Kletstopic veulens 2023!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 22:44

Welkom macaromich ! Wat een knapperd is George <3 . Fijn dat het buiten wandelen goed ging!

Wat goed van Tess! Heeft ze zoveel last van verlatingsangst of valt dat mee horsii?

En fijn ook dat King weer wat spekkies heeft! King word al wel een hele stoere bink zo zeg! Van Gimli mag er wat mij betreft juist wel wat af :') .

Zal zien dat ik morgen even een recente foto maak van mijn jongens, maar het goede nieuws eerst! Een week geleden mest weggebracht van beide pony's en Gimli is helemaal schoon *\o/* . Geen bloedwormen meer *\o/* .
Maar nu heb ik de volgende patiënt -O- . Asfaloth blijkt nu helaas bloedwormen te hebben. EP van 3350. Van de zomer was dat rond de 300 en niet ontwormd. Dus ik had het ergens wel verwacht dat hij nu hoger uit zou komen. Puzzelstukjes qua verandering in gedrag vielen toen ook op zijn plek.
Schrok mij alsnog rot toen ik dat in zijn dossier las (kreeg de uitslag via de mail). Zelfde middag gelijk de wormenkuur opgehaald en diezelfde avond ontwormd.
Asfaloth lijkt zich met de dag gelukkig steeds beter te voelen. Begin oktober maar weer mest inleveren in de hoop dat beide pony's dan echt van de bloedwormen af zijn.

Gimli gaat gelukkig verder goed! Is heerlijk aan het klieren en een jonge pony aan het zijn. Asfaloth had met de 2 koude nachten van de week een regen deken op, maar dat vond Gimli toch wel een heel erg leuk speeltje. Ik vond het iets minder al dat gehap in de deken :') .
Wonder boven wonder is de deken van Asfaloth nog altijd heel. Geen idee hoe...
Deze week ook de maandelijkse zandkuur en dit keer de psyllium Pallets van Floris om uit te proberen ivm de pure zaadjes elke keer weer een uitdaging zijn om er in te krijgen.
Gimli vind het nog maar zo zo... want... brokjes zijn niet om op te eten. Nee.... De voerbak is om mee te spelen. Op te pakken. In te bijten. Om te gooien en hoe leuk is het om er met je hoef in te schrapen _O- . Dus ik houd meneer nu vast met het eten van zijn zandkuur brokjes om hem op te voeden en de rust te bewaren met eten en zodat de dure psyllium pallets niet alle kanten op vliegen _O- .
En als je van de wei naar de paddock gaat is onderweg gras snoepen ook leuk (dat ze de hele dag op de wei hebben gestaan vergeet die dan even). Het pad waar we dan op lopen is grotendeels gras dus... dan is het van: Gimli neemt een hap gras, ik vraag hem mee, meneer draaft vrolijk naar voren, gaat weer gras happen, ik vraag hem weer mee en zo gaat het spelletje door tot we bij het verharde gedeelte zijn _O- .
Die kleine doerak heeft een grote dosis humor in zich. Dat is al wel duidelijk _O- .

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-24 23:10

Ah jeetje, nu asfaloth wormen.
Hopelijk slaat de kuur vlug aan, fijn dat gimli er vanaf is.
Wat een clown.
Hier krijg ik de zaden er ook niet in....

Neehoor geen erge verlatingsangst.

kiki1976

Re: Kletstopic veulens 2023!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-24 08:55

Hopelijk snel de bloedwormenbesmetting onder controle.
Misschien een tip. Ik heb zelf de cursus wormeneitelling gedaan en daarbij geleerd, bij een epg van 300 en hoger het een maand later opnieuw te testen. Let wel, bij het jonge spul onder de 3 jaar is het niet betrouwbaar. En word preventief ontwormen aangeraden.
Ben dan ook erg blij dat degene waarbij King staat ook preventief ontwormd en een dierenarts heeft die dit ook adviseerde.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-24 09:29

Dank je voor de tip, maar voor nu zit die cursus er even niet in helaas en laat het toch liever aan de DA over zodat ik zeker goed zit.
Ik ben juist wel weer blij met het mest onderzoek. Anders waren we nooit achter de bloedwormen gekomen. Met alle gevolgen van... wetende hoe hardnekkig deze worm is. Hoe dan ook doe ik mijn best om van de wormen af te komen.
Maar wel fijn dat preventief ontwormen goed werkt voor jou en King!

Asfaloth voelt zich gelukkig in ieder geval weer goed! De wormenkuur doet wat die moet doen. Nu duimen dat Gimli en Asfaloth begin oktober allebei schoon zijn!
De jongens hebben ook van de week een zandkuur gehad. Heb de psyllium pallets van Floris geprobeerd en ik ben officieel fan *\o/* .
Al vond Gimli het in het begin vooral grappig om in de bak te bijten, er mee te spelen, de bak om te gooien etc _O- . Iets met jong en snel afgeleid zijn.
Ben hem nu aan het helpen om te leren dat je ook rustig uit de bak kunt eten en dat gaat voorzichtig de goede kant op.
Geen gedoe met slobber meer, maar gewoon zo de brokjes geven *\o/* .
De pure zaadjes gingen er zo moeilijk in en kreeg de psyllium pallets als tip van mijn tante en een topic op bokt.
Helemaal blij mee! Was elke keer zo'n gedoe om die pure zaadjes met slobber er in te krijgen. Vooral bij Gimli. Dat gedoe is nu voorbij :D .

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-24 23:55

Ons ventje nou ja zeg maar Vent wordt maandag gecastreerd. Spannend

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 00:06

Spannend! Hou oud is hij?

George is gecastreerd met 12 maanden. Na veel wikken en wegen, omdat wij het ook erg spannend vonden. Uiteindelijk verliep alles heel goed en was hij zo genezen! Zijn “hengst” gedrag was ook gauw weg. Bij deze dus een goede ervaring

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 00:17

Oh spannend, zal vast goed komen.

Nassi gaat niet gecastreerd worden. Hij mag hopelijk onze dekhengst worden.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 08:32

Spannend, hier waarschijnlijk van het najaar. Maar hangt ook wel wat van het weer af. Mooiste zou zijn dat ze na de castratie nog op de wei kunnen, zonder dat het 1 grote bagger bende is/word.
Nu vinden we dat er nog teveel vliegen zijn.
Wel hadden we afgesproken dat ze King en zijn maatje samen tegelijk zouden gaan.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 09:05

Ahh spannend castreren, hier blijven ze voorlopig nog hengst. Ze zijn ook nog helemaal niets hengst gelukkig. Maar castreren blijft altijd wel een spannend iets, vind ik tenminste.

Hier willen ze wel graag dat jullie 114 red een dier bellen, zware pony mishandeling. :))

Afbeelding
Afbeelding

Ze moesten heel even op stal, had er even een borstel over gehaald en toen kwam ik beenbeschermers tegen. _O-
Dus die moesten er even een minuut om, het voelde even gek, maar daarna gingen ze weer verder vreten.

(Ze staan gewoon weer 24/7 buiten, hoor. Ze doen verder helemaal nog niets :)) behalve mijn gekke acties overleven, maar die zijn ze wel gewend )

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 10:07

macaromich schreef:
Spannend! Hou oud is hij?

George is gecastreerd met 12 maanden. Na veel wikken en wegen, omdat wij het ook erg spannend vonden. Uiteindelijk verliep alles heel goed en was hij zo genezen! Zijn “hengst” gedrag was ook gauw weg. Bij deze dus een goede ervaring

Hij is 16 maanden. Hij is ook nog niet echt hengst. Maar hij loopt met 2 merries en als hij wel ineens hengst wordt zijn we te laat. Wij voelen maar 1 bal maar de dierenarts wil het toch thuis doen. Ik had het liever ook iets later gedaan ivm vliegen. Dochterlief gaat 6 oktober op vakantie en ik ben bang dat als ze terug komt dat het dan alweer te nat is. Als hij af gespoten oid moet worden dan red ik dat niet alleen.

We gaan het zien.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:02

YvonneV schreef:
Ons ventje nou ja zeg maar Vent wordt maandag gecastreerd. Spannend

Spannend, maar komt vast helemaal goed!

Quir: Awwww hij staat er ook wel zielig bij zo op de 2de foto haha! Ik kom hem anders wel redden hoor :D .

Gimli heeft helaas nog maar 1 bal ingedaald -O- . Het is wachten op de 2de. Het plan is nog altijd om hem in november te castreren, maar dan moet die 2de bal wel even mee werken :') . Deze zomer was hij in gedrag nog prima te hendelen, maar ik wil hem eigenlijk niet nog een zomer hengst houden.
In oktober ga ik sowieso even met de kliniek overleggen hoe of wat en of ze ook al kunnen castreren wanneer er nog maar 1 bal is ingedaald. Tegelijkertijd zit ik heeeeel hard te duimen dat de 2de bal gewoon nog netjes op tijd indaalt.
In april waren zijn balletjes nog te klein zei de DA die toen had gevoeld. Hoefsmid had afgelopen vrijdag nog even nagevoeld. Gimli laat het ook maar gewoon toe zonder problemen. Trots <3 .

En we moesten afgelopen vrijdag heel even op de hoefsmid wachten. Vond Gimli zwaar vermoeiend dus die is er bij gaan liggen en ik mocht er bij van hem. Vervolgens legt die ook nog eens zijn hoofd in mijn schoot. Dan kun je mij opvegen hoor. Dan smelt ik <3 .
Is nog maar 1.5 jaar oud.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

macaromich

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:54

Grappig hoe dat verschilt met paarden!

Bij George was alles al met 9 maand ingedaald. Ook wilde hij met 10 maanden al gaan dekken en werd erg verliefd op mama toen. Vandaar toen toch al laten castreren(12 maanden), hadden hem wel langer hengst willen laten… Maar nu loopt hij samen met mama door de kudde en geniet volop.

@xYaartje: Zo leuk als ze bij je komen liggen! George deed dit als veulen al en nu nog steeds

Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 12:58

Nassi heeft ze ook nog beide niet geloof ik.
Mijn 3 jarige had met ruim 2.5 pas beide ingedaald. Ik maak me geen zorgen als het langer duurt.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 16:53

De ene hengst is duidelijk later met het indalen van de ballen dan de andere hengst!
Hier wil ik Gimli het liefst deze winter castreren omdat Gimli en Asfaloth een stal delen en Gimli verlatingsangst heeft (word aan gewerkt. Kan nu 3 kwartier alleen staan en raakt niet meer in blinde paniek. Er zit vooruitgang in) zodat ze van het voorjaar met slecht weer ook nog rustig op stal kunnen staan samen zonder dat Gimli bij te veel spanning het op Asfaloth uit, maar het dan gewoon bij zichzelf kan houden.
In de herfst/winter is het samen op stal staan geen probleem. Dan heeft die kleine draak geen last van de hormonen. In het voorjaar/zomer is dat wat anders natuurlijk. Helemaal ook met 2 ezel merries op stal die na het bevallen volgend jaar natuurlijk ook weer hengstig worden (die kleine draak van mij reageerde daar dit jaar al een beetje op :') ).
We hebben officieel 4 ezel merries op stal, maar we hebben er 2 op het erf achter het huis staan in een wei en 2 aan de overkant van de weg.
Moet zeggen. Het viel deze zomer mee de keren toen ze samen op stal stonden, maar de hormonen kwam al wel af en toe boven drijven. Dat wil ik wel voorkomen.
Dus Gimli moet maar even beter mee werken met die 2de bal van hem :D .

macaromich: Groot gelijk dat je hem toen met 12 maanden al hebt gecastreerd! Zou dat ook gedaan hebben in George zijn geval. George was er wel duidelijk vroeg bij oeps!
Awwww wat lief zeg zo <3 . Genieten is dat dan he als ze zo op schoot liggen! George vind duidelijk dat het nog past!

KittyDylan: Laat Nassi ook nog geen hengsten gedrag zien tot nu toe?
Asfaloth heb ik toen met 2 jaar laten castreren als verjaardagscadeau (was 4 november jarig. Paar weken later stond die op de kliniek voor castratie_O- ), maar hij had toen echt last van zijn hormonen. Is daarna echt positief veranderd in gedrag. Heel benieuwd hoe Gimli in gedrag veranderd na castratie.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:16

Wat ontzettend lief yaartje. En George ook, schattig.

Quir,wat zijn ze toch knap.

Tess nu 15,5 maand.

Afbeelding
Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:33

xYaartje schreef:
KittyDylan: Laat Nassi ook nog geen hengsten gedrag zien tot nu toe?
Asfaloth heb ik toen met 2 jaar laten castreren als verjaardagscadeau (was 4 november jarig. Paar weken later stond die op de kliniek voor castratie_O- ), maar hij had toen echt last van zijn hormonen. Is daarna echt positief veranderd in gedrag. Heel benieuwd hoe Gimli in gedrag veranderd na castratie.

Jawel, maar ik heb vooral het idee dat hij Arthur na doet. Zijn leuter is er nog niet zo vaak uit maar hij wordt wel een beetje 'gek' van de merrie's, maar ik geloof echt dat Arthur dat aansteekt.
Arthur wilde ik dit jaar met 3.5 laten castreren maar ik twijfel toch nog heel erg. Ik wil ze natuurlijk ook zo lang mogelijk samen laten staan (in ieder geval voor Nassi als hengst)

Ze staan nu ook niet meer samen in een stal. Straf omdat ze meteen samen de nieuwe vlotter drinkbakken gesloopt hebben := Ze ravotten toch erg veel.
Gaat goed nu, al was Nassi de eerste paar dagen toch een beetje van slag.

Ik las eerder ook iets over wormen.. Nassi zit ook bomvol met rode bloedworm, nog hoger dan ik hier voorbij heb zien komen.
Gek, hij is niet ziek, of slechter. Nu behandeld en komende week weer even testen. Arthur had er eerst last van maar die had nu de laagste meting van allemaal. Voer ook een soort natuurlijke wormenafdrijver bij. Baat het niet schaadt het niet... denk ik maar.

Afbeelding

Afbeelding

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:34

Udsie is afgelopen dinsdag gecastreerd. Het gaat tot nu toe goed met hem! Wondjes zien er mooi rustig uit en de zwelling valt ook mee.

Afbeelding

Ook laatst dit prachtige PS of Sweden hoofdstel gewonnen via een fotowedstrijd. Kon het niet laten om deze even bij Udsie te passen. Dit hoofdstel is maat full :D

Afbeelding

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:40

Oh die staat hem leuk hoor <3

Ik heb Nassi deze zomer een hoofdstel gekocht in Wales, maar helaas nu al aan de kleine kant. Dus die is nu voor zijn broertje en hij krijgt straks de andere :=

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 17:44

Nassi en Arthur zijn knap.
Draakjes dat ze de waterbakken gesloopt hebben.
Hopelijk vlug van de wormen af.

Knappe udsie, zo'n vriendelijke uitstraling.
Mooi hoofdstel.

xYaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:17

horsii: Wat word Tess toch al een stoere dame! Denk je dat ze nog meer stippen krijgt of blijft het hierbij?

KittyDylan: Oh ja die kans zit er dik in dat die Arthur dan na doet! Ik heb Kili van de week ook al betrapt op het oefenen met dekken en die is nu net 4 maand oud. Iets met: Wat papa kan kan ik ook _O- . Moet nog even een hartig woordje met zijn vader spreken _O- .
Zolang Arthur geen al te wilde hengsten streken toont zou ik zeggen en de mannen niet gaan vechten: Mooi hengst laten! Als ruin zou Arthur er trouwens ook nog bij kunnen. Hij en Nassi kennen elkaar aan. Asfaloth heeft de afgelopen jaren in de kudde ook succesvol met 3 hengsten gestaan inclusief merries er bij (de hengsten worden eens in de zoveel jaar gewisseld).
Oepsie.... niet zo handig dat ze de drinkbakken hebben gesloopt! Boefjes _O- .
En flink balen zeg van de wormen! Welke EPG heeft Nassi als je dat kwijt wilt? Hier was dat net zo. Hoge EPG, maar niet ziek of iets. En welke wormenafdrijver geef jij nog bij?
Ik voer ze hier nu de Metazoa Esparcette. Schijnt ook te helpen tegen de wormen. Geef het ook als balancer trouwens.

Maartje: Fijn dat het goed gaat met Udsie! Wat vind die er zelf van tot nu toe dat die geen hengst meer is? En zijn mannelijkheid kwijt is?
En mooi hoofdstel ook!

Maartje7

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:34

Dankjulliewel :D
Wat jammer dat het hoofdstel te klein is KittyDylan! Gelukkig dat zijn broertje hem wel past.

De eerste dagen was hij vooral erg gefrustreerd. Sinds vrijdag is hij weer zijn rustige zelf. Naar ons toe toonde hij niet echt hengsten gedrag, maar hij speelde nogal ruw met onze shetlander en sprong op ons andere paard.

Udsie staat nu ook op Metazoa esparcette. De laatste keer had Udsie een flinke bloedworm besmetting. Na de wormenkuur was hij gelukkig schoon.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 18:40

Yaartje, ik heb geen flauw idee. Toverbal is ze. Door kleuren staat nu al poosje stil.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 19:21

xYaartje schreef:
KittyDylan: Oh ja die kans zit er dik in dat die Arthur dan na doet! Ik heb Kili van de week ook al betrapt op het oefenen met dekken en die is nu net 4 maand oud. Iets met: Wat papa kan kan ik ook _O- . Moet nog even een hartig woordje met zijn vader spreken _O- .
Zolang Arthur geen al te wilde hengsten streken toont zou ik zeggen en de mannen niet gaan vechten: Mooi hengst laten! Als ruin zou Arthur er trouwens ook nog bij kunnen. Hij en Nassi kennen elkaar aan. Asfaloth heeft de afgelopen jaren in de kudde ook succesvol met 3 hengsten gestaan inclusief merries er bij (de hengsten worden eens in de zoveel jaar gewisseld).
Oepsie.... niet zo handig dat ze de drinkbakken hebben gesloopt! Boefjes _O- .
En flink balen zeg van de wormen! Welke EPG heeft Nassi als je dat kwijt wilt? Hier was dat net zo. Hoge EPG, maar niet ziek of iets. En welke wormenafdrijver geef jij nog bij?
Ik voer ze hier nu de Metazoa Esparcette. Schijnt ook te helpen tegen de wormen. Geef het ook als balancer trouwens.

Nassi had een EPG van 4950... Arthur 275, terwijl ze gewoon samen staan.
Ik voer Excellent Equi Parex pellets bij.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 22:57

Quir, nohhhh grote dierenmishandeling, vind het niet kunnen hoor.
Straks wordt hij er braaf en mak van, dat kan toch niet!
Haha groot gelijk, heerlijk spelende wijs alles leren. Niets mis mee.
King heeft ook geen hengsten gedrag tot nu toe. Maar wil hem als hij veilig is terug halen uit de opfok.

Yvonne, verstandig keuze hoor.
Bo was bij haar vorige eigenaar ook per ongeluk gedekt ( wat ze overigens niet wisten) door een hengstje van 9 maanden. Jaar erop 2 veulens, hij had ook nog een andere merrie gedekt.

Horse, Tess oogt ook al lekker aan de maat. Mooie dame <3

Kitty, hopelijk krijg je de besmetting snel onder controle. Wel fijn dat hij er niet beroerd van is. Naast dat je over de Equi Parex goede verhalen hoort hoor je ook goede verhalen over meloenpitten. Voordeel daarvan is dat je die langer achter elkaar kan geven dan de Equi Parex.

Maartje, fij dat het allemaal goed is verlopen.
Wauw mooi hoofdstel, staat ook mooi.

King zijn maatje vertoont meer hengsten gedrag dan King, maar hij is ook een ruime maand ouder.
Nu willen we het sws doen voordat de hormonen van het voorjaar meer gaan opspelen.
Maar ook omdat we hem naar huis willen halen.

Zijn moeder is helaas blijvend geblesseerd en de vraag is wel of het nog goed komt.
Ze heeft een beschadigde achillespees (op de echo horizontale en diagonale scheurtjes en een gaatje erin) en dit geneest volgens de kliniek niet meer. Als gevolg een slijmbeursontsteking in het spronggewricht. Deze is onlangs ingespoten en is nu wel wat dunner geworden. En zw belast d'r been weer gewoon. Maar de kans is groot dat dit steeds terug komt.
Voor nu hopen we haar pijnvrij op de wei te kunnen houden.
Helaas als gevolg can discompensatie loopt ze voor ook niet 100.
Zolang ze er nog is en pijnvrij kam zijn op de wei kan King nog een hoop van d'r leren. Gewoon weer simpel stukje langs de weg wandelen, of eens bos/strand. Merken nu wel dat ze dit echt mist.
Aan de hand wordt ze er net zo blij van gelukkig

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-24 23:14

Wat een nare blessure. Hopelijk kunnen jullie nog lang van haar genieten als wandel maatje en weide maatje.