten kwam. Hij had heel snel door dat een stap achteruit en wachten het eten sneller kwam dan als hij lelijk deed.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:38

Ik grondwerk helemaal niet bewust met de veulens. Ze leren hier een veulen ABC en daarin neem ik dat mee. Net als elk paard moeten ze wachten en achteruit voor hun voerbak. Wellicht wat minder lang/ver als een volwassen paard. Mits ze het juiste gedrag laten zien. Waarbij ik ook iets simpeler ben dan bij mn volwassen paarden.

Mijn ene veulen van een half jaar vind samen door de wei rennen het leukste wat er is. Ik stiekem ook, maar ik heb ook eens gezien hoe een paard daarbij in een jolige bok zijn eigenaar knock out sloeg. Dus beetje eng is het wel. Maar mijn veulen heeft mij nog nooit voorbij gerend, ze kan keurige sliding maken als ik ineens stil sta, gaat enkel op lichaamstaal achterwaarts. Ik heb eigenlijk echt niks te vrezen, er is enorm veel respect, maar ook de lol om samen gek te doen.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:42

Ik zorg wel dat ze nu moeten wachten maar ik denk dat het nu ook deels komt dat ze niet bij de grotere paarden staan? Of kan dat niet? Ik kan dat inderdaad gaan oefenen eerst terug en dan pas eten.

Ik heb dit veulen aan gekocht en dus de eerste maanden niks mee kunnen doen. Maar ik denk ook deels voernijd?

Ik doe haar niet de opfok in, heb nog een veulen en die gaan straks na de winter samen de kudde in.

Maar ik ga binnenkort in nieuwe jaar weer contact opzoeken met m’n instructrice misschien zie ik zelf iets over het hoofd wat ik zelf verkeerd doe. Maar als ik zweepje mee neem zet ik de bakken netjes buiten neer komen ze aan gestormd tik ik ze een beetje weg (niet hard) alleen na achter als ze rustig (vragend) komen dan laat ik ze bij hun bak.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:45

En als ze dan bij die bak zijn, kan je haar dan tussendoor ook nog weg zetten?

Is dit je honger veulen? Wellicht dat het deels daar weg komt. Het klinkt wel als voernijd, maar beestje een naam geven is helaas geen oplossing. Of je nou zweepje, je arm of je lichaam gebruikt boeit niet zoveel. Als je maar communiceert en duidelijk bent, brullen en slaan heeft een veulen niet zoveel aan.

Grotere paarden kan helpen, maar in principe is dit een kwestie tussen paard en mens. Voor een paard is een rangorde een individueel iets.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:13

Sorry maar ik sla niet ofzo haar, voordat jullie dat idee krijgen.

Klopt het is het veulen wat achterstand heeft.
Maar ze krijgen wel onbeperkt hooi op een dag.

Als ik kom hinnikt ze enorm, staan ze hele tijd bij me omdat ze weten we krijgen brok. als ik de emmers klaar maak zijn ze vaak erg onrustig vooral veulen met achterstand.

Haar naar achter zetten tijdens voer beurt doe ik eigenlijk nooit. Dit is dus een goeie oefening om te doen?

Ik merk echt dat het lijkt alsof ze eten alsof hun leven ervan af hangt?

ze is ook een stuk minder aanhankelijk dan het welsh veulentje die vind naast je staan al heel gezellig, maar de Fries heeft de focus echt op het eten.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:13

Net deze foto gemaakt. Vader en zoon <3
Afbeelding

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:17

Mooi!

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:22

Brigitte_D schreef:
Wauw Julia ja ik zie het ook!
Zijn karakter is super, hij is relaxt, werkt graag mee, is niet heel mensgericht. Op het moment is het een grote slungel die niet weet waar die z'n lange stelten moet laten. Maar als die onder de indruk is dan geeft die wel een show weg en lopen kan die dan!
Vooral een heel fijne galop lijkt er in te zitten

Grappig! Zie wel hele verschillende types, maar bij die van ons echt wel gelijkenis. Ik vind die van jou ook echt aansprekend! Moet zeggen dat mijn Poker wel heel mensgericht is, nieuwsgierig type, staat overal vooraan. Als ze nu in de koppel naar buiten gaan, is hij wel minder op mij gericht en is hij vooral veel aan het spelen en treiteren. Na een half uurtje rauzen zoekt hij mij wel steeds op. Gedrag naar mensen toe is wel echt top, heel vriendelijk.
Galop herken ik ook. Pino heeft ook een sterke galop met veel balans.
Ben heel benieuwd hoe ze er beiden uitzien als ze straks 3 zijn! Is jouw bedoeling om jouw Poker aan te houden?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:28

Janine: krijgt ze als eerste eten of juist niet?
Wel slim om de bak eerst neer te zetten en haar daarna erbij te laten. Voernijd omdat ze honger hebben gehad los je niet zomaar op.
In zo’n geval sluit ik een compromis (mijn haflinger heeft voernijd ontwikkeld helaas). Boos doen mag, maar niet in mijn ruimte. En door spelenderwijs te grondwerken, kun je haar leren wat je ruimte is. Dat valt voor mij echt onder de basisopvoeding, ook van een jong paard. Wat ze buiten je ruimte doen, prima. Maar er binnen blijven de voeten op de vloer en de tanden in de mond, zo niet, meteen uit de ruimte sturen. Dat oefen je los van het eten en pas je met het eten toe.

Ingrid_ms

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:34

goldenarrow schreef:
Net deze foto gemaakt. Vader en zoon <3
[ [url=m/zWEG8S.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een knapperds

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 18:42

Daiyho duidelijk uitgelegd.

Ze krijgen tegelijk hun brok.
En ze krijgt meer dan de welsh en vaak ook als eerste klaar. Is het een idee om haar eerst halster om te doen en haar vast te houden tijdens het neer zetten van de emmer?

Vind het een lastig iets.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:07

Dat is ook zeker een optie. Heb ik ook in het begin gedaan met mijn veulen :j

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:38

Of eventueel allebei even aan het halster touw, dan emmers neer zetten erheen lopen samen en dan wanneer ze rustig stil staan belonen door los te klikken?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:53

Ik hou er niet van om paarden tijdens hun brok ineens erbij weg te trekken, of ineens aandacht vragen etc.
Eerst laten eten en daarna de rest.

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 19:57

Maar daarvoor ? Meestal doe ik ook niks tijdens het voeren maar als me nichtje bijna neer getrapt word schrik ik daar van..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:08

Als je met de voerbakken aan komt bedoel je? Gewoon geven en eerst laten eten..
In mijn ogen ontwikkel je nu voernijd. Dier bewaakt zijn eten, krijgt een trap (klap etc van jou, ziet t als 'aanval' van ander paard) en gaat verder met verdedigen.

Ik zeg niet dat het gedrag mag of hoort hoor. Maar ik treiter mn eigen dieren njet op deze manier.
Ik geef ze gelukkig ook allemaal apart eten in hun stal. Als ik het een periode buiten doe, moeten zr afstand van me houden. Uit mn aura. Tot ik het neer zet voor ze en dan mogen ze eten en ben ik weg. Of ik wacht tot de bakken leeg zijn een eindje verder op..

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 20:16

Nee ze doet het tijdens het eten.. ik doe geen tik voor het eten