Veulens 2018 Klets&foto topic

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:36

Lopen die van jullie wel ‘s onzuiver/kreupel en wat doen jullie er mee?

Benji staat 24/7 buiten en speelt momenteel veel maar hij loopt best vaak dat ik denk hmmm niet helemaal lekker. Soms ook een paar passen achter elkaar (in draf) echt slecht en dan zie je het weer een paar passen niet. Maar m’n eerste jonkie dus geen idee of dat redelijk normaal is/groeipijntjes kunnen zijn? Het is ook wel steeds een ander been. Soms loopt ie voor heel gevoelig (kunnen dan de hoefjes zijn) bv en nu achter erg stijf met in draf af en toe echt hinken. Maar wel steigeren, spelen, rennen.. >;)

Edit: met tussendoor uiteraard veel zuivere dagen/weken. Maar het is dus wel regelmatig dat ik denk hmmmm..

Twinklebel

Re: Veulens 2018 Klets&foto topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:39

Echt kreupel lijkt mij niet goed.... Wel uit balans na een flinke groeispurt. Al zie ik Nijn eigenlijk nooit bewegen, hooguit wat slenteren 8-)

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-20 18:52

Jullie hadden gelijk ik kijk gewoon kreupel.

Dat nav niet goed liep heb ik een dag aangekeken volgende dag precies het zelfde dierenarts gebeld.

Navaldie is vandaag alweer 1 jaar van mij <3

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 10:07

Hier eigenlijk nooit dat ze kreupelen of niet zuiver zijn. Moet alleen er om denken dat ik ze niet te veel vergelijk. D'leh is heel ruim en los in ze lijf als ik dan Serai zie draven denk ik oei -O- maar dat is gewoon omdat hij lang niet zo elastisch is als dleh

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:05

Hier ook nooit echt zichtbaar kreupel (niet rad) dan zou ik dat wel echt keer gezien moeten hebben terwijl mevrouw best onhandig is met deze nattigheid.

Wel één keer gehad dat ze best stijf was na een uitglijder ..

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:19

Van alle 2018 paarden was er 1 een keer kreupel. Na een paar dagen was dat weer over.. Het is dus geen standaard of normaal..

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:26

Hier ook geen zichtbaar kreupele of onregelmatige veulens.. Lijkt mij ook niet een goed teken als ze nu al opvallende kreupele passen hebben

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 13:31

Hier ook niet

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 14:48

Hier ook niet. Wel iets raars om z'n oog nu. Dierenarts weet het ook niet, kan schimmel, virus of bacterie zijn, maar ook nog iets anders. Hij heeft een algemene zalf gegeven. Moet binnen ruime week over zijn. De foto is nog van vóór de dierenarts. Inmiddels (na een dag of 4 smeren) zijn de korsten weg, zit er wel nog een onderhuidse bult in z'n ooghoek.
Afbeelding
Edit: het bloed komt vermoedelijk doordat ie het korstje wat los had gestoten.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:11

Hmm.. Dan ga ik toch maar goed een dagboekje bijhouden met welke benen en hoe lang het aanhoud en het dan is voorleggen aan de DA. Dank jullie wel, heb ik wat aan.

@Veerledec Wat apart, zo te horen helpt de zalf dus wel! Heb het ook nog niet eerder gezien.

Benji heeft ook nog steeds de bult op zijn kaak. Is ook nog niet echt minder geworden naar mijn idee. Maar eet wel goed en neem aan dat botvorming tijd nodig heeft om te verminderen... áls het wegtrekt haha := , maar de dierenarts zei van wel. Hoop dat hij het kiesprobleempje zelf op lost..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:30

Dit is het nu:
Afbeelding

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:39

Aparte bult nog wel ja.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 16:46

Is dat niet een ontstoken traanbuis?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:00

Zoals het er nu uitziet snap ik die gedachte. Het begon alleen met grijs/korsterig rond het hele oog. De bult die je nu nog ziet kwam pas later. Het grijze/korsterige rond het hele oog is er nu niet meer echt. Ik kijk komende week hoe het er dan uitziet, en bel dan eventueel de dierenarts terug.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:39

En ring worm/schurft? Meestal geeft dat bij paarden alleen maar kale plekken, maar bij koeien ziet dat er soms ook zo uit. Bij het oog kan dat heel vervelend zijn ook..

Essxan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:43

Ziet er apart uit.

Heb Trippel ook nog niet kreupel zien lopen. Zou inderdaad bij twijfel toch even de dierenarts laten kijken.

Morgen gaan we verhuizen naar een andere stal. Ben benieuwd hoe het trailerladen gaat en hoe ze het daar gaat vinden. Lekker 24/7 naar buiten met onbeperkt ruwvoer. Nu staat ze regelmatig uit verveling aan het hout rondom de wei te knagen. Haar ook al betrapt op likken van zand dus die staat nu al een week op een kuur met physilliumzaadjes. Zit niet weer op een paard met koliek te wachten. Een paardd verliezen aan koliek vind ik meer dan genoeg.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 17:47

Ja, ringworm is een schimmel, dus daar dacht de dierenarts ook aan.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 18:50

Verstandig, Exssan! Heel veel succes!
Wat heb je een knap veulen! Of twenter inmiddels. Blijf het veulens noemen :')

Ik vind zo’n filmpje lastig te beoordelen dus kan daar niet zoveel over zeggen, Trysteffy. Fijn dat hij nu weer goed loopt. Ik vind hem wel erg knap, mooie kleur!

Heb je inmiddels al een nieuwe plek gevonden, Animalfriend?

Pino, wat is Benji gegroeid. Hij lijkt echt heel fijn chill van karakter. Leuk om te zien dat jullie al zoveel doen. Hopelijk gaat de bult een beetje snel weg.
Die onregelmatigheid zie ik hier zelf eigenlijk niet. Nu ben ik er ook maar een paar keer per week even en zie ik Harry vooral in etende toestand.. In het spelen zie ik weleens wat balans dat nog mist. Harry is ook wat scheef en lomp in zijn bewegingen, helemaal in vergelijking met de sierlijke kwpn’ers in zijn groep :+
Goed om het bij te houden. Hopelijk valt het allemaal mee!

Salatiga; Oakley ziet er goed uit. Toont ook veel groter dan 1,43. Hoeveel ze nog groeien heb ik echt geen idee van. Heb het idee dat het per paard veel verschild.

Heerlijke foto’s, Kimvicious! Echt super gaaf dat ie zo chill is. Vind zijn koppie zo leuk met dat wit. Ik snap dat je hem hengst laat.

Ittheclown; fijn dat ze zo mensgericht is.
Leuk kleurtje heeft ze!

Ik wist niet dat Friezen zo groot kunnen worden, Janine. Tsjitske toont al heel volwassen.

Pradadaan; doe jij iets om Nacho zo wit te houden? Hij lijkt zo mooi schoon en strak in zijn vacht nog.

Veerledec; ik heb echt geen idee wat het zou kunnen zijn, behalve wat ontstoken. Succes ermee, hopelijk gaat het snel beter.

Harry is momenteel weer een ijsbeer. Denk dat ie wel in de vieze-palomino-club mag. :D
Kan niet wachten tot de tijd van de wintervacht voorbij is.
Harry zelf vind het wel prima in de blubber, als de zon maar schijnt. Mooi niet dat ie naar ons toekwam -O-
Afbeelding

Quarterkont is ook al lekker aan het groeien <<)
Afbeelding

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:09

Zo flinke bijleespost Kayleigh! :+

Harry mag wel bij de vieze palomino-club! Hij heeft de zwarte staart ervoor :')

Ik kan niet wachten tot de veulens weer op de wei gaan, is toch een stuk leuker foto’s maken :D

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 21:19

Wow! Harry is een flinke tank! Mooi zeg. En klopt haha, Benji heeft ook een heel langzaam en kort gangetje vergeleken met de sierlijke grotere paarden :') Quarter life

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 22:38

Jaaaaa, dat weideseizoen kan mij ook niet snel genoeg komen!!!! Nog een maandje of 2,5 a 3 denk ik....

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:27

Hier zullen ze ergens april erop gaan denk ik dus nog 3 maanden..

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-20 23:42

Hier gelukkig jaar-rond op de wei, met inloopstal. Ik kan een paddock dicht zetten als de wei echt te nat/kaal wordt, maar deze winter nog niet nodig geweest.

Kayleigh__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 09:33

salatiga1995 schreef:
Zo flinke bijleespost Kayleigh! :+

Harry mag wel bij de vieze palomino-club! Hij heeft de zwarte staart ervoor :')

Ik kan niet wachten tot de veulens weer op de wei gaan, is toch een stuk leuker foto’s maken :D

Vond het zo banketstaaf om maar weer zomaar binnen te komen vallen :+

Ik zal het doorgeven aan Harry! *\o/*

Pino96 schreef:
Wow! Harry is een flinke tank! Mooi zeg. En klopt haha, Benji heeft ook een heel langzaam en kort gangetje vergeleken met de sierlijke grotere paarden :') Quarter life

Thanks! Hij begint nu ook van die brede kaken te krijgen, houd ervan.
Vind die korte pasjes wel altijd lastig te beoordelen. Ben kwpn’ers gewend, dus het lijkt allemaal zo stijf. Sierlijk is ie niet, maar hij kan heel mooi van stilstaan naar volle galop met een heel klein slidingstopje :D

Kan ook niet wachten op het weideseizoen! Hier gaan ze rond eind april/ begin mei de weide op. In april word Harry gecastreerd en rond juni gaat hij verhuizen. Hij gaat dan samen met een opfokvriendje, dus dat is super fijn.
En dan kunnen we ook gaan starten met lekker wandelen. Lijkt mij zo fijn om te doen.

Pino96

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-20 11:24

Ja, je kan er niet omheen dat Harry een Quarter is. Ik hou er ook van! Die van mij begint nu pas een beetje uit te zwaren, maar nog lang niet zo als Harry en Bo hier in dit topic. Misschien omdat Benji wat groter gefokt is.
Wat ik wel erg leuk vind om te zien is die hele vlakke galop! Dat móet toch lekker zitten? :):)

Ik ga vandaag weer even bij 0 beginnen met de 7 games van Parelli (op de cirkel game na dan) mijn carrot stick is namelijk binnen. Had al wat geoefend maar het is een beetje een rotzooitje geworden - voornamelijk in mijn hoofd haha. Dus weer even een schone lei. Eerst maar even kijken of hij weer helemaal rad loopt vandaag.