Kopen zonder kijken in Wales

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

StalMelyn

Re: Kopen zonder kijken in Wales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 16:12

Wat leuk monnette, welkom!

Zag dat Oife in uitgelicht stond. Super leuk en helemaal leuk voor lezers meteen 2 jaar te kunnen doorspoelen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 17:12

Wat ik dan ook gelijk heb gedaan. Was het topic ook al heel lang uit het oog verloren.
Ik blijf het altijd bijzonder vinden dat een B-gefokte pony gewoon potentieel doorgroeit naar een D :oo .
Jammer van Pipi. Dat was wel echt een knappie, maar ik snap je beslissing.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-24 18:12

Het heet welsh sectie B maar ze vallen in de c sportmaat. Dus ze is niet van b naar (mogelijk) d doorgegroeid :)

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:48

Aha, wist ik niet.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-24 19:58

Ze is echt flink, en mooi al die appeltjes.
@ikkedus ja het zorgt wel eens voor spraakverwarring. De meeste Welsh A-tjes vallen in de stokmaatcategorie B, de meeste B's in de syokmaatcategorie C en de Welsh C (cob type) is een stokmaatcategorie C, anders wordt het automatisch een Cob of Welsh D (die dan weer vaak wel stokmaatcategorie D of ook wel E is). NWR's zijn meestal qua stokmaat D- of E-pony en WPBR ook hoewel ze ook wel in de stokmaat C-maat vallen. Volg je me nog?! :+

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-24 19:20

Ik moest ook eerst wennen dat er verschil zat in welsh sectie en sportmaat.

Oife doet het super. Is helemaal opgenomen in de groep. Vandaag heb ik haar even eruit gehaald want wilde haar enigzins fatsoeneren. Dus de manen gekamd en een stuk korter geknipt. Ook de staart door gekamd en een stukje eraf. Deze moet nog wel een keer gewassen worden maar alles bij elkaar vond ik wat veel voor haar nu.
Ook oorpluis zo goed als geknipt en het belangrijkste, haar opgemeten.

Met 2,5 jaar is mevrouw nu 138cm. Dat betekent dus een kleine d en daar komt vast nog iets bij als ik haar zie.
Afbeelding
En terug bij haar vriendinnen
Afbeelding
Afbeelding

Volgend jaar heb ik het plan haar te dekken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 20:00

Het is wel echt een plaatje hoor!

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 17:09

Oife staat nog lekker buiten en begint weer te verkleuren. Elke seizoen is ze een beetje anders en ze wordt weer donker, dat kruipt van beneden langzaam naar boven. De benen lijken nu wel voskleur. De manen blijven ook zo apart.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 19:34

Mooi zo met die appeltjes heel apart.

Jolynne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 20:04

Ze is echt prachtig!!

Is je/het vosje terug bij jou? Zag haar namelijk te koop staan, met foto's van bij jou. :)

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 21:12

Pipp was verkocht en aanbetaald. Eind september zou ze worden opgehaald maar dat kwam niet uit. Drie weken slecht contact en uiteindelijk aangegeven dat ze echt afgelopen zaterdag moest worden opgehaald. Het liep heel anders dan verwacht en uiteindelijk konden ze ook niet het restbedrag betalen (ze hadden aangegeven contant te betalen). Ze wilden niet pinnen en betaalverzoek(jes) ook niet. Ze wilde haar meenemen en het overmaken maar daar heb ik nee tegen gezegd.

Ze gaf aan niet terug te komen om haar een andere keer op te halen dus staat pipp te koop maar ze is ook al weer verkocht. Zaterdag breng ik haar naar haar nieuwe plek.

SjonnieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:19

Wat een verhaal zeg. Blij dat je haar daar niet naar hebt laten gaan. Hopelijk krijgt ze nu een echt goed huisje.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:26

Ik durf te wedden dat als je haar wel had meegegeven je vervolgens naar het resterende bedrag had kunnen fluiten.
Hopelijk heb je de aanbetaling kunnen houden, bij wijze van vergoeding voor het vasthouden van Pipp.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 22:27

Jemig wat een raar verhaal. Heel goed dat je haar niet mee hebt laten gaan. Ik ga mee met SjonnieZ hopelijk krijg ze nu echt een goed huisje.

Oife is wel heel gaaf zo met die appeltjes <3

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-24 22:34

Ik ken de persoon waar ze geen gaat. Daar fokken ze ook welsh sectie B pony's en wilde daar al eens heen om te kijken *D Maar goed, als je fokt moet je ook wel eens wat verkopen dus een forever home is het waarschijnlijk niet maar dat ben ik zelf ook niet.

De aanbetaling heb ik inderdaad gehouden. Voor mij ook een soort garantie dat je de pony komt halen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 08:42

Jeetje wat een verhaal. Verstandig gehandeld en fijn dat Pip al een fijn huis heeft gevonden.

BreeWelshies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 13:57

Wat een plaatje, die Oife! Ook heel leuk om haar kleur te zien veranderen. Ik heb zo'n zelfde aparte palomino toverbal met aalstreep. De mijne heeft ook nog strepen op de voorbenen. Heeft Oife dat ook?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:06

Jeetje wat een gedoe met Pip zeg!

Oife is heel mooi uitgegroeid, door welke hengst ga je haar laten dekken?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-24 14:48

Breewelshies,
Oife is geen wildkleur. Die streep op de rug is geen echte aalstreep zeg maar. Strepen op de benen heeft ze ook niet.

Charaz, ik heb nog geen idee. Het wordt wel een d pony hengst, of kleine e (veel welsh d pony's groeien door). Dan komt het veulen in de D maat uit -hoop ik-.

Ik ben weg van NWR Job maar moet die nog bekijken op de verrichtingen en vindt hem wel kort in hals en rug (op de foto's).
Meedenbliks legend sprak mij ook aan op de foto en zag die bij Ize voorbij komen op de insta maar helaas door gedoe is hij uit de verrichtingen teruggetrokken. Heel erg jammer. In elk stamboek is gezeik en mensen gunnen elkaar ook niks meer. Wilde hem heel graag zien.
Hendi's arrow vind ik ook tof maar ook zo kort in het lijf, doet het wel super in de (spring)sport.

Het punt is alleen, ik heb deze hengsten bekeken maar niet met oife in het achterhoofd. Daar dacht ik gewoon B mee te gaan fokken. Dus het is enorm schakelen wat ik nu zoek en passend vind voor haar.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 14:50

StalMelyn schreef:
Pipp was verkocht en aanbetaald. Eind september zou ze worden opgehaald maar dat kwam niet uit. Drie weken slecht contact en uiteindelijk aangegeven dat ze echt afgelopen zaterdag moest worden opgehaald. Het liep heel anders dan verwacht en uiteindelijk konden ze ook niet het restbedrag betalen (ze hadden aangegeven contant te betalen). Ze wilden niet pinnen en betaalverzoek(jes) ook niet. Ze wilde haar meenemen en het overmaken maar daar heb ik nee tegen gezegd.

Ze gaf aan niet terug te komen om haar een andere keer op te halen dus staat pipp te koop maar ze is ook al weer verkocht. Zaterdag breng ik haar naar haar nieuwe plek.

Nou dat is vervelend zeg, maar ik zou achteraf heel blij zijn dat ze daar niet heen gaat. Klinkt niet helemaal als zuivere koffie vind ik.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-24 12:57

Het stomme is dat verkoop heel makkelijk ging met leuk en goed contact. Dus ik had dit zeker niet aan zien komen en had een heel goed gevoel over waar ze heen zou gaan. Maar liep toch anders.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 14:40

StalMelyn schreef:
Het stomme is dat verkoop heel makkelijk ging met leuk en goed contact. Dus ik had dit zeker niet aan zien komen en had een heel goed gevoel over waar ze heen zou gaan. Maar liep toch anders.

Ja dat ken ik wel. Wij hebben een tijdje abessijnen (katten) gefokt en hadden mensen die lang op de wachtlijst hadden gestaan, 3 keer op bezoek waren geweest van heel ver weg met de trein. We dachten een dat ze het meest geweldige huisje gevonden had en nog geen 6 maanden later stond ze geadverteerd te koop als fokpoes voor de 3 voudige prijs. (er stond een fokverbod in het contract)
We hebben haar zelf terug gekocht (uiteraard niet voor de prijs die zij vroegen) zelf laten steriliseren en toen herplaatst.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 15:03

Soms zijn mensen niet te snappen.

Hier vandaag Pipp opgehaald en weggebracht. Meteen daar even de hengsten bekeken en er staat een heel interessante geïmporteerde welsh B hengst van 128cm. Die komt waarschijnlijk niet op de keuring maar zou wat kunnen zijn voor Oife. Heel mooi hoofd er ook op. Maar ja, d pony's verkopen ook beter dus misschien toch aan dat plan vasthouden? Lastig dit allemaal hoor. Gelukkig hebben we nog even.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 17:02

Ik vond Hendi's arrow ook erg tof, wel wat ander type idd. Ik zelf vind pony als Spoekedammetje’s Nick erg leuk. Vind hem ook wel bij Oife passen.
Is een welsh cob nog een idee?

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-24 18:54

Welsh cob wordt het voor mij niet. Ik ken er zelf ook geen een waar ik weg ben van het karakter, allemaal doordrammers. Ze zijn overigens wel veelzijdig.

Bij het New Forrest lopen wel leuke pony's maar niet mijn type pony over het algemeen.

Ik zou toch bij het welsh willen blijven, dus sectie B (twijfel), NWR of WPBR. We gaan het meemaken, het komt vanzelf. Vaak zie ik een hengst en denk dan meteen, dat is hem. Ik ga nog bij de verrichtingen kijken en uiteraard wacht ik de HK in februari af. Maar ik mag graag iets oudere hengsten gebruiken of iig een die al wat kan laten zien.
Heel af en toe kijk ik met een schuin oog naar de Duitse rijpony maar vaak vind ik ze te grof en/of groot hoofd hebben. En zeker met Oife hoeft er geen stevige op, ze is zelf al een tank en hoofdje mag chiquer. Maar er lopen wel een paar goede rond.